Teksti-TV ja linux ?

Anonyymi-ap

Linuxissa kai on jokin sellainen periaate, että yksi ohjelma tekee vain yhden asian, mutta tekee sen hyvin.

Millaisella ohjelmistoyhdistelmällä voi linuxissa toteuttaa tämän idean:

Pitäisi saada toimimaan niin, että:

1) tietokoneen USB -liittimeen on kytkettynä ns. DVB-T2 Digital TV Tuner, jonka antenniliitäntään on kytkettynä UHF -antenni.

2) Niiden tekstitv -sivujen osalta, joissa ei ole alasivuja, homma toimisi näin:
haetekstitvsivu 100
-> komento hakee teksti-tv:n sivun 100 YLE TV 1 -kanavalta, ja tallentaa sen tiedostoon: yyyymmdd_hhnnss_100.txt

2) Niiden tekstitv -sivujen osalta, joissa on alasivut käytössä, homma toimisi näin:
haetekstitvalasivu 60002
-> komento hakee teksti-tv:n sivun 600 alasivun 02 YLE TV 1 -kanavalta, ja tallentaa sen tiedostoon: yyyymmdd_hhnnss_60002.txt

tässä siis haetekstitvsivu ja haetekstitvalasivu ovat ns. bash skriptejä, tai JOS ovat muita vastaavia, niiden ensimmäisellä rivillä tulee olla asianmukainen ns. shebang -määrite, jotta käyttöjärjestelmä osaa käynnistää oikean ohjelman tuon skriptin suorittamiseen.

Mutta mitä pitää laittaa noiden skriptien haetekstitvsivu ja haetekstitvalasivu sisällöksi, että homman saisi toimimaan ?

Tarkoitus on, että linux -tietokone osaisi hakea pyynnöstä joko tekstitv-sivun (kun kyseisellä sivunumerolla alasivut eivät ole käytössä) tai tekstitv-alasivun (kun kyseisellä sivunumerolla alasivut ovat käytössä).

Sitten pitäisi ilmeisesti vielä olla jokin konfigurointitiedosto, jossa määritellään seuraavat asiat:

1) Sen kanavanipun vastaanottotaajuus, jossa sijaitsee TV -kanava YLE TV 1

2) Käytettävä modulaatio (esim. QAM-256)

3) Sen yksittäisen kanavan ID -tunnus, joka on YLE TV 1, jotta yksittäinen kanava osataan erottaa vastaanotetusta kanavanipusta.

Eli skriptit siis hakisivat AINA nuo tiedot konfigurointitiedostosta, ja sivunumeron ja mahdollisen alasivunumeron komentoriviparametreista.

Miten tämän saa toteutettua, onko linuxissa tarvittavat ohjelmat jakelusta saatavilla, joka mahdollistaisi sen, ettei tähän tarvitse kirjoittaa uutta ohjelmaa, vaan pelkkä komentoriviskripti riittäisi (itseasiassa 2 komentoriviskriptiä sen mukaan, onko tietyllä teksti-tv sivunumerolla alasivut käytössä vai eikö ole) ?

1

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2937
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2445
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2189
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1603
    9. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      34
      1518
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    Aihe