Paljonko ruotsalaisuus maksaa

tupajumi

Niin, oletteko koskaan ajatelleet paljonko ruotsa-
laisuuden vaaliminen maksaa valtiolle ja kunnille
missä heitä on sen verran jotta joudutaan huomioi-maan palveluissa ja muissa kunnan toiminnoissa (esim. koulu-ja kulttuuri), sehän kasvattaa henkilöstö määriä (= kuluja)ja byrokratiaa koska yksi organisaatio ei riitä. Kuka maksaa viulut ->
kaikki kuntalaiset äyreissään. Lisäksi kunnan terve kehittyminen on suppeaa ja ei tasapuoleista
kunnissa missä RKP:lla on enemistö. Onhan toki RKP:ssä hyviäkin puolia, on hyvä JEES-puolue hallituksiin joka lupaa huomioida heidät politi-ikassaan. Onneksi aika hoitaa tämän ongelman pikkuhiljaa.

19

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?

      Saman kysyn minä sinulta mutta toisinpäin. Kun suomalaiset menneet ruotsiin hommiin niin vaaditaan siellä samoja oikeuksia kuin suomessa. Ruotsihan ei ole edes kaksikielinen maa mutta suomi on.

      • tupajumi

        Ei mene tasan. Suomalaiset ovat ruotsissa olleet
        rakentamassa ruotsalaisten hyvinvointia, ei omimassa maata. Toisaalta mitä olen lukenut/ kuullut ei suomalaisilla ole mitään erioikeuksia kuin turkkilaisillakaan. Ei omaa TV kanava (ohjelma) aikaa, ei radiokanavaa, ei kouluja.
        Mikä on ehkä myös hyväksi koska tällöin ei ole samaa ongelmaakaan kuin meillä täällä, väki sulautuu valtaväestöön mitä täkäläiset ruotsin (suomalaiset?) eivät hyväksy.

        Olen asunut ikäni Sipoossa ja lukenut toista kotimaista pakkokieltä 6v. jonka sijaan olisin voinut opetella vaikka espaniaa. Samoin lapseni, kielestä ei ole mitään hyötyä työelämässä muutoin kuin jos on kaupan kassalla täällä tai kunnan virastossa töissä. Espanian kielestä olisi ollut hyötyä kun käy lomalla siellä päin nykyään.

        Muuten, tule kylään vuodenvaihteessa vaihdetaan yhdessä nimikyltti meidän kadulla. RKP:llä ei ole
        myöskään enään enemmistöä valtuustossakaan joten
        varmaan saadaan tämä uinuva kunta viriiliksi lähivuosina.

        Tuli vähän ylimääräistä juttua vastaukseksi mutta
        edelleenkin olen sitä mieltä että RKP:n ylläpitämällä ruotsalaisuuden vaalimisella aiheutuu tarpeettomia kuluja valtiolle, kunnille ja veronmaksajille.


      • suomensuomalainen
        tupajumi kirjoitti:

        Ei mene tasan. Suomalaiset ovat ruotsissa olleet
        rakentamassa ruotsalaisten hyvinvointia, ei omimassa maata. Toisaalta mitä olen lukenut/ kuullut ei suomalaisilla ole mitään erioikeuksia kuin turkkilaisillakaan. Ei omaa TV kanava (ohjelma) aikaa, ei radiokanavaa, ei kouluja.
        Mikä on ehkä myös hyväksi koska tällöin ei ole samaa ongelmaakaan kuin meillä täällä, väki sulautuu valtaväestöön mitä täkäläiset ruotsin (suomalaiset?) eivät hyväksy.

        Olen asunut ikäni Sipoossa ja lukenut toista kotimaista pakkokieltä 6v. jonka sijaan olisin voinut opetella vaikka espaniaa. Samoin lapseni, kielestä ei ole mitään hyötyä työelämässä muutoin kuin jos on kaupan kassalla täällä tai kunnan virastossa töissä. Espanian kielestä olisi ollut hyötyä kun käy lomalla siellä päin nykyään.

        Muuten, tule kylään vuodenvaihteessa vaihdetaan yhdessä nimikyltti meidän kadulla. RKP:llä ei ole
        myöskään enään enemmistöä valtuustossakaan joten
        varmaan saadaan tämä uinuva kunta viriiliksi lähivuosina.

