Leipomuksia

Anonyymi-ap

Leivänkin hinta on huipussaan, pienehkö sekaleipä maksoi lähes 4 euroa. Kunnon ruisleipää ei saa, kaikkiin on sotkettu vehnää ja mallasta, ja melkein kaikki on palaleipää muvipussissa. Syön suositusten mukaan 6 palaa leipää päivässä, mieluiten ei pelkkää vehnähöttöä. Pitäiskö alkaa taas itse leipoa, kun voi pakasteeseen laittaa , ei jää kuivumaan 1-2 hengen huushollissakaan. Onko helppoja hyviä ohjeita?

14

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä ruisleipää on, kun etsii ja kysyy.

• Anonyymi

Syön joka päivä vaasan ruispalat ohut herkku leipää, pussillinen n. 1,5 euroa. Sopivan sitkeää, ei liian pehmoista eikä liian kovaa, kokeile.

• Anonyymi

Ohuet ruispalat on tosi sitkeitä, en uskalla syödä tekareilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ohuet ruispalat on tosi sitkeitä, en uskalla syödä tekareilla.

Tekareilla pehmeät leivät hoituu varmmemmin,

• Anonyymi

Kokkeile rohkeesti, voit myös pikku veitsellä vuoleskella pieniä paloja.
      Vanhat mummot muinoin saattoi olla alaleuassa pari hampia , söivät pikku paloja tai leikkasivat leipäpalan reunat poikkee.

• Muistan kyllä oman mummoni pikkupuukon, joka hänellä oli mukana kyläreissullakin leivänsyönnin varalta.

Ruispitoisuutta löytää kyllä leipävalikoimista, mutta suolaa voisi monesta tuotteesta vähentää. Minustakin ohuet ruispalat ovat herkullisia ja mukavan sitkeitä, myös Reissumiehellä on näitä pyöreinä. Aallon vanhanaikainen hämäläistyyppinen ruisreikäleipä on ehdoton suosikkimme. Vaaleista leivistä hapanjuureen valmistetut ovat maukkaita varsinkin suoraan paistopisteestä paperipussissa ostettuina , mutta ovathan ne aika hintavia.

Itse en juurikaan enää ruokaleipää leivo, eikä taidot koskaan ole esimerkiksi ruisleipään tai juurella nostatettuun vaaleaan leipään riittäneetkään. Lasten kotona ollessa sämpylöitä pyöräyttelin, porkkanasämpylät suosikkina. Joskus leipaisen perunamuusin lopusta ohuet rieskat ja isomman porukan brunssille tai iltapalalle kätevän peltileivän foccaccian tyyliin. Siihen laitetaan päälle oliiviöljyä, rosmariinia, sormisuolaa ja jotain värikästä, kuten aurinkokuivattua tomaattia, paprikanpaloja ja oliiveja.

Kahvileipää leivon vielä säännöllisesti, on aina pullaa ja marjapiirakkaa pakkasessa. Tykätään juoda pullakahvit iltapäivisin ja kahvivieraita käy melko usein. Juhliin oma bravuurini on klassikko Brita-kakku, jonka voi sesongin mukaan täyttää ja koristella. Pidän leipomisesta, itse voin myös säädellä siinä rasvan laatua ja sokerin määrää sekä välttää lisäaineet.

• Anonyymi

Pullan leivonta itse kannattaa rahallisestikkin. Hyvä olla jotain vietasvaraa pakasteessa. Ja kyllä maistuu itselle päiväkahvilla korvapuusti tai pikkupulla. Leivät ostan viipaloituina ja pakastan nekin pienissä annoksissa, lämmitän leivänpaahtimessa.

• Anonyymi

Itse pidän Puikula-ruissämpylöistä. Pehmeää ja hyvän makuista.

• Anonyymi

Kyllä Vaasan ruispalat, ne normaali paksut, on parasta leipää. Leivon joskus itse sämpylöitä ja laitan mukaan kauraryynejä ja
        jotain siemeniä mitä sattuu olemaan. Makeaksi yleensä pyöräytän kääretortun, jonka pakastan ja jäisenä voi leikata vaikka viipaleen kerrallaan. Siitä saa myös nättejä leivoksia.

• Kyllä suomalainen ruisleipä on ihan parasta.
      Miehen aikamiespoika kyseli minulta ruisleivän leipomisesta. Minä ikinä leiponut ruisleipää, sekaleipiä tai sämpylöitä kylläkin, amerikkalaisia biskitteja ja kolumbialaisia maissikakkusia, mutta ruisleipää? Eihän minulla ole koskaan ollut leivinuuniakaan.
      No, ymmärtääkseni ruisleivän leipoaminen onnistuu ihan tavallisessakin uunissa, vaikka ei siitä yhtä hyvää tule kuin leivinuunissa. Ja sitten se tarvii juuren.

Miten ja mistä tehdään juuri?

• Anonyymi

Leikkaa leipäviipaleesta kuoret pois tai koverra pehmeää leivän sisusta. Murenna kulhoon, lisää haalea vesi ja vatkaa joukkoon ruisjauhot. Anna seoksen seistä huoneenlämmössä vähintään 24 tuntia. Valmis juuri kuplii voimakkaasti ja tuoksuu happamalle.

• Anonyymi kirjoitti:

Leikkaa leipäviipaleesta kuoret pois tai koverra pehmeää leivän sisusta. Murenna kulhoon, lisää haalea vesi ja vatkaa joukkoon ruisjauhot. Anna seoksen seistä huoneenlämmössä vähintään 24 tuntia. Valmis juuri kuplii voimakkaasti ja tuoksuu happamalle.

Ok, kiitos. Tämä menee kokeiluun.

• Anonyymi

Me syömme puikula ruisleipää, mutta joskus leipasen ohrarieskoja. Huisi helppoa- i kuuta kuin nesteeksi vettä tai maitoa , haarukalla muusaa yhden potun, ripaus suolaa, ohrajauhoja ,jotta tulee pehmeää ,kuin puuro , tilkka vehnäjauhoa
      Tämän lusikoin kahdelle pellille leivinpaperin päälle ,halk n 7cm,, ripottelen ohrajauhoja päälle ,taputtelen sormenpäillä ja haarukalla 2-4 x.

Ja eiku uuniin 250-300 ast paisttuu 10-15min. Nam ,kaijua ja kalkunasiivu päälle.
      Tuossa menee max 1/2 tuntia.

• Anonyymi

Jauhopeukaloinen, leipomistuoksuinen nainen on miehelle rakkain.
      äijä-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10984
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5240
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2463
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2153
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1721
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1574
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1260
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1196
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      902
    Aihe