Onkohan ihan laillista, kun taloyhtiössä yhtiökokouksessa asioista päätettäessä isännöitsijä ehdottaa ennen äänestystä epävirallista käsiäänestystä?
Varsinaista äänestystä ei järjestetä, kun käsiäänestyksen perusteella päätetään, että asiasta ei kannata äänestää.
Käsiäänestys on julkinen. Ihmiset eivät uskalla vastustaa päätöksiä.
Suljettua lippuäänestystä ei järjestetä.
Jos mennään äänestykseen, ehdotuksen vastustajien nimet kirjataan pöytäkirjaan muistiin.
Muissa yhtiöissä sama toimintatapa?
Yhtiökokouksessa julkinen käsiennakkoäänestys
11
345
Vastaukset
- Anonyymi
Virallisessa äänestyksessä ei missään tapauksessa kirjata vastaan eikä puolesta äänestäneiden nimiä pöytäkirjaan.
Onko tämä joku "VITSI" ?
Koeäänestys voidaan tehdä, se on epävirallinen. Jos ero on selvä, voidaan jättää virallinen äänestys tekemättä. - Anonyymi
Nimiä on otettu ylös vuosia yhtiökokouksessa, jos vastustaa hallituksen esitystä, päätöstä.
Esitetty mm. Vahingon sattuessa vastustaja on henk. koht. Vastuussa, jos jotain sattuu. - Anonyymi
Käsiäänestyksellä tarkoitettaneen koeäänestystä, joka on ihan yleinen, mutta epävirallinen tapa selvittää voimasuhteita käsiteltävään asiakohtaan.
Usein isännöitsijät sitä ehdottavat, koska he haluavat jouduttaa kokouksen kulkua. Mikäli koeäänestyksen tulos on selkeä, kuuluu kysyä, haluaako vähemmistöön jääneen ehdotuksen tekijä virallisen äänestyksen, vai vetääkö hän esityksensä pois ja pöytäkirjaan kirjataan "päätettiin yksimielisesti".
Olen ollut kokouksissa, joissa vanhat jäärät haluavat vain kiusaa tehdäkseen virallisen äänestyksen, mutta lopputulos on ollut aina selvä ennen äänestystä. - Anonyymi
Isännöitsijä voi ehdottaa käsi äänestystä, mutta oikeasti se kuuluisi kokouksen puheenjohtajalle. Sinänsä hyvä toimenpide, jolla saadaan nopeutta kokoukseen.
Äänestyksissä ilmoitetaan lopputuloksena kannattavat ja vastustavat äänet, ei pöytäkirjoihin koskaan kirjoiteta yksittäisen osakkaan nimeä.
Isännöitsijätkin ovat nyt eettisen sääntöjen alla ja valitus Isännöintiliittoon jos tuollaista esiintyy.- Anonyymi
Erimieliset ja valittajat saavat etsiä uuden kodin.
Niin hankalaksi tehdään olo ja elo taloyhtiössä.
Niin monesti nähty. - Anonyymi
Harva yhtiökokouksen maallikkopuheenjohtaja osaa vetää yhtiökokouksen jouhevasti ilman isännöitsijän apua, siksi isännöitsijät ottavat puheenvuoroja ehdottaakseen toimintatapoja kokouksen kuluessa.
Isoissa yhtiökokouksissa, joissa on äänentoistolaitteet, minä olen auttanut vierestä puheenjohtajia vuorosanoissa, pienten yhtiöiden yhtiökokouksissa olen itse ottanut puheenvuoron. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harva yhtiökokouksen maallikkopuheenjohtaja osaa vetää yhtiökokouksen jouhevasti ilman isännöitsijän apua, siksi isännöitsijät ottavat puheenvuoroja ehdottaakseen toimintatapoja kokouksen kuluessa.
Isoissa yhtiökokouksissa, joissa on äänentoistolaitteet, minä olen auttanut vierestä puheenjohtajia vuorosanoissa, pienten yhtiöiden yhtiökokouksissa olen itse ottanut puheenvuoron.Laillisuuden rajoilla mennään.
Ja kun kukaan ei tiedä maallikkona kaikkia sääntöjä ja toimintatapoja, on helppo vedättää ja ohjata, hallita pellolla. Eikä mitään pelkoa itsellä, isännöitsijä-hallitusmafia - jäädä kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laillisuuden rajoilla mennään.
Ja kun kukaan ei tiedä maallikkona kaikkia sääntöjä ja toimintatapoja, on helppo vedättää ja ohjata, hallita pellolla. Eikä mitään pelkoa itsellä, isännöitsijä-hallitusmafia - jäädä kiinni.Isännöitsijän tehtävä on pitää homma laillisena, ilman isännöitsijää taloyhtiöiden toiminta olisi melko villiä.
- Anonyymi
Käsiäänestys on aina epävirallinen eikä sen tulosta kirjata pöytäkirjaan. Sitä ei voikaan kirjata koska virallisesti äänet lasketaan osakkeiden mukaan, ei paikalla olevien henkilöiden määrän mukaan.
- Anonyymi
Käsiäänestys on normaali tapa kun on ehdotettu jotain asiaa toteutettavaksi. Jos käsiä ei nouse riittävästi, voidaan todeta ettei ehdotus saanut merkittävää kannatusta, eikä varsinaista äänestystä ole tarpeen järjestää.
- Anonyymi
Noin ei voida todeta, koska lain mukaan virallinen äänestys on järjestettävä jos yksikin osakkeenomistaja sitä vaatii.
Koeäänestyksen jälkeen puheenjohtajan tulisi todeta, että lopputulos näyttää selkeältä, haluaako koeäänestyksessä häviölle jäänyt osapuoli virallisen äänestyksen, vai vetääkö hän ehdotuksensa pois ja pöytäkirjaan kirjataan merkintä "päätettiin suuntaa antavan koeäänestyksen jälkeen yksimielisesti..."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli204415Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm103214Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403107IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm452423Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas811216- 791089
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2421058- 561054
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3681029Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen
Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e140902