Kylmä ja sateinen arkipäivä Daalajoen alajuoksulla ei houkuttele puutarhaan eikä kasvimaalle; aamulla oli 3.4 astetta mittarissa, nyt 5,6, sade on hieman hellittänyt ja yön ja aamun lähes myrskyinen tuuli pohjoisesta laantunut, mutta lisää tulossa huomenna . Olemme poltelleet takkaa ja järjestelleet papereita: kaksi kassillista sekalaista paperitavaraa, jotka olisi joko arkistoitava tai lähetettävä paperikierrätykseen, kolmas vaihtoehto olis heitellä niitä takkaan.
Lisää samaa roinaa laatikoittain: maksettuja laskuja, härpäkkeiden käyttöohjeita, onnittelukortteja, asiapapereita ja eläkkeisiin, talon myyntiin jne. liittyviä asiakirjoja.
Mies on metodisempi kuin minä ja hänelläkin on jäänyt pahasti rästiin vuosien saatossa paperien arkistointi. Minä olen toivoton tapaus: kerään vai laatikoittain tarpeetonta paperiroinaa.
Nykyisinhän kaikki arkistoituu netin syövereihin eri datapankkeihin ja maksettuja paperilaskuja tuskin tarvitsee säilyttää paria vuotta kauempaa, mutta mitä kaikkia paeriroinaa heitätte kylmästi roskikseen?
Mitä kannattaa säilyttää?
Mitkä parhaat metodit kansioiden ja pärmien lisäksi?
Paperien arkistoinnista ja säilyttämisestä
22
245
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi pitäisi maksettuja paperilaskuja säilyttää päivääkään?
Itselläni ei ole mitään papereita tallessa. - Anonyymi
Ei pidä savupiippua noeta ja karstoittaa paperin poltolla ja ilmakin siinä saastuu.,
- Anonyymi
Olen säästänyt kaikki asuntoon liittyvät tärkeät paperit kuten uudet hankinnat tiskikone, jääkaappiyhdistelmä. Myös niiden käyttö-ohjeet. Olen myös säästänyt kotitalousvähennysten kuitit jotka verotuksessa, nehän täytyisi säästää seitsemän vuotta.
Ostokuitit pienempiin sähköllä käyviin tavaroihin kuten radioon, telkkariin, kodinkoneisiin olen säästänytkolme vuotta.
Ostokuitit esim kenkä-ja vaateostoksiin olen säästänyt kaksi vuotta. Niissä usein vuoden takuu vaikka ei uskoisi.
Auton katsastuskuitit olen säästänyt viisi vuotta ja remppakuitit pari vuotta.
Omakotitalossa asuvan täytyisi olla huolellinen kaikkien kuittien säästämisen kanssa ovat tärkeitä jos tehnyt parannuksia taloonsa tai lämmityssysteemiin niin niitä voi ottaa huomioon myyntiverotuksessa.
Itsellä ei ole takkaa,niin ne paperilaskut jotka joissa nimeni, osoitteeni, tai/ja syntymä-aikani olen silppuroinut. Esim. autonvakuutus, kotivakuutus - Anonyymi
Onko autossanne muuta kuin pakollinen liikennevakuutus siis kasko?
- Anonyymi
Hanki silppuri.
Enää ei tule niin hirveesti kyseenalaista paperitsuhkaa, kuin ennen. Edelleen satunnaisesti papareita, missä hko tietoja tms niinkuin salalassa podettävääkin.
Meillä silpputi. Sinne voi työtää kaikkia kh-tietoja sisöltävät paperit. Muun paperijötteen sekaan vaan. Ei sitä paprujätettä ees juuri nykyisin tuu.
Korostan, ole huolestuneenpi nettitiedoistasi, kuin paperitiedoistasi. Paperia voi hyvin epätodennäköisrsti tutkia joku satunnainrb heebo erikoistapauksessa.
Mutta sun nettijälkiäs seurää koko maapallo. Ja tiedot on varmasti löydettävissä aina.
Hanki silpputi, mutta hanki etejin kaikki mahdollinen turva nettiin.
=DW=- Anonyymi
Juuri näin. Ploma kuitenkin pitää itseään anoja parempana, kun esiinttyy nimellään, kuvillaan ja perheensä kuvilla ja tiedoilla netissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Ploma kuitenkin pitää itseään anoja parempana, kun esiinttyy nimellään, kuvillaan ja perheensä kuvilla ja tiedoilla netissä.
Plomasta näkee että hän on humanisti
Hänellä on digimittari
Hän antaa lämpötilat kymmenyksen tarkkuudella
Arvailen taustoja lähes aina, lisäksi olen kasvotunnistaja ja varuillani
- Anonyymi
Juuri poltin pari runsasta pesällistä uunissa.kyllä tuli kevyt olo. Onneksi nykyisin on lähes kaikki diginä.
- Anonyymi
Etkö pysty leikkaamaan sensi tiivistä osaa ja tiivistää polton 5 prosenttiin?
Nämä ovet kuitenkin koko ajan toistettavia operaatioita
Kekkosaikana oli toisin kun elimme cowboy-yhteiskunnassa, roskat mäkeen ja mihin vain - Anonyymi
En oikein ymmärrä tuota digijuttua. Missä ne säilytetään diginä. Jollakin henkilökohtaisella sivustollaniko vai missä? Jos satun kuolemaan niin mitä sitten tapahtuu? Pääseekö kukaan muu niihin sitten käsiksi?
- Anonyymi
Digi on vaikeaa vanhalle.
