Mikä on huonoin liitintyyppi mikä tiedät? Mun listalla vanhoja liittimiä.

Anonyymi-ap

Itse listaisin henkilöautojen vetokoukun pistorasian ja peräkärryissä ja asuntovaunuissa käytettävän pistotulpan. Messingistä sorvatut kontaktit ovat kyllä isoja, mutta jousivoima on ihan nolla ja on aika tuuripeliä miten toimii. Pienikin kuluminen ja lika aiheuttaa kosketushäiriöitä. Eikä ole edes vesitiivis eli kylpee suolassa ja kurassa.

Kakkosena tupakansytytinliitäntä. Riippuu autosta miten se on toteutettu ja miten ja missä asennossa plugi saa kosketusta. Lämpenee pienelläkin virralla, kun pellistä prässätty osa ei johda kunnolla sähköä.

Kolmantena IEC-antenniliitin (televisiot ja ULA-vastaanottimet). Nämä on usein tehty niin kelvottomasti, että hajoavst herkästi, varsinkin halvat irtoliittimet. Eihän noissa ole häiriösuojaakaan peittämässä vaan muovikotelo. Esim. F-liitin on ihan eri planeetalta.

Tuleeko muita ei niin hyviä liitintyyppejä mieleen?

27

815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tietokoneen SATA kovalevyn liitin. Ei se väyläliitin, vaan apujänniteliitin. Sain liittimen rungon rikki normaalikäytössä. Muovin pala meni runkoliittimen pohjalle ja ihmettelin, miksi liitin ei asetu paikalleen.

    • Anonyymi

      Ihan nämä perinteiset virtaliittimet
      https://kauppa.sintosen.com/product/1816/dc-virtaliitin-55x21-suora-uros-1kpl

      Etenkin pienikokoisimmat versiot, mitä taannoin käytettiin ihan joka paikassa, kännyköiden latausliittiminä yms. Vuosi käyttöä ja sitten piti aina suurella hartaudella pyöritellä liitintä ja asetella johtoa oikeaan asentoon, että lähtisi lataus toimimaan. Ja sittenkin saattoi katketa hetken päästä kesken ja pääsi aloittamaan vemputuksen alusta.

      En ole tähän päivään mennessä nähnyt vekotinta, jossa tämäntyyppinen liitin olisi saatu toimimaan luotettavasti.

      • Anonyymi

        Eipä ole noitten kanssa koskaan ongelmia ollut -onkohan sulla sekaisin 2,1 ja 2,5 tappisia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole noitten kanssa koskaan ongelmia ollut -onkohan sulla sekaisin 2,1 ja 2,5 tappisia...

        Sekaisin.... sis jos puhutaan vekottimen (vaikka kännykkä) mukana tulleesta latauslaitteesta?

        Ns. pakasta vedettynyä nämä saattaa toimia - tosin kaikki ei toimi pätkimättä uutenakaan. Samaa liitintä käytössä kaikenmaailman jouluvaloissa yms ja sama ongelma aina.

        Ajan oloon kaikki alkaa olla ongelmallisia eli pitää pöritellä liitintä ja vännellä johtoa oikeaan asentoon, että lähtee elektronit virtamaan. Siis ihan sama kuin edellä kuvattu ongelma tupakansytytinliitännän kanssa.


      • Anonyymi

        Aloituksen luettuani minulle tuli mieleen aivan sama liitin. Kontakti pätkii helposti. Lisäksi kontaktipinta-ala on pieni, joten se kuumenee ja jos se yhtään kipinöi, kontakti menee huonoksi myös sen vuoksi.
        Likaisten pintojen puhdistaminen sopivalla kemikaalilla (PRF 6-68 tai 7-78) voi auttaa jonkin aikaa.

        Miksi noita käytetään mihinkään? Surkea konsepti.


    • Anonyymi

      Jos hankaluuksia haluat kerjätä niin käytä Rosvoliittimiä.
      Motonetistä. Totta kai !

    • Anonyymi

      Auton H4-polttimon liitin. Helposti löysä kontakti kun lamppua vaihdettu useampia kertoja. Lampun suljetussa kotelossa voi kesällä tulla erittäin kuuma ja liitin sulaa kun kontakti pettää.

      • Anonyymi

        Kumma juttu. Minulla kaksi 36 -vuotiasta Ranskan Rapeaa, toisella ajettu 560 000 km ja toisella vasta 220 000 km. Ei koskaan kummassakaan H4-polttimon liittimessä mitään vikaa.


      • Anonyymi

        Joissakin autoissa lampunvaihto on tehty niin hankalksi, että liitin saattaa jäädä löysälle, koska sormet ei mahdu sitä kunnolla painamaan sitä kiinni ja sinne ei näy onko poltin oikein asennettu ja liitin varmasti pohjassa. Tai sitten on käytetty tehokkaampia polttimoita, joita myydään esim. ns. 100w halogeeneina ei liikenne käyttön maininnalla. En itse ole huomannut, että H4 liitin olis huono, yhtään sellaista en ole joutunut uusimaan missään autosssani.


