Sisustussuunnittelijan käyttö

Ideaköyhä

Kertokaa nyt hyvät ihmiset kuinka moni on käyttänyt apunaan sisustussuunnittelijaa/ -arkkitehtia rakentamisen vaiheessa, lähinnä ajatellen sisustusvalintojan (kaappeja, valaisimia, tapetteja jne). Tuntuu, ettei omat ideat riitä millään ja hermot menee!!! Vinkkejä?

10

1349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arkkivaari

      Ei kai tuosta tilastoja ole.

      Siitä päätellen, että ammattilaisia on olemassa ja hengissä, eivät kai ihan kaikki pidä tavattoman häpeällisenä tai mahdottoman kalliina turvautua ammattilaisen apuun.

      Olen huomannut käytännössä, että muutaman tunnin sisustuskonsultointi antaa asiakkaalle huomattavasti varmemman ja selkeämmän näkemyksen.

      Joku täällä tietty nostaa älämölön rakennusmafian riistosta, mutta asia on tasan tarkkaan omasi kuten rahatkin.

      Onnea uuteen kotiin!

    • Milja

      kyllä todella käyttää sisustussuunnittelijaa Kuten sanoit omat ideat ei riitä ja hermot menee Eikä se ole kallista (tai mikä kallista kellekin) kun ajatellaan koko talon kustannusarviota ja siitä on todella iso hyöty Kaikki valmiiksi paperilla suunniteltuna helpoa alkaa töihin kun ei tarvitse säntäillä kaupoissa siinä vaiheessa kun sisustaminen alkaa Sekä koko kokonaisuus hallinnassa Suunnitelijalla on enemmän tietoa ja kokemusta eri materiaaleista kuin tavallisella pulliaisella Ja hyvä ja ammattitaitoinen suunnittelija ottaa aina asiakaan maun huomioon

      • Kypsähtänyt

        Milja: "Ja hyvä ja ammattitaitoinen suunnittelija ottaa aina asiakaan maun huomioon"

        Niinpä, mistä sitten tietää, että suunnittelija on "hyvä ja ammattitaitoinen". Sen verran on tässä projektin alkuvaiheissa jo kypsähtänyt tähän rakennusalan erilaisten suunnittelijoiden paskapäisyyteen, että vituttaa.

        Ei niistä mitään järisyttävää apua tunnu olevan, mutta raha kyllä kelpaa.

        Yritin saada vastaavaa apuun kustannus- ja aikataulutalkoisiin, mutta neuvot oli sitä luokkaa, että 1300 e/m2 menee vaikkei tämä mitään pääkaupunkiseutua olekaan. No sehän on helvetin hyödyllistä. 1300 siis menee, vaikka laittaisi pelkkää pahvia seiniin vs. pakkeloi platinalla ne? No itse sitten ostin Talopeliin käyttöaikaa ja iteroin aikani siellä. Sain tulokseksi 1100-1200 e/m2 hieman riippuen varustelutasosta (perus - keskitasoa ylempi). Hinta oli avaimet käteen ja kustannustaso heitetty vuoden 2006 keväälle (arviolta, indeksi 127). Talopelinhän pitäisi olla varsin luotettava ohjelmisto?

        Mielelläni kyllä maksaisin, jos joku jelppisi, ei tämä nyt niin helvetin hauskaa ole yrittää itse lykkiä hommaa eteenpäin, mutta näköjään rakennusalalla osaavien ja pienasiakaslähtöisten suunnittelijoiden määrä on liki nolla!

        Mitä muuten tommoinen sisustussuunnittelija kustantaa? (150 m2, normaali talo) Jospa kokeilen jossain vaiheessa sellaistakin, niin näkeepähän sitten koko rakennusketjun suunnittelijat, onko niistä yhdestään yhtään mihinkään muuhun kuin laskunkirjoittamiseen


      • milja
        Kypsähtänyt kirjoitti:

        Milja: "Ja hyvä ja ammattitaitoinen suunnittelija ottaa aina asiakaan maun huomioon"

        Niinpä, mistä sitten tietää, että suunnittelija on "hyvä ja ammattitaitoinen". Sen verran on tässä projektin alkuvaiheissa jo kypsähtänyt tähän rakennusalan erilaisten suunnittelijoiden paskapäisyyteen, että vituttaa.

        Ei niistä mitään järisyttävää apua tunnu olevan, mutta raha kyllä kelpaa.

