Sain päätöksen, jonka mukaan asumistuki on xxx eroa, mutta summa on avoin ja voi muuttua vielä ennen lopullista tuen maksua.
Eli tarkistetaanko hakijan varallisuus nyt sitten joka kuukausi aina erikseen ja sen mukaan sitten lasketaan paljonko asumistukea on mahdollista saada kullekin kuukaudelle?
Luulin, että tuo tarkistus tehdään kerran vuodessa vuositarkastuksen yhteydessä?
Sinänsä sillä ei ole mitään väliä, mutta onko muillakin nyt siis asia noin? Sain eri käsityksen kun luin noita asumistuken muutosuutisia...
Päivittyykö asumistuki automaattisesti joka kuukausi?
14
107
Vastaukset
- Anonyymi
Oletan, että tämä liittyy jotenkin pääomatulojen automaattiseen tarkastamiseen, eikä liity niinkään säästöihin tai muuhun varallisuuteen. Eli järjestelmä tarkistanee joka kuukausi, että oletko myynyt jotain omaisuuserää voitolla ja jos olet, niin tuki vähenee saman verran.
- Anonyymi
Entäs, kun myytkin kolmen kuukauden päästä tappiolla? Keikahtaako kaikki ylösalaisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs, kun myytkin kolmen kuukauden päästä tappiolla? Keikahtaako kaikki ylösalaisin?
Tappiolla voi myydä, ei vaikuta asumistukeen suuntaan eikä toiseen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tappiolla voi myydä, ei vaikuta asumistukeen suuntaan eikä toiseen.
Tässä kannattaa muuten muistaa se, että jos on kertynyt tappioita verotukseen ja myyt jotain osaketta voitolla, niin KELA tulkitsee tuon pääomatuloksi eli KELA ei hyvitä tappioita, kuten verottaja tekee.
Mutta plus miinus nollalla voi myydä ja myös tappiolla. Eli jos tarvitset rahaa ja sinulla on sellaisia osakkeita, jotka eivät ole voitolla, niin näitä voi myydä huoletta. Jos siis on pakko myydä.
- Anonyymi
Oletko nyt saanut yleisen vai eläkkeensaajan asumistuki päätöksen, kumpaako olet hakenut?
- AnonyymiUUSI
Yleinen asumistuki kyseessä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yleinen asumistuki kyseessä.
Mistä syystä se päätös on väliaikainen? Se lukee kyllä siinä päätöksessä. Odotetaanko siihen esim. vielä jotain taholta tulotietoja /päätöstä tai lisäselvitystä, jota et ole vielä saanut? Käsittääkseni väliaikainen päätös johtuu usein noista seikoista. Ei sitä tukea joka kuukausi tarkisteta joidenkin pääomatulojen vuoksi.
- AnonyymiUUSI
Altaaikayksikötöulosottolaitos hoitaa net. Demarihuumoria.
- AnonyymiUUSI
Tietääkseni tuo ilmoitus tulee, jos olet saanut asumistuen päätöksen automaattisen käsittelyn perusteella. Joku ihminen tarkistaa vielä päätöksen.
Asumistuessa on vuositarkastus ja ilmoitusvelvollisuus tulojen muutoksista. Jos hakee muutosta, myös silloin tulee ilmoitus "tuen määrä tarkentuu". Pääomatulot jaetaan 12 ja muutetaan kuukausituloiksi.
Tosin edelleenkään ei ole selvää, milloin pitää ilmoittaa tulojen muutoksesta. Varallisuudesta lasketaan tietty prosenttiosuus tuloiksi, mutta mistä varallisuuden muutoksista pitää ilmoittaa.- AnonyymiUUSI
"Ilmoita meille, jos ruokakuntasi tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai laskevat 200 e/kk.