- Anonyymi
Vaikeampi kuin paperihävitys. Minuutti sitten katsoin, tulli Tukholma, naisella oli muovipaketissa noin 1,5 kg lohi, tuli Teheranista parin viikon lomalta, työtön osaaja, ostanut lohen Rinkkebyn Lidlistä lähtiessään,
vienyt lahjaksi, kukaan ei syönyt, toi takaisin, pidetty pakastimessa paitsi lennot 7 tuntia yhteen suuntaan. EUn ulkopuolista kalaa ei saa tuoda. Paikka Tukholman islamilainen lentoasema Al Randa. Tullimies päättää. Mitä teette
1. Nainen Teheraniin
2. Kala yksin ....
3. Nainen Ruotsiin
4. Kala yksin ...
5. Toteatte, onpa hieno kala, voisin tulla syömään
6. Jotain muuta, mitä? - Anonyymi
Ruotsista tullut ali baba maa.
- Anonyymi
Heitä ne turhat paperisi sinne Daalajokeen !
Syökö kalat peperia?
Pari muovikassillista on nyt selvitetty, osa papereista päätynyt kansioihin, osa kierrätykseen, tästä jatketaan ylihuomenna. Tänään on suomalaiset kulttuuripäivät Skogåsissa, Tukholman eteläpuolella, jonne olen lupautunut menemään esittelemään kirjijani ja huomenna ruotsalainen äitienpäivä ja todennäköisesti minua kyyditetään johonkin noutopöytään vesiputousten äärelle Laxö'hön.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Syökö kalat peperia?
Pari muovikassillista on nyt selvitetty, osa papereista päätynyt kansioihin, osa kierrätykseen, tästä jatketaan ylihuomenna. Tänään on suomalaiset kulttuuripäivät Skogåsissa, Tukholman eteläpuolella, jonne olen lupautunut menemään esittelemään kirjijani ja huomenna ruotsalainen äitienpäivä ja todennäköisesti minua kyyditetään johonkin noutopöytään vesiputousten äärelle Laxö'hön.Aivan hienoa
Ploma. Anonyymien nettikeskustelujen pimeä puoli, joka aiheuttaa stressiä, jopa mielenterveydellisiä ongelmia"
Herraisä jos joku tietäsi että kirjoittelen täällä joutuisin ikuiseen uskottavuushäpeään sijoitusmaa limassa
Ploma. maksettuja paperilaskuja tuskin tarvitsee säilyttää paria vuotta kauempaa, mutta mitä kaikkia paeriroinaa heitätte kylmästi roskikseen? Mitä kannattaa säilyttää?"
Kaikki auki olevat sijoitukset. Verottaja vaatii ostokuitin eli säilytettävä ikuisesti. Jos olisin ostanut Turun linnan 1280 ja myisin sen nyt eniten tarjoavalle, verottaja vaatisi ostohinnan voiton tai tappion laskemiseksi
Hinnan saisi antaa örtugeissa aurtua
https://www.finna.fi/Record/museovirasto.d158a451-0cc6-45b0-89b3-b1a7eb5f7323 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan hienoa
Ploma. Anonyymien nettikeskustelujen pimeä puoli, joka aiheuttaa stressiä, jopa mielenterveydellisiä ongelmia"
Herraisä jos joku tietäsi että kirjoittelen täällä joutuisin ikuiseen uskottavuushäpeään sijoitusmaa limassa
Ploma. maksettuja paperilaskuja tuskin tarvitsee säilyttää paria vuotta kauempaa, mutta mitä kaikkia paeriroinaa heitätte kylmästi roskikseen? Mitä kannattaa säilyttää?"
Kaikki auki olevat sijoitukset. Verottaja vaatii ostokuitin eli säilytettävä ikuisesti. Jos olisin ostanut Turun linnan 1280 ja myisin sen nyt eniten tarjoavalle, verottaja vaatisi ostohinnan voiton tai tappion laskemiseksi
Hinnan saisi antaa örtugeissa aurtua
https://www.finna.fi/Record/museovirasto.d158a451-0cc6-45b0-89b3-b1a7eb5f7323"maksettuja paperilaskuja tuskin tarvitsee säilyttää paria vuotta kauempaa"
Kerro syy, miksi niitä tarvitsee säilyttää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"maksettuja paperilaskuja tuskin tarvitsee säilyttää paria vuotta kauempaa"
Kerro syy, miksi niitä tarvitsee säilyttää.Jos menee lusikkahaarukat jakoon jne
Jan kuttaminen kinahömppä on häriköntiä junttimulkujen puuhaa. Valituissa asioissa oma kirjanpito on tärkeää hintatietoisuuden takia jne - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos menee lusikkahaarukat jakoon jne
Jan kuttaminen kinahömppä on häriköntiä junttimulkujen puuhaa. Valituissa asioissa oma kirjanpito on tärkeää hintatietoisuuden takia jneKiinan hömppää te muusta teille, te muusta ette tarvi ttuakaaan kuititta.
- Anonyymi
Tietenkin iso osa byrokratiasta kuiteista johtuu hömppälauma sdp kun ne eivät itse joudu töihin kyykyttävät muita (muistatte Hautala jätti sivukulut maksamatta palkkamaksun petoksessa jonkin pikkusumman kun ei jaksanut ymmärtää sossuverobyrokratiaa josta oli itse päättänyt eduskunnassa)
- Anonyymi
Kuitteja kaappi täynnä, ja vanhoja allakoita mihin tapahtumat kirjoittanut jopa 90-luvulta asti :)
Gubbe 76- Anonyymi
Lyönne nitojalla yhteen moniin osiin
Kirjoita päälle mustelmat 1, 2, 3 ... jne ja lähetä sukulaisille ja posti vie ja näin pääset eroon
Me tehtiin näin työpaikalla
Laput nippuun sisäiseen postiìn hallintoon ja sinne ne hävisivät ihan kuin itsekseen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061582
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup81051- 61940
- 64768
- 1750
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329732J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen69703- 45680
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta8629Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta58627