Kuollessani omaisuuteni siirtyy ilmeisesti ainoalle hengissä olevalle vanhemmalleni, eli äidilleni ja tätä kautta hänen sukulaisilleen. Miten voin estää äitiäni perimästä minua? Missä asemassa sisarukseni ovat kun meillä on eri äidit? Mikä on kätevin tapa lahjoittaa esim asunto-osake jollekulle ei-sukulaiselle?
Perinnön jättäminen
9
161
Vastaukset
- Anonyymi
Teet testamentin, muuta ei tarvita.
- Anonyymi
Voinko testamentilla estää myös lakiosan eli sen neljänneksen menemisen äidilleni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voinko testamentilla estää myös lakiosan eli sen neljänneksen menemisen äidilleni?
Sinulle onkin jo vastattu. Lakiosaoikeus on vain rintaperillisillä, eli siis vain lapsillasi ja lapsenlapsillasi, joita sinulla ei tietääksesi ole.
Testamentilla voit nyt ohittaa kaikki läheiset ja kaukaiset sukulaiset.
- Anonyymi
äidilläsi ei ole lakiosaoikeutta.Voit huoletta testamentata koko omaisuutesi kenelle vain.
- Anonyymi
Teetä kunnollinen pätevä testamentti. Lahjoittamiseen ei testamenttia tarvita. Molemmista on saajan maksettava veroa. Omaisuuksille on kuitenkin vaihtoehtoja, joissa edunsaaja pääsee helpommalla. Juristilta saat oikeaa tietoa perillisistä ja lakiosista sekä verotuksesta.
- Anonyymi
Talouselämästä juuri luin että hintaa testamentille tulee 400-1000 euroa. Se on minusta aika paljon jos tarkoitus on vain jättää kaikki omaisuus sisarusteni lapsille. Siihen toki pitäisi muotoilla jotenkin että poissuljetaan rikollista elämäntapaa viettävät.
- Anonyymi
Ilman testamenttia sisarillesi kuuluu puolet perinnöstäsi myös.
"Jos jompikumpi vanhemmista on kuollut, jakavat perittävän veljet ja sisaret hänen osansa..."- Anonyymi
Koskeeko tämä myös veli- ja sisarpuolia joilla on eri äidit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskeeko tämä myös veli- ja sisarpuolia joilla on eri äidit?
Sinun perintösi menee vain sinun vanhemmillesi, ja jos vanhempi on kuollut, sisaruksillesi tämän vanhemman jälkeen. Vain elossa oleva voi periä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185121Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332792- 342629
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302418Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭211640- 1181637
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101540Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231304- 951168
Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘351153