        Tuli vähän ylimääräistä juttua vastaukseksi mutta
        edelleenkin olen sitä mieltä että RKP:n ylläpitämällä ruotsalaisuuden vaalimisella aiheutuu tarpeettomia kuluja valtiolle, kunnille ja veronmaksajille.

        Olla 3%;tin takia kaksikielinen, joudumme pulittamaan tästä hyvästä noin 700 milj €/ per vuosi. Tällä rahalla hoidettaisiin Suomen terveyshuolto YLE; vajaus. Tämä ruotsalaisen entisen ylivallan jäänteet 3% kielivähemmistö, tulee todella meille kalliiksi.
        Suomi yksikieliseksi:: kansanäänestys.


      • ?

        Yrittäkkää edes kirjoittaa hiukan totuuden mukaisesti, ei mu.t.-tuntumalla.


      • kertoi

        Ahvenanmaan oloista suomalaisille -> ei erillisiä kouluja tai muutakaan palveluja suomenkielisille.
        Periaate -> jos asutte täällä opetelkaa ruotsin kieli , eli maassa maan tavalla. Sopisi tänne mantereellekkin hyvin somaleille ja ranta ruotsalaisille. Putoisi tuo äyrikin silloin.


      • håhåjjajjaa
        kertoi kirjoitti:

        Ahvenanmaan oloista suomalaisille -> ei erillisiä kouluja tai muutakaan palveluja suomenkielisille.
        Periaate -> jos asutte täällä opetelkaa ruotsin kieli , eli maassa maan tavalla. Sopisi tänne mantereellekkin hyvin somaleille ja ranta ruotsalaisille. Putoisi tuo äyrikin silloin.

        inget har förändrats på denna skitspalt :D


    • VanhaAvaus

      Huomatkaa, kuinka ihan samat ongelmat olivat päällä 15 vuotta sitten!

      On tämä kumma maa, kun pahinta ongelmaa ei saada pois!?

      • Nurkkafennot

        Pahin ongelma on Fennojen nurkkakuntaisuus! Aiheuttaa tahmaamista Suomen menestymisessä. Nurkkakuntaisuus on kalleinta mahdollista suomalaisuutta.


      • Pupu_jussi

        Ei muuta kuin pää pensaaseen , höpötetään pakkoruotsista ja unohdetaan muut todelliset ongelmat: työttömiä lähes 300 000 , mamutus maksaa reippaasti yli miljardin, leipäjonoilta viedään avustukset pois, sote on täysi fiasko jne


    • Lukiolaistytsy

      Onneksi RKP on marginaalissa ja Suomi on alkanut kansainvälistyä.

    • länsimainen

      Aika onneton ja turha kysymys, sillä jos Ruotsia, ruotsinkielisiä ja ruotsalaisuutta ei olisi olemassa, olisi Suomi edelleen Venäjän osana todennäköisesti.
      Kysy sitä hintaa, jos haluat rahasta puhua, ja kysellä on minkin arvoista.

    • Venäjä on pelastanut Suomen Ruotsin miehitykseltä. Neuvostoliitto antoi Suomelle itsenäisyyden.
      Meillä on valitettavsti kuitenkin kaksikielisyys. Scandinaviassa ja Baltiassa ei vastaavaa hölmöyttä ole. Kaksikielisyys maksaa maltaita, kun toinen kieli on ruotsi. Englanti kansalliskielenä olisi tuottoisa.

    • "Paljonko ruotsalaisuus maksaa"

      Ryuotsalaisuus ei maksa juuri mitään.
      Sen sijaan pakko-riotsittaminen maksaa miljardeja.

      No, ruotsin opettajat ovat toki tyytyväisiä.

    • Sven-Dufva

      God Jul alla finntollor ! Ni lär nog få dras med oss några generationer till :D Då har arabiskan blivit Finlands andra kotimainen och ni får lära er åt vilket håll Mecka ligger :D

      • Araberna kommer att lära sig svenska före tollorna gör det.


      • Stoll2
        Ankdam kirjoitti:

        Araberna kommer att lära sig svenska före tollorna gör det.

        Ankdam: En riktigt trevlig fortsättning på julen till er alla! 🎄


    • töösti

      Naapurimaan kielen pakko-opetus suomalaisille on typerää ja kallista ja on vielä esteenä suomalaisten hyödyllisten kielten opiskelulle .

    • maksaa.maltaita
    • Perusnuori

      Mikäli yksityinen tuottaisi ruotsinkieliset palvelut se ei kannattaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe