Xsara vetää epätasaisesti

Xsaraaja

Nyt kaikki Citikkatietäjät veikkailemaan.

Alla on 2000 vuoden Xsara Sportwagon ja viimeiset pari kuukautta on vaivannut seuraava:

Alakierrosten (1000 - 3000) vääntö/teho on erittäin pätkivää. Ei sillein, että auto aivan nykii ja hyppii, vaan niin, että sen kyllä kuitenkin tuntee. Aivan kuin kaasua hiukan polkisi pohjan ja puolenvälin välillä nopeaan tahtiin. 3000 - 4500 kierrokseen kone käyttäytyy normaalisti, mutta jossain 4500 ja 5000 kierroksen välissä tulee voimakas vaje tehossa. Tuo jatkuu sitten aivan rajoittimeen (n. 6500 kierrosta) asti. Kolmosella auto ei edes oikein jaksa kiertää yli viiden tonnin.

Mikä ihme on?

Ennen auto on iloisesti kirvonnut koko kierrosalan -ollut jopa verratenkin pirteä kaksilitraiseksi farkuksi. Mutta nyt...

Löytyykö boxista jokin "nilkuta huoltoon" -moodi, kuten edellisessä Meganessani?

Suurkiitos vastauksista :)

9

2650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekana tulisi mieleen tuo MAP-anturi joka mittaa imusarjan alipainetta. Niissä on ollut jonkin verran vikoja. Se antaa ruiskulle tiedon moottorin kuormituksesta ja se kun on poissa pelistä, oireet voivat hyvinkin olla kuvatun kaltaisia. Tarkista ensimmäisenä ettei alipainepuolella ole vuotoja, anturi ei välttämättä ole rikki.

      • xxx

        MAP anturihan on sijoitettu siten että kampikammion tulletuksen kautta siihen aikaa myöten kulkeutuu öljyn jäämiä ym ja tämä voi aiheuttaa että MAP anturin mittausaukko tukkeutuu, joten puhdistus voisi olla paikallaan.

        MAP anturihan on sikäli kiva että testerillä ei pystytä sanomaan mikäli se keljuilee, testerilla näkee ainoastaan jos MAP anturi on täysin kuollut.

        Toinen asia mitä voi aiheuttaa pimeitä oireilua on kampiakselin asennon tunnistin ( ns YKK-anturi ), jos se antaa väärää tietoa, silloin koneen älypää ei pysty toimimaan oikein.


      • Xsaraaja

        ...neuvosta.


      • Xsaraaja
        xxx kirjoitti:

        MAP anturihan on sijoitettu siten että kampikammion tulletuksen kautta siihen aikaa myöten kulkeutuu öljyn jäämiä ym ja tämä voi aiheuttaa että MAP anturin mittausaukko tukkeutuu, joten puhdistus voisi olla paikallaan.

        MAP anturihan on sikäli kiva että testerillä ei pystytä sanomaan mikäli se keljuilee, testerilla näkee ainoastaan jos MAP anturi on täysin kuollut.

        Toinen asia mitä voi aiheuttaa pimeitä oireilua on kampiakselin asennon tunnistin ( ns YKK-anturi ), jos se antaa väärää tietoa, silloin koneen älypää ei pysty toimimaan oikein.

        Tuota... olen sen verran tamppooni näiden autojen tekniikkapuolen kanssa, että:

        -Miltähän se anturi mahtaa näyttää?
        -Ja missä se nyt tarkalleen ottaen on?
        -Kuinka sen puhdistaa?
        -Entäpä, jos se on täysin kuollut -mitähän uusi maksaa?
        -Jos kyseessä kuitenkin sitten on tuo kalliinkuuloinen YKK-anturi... Onko se korjattavissa, vai vain vaihdettavissa? Kustannusarvio?

        Kiitos, jos näihin vielä vastaat :)


      • Xsaraaja kirjoitti:

        Tuota... olen sen verran tamppooni näiden autojen tekniikkapuolen kanssa, että:

        -Miltähän se anturi mahtaa näyttää?
        -Ja missä se nyt tarkalleen ottaen on?
        -Kuinka sen puhdistaa?
        -Entäpä, jos se on täysin kuollut -mitähän uusi maksaa?
        -Jos kyseessä kuitenkin sitten on tuo kalliinkuuloinen YKK-anturi... Onko se korjattavissa, vai vain vaihdettavissa? Kustannusarvio?

        Kiitos, jos näihin vielä vastaat :)

        Itsekään en Xsaran MAP-anturin sijaintia tunne, kokemusta vain AX:n vastaavasta. Yksi helppo indikaattori on se että siihen menee alipaineletku imusarjalta :) Useimmiten on sijoiteltu rintapeltiin tai niille nurkille, sieltä aloittaisin. Parhaiten apua saat menemällä osoitteeseen http://groups.msn.com/sitruunapatonki ,liittymällä jäseneksi ja esittämällä kysymyksen siellä. Voit myös selailla vanhoista sitruunapatongin viestiketjuista apua, hakukone on osoitteessa http://sitruuna.unk.fi/SitruunaHaku/index.php ... sillä löytyy mm tämä http://groups.msn.com/sitruunapatonki/tekniikka.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=40420&LastModified=4675501322951571363&all_topics=1 viestiketju josta voi olla sinulle jo paljonkin apua.


      • shamr0ck kirjoitti:

        Itsekään en Xsaran MAP-anturin sijaintia tunne, kokemusta vain AX:n vastaavasta. Yksi helppo indikaattori on se että siihen menee alipaineletku imusarjalta :) Useimmiten on sijoiteltu rintapeltiin tai niille nurkille, sieltä aloittaisin. Parhaiten apua saat menemällä osoitteeseen http://groups.msn.com/sitruunapatonki ,liittymällä jäseneksi ja esittämällä kysymyksen siellä. Voit myös selailla vanhoista sitruunapatongin viestiketjuista apua, hakukone on osoitteessa http://sitruuna.unk.fi/SitruunaHaku/index.php ... sillä löytyy mm tämä http://groups.msn.com/sitruunapatonki/tekniikka.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=40420&LastModified=4675501322951571363&all_topics=1 viestiketju josta voi olla sinulle jo paljonkin apua.

        Tämä näyttää joka paremmalta ... :) http://groups.msn.com/sitruunapatonki/tekniikka.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=41029&LastModified=4675501326409979246&all_topics=1


      • Xsaraaja
        shamr0ck kirjoitti:

        Tämä näyttää joka paremmalta ... :) http://groups.msn.com/sitruunapatonki/tekniikka.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=41029&LastModified=4675501326409979246&all_topics=1

        ...kiitos ja kumarrus!!! :D

        Jos vielä tulee jotain mieleen/sanottavaa, niin olkaatten niin hyvät.

        Kiitos :)


    • kärjet

      Mulla oli sätkä aikoinaan siinä katkojan kärjet teki tuon, olisko sama kone parilla pytyllä vain lisätty

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe