Ollaan vuosikaudet maksettu isämme kuolinpesän kiinteistön hoitokuluja pesän osakkailta kerätyillä rahoilla (äiti 6/12-osa ja aikuiset lapset kukin 1/12-osa). Sama käytäntö on jatkunut nyt puolisen vuotta äitimme kuoleman jälkeen eli kukin lapsista on käytännössä katsoen maksanut 1/6-osan kaikista pesän laskuista.
Voitaisiinko nyt katsoa, että pesä olisi velkaa osakkaille eikä pesää olisi siten vielä selvitetty? Miten käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä/jakaja on tietääksenne tällaiseen väitteeseen suhtautunut? Jos pesälle olisi muodostunut velka osakkaille, niin mistä lähtien? Yhdellä osakkaista on rästissä 60 € maksu, mutta sen ehtii halutessaan ottaa esille siinä vaiheessa, kun omaisuuden realisoinnista saatavia rahoja aletaan jakaa.
Onko kuolinpesälle muodostunut velkaa osakkaille?
9
189
Vastaukset
- Anonyymi
Pesän varoista suoritetaan kohtuulliset hautaus- ja perunkirjoituskustannukset sekä pesän hoidosta, hallinnosta ja selvityksestä johtuvat tarpeelliset kustannukset ( pesänselvitysvelat). Mikäli osakas on käyttänyt varojaan sellaiseen tarkoitukseen, hänellä on oikeus saada korvaus pesän varoista.
Jos kaikki osakkaat ovat maksaneet kuluja tasaisesti, on ainoastaan periaatteellinen kysymys, kenen on tullut olla maksajan asemassa. Jos pesässä on varoja, osakkaat saavat perinnönjaossa kukin omansa. Jos pesä kuitenkin on vähävarainen, pesä on todellisuudessa velkaa osakkaille.
Edellisen lisäksi oleellista on se, että maksuista on tullut sopia yhdessä. Jos yksi osakas omavaltaisesti tai hyvää hyvyyttään maksaa pesän kuluja ilman että asiasta on sovittu yhdessä, pesä, siis osakkaat, voi kieltäytyä maksamasta tuolle maksaneelle osakkaalle näitä kuluja takaisin.- Anonyymi
Kuten kiertelet jo, niin pesänselvityskuluista ei tarvitse mitään raatia järjestää. Ne pesä maksaa kaikesta päältä ensimmäisenä oli sitten osakas tai ei kyseessä..
"sekä pesän hoidosta, hallinnosta ja selvityksestä johtuvat tarpeelliset kustannukset" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten kiertelet jo, niin pesänselvityskuluista ei tarvitse mitään raatia järjestää. Ne pesä maksaa kaikesta päältä ensimmäisenä oli sitten osakas tai ei kyseessä..
"sekä pesän hoidosta, hallinnosta ja selvityksestä johtuvat tarpeelliset kustannukset"Mitähän yritit sanoa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän yritit sanoa?
Kommentoijan viimeinen kappale ei koske pesänselvityskuluista mitään, kun niitä vaan syntyy esimerkiksi kiinteistön omistuksesta tai arvioinnissa.
- Anonyymi
"Voitaisiinko nyt katsoa, että pesä olisi velkaa osakkaille eikä pesää olisi siten vielä selvitetty?"
Kyllä. Jokaisella osakkaalla on saatava kuolinpesältä. Saatavat ovat ilmeisesti yhtä suuret mainittua 60 € lukuunottamatta. Asia hoituu perinnönjaossa, jossa kukin osakas saa oman saatavansa perintösouuteensa. Jos jotakin näiden yli jää jaettavaa, se jaetaan samlla.
Asia on hyvin yksinkertainen hoitaa.- Anonyymi
Miten yksinkertainen se on hoitaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten yksinkertainen se on hoitaa?
Ni ensin maksetaan kunkin osakkaan saatavat. Loput jaetaan perintönä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta miten yksinkertainen se on tehdä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse maksaa saatavia, vaan tehdään perinnönjako. Se on helppoa ja yksinkertaista. Jokainen saa saatavansa perintöosuuteensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185131Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332792- 342629
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302418Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221660- 1181637
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101560Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231314- 961177
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli91154