Humuksen poisto rannalta, vesipuhallus?

Laillinen humuksen poisto mökkirannalta olisiko vinkkejä.
Ranta jyrkkä, kallioinen. Imuruoppaukseen ei ole läjitysaluetta. Saako lainmukaan vesipuhaltaa omalta rannalta. Oma ranta täynnä, naapureiden rannat puhtaat. 15 vuoden aikana emme ole heitä nähneet rantoja puhdistamassa.
Lisäksi osaan rantaa on ilmestynyt savea laattamaisena alueena. Keväällä rannallamme on 3-4 cm savea.

7

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ilmoitus suunnitelmasta ensin ELY-keskukselle. Ilmoituksen perusteella sitten katsotaan luvan tarve.
      Ihan "omalla luvalla" tehtynä ei takuulla ole laillista.
      Minulla oli asiakas, joka arveli, että ympäristöviranomaiset ovat höpöhöpö-ukkoja, ei ne mitään tiedä, ja niinpä hän ruoppasi.
      Kyllä vaan tiesivät ja hintaa tuli uuden, hyvän henkilöauton verran (sen ruoppaustyön lisäksi).

• Anonyymi

Perusta tiilitehdas, jos savi on puhdasta.

• Anonyymi

Ajat veneen keulan rantaa vasten ja sitten potkuri hetkeksi pyörimään täysillä. - Ja kas, ranta on puhdas,

• Anonyymi

... ja potkuri uusilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

... ja potkuri uusilla.

Halpa hinta imuruoppaukseen nähden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Halpa hinta imuruoppaukseen nähden.

Riippuu vähän potkurista. Itse tehtynä imuruoppaus on helppoa ja halpaa.
        Tarvitaan n. 5 hp pumppu (tuotto 600l/min.), letkua ja ejektori. Ejektorin voi tehdä viemäriputken osista, - jos ei ole ihan tumpelo.
        Tällaista imulaitetta voi käyttää monta monituista kertaa, joten ajan myötä se tulee halvemmaksi, kuin joka toinen kesä ostettu uusi potkuri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu vähän potkurista. Itse tehtynä imuruoppaus on helppoa ja halpaa.
        Tarvitaan n. 5 hp pumppu (tuotto 600l/min.), letkua ja ejektori. Ejektorin voi tehdä viemäriputken osista, - jos ei ole ihan tumpelo.
        Tällaista imulaitetta voi käyttää monta monituista kertaa, joten ajan myötä se tulee halvemmaksi, kuin joka toinen kesä ostettu uusi potkuri.

Googlehaku antoi ejektori haulla kullankaivajan välineitä. Tuohan olis hyvä peli. Jos möisi mökin ja ostasi oikein kunnon imukaivu vehkeet. Kesät lellettelis Lapissa kultaa imuroimassa. Oliskohan tuossa rannassa kultaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4622
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1897
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1600
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      125
      1134
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1081
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1036
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      933
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      896
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      872
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      838
    Aihe