    • Anonyymi

      Scart.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti huonoin liitin on maadoitettu pistorasia. Siinä pitää ensin saada osumaan kaksi tappia yhtä aikaa kahteen reikään, eikä sitä yhtään helpota se että ne reiät ovat syvennyksessä ja itse pistotulppa peittää tehokkaasti näköyhteyden sinne.
      Yleensä se onnistuu ihan sattumalta, kun saman aikaisesti liikuttaa pistotulppaa vaaka- ja pystysuunnassa sekä kiertää pistotulppaa +/- 90 asteen verran edestakaisin.
      Jollakin pistorasiavalmistajalla onkin sellainen parannus pistorasiaan että rasian pohja jossa reiät ovat, nousee jousivoimalla peitelevyn pinnan tasalle esiin, jolloin näkee helposti asettaa pistotulpan kohdilleen ja painaa sitten sisään.

      • Anonyymi

        Tuo yllämaimittu pistorasialiitin on erittäin kehno ainakin saksalaisvalmisteisessa moottorinlämmittimen rasiassa. Jos olisi oma eikä taloyhtiön, poraisin tappien reikiin aluksi vähän kartiota osumista helpottamaan.
        Toinen kelvoton liitintyyppi on perinteinen lattaliitin.


      • Anonyymi

        Pistotulppakin on aika perseestä tai pikemminkin pistorasia. Vaikka kontaktit ovat aika isoja, kosketusresistanssi voi olla niinkin iso, että jo 16 ampeerin virta kuumentaa ja sulattaa pistotulpan kiinni pistorasiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistotulppakin on aika perseestä tai pikemminkin pistorasia. Vaikka kontaktit ovat aika isoja, kosketusresistanssi voi olla niinkin iso, että jo 16 ampeerin virta kuumentaa ja sulattaa pistotulpan kiinni pistorasiaan.

        "Pistotulppakin on aika perseestä tai pikemminkin pistorasia. Vaikka kontaktit ovat aika isoja, kosketusresistanssi voi olla niinkin iso, että jo 16 ampeerin virta kuumentaa ja sulattaa pistotulpan kiinni pistorasiaan."

        Olen joskus puhdistellut rasian ja pistotulpan kontakteja PRF:n 6-68:lla ja perään 7-78:lla pumpulipuikkoa apuna käyttäen. Mustaa likaa ja hapettumaa irtoaa hämmästyttävän paljon. Ei puhtaista kontakteista ainakaan haittaa ole.

        Ja sama ohje yleismittarin johdinkontakteille. Aika usein niitä saa puhdistaa. Varmaankin jotain metallihiukkasia hioutuu pinnoista irti kun metalli liikkuu metallia vasten.


      • Anonyymi

        Riittäisi että sukopistorasialla olisi korkeammat reunat, jolloin pistotulppa asettuisi jo oikealle kohdalle ennen kosketintappien osumista pistorasian reikiin. Samaan johtaisi myös se että pistotulpan kosketintapit olisivat hieman lyhyemmät.
        Pitäisikin kokeilla tuota pistotulpan tappien lyhentämistä, ei sitten tarvitsi pimeässä arpoa pistotulpan asentoa kun laittaa autoa lämmitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittäisi että sukopistorasialla olisi korkeammat reunat, jolloin pistotulppa asettuisi jo oikealle kohdalle ennen kosketintappien osumista pistorasian reikiin. Samaan johtaisi myös se että pistotulpan kosketintapit olisivat hieman lyhyemmät.
        Pitäisikin kokeilla tuota pistotulpan tappien lyhentämistä, ei sitten tarvitsi pimeässä arpoa pistotulpan asentoa kun laittaa autoa lämmitykseen.

        Valmistin sitten prototyypin sukotulpasta, eli lyhensin tappeja 5 mm, joten liitintapit ovat nyt n. 14 mm pituiset.
        Nyt tapit eivät enää kosketa ensimmäisenä pistorasian pohjaa, vaan pistotulppa kantaa reunoistaan jos ei satu heti oikeaan asentoon. Nyt voi sitten kiertää pistotulppaa oikean asennon löytämiseksi, jolloin pistotulppa uppoaa syvemmälle sivu-ulokkeiden osuessa pistorasian vastaaviin loviin ja liitintapitkin osuvat tällöin pistorasian reikien kohdille.
        Pistotulpan laittaminen, pistorasiaan, näkemättä ja takakäteen vasenkätisesti, sujuu nyt todella helposti.
        Kohta tarvitsee taas auto lämmitystä, joten pitää tämä pistotulppa laittaa autolämmityksen jatkoroikkaan, että saa käytännön kokemusta tämän 'uuden' pistotulpan käytöstä.


    • Anonyymi

      Todella halvan yleismittarin mittajohtimien "banaanilittimet". Vähäisen käytön jälkeen on ihan tuuripeliä minkälaista kosketusta mittapään johto saa yleismittariin. Onneksi ei ollut oma.

      • Anonyymi

        Ne banaaniliittimet ovat todella heppoisia, liitintapin runko on muovia jonka päälle taivuteltu ohuesta metallista kosketuspintoja.


    • Anonyymi

      Lumia-puhelimen akkuliitin. Materiaali ei ollut tarpeeksi joustavaa ja liitos löystyi. Kasvanut liitosresistanssi aiheutti sen, että suuri virrankulutus pudotti puhelimen jännitteen ja puhelin käynnistyi uudelleen. Erityisesti Maastokartat-sovelluksen avaaminen haukkasi virtaa.

      Liitintä sai kiristettyä, mutta se löystyi uudelleen.

      Ja puhelimessa oli muutakin vikaa, koska se kuumeni ja akku tyhjeni hetkessä.

    • Anonyymi

      Citroen AX:n mittariston valojen polttimoiden kannat. Sellaisia irtiruuvattavia. Kontaktit tehty sinkitystä pellistä, ei jousivoimaa ja ihan tärinästä ja töyssyistä kiinni mitä valot sattuvat toimimaan milloinkin.

    • SCART tosiaan oli aika syvältä ja poikittain. Sen ongelmat eivät rajoittuneet kömpelöön kokoon ja raskaaseen kaapelointiin, vaan jatkuivat liitosten epämääräisyydellä ja yhteensopivuusongelmilla, kaiken kuorrutuksena kova hinta.

      • Anonyymi

        Aika hyvin scart kuitenkin löi itsensä läpi, kun vielä nykyisiinkin tupakka-askin kokoisiin digibokseihin on ahdettu scart-liitin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika hyvin scart kuitenkin löi itsensä läpi, kun vielä nykyisiinkin tupakka-askin kokoisiin digibokseihin on ahdettu scart-liitin.

        Toisaalta menihän USB:n kehittäjiltäkin neljännesvuosisata ymmärtää, että sen liittimen voisi tehdä myös symmetriseksi siten, että se menee vastakkeeseen kummin päin tahansa. 🤡

        Scartin ymppääminen paikoilleen raskaan putkitelevision perseeseen pimeässä hapuillen huteran TV-pöydän ääressä olivat kokemuksia, joiden tapaisia en enää elämääni kaipaisi.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Toisaalta menihän USB:n kehittäjiltäkin neljännesvuosisata ymmärtää, että sen liittimen voisi tehdä myös symmetriseksi siten, että se menee vastakkeeseen kummin päin tahansa. 🤡

        Scartin ymppääminen paikoilleen raskaan putkitelevision perseeseen pimeässä hapuillen huteran TV-pöydän ääressä olivat kokemuksia, joiden tapaisia en enää elämääni kaipaisi.

        Muistanko oikein, että Scart-liitin on ranskalaista suunnittelua? 😂

        Aivan uskomatonta p...aa!! Äkkiseltään ei uskoisi, että tuollainen on valittu analogisen videosignaalin siirtämiseen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistanko oikein, että Scart-liitin on ranskalaista suunnittelua? 😂

        Aivan uskomatonta p...aa!! Äkkiseltään ei uskoisi, että tuollainen on valittu analogisen videosignaalin siirtämiseen!

        Oikein muistit. SCART on ranskalaisten lahja eurooppalaisille liittäjille. 🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistanko oikein, että Scart-liitin on ranskalaista suunnittelua? 😂

        Aivan uskomatonta p...aa!! Äkkiseltään ei uskoisi, että tuollainen on valittu analogisen videosignaalin siirtämiseen!

        Olihan niissä paremmissa johdoissa sentään koaksiaalit joillekin signaaleille vaikkei itse liitin ollutkaan .. Ei kai VGA liitinkään paljoa eroa scartista, vai takaako pienempi koko ja lyhyempi katko suojapunoksessa\ foliossa paremman signaali laadun? SCART Oli myös kättevä kun äänet samassa johdossa.


    • Anonyymi

      Kyllä nämä piikkirima & jumpperit on ihan paskoja olleet 90 luvun jälkeen. Vanhat pysyi tukevasti yhdessä piikissä mutta uudet irtoilee. Kyllähän ne uudetkin pysyy ylikokoisessa piikissä . (0.8...9mm) mutta nää on piirilevyissä alle 0.7mm piikeillä aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 186
      4155
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      99
      3448
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      100
      2766
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      301
      2694
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2376
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      168
      2143
    7. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2070
    8. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      37
      1782
    9. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      8
      1611
    10. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      45
      1153
    Aihe