Jos ruokakuntasi omaisuus ylittää 10 000 tai 20 000 euron rajan, otamme rajan ylittävästä osasta tuloksi huomioon 20 %. " (Kela)
10 000 eurosta 20% on 2000 euroa jaettuna 12kk on 166eur/kk. Harvalla omaisuus katoaa kerralla kymppitonneja, jolloin tulisi ilmoitusvelvollisuus. 24000 euron perintö sen sijaan tekee 400eur/kk asumistukeen laskettavaa tuloa.
Huom. Asumistuessa huomioitavaa varallisuuden alaraja on 10000e. Sen verran saa olla varallisuutta. Nuo lasketut summat on siis 10 000 euroa ylittävää varallisuutta.
Eli noin laskien pitäisi ilmoittaa vasta yli 34000 euron lisääntyneestä omaisuudesta (jos ei ole varallisuutta ennestään). Siis periaatteessa. Se miten Kela tulkitsee varallisuusrajat, sitä ei varmaan tiedä kukaan.
Sitten on oma lukunsa, jos ennestään on varallisuutta ja sen summa ylittää 50 000 euroa. Silloin ei saa asumistukea enää ollenkaan. Tuokin raja on hakijakohtainen. - AnonyymiUUSI
Ennen vuositarkastusta mulla oli sama juttu, tämä johtui siitä, että olin myynyt v. 2023 osakkeita ilmeisesti jonkun kympin voitolla ja vuonna 2024 tilanne oli se, että minulle ilmoittettiin määrä, jonka saan "tienata"/kk, jotta asumistuen määrä on se mikä siinä päätöksessä oli merkitty/kk ja että summa saattaa vielä muuttua ennen maksupäivää.
Tuo pääomatulojen sallittu määrä 2024 oli n. 50-60euro/kk ja samalla viime vuonna asumistukeni laski jokusen kympin/kk vuoteen 2023 verrattuna, koska KELA ilmeisesti oletti, että joka kuukausi tienaa muutaman kympin pääomatuloja.
Nyt tämä uusi päätös oli tuon muutaman kympin suurempi/kk koska yhtään kymppiä ei tullut 2024 pääomatuloja. Mutta edelleen oli tuo ilmoitus, että tuen määrä saattaa vielä muuttua.
Eli oletan, että minun kohdallani ainakin tarkastavat joka kuukausi tulorekisteristä, että olenko myynyt omaisuutta voitollisesti ja jos olen, niin laskevat kuinka monta kymppiä olen vaurastunut ja vähentävät sitten tarvittaessa joka kuukausi tarvittavan määrän asumistuestani.
Ja tämähän on asumistuen hengen mukaistakin nykyään, ei siinä mitään. Mutta vähän ihmettelen, että joka kuukausi nyt sitten tarkastavat pääomatuloni siltä varalta, että olisin kympin tai kolme tehnyt tiliä kun kerran asia uutisoitiin siten, että asia tarkastetaan vain kerran vuodessa.
Tämä on silti hyvä tietää, niin ei tule yllätyksiä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ennen vuositarkastusta mulla oli sama juttu, tämä johtui siitä, että olin myynyt v. 2023 osakkeita ilmeisesti jonkun kympin voitolla ja vuonna 2024 tilanne oli se, että minulle ilmoittettiin määrä, jonka saan "tienata"/kk, jotta asumistuen määrä on se mikä siinä päätöksessä oli merkitty/kk ja että summa saattaa vielä muuttua ennen maksupäivää.
Tuo pääomatulojen sallittu määrä 2024 oli n. 50-60euro/kk ja samalla viime vuonna asumistukeni laski jokusen kympin/kk vuoteen 2023 verrattuna, koska KELA ilmeisesti oletti, että joka kuukausi tienaa muutaman kympin pääomatuloja.
Nyt tämä uusi päätös oli tuon muutaman kympin suurempi/kk koska yhtään kymppiä ei tullut 2024 pääomatuloja. Mutta edelleen oli tuo ilmoitus, että tuen määrä saattaa vielä muuttua.
Eli oletan, että minun kohdallani ainakin tarkastavat joka kuukausi tulorekisteristä, että olenko myynyt omaisuutta voitollisesti ja jos olen, niin laskevat kuinka monta kymppiä olen vaurastunut ja vähentävät sitten tarvittaessa joka kuukausi tarvittavan määrän asumistuestani.
Ja tämähän on asumistuen hengen mukaistakin nykyään, ei siinä mitään. Mutta vähän ihmettelen, että joka kuukausi nyt sitten tarkastavat pääomatuloni siltä varalta, että olisin kympin tai kolme tehnyt tiliä kun kerran asia uutisoitiin siten, että asia tarkastetaan vain kerran vuodessa.
Tämä on silti hyvä tietää, niin ei tule yllätyksiä.Tiedot tulorekisteristä haetaan automaattisesti, ja jos niissä on poikkeavuutta tuloissa hakemukseen tulee Kelalta selvityspyyntö. Tämä on kokonaan automatisoitu. Sitten joku ihminen tarkastaa sen oman selvityksen.
Tekevät selvityspyynnön heti, kun yhdeltä kuukaudelta on enemmän tuloja. Esim. kerran maksettiin kahden kk palkka kerralla, niin heti tuli selvityspyyntö.
Tekevät myös arvion tulevista tuloista edellisen vuoden tai kuukauden tulojen perusteella, ainakin osa-aikatyön palkkatuloista.
Huom. Kyse on jatkuvista tuloista. Eli samat tulot arvioidaan jatkuvan joka kuukausi. Miten tuo laskennallinen pääomatulo arvioidaan jatkuvaksi?
Kerran myyt auton ja siitä tulee rahat tilille. Sitten ostat uuden ja rahat häviää tililtä. Miten se huomioidaan ja mitä pitää ilmoittaa?
Pankkitietoihin Kela pääsee kai vain, jos on epäilys tukien väärinkäytöstä. Tai ainakin sellainen laki on valmisteilla yleistuesta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tiedot tulorekisteristä haetaan automaattisesti, ja jos niissä on poikkeavuutta tuloissa hakemukseen tulee Kelalta selvityspyyntö. Tämä on kokonaan automatisoitu. Sitten joku ihminen tarkastaa sen oman selvityksen.
Tekevät selvityspyynnön heti, kun yhdeltä kuukaudelta on enemmän tuloja. Esim. kerran maksettiin kahden kk palkka kerralla, niin heti tuli selvityspyyntö.
Tekevät myös arvion tulevista tuloista edellisen vuoden tai kuukauden tulojen perusteella, ainakin osa-aikatyön palkkatuloista.
Huom. Kyse on jatkuvista tuloista. Eli samat tulot arvioidaan jatkuvan joka kuukausi. Miten tuo laskennallinen pääomatulo arvioidaan jatkuvaksi?
Kerran myyt auton ja siitä tulee rahat tilille. Sitten ostat uuden ja rahat häviää tililtä. Miten se huomioidaan ja mitä pitää ilmoittaa?
Pankkitietoihin Kela pääsee kai vain, jos on epäilys tukien väärinkäytöstä. Tai ainakin sellainen laki on valmisteilla yleistuesta.Paras tarkistaa vielä Kelasta. Niillä on ohjeet. Nuo on vain laskettu sen perusteella, mitä ohjeet nyt on Kelan nettisivuilla. Ei välttämättä mene ihan just noin.
- AnonyymiUUSI
Minulle tuo asumistuen ilmoitus tulee joka kerta kun teen työttömyysajan ilmoituksen, varmaankin avoinna oleva asia saattaa vaikuttaa vaikka ei vielä tähän mennessä ole mitään tapahtunut. Tämä siis kun tarkastelen tulevia maksuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058237- 1125764
- 555231
- 2895206
- 783851
- 583041
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452491