        Yritin saada vastaavaa apuun kustannus- ja aikataulutalkoisiin, mutta neuvot oli sitä luokkaa, että 1300 e/m2 menee vaikkei tämä mitään pääkaupunkiseutua olekaan. No sehän on helvetin hyödyllistä. 1300 siis menee, vaikka laittaisi pelkkää pahvia seiniin vs. pakkeloi platinalla ne? No itse sitten ostin Talopeliin käyttöaikaa ja iteroin aikani siellä. Sain tulokseksi 1100-1200 e/m2 hieman riippuen varustelutasosta (perus - keskitasoa ylempi). Hinta oli avaimet käteen ja kustannustaso heitetty vuoden 2006 keväälle (arviolta, indeksi 127). Talopelinhän pitäisi olla varsin luotettava ohjelmisto?

        Mielelläni kyllä maksaisin, jos joku jelppisi, ei tämä nyt niin helvetin hauskaa ole yrittää itse lykkiä hommaa eteenpäin, mutta näköjään rakennusalalla osaavien ja pienasiakaslähtöisten suunnittelijoiden määrä on liki nolla!

        Mitä muuten tommoinen sisustussuunnittelija kustantaa? (150 m2, normaali talo) Jospa kokeilen jossain vaiheessa sellaistakin, niin näkeepähän sitten koko rakennusketjun suunnittelijat, onko niistä yhdestään yhtään mihinkään muuhun kuin laskunkirjoittamiseen

        missäpäin rakennat, neuvon jos tiedän sielläpäin hyvän suunnittelija
        Suunnitelijoilla on erilaisia hintoja, kannattaa kysellä siitäkin Mutta jo esim. muutaman tunnin keskusteluajan varaamisella saatat saada kullanarvoisia neuvoja


      • En oo minäkään "arkkit...
        Kypsähtänyt kirjoitti:

        Milja: "Ja hyvä ja ammattitaitoinen suunnittelija ottaa aina asiakaan maun huomioon"

        Niinpä, mistä sitten tietää, että suunnittelija on "hyvä ja ammattitaitoinen". Sen verran on tässä projektin alkuvaiheissa jo kypsähtänyt tähän rakennusalan erilaisten suunnittelijoiden paskapäisyyteen, että vituttaa.

        Ei niistä mitään järisyttävää apua tunnu olevan, mutta raha kyllä kelpaa.

        Yritin saada vastaavaa apuun kustannus- ja aikataulutalkoisiin, mutta neuvot oli sitä luokkaa, että 1300 e/m2 menee vaikkei tämä mitään pääkaupunkiseutua olekaan. No sehän on helvetin hyödyllistä. 1300 siis menee, vaikka laittaisi pelkkää pahvia seiniin vs. pakkeloi platinalla ne? No itse sitten ostin Talopeliin käyttöaikaa ja iteroin aikani siellä. Sain tulokseksi 1100-1200 e/m2 hieman riippuen varustelutasosta (perus - keskitasoa ylempi). Hinta oli avaimet käteen ja kustannustaso heitetty vuoden 2006 keväälle (arviolta, indeksi 127). Talopelinhän pitäisi olla varsin luotettava ohjelmisto?

        Mielelläni kyllä maksaisin, jos joku jelppisi, ei tämä nyt niin helvetin hauskaa ole yrittää itse lykkiä hommaa eteenpäin, mutta näköjään rakennusalalla osaavien ja pienasiakaslähtöisten suunnittelijoiden määrä on liki nolla!

        Mitä muuten tommoinen sisustussuunnittelija kustantaa? (150 m2, normaali talo) Jospa kokeilen jossain vaiheessa sellaistakin, niin näkeepähän sitten koko rakennusketjun suunnittelijat, onko niistä yhdestään yhtään mihinkään muuhun kuin laskunkirjoittamiseen

        Juu, kyllä niitä sisustusarkkitehtejä koulut suoltaa ulos. Mut kyllä sä pääset tosi hyvään alkuun asiantuntevan rautakaupan myyjän tai kaverin-kaverin kanssa. Meitä sisustamisesta kiinnostuneita "maallikkoja" on runsaasti ympäri suomenniemeä. Itse olen tehnyt sisustussuunnitelmia ja luonnoksia jo kolmen vuoden ajan, ihan vaan omaksi(kin) iloksi. Tämä seuraava neuvo voi kuulostaa ihan tyhmältä; MUTTA TOIMII!!! Selaile aikakausi- ja sisustuslehtiä. (Jos ei itellä oo, niin kirjastossa ainakin on). Leikkaa talteen tai ota kopio niistä kuvista, joissa on oikea TUNNELMA, oikea MUOTO, oikea VÄRI jne. Koska selittämällä toiselle ihmiselle et välttämättä saa haluamaasi fiilistä esiin. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Mistä päin muuten olet? Itse olen länsi-rannikolta. -Toivottavasti projekti onnistuu!!!-


      • Milja
        En oo minäkään "arkkit... kirjoitti:

