Luin Anselm Canterburylaisen kirjan "Jumala ihmiseksi" tai "Minkä tähden Jumala tuli ihmiseksi" ("Cur Deus homo"). Sen aiheena on sovitusoppi.
Täytyy sanoa, että Anselmin päättelyä on välillä hieman vaikea seurata, luultavasti siksi, että 1) hän kirjoittaa epäselvästi ja 2) keskiaikainen ajattelutapa ylipäätään saattaa tuntua nykyään vieraalta. Joka tapauksessa Anselmin sovitusopin ytimessä on ainakin minun ymmärtääkseni lähinnä se, että Kristus hyvittää meidän syntimme Jumalalle, mutta ei kärsi rangaistusta meidän sijastamme. Kysymys ei siis ole sijaisrangaistuksesta tai sijaiskärsimyksestä, jonka usein katsotaan olevan ristiriidassa Jumalan oikeudenmukaisuuden kanssa (Jumala ei voi rangaista syytöntä).
Ihminen on velkaa Jumalalle. Ellei hän maksa velkaansa, Jumala rankaisee häntä oikeudenmukaisesti. Ihminen ei pysty maksamaan velkaansa. Kristus maksaa velan ihmisen puolesta, minkä seurauksena ihminen välttää rangaistuksen. Velan maksu itsessään ei ole rangaistus, joten Kristus ei kärsi rangaistusta ihmisen sijasta. Kirjassa Anselm perustelee, miksi velan maksu edellyttää Kristuksen kuolemaa jne.
Eräs suomalainen teologi, jonka naama virnistykseen vääntyessään muistuttaa itse Perkeleen naamaa, on nimittänyt Anselmin sovitusteologiaa "vampyyriteologiaksi". Lisäksi hän väittää, että nykyihmisen on vaikea pitää tällaista "veriuhriajattelua" mielekkäänä. Tähän sanoisin, että minä olen nykyihminen eikä minun ole ollenkaan vaikea pitää Kristuksen uhria mielekkäänä. Minusta siinä tulee ilmi samanaikaisesti sekä synnin vakavuus että Jumalan rakkaus. Ja kun katsotaan, kuinka suosittua kristinusko on nykyihmisten keskuudessa, niin ei näytä siltä, että nykyihmisen on vaikea pitää "veriuhriajattelua" mielekkäänä.
Mikä on sinun mielestäsi paras tai oikea tapa ymmärtää sovitusoppi?
Mikä on paras tai oikea tulkinta sovitusopista?
66
521
Vastaukset
"olen nykyihminen eikä minun ole ollenkaan vaikea pitää Kristuksen uhria mielekkäänä"
Tai ehkei pitäisi puhua mielekkyydestä, koska mielekkyys riippuu aika paljon kontekstista. Pikemminkin voisi sanoa, että Kristuksen uhri puhuttelee nykyihmistä(kin), se vetoaa ihmiseen. Ehkä se koskettaa ihmisessä jotakin olennaista, perimmäistä, syvää, alkukantaista, jota mikään "kehitys" tai "edistys" ei voi pyyhkiä pois.- Anonyymi
Äly ja ymmärrys kyllä voi...
- Anonyymi
Sovitusoppi on uskontoa ja uskonto on lähtökohtaisesti järjetöntä ja epäloogista.
Eihän kaikkivaltias Jumala tarvitse mitään uhria / sijaiskärsijää pystyäkseen tekemään niin kuin haluaa ja on oikein. Toisaalta mikään ei saisi oikeudenmukaista ja hyvää Jumalaa toimimaan muutoin kuin mikä on oikeudenmukaista. Määritelmällisesti "kaikkivaltius" tarkoittaa juuri sitä, että ei ole riippuvainen mistään.
Jos sytien anteksianto ihmisiä kohtaan oikein, niin hyvän ja oikeudenmukaisen Jumalan tulisi tehdä se ilman mitään veristä kuoliaaksi kidutus näytelmää. Jos taas ihmiset eivät ole ansainneet armoa, ei ole oikein heitä armahtaakkaan, jolloin oikeudenmukaiseen Jumalaan ei mikään uhrispektaakeli vaikuttaisi.- Anonyymi
Loistava kommentti - kristinusko ohittaa täysin käsitteen oikeudenmukaisuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loistava kommentti - kristinusko ohittaa täysin käsitteen oikeudenmukaisuudesta.
Vieläkin kiitos, että edes joku ymmärtää asian, ja mikä epäloogisuus on uskovaisten ajattelussa suhteessa Jumala -käsitteeseen, mutta eihän tämän syntiopin jumaluutena olekaan 'Jumala' uhreineen, vaikka tuota nimeä uskonnossa käytetäänkin.
- Anonyymi
Danielin kirjan ja Roomalaiskirjeen kanta on selkeä.
980-1470 jkr oli Aioni jolloin PAHAT TEOT SOVITETTIIN kärsimällä itse rangaistus esim. taloudellinen tappio tai kuolema ristiretkellä.
Tämä on myös Koraanin mukaista.
Sovitusvälineet olivat siis maksullisia.
1470-1960 jkr oli Aioni jolloin IKUINEN OIKEUDENMUKAISUUS SAATETTIIN VOIMAAN.
Roomalaiskirjeen mukaan VANHURSKAUDEN sijaan kuninkaaksi asettui ARMO. Ja sovitusvälineet muuttuivat maksuttomiksi. Oma rangaistus evättiin kokonaan. Ja Kristus oli täydellinen sijaiskärsijä. Syntejä ei sovitettu syntisiä rankaisemalla.
Tämä ei pidä kuitenkaan täysin paikkansa. Sillä Daniel 11 kertoo että vain rankaisutapa muuttui toiseksi. Tuli miekan ja tulen sijaan vankeus ja ryöstö.
1000-1250 miekka
1250-1500 tuli
1500-1750 vankeus
1750-2000 ryöstö Ilmeisesti Jeesus oli sovittaja, koska hän oli Välittäjä. Sen, että hänen piti kuolla liittyy siihen, että Jumala tuli ihmiseksi kuten kirjan nimessä todetaan "Anselm Canterburylaisen kirjan "Jumala ihmiseksi" tai "Minkä tähden Jumala tuli ihmiseksi" ("Cur Deus homo"). ". Ihmisen osana on kuolla.
Sovittaminen siis liittyy välittäjän tehtäviin.- Anonyymi
Miksi ihmisen ja toisaalta kaikkitietävän, hyvän ja kaikkivoivan Jumalan väliin tarvittaisiin "välittäjä"?
Pitääkö välittäjän taivutella hyvä Jumala toimimaan oikein? Jos Jumala on hyvä, niin hänhän toimii oikein muutenkin. Vai pitääkö välittäjän taivuttaa Jumala olemaan (joillekkin) ihmisille armollinen vaikka se ei ole oikeudenmukaista? Vai pitääkö välittäjän saada kaikkitietävä Jumala ymmärtämään jotain mitä hän ei muuten ymmärrä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmisen ja toisaalta kaikkitietävän, hyvän ja kaikkivoivan Jumalan väliin tarvittaisiin "välittäjä"?
Pitääkö välittäjän taivutella hyvä Jumala toimimaan oikein? Jos Jumala on hyvä, niin hänhän toimii oikein muutenkin. Vai pitääkö välittäjän taivuttaa Jumala olemaan (joillekkin) ihmisille armollinen vaikka se ei ole oikeudenmukaista? Vai pitääkö välittäjän saada kaikkitietävä Jumala ymmärtämään jotain mitä hän ei muuten ymmärrä?Tyhmä ihminen luulee voivansa asettua kaikkivaltiaan Jumalan tuomariksi. Voi voi. Haikailet oikeudenmukaisuuden perään tajuamatta, että me kaikki olemme syntiä tehneet ja olemme Jumalan kirkkautta vailla. Oikeudenmukaisesti ansaitsisimme ikuisen kärsimyksen jokainen, niin sinä kuin minäkin. Jumala kuitenkin rakkaudessaan oli armollinen ja tuli ihmiseksi ja teki sen, mitä me emme itse pysty tekemään. Hän sovitti syntimme. Ainut vaatimus on, että ihminen uskoo tuon valtavan rakkauden teon ja ottaa sen vastaan omalle kohdalleen.
Jos sinusta olisi tehty Jumalan tuomari, God forbid, sinun taivaaseesi pääsisi jokainen ilman kääntymystä, ilman sovitusta. Siellä olisi siivosyntiset ja pedot ja tappajat ja valehtelijat. Jumala kuitenkin on täydellinen. Hänen lähelleen ei voi syntiä tulla tai se palaa poroksi.
Kyseessä taitaa olla vaihtokauppa ihmisen ja Kristuksen välillä.
2. Korinttolaiskirje 5:21 Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.- Anonyymi
Niin, Jeesus ei opettanut synnistä mitään, koska sellaista käsitettä ei edes ole hänen opettamassa taivasten valtakunnassa, joka on meissä ja meidän ympärillä, tietää Paavalikin, koska käskee perkaamaan sen pois, kun palvoo Kristusta uhrina.
Löytyy Matteus 13:33 ja 1.Korinttolaiskirje 5:7. Mutta edellyttääkö tämä vaihtokauppa uhria? Eikö Kristuksen vanhurskautta voitaisi lukea ihmisen hyväksi ilman uhrikuolemaakin?
Olisi kai mahdollista ajatella, että hänen täytyi kuolla, mutta vain, koska kuolema on synnin luonnollinen seuraus. Vaikka kaipa tämä kuolema siinä tapauksessa voitaisiin ymmärtää uhriksi jokseenkin samassa mielessä kuin jos joku lahjoittaisi molemmat munuaisensa ja siten pelastaisi jonkun hengen ja kuolisi itse. Kuolema on munuaisista luopumisen luonnollinen seuraus.- Anonyymi
herrens_tiggare kirjoitti:
Mutta edellyttääkö tämä vaihtokauppa uhria? Eikö Kristuksen vanhurskautta voitaisi lukea ihmisen hyväksi ilman uhrikuolemaakin?
Olisi kai mahdollista ajatella, että hänen täytyi kuolla, mutta vain, koska kuolema on synnin luonnollinen seuraus. Vaikka kaipa tämä kuolema siinä tapauksessa voitaisiin ymmärtää uhriksi jokseenkin samassa mielessä kuin jos joku lahjoittaisi molemmat munuaisensa ja siten pelastaisi jonkun hengen ja kuolisi itse. Kuolema on munuaisista luopumisen luonnollinen seuraus.Synti ei kuulu Jeesuksen evankeliumiin taivasten valtakunnasta, vaan on vain juutalaista uhrikulttioppia, jumaluudesta, joka omistaa helvetin ja kiristää synnillä. Kyse on ollut bisneksestä.
Ei ole mitään syntiä, ei mitään sovitettavaa - on vain oikeita tekoja ja vääriä tekoja, ja ihminen pyrkii toteuttamaan niitä oikeita tekoja omantuntonsa mukaan, ja korjaa itseään, jos huomaa menetelleensä väärin - nyppii niitä tikkuja omista silmistään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synti ei kuulu Jeesuksen evankeliumiin taivasten valtakunnasta, vaan on vain juutalaista uhrikulttioppia, jumaluudesta, joka omistaa helvetin ja kiristää synnillä. Kyse on ollut bisneksestä.
Ei ole mitään syntiä, ei mitään sovitettavaa - on vain oikeita tekoja ja vääriä tekoja, ja ihminen pyrkii toteuttamaan niitä oikeita tekoja omantuntonsa mukaan, ja korjaa itseään, jos huomaa menetelleensä väärin - nyppii niitä tikkuja omista silmistään.Jeesuksen ei tarvinnut, eikä edes kuollut Raamatun mukaan kuin siitä syystä, että uskoja myi sielunsa paholaiselle ja pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa. Ja perkaa taivasten valtakunnan pois Raamatun mukaan. Tämä syntiopin tie on Matteuksen evankeliumin 7. luvun kadotukseen vievä tie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen ei tarvinnut, eikä edes kuollut Raamatun mukaan kuin siitä syystä, että uskoja myi sielunsa paholaiselle ja pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa. Ja perkaa taivasten valtakunnan pois Raamatun mukaan. Tämä syntiopin tie on Matteuksen evankeliumin 7. luvun kadotukseen vievä tie.
Leveä tie ja lavea portti '"josta niin monet menevät', yksin uskosta.
herrens_tiggare kirjoitti:
Mutta edellyttääkö tämä vaihtokauppa uhria? Eikö Kristuksen vanhurskautta voitaisi lukea ihmisen hyväksi ilman uhrikuolemaakin?
Olisi kai mahdollista ajatella, että hänen täytyi kuolla, mutta vain, koska kuolema on synnin luonnollinen seuraus. Vaikka kaipa tämä kuolema siinä tapauksessa voitaisiin ymmärtää uhriksi jokseenkin samassa mielessä kuin jos joku lahjoittaisi molemmat munuaisensa ja siten pelastaisi jonkun hengen ja kuolisi itse. Kuolema on munuaisista luopumisen luonnollinen seuraus.Pitäisi vielä ymmärtää tämäkin:
Ilmestyskirja 13:8 "Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet ei ole kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on."
Karitsa oli tapettu jo heti alussa. Oli sekä elävä, että kuollut?inti kirjoitti:
Pitäisi vielä ymmärtää tämäkin:
Ilmestyskirja 13:8 "Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet ei ole kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on."
Karitsa oli tapettu jo heti alussa. Oli sekä elävä, että kuollut?Vastaus liittynee tähän:
Ilmestyskirja 22:1 "Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta."
Johanneksen evankeliumi 19:34 "vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä."inti kirjoitti:
Pitäisi vielä ymmärtää tämäkin:
Ilmestyskirja 13:8 "Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet ei ole kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on."
Karitsa oli tapettu jo heti alussa. Oli sekä elävä, että kuollut?Tämähän oli kiinnostava jae.
Uusi kirkkoraamattu (1992): "Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä – kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan."
Vanha kirkkoraamattu (1933/1938): "Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta."
καὶ προσκυνήσουσιν αὐτὸν πάντες οἱ κατοικοῦντες ἐπὶ τῆς γῆς, οὗ οὐ γέγραπται τὸ ὄνομα αὐτοῦ ἐν τῷ βιβλίῳ τῆς ζωῆς τοῦ ἀρνίου τοῦ ἐσφαγμένου ἀπὸ καταβολῆς κόσμου.
Alkutekstin tutkimisen apuvälineenä käytän sellaista kirjasarjaa kuin Baylor Handbook on the Greek New Testament. Katsoin, mitä siinä sanotaan tästä jakeesta.
Kysymys on siitä, mihin ἀπὸ καταβολῆς κόσμου (maailman luomisesta alkaen / hamasta maailman perustamisesta) liittyy, liittyykö se kirjoittamiseen (γέγραπται) vai teurastettuun Karitsaan (τοῦ ἀρνίου τοῦ ἐσφαγμένου). Kuten huomataan, molempien edellä lainattujen suomennosten mukaan se liittyy kirjoittamiseen. Mutta Baylor Handbookin mukaan "it is preferrable to take ἀπὸ καταβολῆς as modifying ἐσφαγμένου, which is the closest antecedent", mikä "would suggest that Christ’s death was ordained from the foundation of the world", niin että "the author is referring to God’s plan of redemption being determined ‘from the foundation of the world.’"herrens_tiggare kirjoitti:
Tämähän oli kiinnostava jae.
Uusi kirkkoraamattu (1992): "Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä – kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan."
Vanha kirkkoraamattu (1933/1938): "Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta."
καὶ προσκυνήσουσιν αὐτὸν πάντες οἱ κατοικοῦντες ἐπὶ τῆς γῆς, οὗ οὐ γέγραπται τὸ ὄνομα αὐτοῦ ἐν τῷ βιβλίῳ τῆς ζωῆς τοῦ ἀρνίου τοῦ ἐσφαγμένου ἀπὸ καταβολῆς κόσμου.
Alkutekstin tutkimisen apuvälineenä käytän sellaista kirjasarjaa kuin Baylor Handbook on the Greek New Testament. Katsoin, mitä siinä sanotaan tästä jakeesta.
Kysymys on siitä, mihin ἀπὸ καταβολῆς κόσμου (maailman luomisesta alkaen / hamasta maailman perustamisesta) liittyy, liittyykö se kirjoittamiseen (γέγραπται) vai teurastettuun Karitsaan (τοῦ ἀρνίου τοῦ ἐσφαγμένου). Kuten huomataan, molempien edellä lainattujen suomennosten mukaan se liittyy kirjoittamiseen. Mutta Baylor Handbookin mukaan "it is preferrable to take ἀπὸ καταβολῆς as modifying ἐσφαγμένου, which is the closest antecedent", mikä "would suggest that Christ’s death was ordained from the foundation of the world", niin että "the author is referring to God’s plan of redemption being determined ‘from the foundation of the world.’"Luterilainen.net -sivustolla lukee, että polttouhrin hepreankielinen nimi tarkoittaa “ylös kohoavaa”.
1 Korinttolaiskirje 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki. 15:46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.15:47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta."
Tarkoittaakohan tuo ilmestyskirjan tapettu karitsa paluuta ylös alhaalta maasta? Jos Kristus on eläväksitekevä henki, niin on luonnollista, että oli sitä jo heti alusta saakka.inti kirjoitti:
Luterilainen.net -sivustolla lukee, että polttouhrin hepreankielinen nimi tarkoittaa “ylös kohoavaa”.
1 Korinttolaiskirje 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki. 15:46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.15:47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta."
Tarkoittaakohan tuo ilmestyskirjan tapettu karitsa paluuta ylös alhaalta maasta? Jos Kristus on eläväksitekevä henki, niin on luonnollista, että oli sitä jo heti alusta saakka.Tapettu Karitsa varmaankin viittaa Herakleitokseen, jolla oli kuuluisa aforismi
"Kaikki virtaa, mikään ei pysy paikallaan".
Lisäksi hän uskoi kaiken saavan alkunsa logoksesta. Hän yhdisti logoksen tuleen; koko todellisuus on tulen (polttouhri!) tavoin koko ajan liikkeessä ja muuttaa muotoaan (Wikipedia).
- Anonyymi
Kerrankin oikein hyvä ja asiallinen aloitus, vaikka potkitkin nilkkoihin vampyyrioppia, mutta sehän perustuu ehtoolliseen, jossa juodaan verta, jonka on kuviteltava olevan todellisesti läsnä.
- Anonyymi
Jos tätä oppia ajatellaan, se pitää sitten erottaa Raamatun totuudesta kokonaan, koska tosi Jumala ei tullut kirotuksi minkään puolesta, jonka voisi ajatella olevan jokin sovitus, vaan tuli KIROUKSEKSI.
Se on täysin eri asia. - olla kirottu tai olla kirous. Muinoin kirouksia luki vain masgit ja noidat - löytyy Wikipedia, Kirous.
Kirous löytyy Paavalin sanoin Galatalaiskirje 3:13.
Ja seuraavaksi tulee ongelmaksi, että uskonnonkin mukaan KIROUKSIA lutetaan Paholaisen voimalla.
Miten nämä kohdat mitätöidään tässä?! Luterilaisuuden vaatimun nimeenomaan on olla yksi yhteen Raamatun tekstin kanssa.
Kirouksen vahvistaa vielä ilmestyskirjan jae 22:3, jossa lukee, ettei enää ole mitään KIROUSTA.
Itse en kyllä halutessanikaan pysty ohittamaan Raamatun totuutta - en vaikka kuinka ajattelin yrittääkin tässä . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tätä oppia ajatellaan, se pitää sitten erottaa Raamatun totuudesta kokonaan, koska tosi Jumala ei tullut kirotuksi minkään puolesta, jonka voisi ajatella olevan jokin sovitus, vaan tuli KIROUKSEKSI.
Se on täysin eri asia. - olla kirottu tai olla kirous. Muinoin kirouksia luki vain masgit ja noidat - löytyy Wikipedia, Kirous.
Kirous löytyy Paavalin sanoin Galatalaiskirje 3:13.
Ja seuraavaksi tulee ongelmaksi, että uskonnonkin mukaan KIROUKSIA lutetaan Paholaisen voimalla.
Miten nämä kohdat mitätöidään tässä?! Luterilaisuuden vaatimun nimeenomaan on olla yksi yhteen Raamatun tekstin kanssa.
Kirouksen vahvistaa vielä ilmestyskirjan jae 22:3, jossa lukee, ettei enää ole mitään KIROUSTA.
Itse en kyllä halutessanikaan pysty ohittamaan Raamatun totuutta - en vaikka kuinka ajattelin yrittääkin tässä .Kyllä "kirous" on eri asia kuin "olla kirottu".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä "kirous" on eri asia kuin "olla kirottu".
Ja sehän näkyy myös Gal.3:13 parissa 1.Kor.3:13, kun seuraa Kristusta, tosi Jumalaa, niin 3.luvun, viimmeinen lause, mutta te olette Kristuksen ja Kristus on Jumalan. Junala on Jumalan, ja se päivä tulessa ilmeestyy, joka näyttää teille, että mikä oli teidän tekonne rakentaa tälle perustalle. Ei minusta tässä ole edes tulkinnan varaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sehän näkyy myös Gal.3:13 parissa 1.Kor.3:13, kun seuraa Kristusta, tosi Jumalaa, niin 3.luvun, viimmeinen lause, mutta te olette Kristuksen ja Kristus on Jumalan. Junala on Jumalan, ja se päivä tulessa ilmeestyy, joka näyttää teille, että mikä oli teidän tekonne rakentaa tälle perustalle. Ei minusta tässä ole edes tulkinnan varaa.
Augsburgin tunnustus - tosi Jumala on ristiinnaulittu uhri lepyttämään vihaisen Jumalan vihan. Ja Jahven viha löytyy sitten 5.Mooseksen kirja, luku 13.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Augsburgin tunnustus - tosi Jumala on ristiinnaulittu uhri lepyttämään vihaisen Jumalan vihan. Ja Jahven viha löytyy sitten 5.Mooseksen kirja, luku 13.
Jaa, mutta onhan tässä sovitus - sovitti Jahve Jumalan vihan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, mutta onhan tässä sovitus - sovitti Jahve Jumalan vihan.
Lisäystä - luepa uudelleen se sekavalta kuulostava Anselmin selitys sovitusopista, jos se aukeaakin sekavuudesta tällä totuudella!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäystä - luepa uudelleen se sekavalta kuulostava Anselmin selitys sovitusopista, jos se aukeaakin sekavuudesta tällä totuudella!
Ja selittyy kaiken lisäksi Roomalaiskirjeen 7. luvulla, kun pelastus on pelastua palvelemaan lihalla synnin lakia, eikä mikään muu.
- Anonyymi
Kaikki lähtee Eedenin aikaisesta Aatamin ja Eevan valinnasta, uskoa enemmän Luziferin järjestämään ansaan, kuin totella Jumalan käskyä. Tämä tapahtui ihmisten vapaan tahdon voimalla. Vapaa tahto on tietoisen persoonan eräs ehdoton edellytys. Aatami ja Eeva saivat karkoituksen Eedenistä ja " elämänpuusta" .Heistä tuli kuolevaisia fyysisesti. Mutta Pyhä kolminaisuus, sopi aikanaan Jumalan Pojan lähettämisestä, sovittamaan tämän eron Jumalan Pyhyydestä. Jumalan rangaistuskin on Pyhä ja se pitää sovittaa. Pyhä kolminaisuus antoi armon aikaa, kuolevaisille ihmisille lisääntyä ja alkaa totella Jumalansa hyviä neuvoja, joita inspiroidut patriarkat saivat julistettavaksi
Mutta ihmiset paatuivat hiljalleen väkivaltaan ja epäjumaliin. Jumala jätti heidät himojensa valtaan ja salli vedenpaisumuksen hukutttaa saastunut ihmiskunta. Vain kuuliainen Nooa perheineen sai tehtävän aloittaa uusialku ihmiskunnalle, rakentamassaan arkissa. Vesikatastrofissa yhtenäinen manner laatta hajosi moneksi ja erkanivat keskipakoisvoimasta optimaalisimpiin paikkoihinsa, samalla poimuuntuen, synnyttäen vuoristoja. Vesi kerääntyi meriksi. Erään uuden vuoren rinteeseen päätyi Nooan arkki. Nooan jälkeläiset vaelsivat laajalle lisääntyen. Mutta vieläkin ihmisissä ilmeni taipumus Hyvän Jumalan käskyjen hylkäämiseen, saatana oli suosiossa. Jumala antoi viimeisen mahdollisuuden. Hän lähetti sovitusti Poikansa ihmiseksi maanpäälle, opettamaan olkeaa tapaa elää sovussa. Lopulta tämä Poika, Jeesus, sai tehtäväksi kärsiä synnin rangaistus ihmisenä ihmisten puolesta, että edes jotkut pelastuisivat takaisin Jumalan hyväksytyiksi lapsiksi. Saatana meni fariseusten mieliin ja he hankkivat Jeesuksen ristinkuolemaan Golgatalla. Näin Israelin papisto uhrasi Jeesuksen tietämättään viattomana uhrina, ihmisenä ihmisten puolesta. Temppelin esirippu repesi, symbolina yhteyden palautuksesta ihmisten ja Jumalan välillä. Jeesus nousi kuolleista merkkinä ihmiskunnalle sielun kuolemattomuudesta. Jeesus nousi takaisin Taivaaseen, saaden kaikkivaltiuden ihmiskuntaa kohtaan, kiitokseksi hyväksytystä työstä. Nyt jokainen evankeliumin vastaan ottanut ja Jeesuksen Herrauden hyväksynyt pelastuu, Jumalan perheen lapseksi.- Anonyymi
Niin, että koko kirjoituksesi alkaa taas tarinalla, kun Saatana löytyy paratiisista - miten on, huomasitko palaako siellä tuli? Nimittäin kaikki paholaisen kaltaiset, läpikotaisin syntiset ovat syntyneetkin helvetissä, missä Saatana asuu - ei Luojajumalan paratiisissa.
- Anonyymi
Suurimmalle osalle kristityistä Jeesus on vain humaani hemmo josta on jänniä tarinoita. Ei nuo opilliset kysymykset hetkauta kuin pientä osaa.
- Anonyymi
Ja ongelmahan näissä opillisissa kysymyksissä onkin se, kun ne uskovaisilla hetkauttavat sen humaanin hemmon kiroukseksi kirotuksi veriuhriksi, kuoliaaksi kidutettuna Paholaisen huijauksella, joka varastaa uskovaisten sielut.
Tuo humaani hemmo voisi muitakin - ja nimenomaan täyspäisiä ihmisiä - hetkauttaa tarinalla, joka on hänen opetuksensa, kun väitteensä mukaan hänet lähetettiin tuomaan tietoa pelastuksesta ja ihmeiden tekemisestä, mitkä opit vastaavat tämän päivän tiedettä, ettei ihmistä olisi pystytty alistamaan rahan vallalla.
Mutta juutalaiset keksivät paremman idean, kuin hänen opetuksensa, tuolle humaanille hemmolle.
Jostain kumman syystä ... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ongelmahan näissä opillisissa kysymyksissä onkin se, kun ne uskovaisilla hetkauttavat sen humaanin hemmon kiroukseksi kirotuksi veriuhriksi, kuoliaaksi kidutettuna Paholaisen huijauksella, joka varastaa uskovaisten sielut.
Tuo humaani hemmo voisi muitakin - ja nimenomaan täyspäisiä ihmisiä - hetkauttaa tarinalla, joka on hänen opetuksensa, kun väitteensä mukaan hänet lähetettiin tuomaan tietoa pelastuksesta ja ihmeiden tekemisestä, mitkä opit vastaavat tämän päivän tiedettä, ettei ihmistä olisi pystytty alistamaan rahan vallalla.
Mutta juutalaiset keksivät paremman idean, kuin hänen opetuksensa, tuolle humaanille hemmolle.
Jostain kumman syystä ...Täyspäinen ihminen sentään oitis ymmärtää tarinasta edes sen verran, että Saatana asuu helvetissä, eikä Luojajumalan paratiisissa.
- Anonyymi
Koska tarina Jeesuksen (etukäteen) sovittamista synneistä on täysin epälooginen, niin ei sitä voikkaan YMMÄRTÄÄ. Siihen voi vain USKOA.
Ei tietenkään kaikkivaltias, kaikkivoipa, oikeudenmukainen ja hyvä Jumala tarvitse mitään uhria tai välittäjää tehdäkseen ihmisiä kohtaan niin kuin on oikein ja kuin hän haluaa. Jumala on kaikkivaltias ja se ratkoittaa määritelmän mukaan, että hän voi tehdä juuri niin kuin tahtoo vailla ulkoisia rajotteita.
Jos taas kaikki ihmiset ovat niin syntisiä että eivät ole ansainneet pelastusta, niin ei ole oikeudenmukaista, että osa syntisistä saa armon jollain palvontarituaaleilla eikä tekojensa mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska tarina Jeesuksen (etukäteen) sovittamista synneistä on täysin epälooginen, niin ei sitä voikkaan YMMÄRTÄÄ. Siihen voi vain USKOA.
Ei tietenkään kaikkivaltias, kaikkivoipa, oikeudenmukainen ja hyvä Jumala tarvitse mitään uhria tai välittäjää tehdäkseen ihmisiä kohtaan niin kuin on oikein ja kuin hän haluaa. Jumala on kaikkivaltias ja se ratkoittaa määritelmän mukaan, että hän voi tehdä juuri niin kuin tahtoo vailla ulkoisia rajotteita.
Jos taas kaikki ihmiset ovat niin syntisiä että eivät ole ansainneet pelastusta, niin ei ole oikeudenmukaista, että osa syntisistä saa armon jollain palvontarituaaleilla eikä tekojensa mukaan.No, kun tarinassa EI OLE EDES MITÄÄN SOVITETTUJA SYNTEJÄ - ei Raamatussa, eikä oppinormistossa, vaan - päinvastoin - pelastuminen palvelemaan lihalla synnin lakia.
Lukee selvällä suomen kielellä Roomalaiskirje, luku 7.
Sadasmiljoonaskerta. Ei Jumalan kiroamisella kiroukseksi - voi hyvä Luoja - pelastuta kuin pahuuteen!
Minä en tiedä, että kuka tämän uskovaisten idiootti valheen oikein on keksinyt?! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, kun tarinassa EI OLE EDES MITÄÄN SOVITETTUJA SYNTEJÄ - ei Raamatussa, eikä oppinormistossa, vaan - päinvastoin - pelastuminen palvelemaan lihalla synnin lakia.
Lukee selvällä suomen kielellä Roomalaiskirje, luku 7.
Sadasmiljoonaskerta. Ei Jumalan kiroamisella kiroukseksi - voi hyvä Luoja - pelastuta kuin pahuuteen!
Minä en tiedä, että kuka tämän uskovaisten idiootti valheen oikein on keksinyt?!Ja jos joku pappi tällaista valhetta opettaa, niin on kyllä täysin uskomatonta, ja Luther kääntyy haudassaan. Valheiden jakaminen ei kuulu luterilaisuuteen, vaikka kieron väärän kautta jätetäänkiin se ymmärrys kuulijalle..
Tässä on kyse Jeesuksen kylväjävertauksen vihollisen yöllä kylvämän rikkaviljan keruusta ja polttamisesta tulessa!
Ei sitä rikkaviljaa tehdä, vaan luodaan olosuhteet, jossa se rikkavilja paljastuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos joku pappi tällaista valhetta opettaa, niin on kyllä täysin uskomatonta, ja Luther kääntyy haudassaan. Valheiden jakaminen ei kuulu luterilaisuuteen, vaikka kieron väärän kautta jätetäänkiin se ymmärrys kuulijalle..
Tässä on kyse Jeesuksen kylväjävertauksen vihollisen yöllä kylvämän rikkaviljan keruusta ja polttamisesta tulessa!
Ei sitä rikkaviljaa tehdä, vaan luodaan olosuhteet, jossa se rikkavilja paljastuu.Tuleeko tästä nyt vastaan, kun jo pappeina ja opettajinakin on sitä samaa rikkaviljaa, niin tilanne kertautuu, ja keksinään näitä valheita, jotka muuttavat sitten pahuuden jopa pyhyydeksi - kaiken totuuden perusta on kuitenkin Raamatussa, kuten teologit kirjallaan osoittivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuleeko tästä nyt vastaan, kun jo pappeina ja opettajinakin on sitä samaa rikkaviljaa, niin tilanne kertautuu, ja keksinään näitä valheita, jotka muuttavat sitten pahuuden jopa pyhyydeksi - kaiken totuuden perusta on kuitenkin Raamatussa, kuten teologit kirjallaan osoittivat.
Ja se sensuroitiin, minkä kertoin olevan todellinen Raamatun juoni hybällä tiedolla ja pahallavtiedolla luomiskertomuksesta alkaen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuleeko tästä nyt vastaan, kun jo pappeina ja opettajinakin on sitä samaa rikkaviljaa, niin tilanne kertautuu, ja keksinään näitä valheita, jotka muuttavat sitten pahuuden jopa pyhyydeksi - kaiken totuuden perusta on kuitenkin Raamatussa, kuten teologit kirjallaan osoittivat.
Kaiken perusta - koko Raamatun - on hyvä tieto ja paha tieto, joilla luotu ihminen tuli jumalien kaltaiseksi luomaan sanan voimalla (1.Moos.3:22).
Paavalin ei tarvinnut kuin heittää pelikentälle yhden kirjeen yksi jae petollisesta Luojajumalasta - perisyntivalhe - niin nyt on luotu pahalla tiedolla pahat teotkin anteeksi tosi Jumalan kiromisella.
Juuri tästä syystä oli se ikuinen elämä suojattava. - Jeesus opetti hyvää tietoa ja päätyikin vain kirottuna tosi Jumalans uhriksi.
Tämä tarina osoittaa, että miksi ihmeiden tekokyky oli suojattava ihmiseltä, joka ei erota hyvää tietoa ja pahaa tietoa.
Ihmeet ovat tämän päivän tieteen perustana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuleeko tästä nyt vastaan, kun jo pappeina ja opettajinakin on sitä samaa rikkaviljaa, niin tilanne kertautuu, ja keksinään näitä valheita, jotka muuttavat sitten pahuuden jopa pyhyydeksi - kaiken totuuden perusta on kuitenkin Raamatussa, kuten teologit kirjallaan osoittivat.
Kaiken perusta - koko Raamatun - on hyvä tieto ja paha tieto, joilla luotu ihminen tuli jumalien kaltaiseksi luomaan sanan voimalla (1.Moos.3:22).
Paavalin ei tarvinnut kuin heittää pelikentälle yhden kirjeen yksi jae petollisesta Luojajumalasta - perisyntivalhe - niin nyt on luotu pahalla tiedolla pahat teotkin anteeksi tosi Jumalan kiromisella.
Juuri tästä syystä oli se ikuinen elämä suojattava. - Jeesus opetti hyvää tietoa ja päätyikin vain kirottuna tosi Jumalans uhriksi.
Tämä tarina osoittaa, että miksi ihmeiden tekokyky oli suojattava ihmiseltä, joka ei erota hyvää tietoa ja pahaa tietoa.
Ihmeet ovat tämän päivän tieteen perustana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se sensuroitiin, minkä kertoin olevan todellinen Raamatun juoni hybällä tiedolla ja pahallavtiedolla luomiskertomuksesta alkaen.
Ahaa - se onkin nyt ilmestynyt tähän. Ainakin toistaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa - se onkin nyt ilmestynyt tähän. Ainakin toistaiseksi.
Niin, että nyt on oikein tehostettu triplasti?! No hyvä - joku totuus sitten vielä jää?!
- Anonyymi
Mitä sinä inti edellä hourit?!
<<<<Pitäisi vielä ymmärtää tämäkin:
Ilmestyskirja 13:8 "Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet ei ole kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on."
Karitsa oli tapettu jo heti alussa. Oli sekä elävä, että kuollut?<<<<
Ja totuus Raamatusta:
Ilmestyskirja:
"13:8 Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta."
Miksi, inti, valehtelet?- Anonyymi
Ok, löysin tuon Raamatun käännöksestä vuodelta 1776 - olisi kyllä hyvä laittaa viite myös minkä vuoden käännöksestä on kyse, kun löytää näin kummallisen jutun. Vaikea sanoa, että mistä on kyse. Onko ollut väärä käännös, joka myöhemmin tarkentunut?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok, löysin tuon Raamatun käännöksestä vuodelta 1776 - olisi kyllä hyvä laittaa viite myös minkä vuoden käännöksestä on kyse, kun löytää näin kummallisen jutun. Vaikea sanoa, että mistä on kyse. Onko ollut väärä käännös, joka myöhemmin tarkentunut?!
Inti - huomioi tuo "sikojen alusta', meidän ajanlaskuhan alkaa siitä, kun Jeesus surmattiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Inti - huomioi tuo "sikojen alusta', meidän ajanlaskuhan alkaa siitä, kun Jeesus surmattiin.
Siis "aikojen alusta".
- Anonyymi
Ei sovitusoppia tarvitse ymmärtää. Sovitus on otettava vastaan ja koettava käytännössä. Ei sitä ymmärrä vielä sittenkään, koska se menee yli ihmisen ymmärryksen.
- Anonyymi
Tuohan kuvaa uskontoa yleensäkin: paremmin menee kuin ei liikoja ajattele - ei ainakaan loogisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan kuvaa uskontoa yleensäkin: paremmin menee kuin ei liikoja ajattele - ei ainakaan loogisesti.
No, niinpä, ja jos ajatelemme sitten Raamatun tekstiä, eli sitä mihin uskonto perustuu, niin tarinan mukaanhan Paholainen sovittikin vain uskojansa helvettiin (Gal.3:13 ja 1.Kor.3:10-13).
- Anonyymi
Ymmärtääkseni seuraava:
1. Usko Jeesukseen pelastaa kadotukselta - muuta ei tarvita. Sinut pelastetaan, vaikka tekisit mitä hirveyksiä.
2. Oikea usko näkyy tekoina siten, että vaikka ihminen voi tehdä pahaa, hän katuu tekojaan ja aidosti pyrkii hyvään.- Anonyymi
Väärin. Pelastus oli pelastua PALVELEMAAN synnin lakia lihala, et sinä sitä palvele tekemällä hyvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Pelastus oli pelastua PALVELEMAAN synnin lakia lihala, et sinä sitä palvele tekemällä hyvää.
Jos myyt sielusi, uskonnon mukaan Paholainen vaatii palkkansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos myyt sielusi, uskonnon mukaan Paholainen vaatii palkkansa.
Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, 7. luku:
"7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=roo&luku=7 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, 7. luku:
"7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=roo&luku=7Ei Raamattu ja siihen tehty uskonto perustu siihen, että te voitte palvella kahta Herraa yhtä aikaa - tai Jeesuksen sanoin ratsastaa samaan aikaan kahdella hevosella tai yhtä aikaa jännitää kahta jousta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, 7. luku:
"7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta LIHALLA SYNNIN LAKIA."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=roo&luku=7Ja tähän juuri perustuu, kun uskovaiset kertovat saavansa uudesti syntymällä demonit kimppuunsa, jotka houkuttelevat heitä pahan tekoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tähän juuri perustuu, kun uskovaiset kertovat saavansa uudesti syntymällä demonit kimppuunsa, jotka houkuttelevat heitä pahan tekoon.
Ikävintä tässä nyt on se, että he väittävät ilmiötä jopa todelliseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikävintä tässä nyt on se, että he väittävät ilmiötä jopa todelliseksi.
Ja onhan sen melko todellista oltavakin, totta, koska jos ihminen luulee pelastuvansa johonkin hyvään, niin voisi kuvitella hänen näkevän enkeleitä, eikä paholaisia, totta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja onhan sen melko todellista oltavakin, totta, koska jos ihminen luulee pelastuvansa johonkin hyvään, niin voisi kuvitella hänen näkevän enkeleitä, eikä paholaisia, totta.
Toisin sanoen koko oppi on jopa vaarallinen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisin sanoen koko oppi on jopa vaarallinen!
No, tähän varmaan perustuu se uskontojohtajien totaalinen kilahtaminen, kun saavat jopa aikaiseksi joukkoitsemurhia ja yksittäiset uskovaiset syyllistyvät pienempiin pahan tekoihin.
Kyllähän Paavali tuossa luvussa 7 samaa vakuuttaa - en minä sitä pahaa tee, mitä vihaan, vaan synti joka minussa asuu.
Ja kertoo Saatanan enkelin rusikoivan sisuksiaan ja nyt se Paholainen on saanut hänet tekemään jopa koko länsiimaisen uskontokentän Perkeleen palvontaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, tähän varmaan perustuu se uskontojohtajien totaalinen kilahtaminen, kun saavat jopa aikaiseksi joukkoitsemurhia ja yksittäiset uskovaiset syyllistyvät pienempiin pahan tekoihin.
Kyllähän Paavali tuossa luvussa 7 samaa vakuuttaa - en minä sitä pahaa tee, mitä vihaan, vaan synti joka minussa asuu.
Ja kertoo Saatanan enkelin rusikoivan sisuksiaan ja nyt se Paholainen on saanut hänet tekemään jopa koko länsiimaisen uskontokentän Perkeleen palvontaan!Voi Luoja!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi Luoja!
Mitäs nyt tehdään?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs nyt tehdään?!
Luetaan ilmestyskirjan 12 ja 13 luku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetaan ilmestyskirjan 12 ja 13 luku.
Tai sitten rohkeasti siirrymmekin jo 14. lukuun, kun otsassa ei enää olekaan juutalaista Pedon merkkiä kasteella, vaan otsassa lukeekin Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan isä Jumalan nimi ja Jeesuksen nimi?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten rohkeasti siirrymmekin jo 14. lukuun, kun otsassa ei enää olekaan juutalaista Pedon merkkiä kasteella, vaan otsassa lukeekin Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan isä Jumalan nimi ja Jeesuksen nimi?!
Mutta jos lukee seuraavatkin luvut oikein nopeasti, niin pääseen lukuun 22:3, kun kirous on purettu, mikä vastaa 1.Moos.3:22, kun ikuinen elämä oli suojattava ihmiseltä, joka tuli hyvällä tiedolla ja pahalla tiedolla jumalien kaltaiseksi luomaan sanan voimalla, mutta ei ihminen erottanut tiedon perusteella edes Jumalaa ja Saatanaa toisistaan.
Kuten Jeesus vastasi oppilailleen, kun nämä kysyivät, että missä on heidän loppunsa, että oletteko jo löytäneet alun - loppu on siellä, missä on alku.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1477029
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505936- 1255096
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.464669Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554028- 673208
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.553140Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m252882- 462432
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢162323