Luterilaisuus poikkeaa alkuseurakunnan opista

Uskonpuhdistus yritti palauttaa katolisen kirkon opin takaisin alkuseurakunnan oppiin, onnistuttiinko siinä?

Ja Jumalan ilmoitushan jatkuu, mitä hän tekee ja sanoo tällä hetkellä? Koska hän on elävä Jumala.

Hän on perustanut jo itse puhtaan kirkkonsa, vai onko, mikä se on nykyisistä, vai onko vaan jokaisessa hyvää ja huonoa, ovatko ne ikäänkuin mosaiikki tai palapeli?

Vai onko luterilaisuus se oikea? Mikä ja millainen on Kristuksen Kirkko tänä päivänä? Mikä on luterilaisuuden suhde siihen nyt, kun teologiassa jo paljon tiedetään? Ja hyviä uskovia on kirkoissa.

34

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mormonismi ei kuulu tänne, se ei ole edes kristillistä uskoa.

Mormonismi eroaa täysin Raamatun opista

• Eroaa Raamatun tulkinnassa. Kumpikin väittää, että oma tulkinta on oikea, ja toisen tulkinta on väärä. Miten se ratkaistaan kumpi on oikeassa?

Täällä keskustellaan luterilaisuudesta. Miten se perustelee, että sen Raamatun tulkinta on oikea? Protestanttithan ovat jakautuneet satoihin suuntiin juuri Raamatun tulkintaerojen takia.

• Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

Eroaa Raamatun tulkinnassa. Kumpikin väittää, että oma tulkinta on oikea, ja toisen tulkinta on väärä. Miten se ratkaistaan kumpi on oikeassa?

Täällä keskustellaan luterilaisuudesta. Miten se perustelee, että sen Raamatun tulkinta on oikea? Protestanttithan ovat jakautuneet satoihin suuntiin juuri Raamatun tulkintaerojen takia.

Lue Tunnustuskirjat.fi, joka tunnustaa Apostolista uskoa, vanhojen kirkkojen, ort ja kat kanssa, joiden ylin auktoriteeti on Raamattu.

• Anonyymi kirjoitti:

Lue Tunnustuskirjat.fi, joka tunnustaa Apostolista uskoa, vanhojen kirkkojen, ort ja kat kanssa, joiden ylin auktoriteeti on Raamattu.

Tunnustuskirjat ovat tavallaan osa kaanonia. Ja varmasti Pyhä Henki ohjasi Lutheria ja uskonpuhdistajia.

Ehkä ongelma oli se, ettei Raamatussa ole seurakunnan ja kirkon rakentamisohjeita eikä kastamisen tapaa selkeästi, oleellisia asioita, niin sitten kun on yritetty rakentaa Raamatun pohjalle, onkin tullut monta rakennusta ja hurmahengetkin ovat sekoittaneet asiaa.

Kysymys on kai, että mikä olisi uskonpuhdistuksen oikea jatko? Nyt kaikki tiet vievät taas Roomaan takaisin, mutta katolisuudessa on edelleen uskonpuhdistuksen paljastamia virheitä.

Miten siis pitäisi edetä? Jumala johtaa ja Raamattu, mutta mitä ne sanovat?

Että pitää vaan uskoa kirkolliskokousten päätöksiin? Siinä on yksi ratkaisu, mutta kai jokaisen pitää myös itse rukoilla ja kysyä, saada vahvistus päätöksen oikeudelle, eikö se ole selvä?

• Anonyymi

Niin tekee.

• Anonyymi

Ei onnistunut siinä. Minulta vei monen monta vuotta aikaa oppia luottamaan siihen, mitä vanhat tekstit kertovat, huolimatta siitä, mitä kirkonmiehet opettavat. Ne ovat kaksi eri asiaa. Valitettavasti myös Raamatun kaanoni on ongelmallinen, niin että suuri osa kirjoituksista antaa väärää tietoa. Piti tunnistaa luotettavimmat lähteet ja lähteä tulkitsemaan niitä mahdollisimman huolellisesti. Siellä on paljon tietoa.

• Anonyymi

Kyse on siis vain tulkinnasta.

• Joka ukolla ja joka akalla on ns. luterilaisuudesta oma omituinen tulkintansa. 📖⛪️Nähty on…🎃

• Anonyymi

Eikähän mitään uskonpuhdistusta edes tapahtunut, se on silkka keksitty termi, vaan Luther sai vain aikaan noitavainot, jolloin toisinajattelijoita alettiin entistä enemmän vainota eikä luterilaisuus ollut siitä vapaa. Kilpailutilanne katolisessa kirkossa ns. uskonpuhdistuksen aikaan synnytti noitavainot eikä tosiaan usko puhdistunut kun samaa harrastettiin myös luterilaisuudessa.

Mitään puhdistusta ei tapahtunut oikeasti.

• Anonyymi

Kyllä uskonpuhdistusta tapahtui

• Anonyymi

Mitä vanhempi oppi on sitä enemmän se sisältää oikeaa tietoa ja totuutta. Itse olen tietämätön mutta ottaa aivoon kun monet väitteet nykyaikaiset on täysin harhaan johtavia. Esim. Eräät puhuvat Pyhästä Hengestä että sen avulla kirjoitetaan pyhiä kirjoituksia.

Kun luin Suuri Taistelu teosta sain sen käsityksen kuitenkin että Jumalan Henki on se joka vaikuttaa pyhät kirjoitukset kun taas Pyhä Henki osaa selittää kieliä yms. Kirjoitettaessa tarvitaan Jumalan Henkeä kun taas luettaessa Pyhää Henkeä.

Hengessään Herra puolestaan kertoi kun kysyin miksi Victor Hugo osasi kirjoittaa mestarillisia teoksia että kyse on Herran Hengestä jonka on voinut saada lahjaksi esim paastoamalla paljon edellisessä elämässä.

Herra Zebaot 2000 luvun alkuvuosina opetti minulle vähän värikoodeja:

Sininen = Herran Henki
      Punainen = PYHÄ Henki
      Valkoinen = Jumalan Henki

Myöhemmin olen itse yrittänyt muita värejä kohdentaa mutta en ole oikein onnistunut.

Miksi on niin että kaukana menneisyydessä vain oli Totuus ja tieto. Nykyisyydessä harhat ja eksytykset sekä tietämättömyys.

Ellen G White tiesi paljon
      Luther vielä enemmän
      Augustinus sitäkin enemmän.

Muuten on sääli että Joseph Smithin työ jäi kesken kuoleman johdosta. Paljon hän sai Herran avulla aikaan, mutta paljon jäi myös kesken.
      Mormonin kirjan lisäksi myös Jasherin kirja on loistavaa tasoa.

Luther teki pitempään kuin Smith. Ja oli pieni apu oikeaan aikaan. Hän oli mukana 300 vuotis vallankumouksessa kun taas Smith enemmän 100 vuotis uudistuksessa?

Joka kykenee 30 vuotta rauhassa työskenteleen on siunatussa asemassa. Se jonka työaika on vain 10 vuotta jää väkisinkin vähän keskoseksi.

• Anonyymi

Jos vertaa katolista kirkkoa ja luterilaista kirkkoa nyt, niin missä se uskonpuhdistus näkyy?

• Alkuseurakunta ja Uskonpuhdistus näkyy edelleen siinä syntien anteeksisaamisessa, armossa, uskon salaisuudessa, kun se oikein saarnataan ja sielunhoidossa tehdään onnistuneesti.

Jokaisen kääntymiskokemuksissa. Kuinka lapsenusko on kasvanut tai kääntymys tullut. Todistuksissa. Jeesuksen Kristuksen sovitustyön jumalallisessa voimassa.

Herätyksissä. Karismaattisessa liikkeessä parhaimmillaan. Adventisteissa, luterilaisissa, helluntailiikkeessä, mormoneissa. Kristuksen näkymättömässä kirkossa. Julkinen kirkkokin on uudestaan perustettu. Vai onko?

• Anonyymi

Siinä, että et pääse pois helvetistä, mihin tällä opilla joudut Paavalin sanoin, joka opin on luonutkin, muuten kuin yksin armosta.

• Anonyymi

Kuuluiko alkuseurakuntaan anekauppa? Ei Luther uskosta muuta puhdistanut, kuin sen, ettei helvetistä pääse pois rahalla - Lutherin mukaan sieltä pääsee pois nyt vain yksin armosta. Minkähän helvetti te kuvittelette jonkun mystisen alkuseurakunnan olleen tällä saatananpalvontasyntioppikristiuskollajuutalaisen jumalahuijauksena.

• Anonyymi

Kun putsaus alkaa, niin mahtaakohan tilat riittää näiden säilyttämiseen, vai otetaankohan vain heti hengiltä?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun putsaus alkaa, niin mahtaakohan tilat riittää näiden säilyttämiseen, vai otetaankohan vain heti hengiltä?!

Siinä on sulle alkuseurakunta, kun kaikki tapettiin, jotka eivät kumartaneet juutalaisten puhuvaa pedon kuvaa, tilanne on niistä ajoista huomattavasti parantunut, kun tänä päivänä ihmisten mielestä se näyttää jo ihan Jumalalta - vertailukohta maailmasn on luultavasti muuttunut, kun kaikki muutenkin on kuin suoraan saatanasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä on sulle alkuseurakunta, kun kaikki tapettiin, jotka eivät kumartaneet juutalaisten puhuvaa pedon kuvaa, tilanne on niistä ajoista huomattavasti parantunut, kun tänä päivänä ihmisten mielestä se näyttää jo ihan Jumalalta - vertailukohta maailmasn on luultavasti muuttunut, kun kaikki muutenkin on kuin suoraan saatanasta.

Niinhän täällä ajatellaan, ja vanhemmat opettaa, että ensimmäisenä tekonaan Luojajumala loi helvetin, ja hettelee sinne pikkulapset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän täällä ajatellaan, ja vanhemmat opettaa, että ensimmäisenä tekonaan Luojajumala loi helvetin, ja hettelee sinne pikkulapset.

Lisäystä - onkohan aloitus joku vitsi - perustanut jopa Jumalana itselleen 'puhtaan kirkon' itsensä veren juontiin ja ruumiinsa syöntiin?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisäystä - onkohan aloitus joku vitsi - perustanut jopa Jumalana itselleen 'puhtaan kirkon' itsensä veren juontiin ja ruumiinsa syöntiin?!

Joka ainoan tuhannen tai tuhansien kristinuskon lajien ja laatujen perusta - ja joka ainoalla tulkinnalla - missä pahuus yritetään muuttaa jopa pyhyydeksi, on kolminaisuusopissa. Ja se tarkoittaa, että Jeesus opettamanaan taivasten valtakunnan isä Jumalana on kirottuna kiroukseksi ja uhrina helvetissä uskojien sieluista Saatanalle lunnaina. Tämän tarinan Raamattu kertoo täysin aukottomasti ilman ensimmäistäkään tulkintaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joka ainoan tuhannen tai tuhansien kristinuskon lajien ja laatujen perusta - ja joka ainoalla tulkinnalla - missä pahuus yritetään muuttaa jopa pyhyydeksi, on kolminaisuusopissa. Ja se tarkoittaa, että Jeesus opettamanaan taivasten valtakunnan isä Jumalana on kirottuna kiroukseksi ja uhrina helvetissä uskojien sieluista Saatanalle lunnaina. Tämän tarinan Raamattu kertoo täysin aukottomasti ilman ensimmäistäkään tulkintaa.

Olisi helppoa uskoa testin liittyvän Luojajumalaan ja tämän varsin mustaan huumorintajuun katsoa, että kuinka pitkälle on typerä ihminen valmis menemään saadakseen hänet hengiltä - kidutetaan julmasti ristiin Jeesuksen nimeen, kirotaan kiroukseksi Kristuksena, teurastetaan pääsiäisen uhrilampaana, syödään Jahven lammasuhriateriana tunnustuksen mukaan kuvitellen veren ja ruumiin olevan todellisesti läsnä Herran kuoleman julistamiseksi.

Haluatteko jälleen Raamatun kohdat näihin?

• Anonyymi

"Muuten on sääli että Joseph Smithin työ jäi kesken kuoleman johdosta. Paljon hän sai Herran avulla aikaan, mutta paljon jäi myös kesken. Luther teki pitempään kuin Smith. Ja oli pieni apu oikeaan aikaan."

Luther oli valtavan iso apu - moni kohta olisi jäänyt itseltänikin Raamatussa ja kristinuskon syntiopin perustasta ymmärtämättä, ilman tämän teoksen Sidottu ratkaisuvalta hänen selostustaan:

<<Jos kaikki ne, jotka ovat armon ulkopuolella, ovat nimenomaan luontonsa puolesta VIHAN lapsia, niin on vapaa ratkaisukin luontonsa puolesta VIHAN lapsi, ja jos se jo luontonsa puolesta on tällainen, niin vielä suuremmalla syyllä se on VIHAN lapsi tekojensa puolesta. Mutta eihän VIHAN lapsi luonnostaan kykene tekemään mitään muuta kuin sitä, MIKÄ PAHAA ON, ei sellaista, mikä valmistaa armoon, vaan VIHAAN, siis sellaista, mikä ansaitsee VIHAN!

Ylös siis, te pelagiolaiset ja valmistautukaa teoillanne armoon, vaikka Paavali tässä sanoo, että kaikki niillä ansaitsevat ainoastaan VIHAN!

Olisihan ollut lienteämpää, jos hän olisi sanonut ainoastaan, että »me OLIMME VIHAN lapsia», mutta lisätessään LUONNOSTAAN-sanan hän tahtoi meitä olemaan siinä mielessä, että kaikki se, MITÄ ME OLEMME JA TEEMME, ON PELKÄSTÄÄN VIHAN eikä mitenkään armon ANSAINNUT. Raamatusta tuskin voinet löytää lyhyydessään voimakkaampaa sanaa vapaata ratkaisuvaltaa vastaan.

Luther: Sidottu ratkaisuvalta s, 349, 1982

• Anonyymi

Tämä on kirjoitettu 500 vuotta sitten, jolloin vielä hyvin nopeasti lähti giljotiinilla pää hartioilta, ellei kumartanut juutalaisten puhuvaa Pedon kuvaa.

Tämän selvemmin Lutherilla ei ollut mahdollisuutta selventää juutalaisen tekemän kristinuskon perustaa - se jäi tähän meidän aikaan, kun totuuden pystyy puhumaan, mutta hän loi totuudelle perustan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on kirjoitettu 500 vuotta sitten, jolloin vielä hyvin nopeasti lähti giljotiinilla pää hartioilta, ellei kumartanut juutalaisten puhuvaa Pedon kuvaa.

Tämän selvemmin Lutherilla ei ollut mahdollisuutta selventää juutalaisen tekemän kristinuskon perustaa - se jäi tähän meidän aikaan, kun totuuden pystyy puhumaan, mutta hän loi totuudelle perustan.

Ja nyt kun meillä on aika ja mahdollisuus totuuteen, te jatkatte vain edelleen Jeesuksen kuin Jumalankin nimeen tätä helvetin törkeää herjaamista!

• Anonyymi

<<<<Alkuseurakunta ja Uskonpuhdistus näkyy edelleen siinä SYNTIEN ANTEEKSISAAMISESSA, armossa, uskon salaisuudessa, kun se oikein saarnataan ja sielunhoidossa tehdään onnistuneesti.<<<<

Tärkein kristinuskon opetuskirje, ja perusta kristinuskon syntiopilla - näytätkö sormella, että missä kohdassa siinä on syntien anteeksisaaminen, kiitän!

Paavalin Roomalaiskirje:

"7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
      sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.

Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

Minä viheliäinen ihminen, kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista?
      Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA."

https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=roo&luku=7

Sovitaanko niin, että jos et löydä tästä nyt syntien anteeksiantamista, niin lopetat valhtelun, sopiiko? Armo oli sitten se helvetistä pois pääseminen, jos se tosi Jumala tulee pelastamaan, jota uhrinasi palvot Jeesuksen nimeen, että pelastut PALVELEMAAN LIHALLA SYNNIN LAKIA.

• Anonyymi

Luterilaisuus perustuu Lutherin käsityksiin, joka oli vain ihminen.
      Raammatun alkutekstit ovat Jumalalta, ylitse kaikkien ihmisten käsityksien.

• Anonyymi

Onneksi Raamattu ei perustu mihinkään "käsityksiin", vaan selkeään tietoon.

• Anonyymi

Jos vertaa tämän päivän katolista ja luterilaista kirkkoa miten uskonpuhdistus näkyy?

Tai kumpi kaipaa enemmän tällä hetkellä uskonpuhdistusta?

• Anonyymi

"Ja Jumalan ilmoitushan jatkuu, mitä hän tekee ja sanoo tällä hetkellä? Koska hän on elävä Jumala. "

Missä Raamattu opettaa noin? Tarkoitatko että Mormonin kirja jatkaa tuota iloitusta? :D

Jeesus on perustanut seurakuntansa tänne 2000 vuotta sitten ja se on täällä yhä. Ja se on opettanut ja tulee aina opettamaan (kuten luterilaisuuskin) että on yksi Jumala, Jeesus ei ole luotu olento ja että ihminen pelastuu yksin Kristuksen täytetyn työn kautta ilman esim endowment-seremonioita, kymmenysten maksamista tai iankaikkista avioliittoa. Aamen!

• Anonyymi

Huonosti kävi Jeesuksen perustaman seurakunnan 2000 vuotta sitten, kun päätyi teidän palvomaksi kirotuksi Israelin Jumalaksi, että pääsette Paavalin opilla helvettiin luonnostanne vihattavina - Jeesuksen sanoin kyykäärmeen sikiöinä.

Löyyy 1.Korinttolaiskirje 3:10-13.

No, kirkko haravoi teidän elon joukosta sitren vihollisen yöllä kylvämänä rikkaviljana ja polttaa tulessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huonosti kävi Jeesuksen perustaman seurakunnan 2000 vuotta sitten, kun päätyi teidän palvomaksi kirotuksi Israelin Jumalaksi, että pääsette Paavalin opilla helvettiin luonnostanne vihattavina - Jeesuksen sanoin kyykäärmeen sikiöinä.

Löyyy 1.Korinttolaiskirje 3:10-13.

No, kirkko haravoi teidän elon joukosta sitren vihollisen yöllä kylvämänä rikkaviljana ja polttaa tulessa.

Jonkunhan tämä likainen työkin oli tehtävä, että saamme uuden maailman ilman teitä luonnostanne vihattavia. Hyvän ja totuudenmukaisen.

Hyvä testi oli, ja älykäs.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jonkunhan tämä likainen työkin oli tehtävä, että saamme uuden maailman ilman teitä luonnostanne vihattavia. Hyvän ja totuudenmukaisen.

Hyvä testi oli, ja älykäs.

Ja jos ei hälytyskellot soineet jo petollisen Luojajumalan perisyntivalhetarinan kohdalla, niin oli tieltä kääntyminen myöhemmin jo paljon vaikeampaa.

• UUSI

Raamatussa sanotaan selvästi, että Jumala elää eikä ole kuollut, ja johtaa maailmassa kaikkea ja johtaa kirkkoaan. Siellä kerrotaan, että on monia kirjoja olemassa, kuitenkaan niitä ei kaikkia ole vielä löydetty. Siellä varoitetaan, että kirkko tulee luopumaan, siellä varoitetaan, että Raamatun tekstiä tullaan muuttamaan.

Tieto katosi, mutta rakkaus säilyi. Uskonpuhdistus palautti osan, muttei pystynyt kaikkeen. Joka maassa ruhtinas määräsi maan uskonnon. Uskonvapaus tuli vasta 1700-luvun lopussa ja vasta muutamaan maahan. Suomeen vasta sata vuotta sitten.

Uskonpuhdistuksessa ei tiedetty, millainen alkukirkko oli. Nyt tiedetään, muttei luterilaisuus siihen palaa. Mikään kirkko ei koskaan tee parannusta vaan aina vaan jatkaa vääriä traditioitaan. Seuraa aina uusi hajaannus kun jotain oivalletaan. Mutta Jumala itse on jo perustanut kirkkonsa. Mitä luterilaisuus siitä sanoo? Rupeaa vaan fariseukseksi. Jäsenet seilaavat eri vapaakirkkojen ja luterilaisuuden välillä ja etsivät hengellistä kotiaan. Katolisiin, mormoneihin ja jehovalaisiin otetaan tiukka ero. Kuitenkin ekumenia häämöttää, ja se on uskonpuhdistuksen vesitys ja liittyminen katoliseen kirkkoon. Jäsenet katoavat eri lahkoihin suurelta osin. Mitä Jumala haluaisi? Sitä ei kysytä eikä tehdä. Jumala on jo hylännyt monet kirkot, ja väärät opit leviävät niissä.

• Anonyymi
      UUSI

Mistä tämä alkuseurakunnan oppi löytyy? Mistä tietää ja millä keinoin on varmennettu että joku oppi on nimenomaan alkuseurakunnan? Milloin ja missä toimi alkuseurakunta?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4657
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2661
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1360
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1306
    Aihe