        Juu, kyllä niitä sisustusarkkitehtejä koulut suoltaa ulos. Mut kyllä sä pääset tosi hyvään alkuun asiantuntevan rautakaupan myyjän tai kaverin-kaverin kanssa. Meitä sisustamisesta kiinnostuneita "maallikkoja" on runsaasti ympäri suomenniemeä. Itse olen tehnyt sisustussuunnitelmia ja luonnoksia jo kolmen vuoden ajan, ihan vaan omaksi(kin) iloksi. Tämä seuraava neuvo voi kuulostaa ihan tyhmältä; MUTTA TOIMII!!! Selaile aikakausi- ja sisustuslehtiä. (Jos ei itellä oo, niin kirjastossa ainakin on). Leikkaa talteen tai ota kopio niistä kuvista, joissa on oikea TUNNELMA, oikea MUOTO, oikea VÄRI jne. Koska selittämällä toiselle ihmiselle et välttämättä saa haluamaasi fiilistä esiin. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Mistä päin muuten olet? Itse olen länsi-rannikolta. -Toivottavasti projekti onnistuu!!!-

        Totta on että ei tarvitse olla sisustusarkkitehti koulutukseltaan Mutta, olen sitä mieltä että alalla oleva, siihen myös jonkimoisen koulutuksen saanut suunnittelia on paras jo senkin takia että materiaalituntemusta ja kokemusta muutenkin löytyy Asiantuntevan rautakaupan myyjän kanssa suunnittelu on varmasti ok, mutta jos tarvitaan ideoita-verho kalustesuunnittelua epäilen (voin olla väärässäkin) että ei apua löydy, tietysti riippuu asiakaan vaatimuksista Tapetti-laattaehdotukset jne hoituu,mutta saako esim. piirrettynä vai vain opastusta Ja, olen sitä mieltä että koko talon suunnittelu pitää tehdä myös täydellisenä kokonaisuutena,ottaen huomioon kaikki tilat
        Keskustelu asiakaan ja suunnittelijan välillä on ensiarvoista, kontaktin luominen puolin ja toisin Suunnittelijalle kannattaa todellakin kertoa mitä halutaan-toivotaan, mistä haaveillaan jne Jututtakaa useampaa alan ammattilaista ja katsokaa kenen suunnittelijan kanssa synkaa , siitä se selviää ja homma lähtee käyntiin


    • anna

      Tuttava käytti siinä vaiheessa kun kaksi aikuista ihmistä muutti yhteen. Uusia huonekaluja ei ollut tarkoitus ostaa, tekstiillejä mahdollisesti. Molemmilla omia huonekaluja ja oli kova vääntö siitä, mitä laitetaan esille ja mitä varastoon. Suunnittelija päätti ja yhdisti huonekaluja hienosti. Mitään ei tarvinnut ostaa, sillä myös olemassaolevat verhot ja matot käytettiin. Hienon näköistä ja riidat loppuivat siihen paikkaan.

    • kannattaa luottaa

      On totta, että näitä "elämäntapa sisustussuunnittelijoita" on yllin kyllin maassamme. Mutta kun elämäntapa on saanut vielä koulutuksen ja harjoittanut ammattiaan kokemuksen kautta, on yhdistelmä lyömätön ;)
      Kyllähän nimiä löytyy, sen kun etsit.

    • Ei oo helpoo

      Laitanpa kommenttini tällaiseen antiikkiseen ketjuun, jospa vaikka joku sisustussuunnittelija törmäisi tänne googlatessa (kuten minä).

      Olen yrittänyt etsiä sisustussuunnittelijaa suunnittelemaan uudisasuntomme sisustusta, mutta yllättävän vaikeaa on ollut. Haluan tietysti tällaisessa tapauksessa nähdä käden jälkeä, jo ennen kuin otan yhteyttä. Harvalta löytyy KUNNOLLISIA webbisivuja, jossa olisi referenssikuvia enemmästäkin kuin yhdestä tehdystä kohteesta. Ja vielä harvemmalla referenssikohteet osoittavat kykyä tehdä erilaisia, erilaisiin makuihin sopivia tyylikkäitä kohteita.

      Sitten kun ottaa yhteyttä ns. nimiin, niin kiirettä tuntuu pitävän, jopa niin paljon että ei vaivauduta vastaamaan tarjouspyyntöihin (vaikka laajahko kohde, yli 350m2). Käyttäisin erittäin mielelläni jotain harrastelijasisustajaakin, kunhan vain olisin saanut jonkinlaisen käsityksen siitä että on ainakin joskus tehnyt yhden minun maun mukaisen sisustuksen.

    • Anonyymi

      Kysy naapurin hintiltä makuasioista, niin saat mieleisesi asiantuntemuksen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe