Olen tuloton ja minulta vaaditaan 13 000 euroa vahingonkorvauksia. Miten minulle käy?

Olen työkyvytön (29M) ja joutunut elämään tukien avulla koko aikuisikäni huonon terveyden takia. Eilen tehtiin tuomio 2017 vuonna tapahtuneen nettihäiriköinnin takia ja siitä pyydetään henkisestä kärsimyksestä 13 000 euron verran korvauksia — mikä minusta vaikuttaa aika naurettavalta ottaen huomioon rikoksen vakavuuden. Justiinsa muutama päivää sitten luin jostain amerikkalaisesta kuka ajo kahden ihmisen päältä kännissä (molemmat uhrit kuoli) ja se sai vaan 150 euroa maksettavaa rangaistuksena.

Mut meikäpoika kun häiritsi jotain nettiviesteillä kakskymppisenä niin siitä tulee 13 000 euron sakot? Okei. Ja kun joku sitä varmasti kysyy niin ei ole kyse edes mistään seksuaalisesta häirinnästä. Ja olen tosiaan ensikertalainen rikosten suhteen niin ei ole aiempia merkintöjä missään.

Mietin vaan että miten tässä käy kun pyydetään tälläsiä kohtuuttomia summia kun itsellä ei ole mitään tuloja. Saan toimeentulotukea, työttömyystukea, ja asumistukea -- ja laskujen ja vuokran jälkeen itselle jää (hyvänä kuukautena) n. 200 euroa käyttää ruokaostoksiin ja muihin tarpeisiin. Tosin tänä vuonna ei ole edes ollut sitä ja olen joutunut vuokravalvontaan olla yhteydessä useamman kerran siitä että en pysty maksamaan koko vuokraa kerralla. Elänyt tän vuoden lahjakorteilla ja lainoilla perheeltä.

Vahingonkorvaukset -- Asianomistajalle -- 4 018,62 €
Asianomistajan asianajaja -- Asianomistajalle -- 5 808,64 €
Valtion korvattavat kulut -- Valtiolle -- 2 729,63 €
Todistelukulut -- Valtiolle -- 144,30 €
Päiväsakot -- Valtiolle -- €150.00
Rikosuhrimaksu -- Valtiolle -- €80.00
Yhteensä — 12 931,19 €

Olen yrittänyt ChatGPT:ltä kysellä asiasta kun oma julkinen avustaja ei ole ollut kauheen avulias tämän suhteen, mutta haluaisin että joku kenellä on enemmän kokemusta tästä asiasta voisi kertoa että miten tässä tulee käymään. ChatGPT sanoo että minulle ei periaatteessa tapahdu mitään koska olen varaton ja ulosotto ei voi periä silloin mitään, mutta en tiedä pitääkö tämä oikeasti paikkaansa.

18

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Hyvin sinun käy kun makselet kolttosesi aiheuttamat kustannukset pois.
      Oletko varma, että häirinnän kohteen mielestä kyse on vain pikku jutusta? Virtaa riittää muiden häirintään, mutta muuten loisit veronmaksajien varoilla. Syvä myötähäpeä.

• UUSI

Ei tollasia summia pitäis maksaa mistään netissä häirinnästä. Ja tuntien tän henkilön tiiän että sitä ei tässä muu kiinnostanu kun raha. Hän on itse myös työkyvytön ja ei käy töissä tai muutenkaan ole osa yhteiskuntaa millään järkevällä tavalla. Haluaa vaan rahaa.

• Anonyymi
        UUSI

ulos otossa todetaan varattomaksi ja asia loppuun käsitelty.

• Anonyymi
      UUSI

Et ole saanut 13000 euron sakkoja. Luultavasti olet saanut jonkun naurettavan n-kymmentä päiväsakkoa á 6 euroa eli muutaman satasen sakot tai sitten sormenheristykseen viitattavan ehdollisen vankeusrangaistuksen.

Eikä se ole ainoa asia, joka sinulta on sekaisin. Cost breakdownisi mukaan vahingonkorvausta on märäätty vain reilu 4000 euroa. Kaikki muu on omiasi ja vastapuolesi oikeudenkäymiskuluja. Tietenkin sinä syyllisenä ne maksat. Mutta mistään "13000 euron vahingonkorvauksesta pienestä nettihäiriköinnistä" ei siis ole kyse. Ja juu, kyllä 4000 euron korvauksiin jo vaaditaan aika ikävää käytöstä, eli empatiaa et asiassa saa vähättelemällä typeryyksiäsi.

Mitä nyt tapahtuu? No jatkat varattomana reppanana seuraavat 20 vuotta, jonka ajan nuo ovat ulosottokelpoisia. Tai sitten ryhdistäydyt, menet töihin ja maksat palkasta ulosottoon. 13000 euroa on ihan naurettavan pieni velka, jonka maksaa kouluttamattomana hanttiduunarinakin takaisin, jos aloittaa heti, eikä odota korkoa-korolle-mekanismin moninkertaistavan summaa.

• Anonyymi
        UUSI

Suurin piirtein. Sakot näyttivät olevan 150 euroa, jonka lisäksi 80 euron rikosuhrimaksu. Ne kestävät sen suuruisina, mutta korvauksille lähtee juoksemaan koron korko, kuten edellä on kerrottu. Se 20 vuodessa moninkertaistaa korvausten määrän.
        Maksamaton sakko muunnetaan 4 päivän vankeudeksi, jollei sitä saada perityksi. Eli, sakko kannattaa maksaa, jotta ei joudu lusimaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin piirtein. Sakot näyttivät olevan 150 euroa, jonka lisäksi 80 euron rikosuhrimaksu. Ne kestävät sen suuruisina, mutta korvauksille lähtee juoksemaan koron korko, kuten edellä on kerrottu. Se 20 vuodessa moninkertaistaa korvausten määrän.
        Maksamaton sakko muunnetaan 4 päivän vankeudeksi, jollei sitä saada perityksi. Eli, sakko kannattaa maksaa, jotta ei joudu lusimaan.

Juu siellähän se oli sanottu. 25 päiväsakkoa siis. Saman verran saa reippaasta ylinipeudesta hyvissä olosuhteissa ilman konkreettista vaaraa kenellekään.
        Aika vähällä siis pääsi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

rikosuhri maksu ei ole sakko eikä muunto kelpoinen.

• UUSI

Ei silloin ole kyse "ryhdistäytymisestä" hyvä lapsi kun ihminen on työkyvytön terveydellisistä syistä. Menisitkö sairaalaan ja sanoisit syöpäpotilaallekin että pitäis ryhdistäytyä ja mennä töihin?

• Anonyymi
        UUSI

Ihan sama mut maksa toi sakko ettei tarvi lähteä linnaan..muut jätä maksamatta, vanhenevat 20 vuodessa. Eli sun elämässä ei mikään muutu tämän myötä... Ps. Vastaaja ei saa mistään noita korvauksia mun mielestä, ei edes valtiolta

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan sama mut maksa toi sakko ettei tarvi lähteä linnaan..muut jätä maksamatta, vanhenevat 20 vuodessa. Eli sun elämässä ei mikään muutu tämän myötä... Ps. Vastaaja ei saa mistään noita korvauksia mun mielestä, ei edes valtiolta

" Vastaaja ei saa mistään noita korvauksia mun mielestä, ei edes valtiolta"

Mitä höpiset? Aloittaja on nimenomaan vastaaja.

Asianomistaja puolestaan voi saada kärsimyskorvauksistaan ainakin osan valtiokonttorista. Oikeudenkäymiskulut hän on voinut saada oikeusapuna tai toivottavasti kuittaa vaikka kotivakuutuksesta, jolloin aloittajaa on velkomassa niistä vakuutusyhtiö.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli siis noi päiväsakot ja rikosuhrimaksu? Yhteensä 230 euroa. Pitääkö ne maksaa kaikki kerralla?

• Anonyymi
        UUSI

Hyvin onnistuu kuitenkin ilmeisesti sonnan kirjoittaminen nettiin. Kyllä sitä johonkin työhönkin silloin oikeasti pystyy.

Ja aivan sama, sitä paremmalla syyllä sitten pitää vähän miettiä mitä tekee, jos ei seurauksista pysty vastaamaan. 29-vuotiaat yleensä ottaen kaikki on vielä vähän lapsia, nettirääväsuut vähän vielä enemmän. Et siis ole missään asemassa lapsittelemaan minua.

Mutta joo, asemasi tuli selväksi. Hyvää viisikymppissynttäriä, kun nuo laukeavat vanhaksi.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin onnistuu kuitenkin ilmeisesti sonnan kirjoittaminen nettiin. Kyllä sitä johonkin työhönkin silloin oikeasti pystyy.

Ja aivan sama, sitä paremmalla syyllä sitten pitää vähän miettiä mitä tekee, jos ei seurauksista pysty vastaamaan. 29-vuotiaat yleensä ottaen kaikki on vielä vähän lapsia, nettirääväsuut vähän vielä enemmän. Et siis ole missään asemassa lapsittelemaan minua.

Mutta joo, asemasi tuli selväksi. Hyvää viisikymppissynttäriä, kun nuo laukeavat vanhaksi.

Vaikee ottaa kommenttia vakavasti jos noin alhanen luetun ymmärtäminen sekä matikan taito.

• Anonyymi
        UUSI
        ulosotettu kirjoitti:

Vaikee ottaa kommenttia vakavasti jos noin alhanen luetun ymmärtäminen sekä matikan taito.

Meinaat, että kun nyt olet 29, niin 20 vuoden päästä seuraava synttärisi ei ole 50-vuotispäivä?
        Ei kai sitten. Osaat kai sitten laskea paremmin.

Mitä vakavasti otettavuuteen muuten tulee, niin tunne on molemminpuolinen. Uskon silti, että luetun ymmärtämiseni on parempaa. Sinä se olet, joka sekoili jostain 13000 euron vahingonkorvauksista ja sitten 13000 euron sakoista, ja joudut joltain tekoälyltä kysymään miten oikeudenkäynnissä tuomittujen maksettaviesi käy.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

" Vastaaja ei saa mistään noita korvauksia mun mielestä, ei edes valtiolta"

Mitä höpiset? Aloittaja on nimenomaan vastaaja.

Asianomistaja puolestaan voi saada kärsimyskorvauksistaan ainakin osan valtiokonttorista. Oikeudenkäymiskulut hän on voinut saada oikeusapuna tai toivottavasti kuittaa vaikka kotivakuutuksesta, jolloin aloittajaa on velkomassa niistä vakuutusyhtiö.

Joo siis asianomistjaa tietenkin...mutta silti, luultavasti tässä tapauksessa "kärsimyksestä" tuskin saa mitään tai sitten murto-osa vain mitä alunperin vaadittu, veikkaan vahvasti ettei saa mitään.

• Anonyymi
        UUSI
        ulosotettu kirjoitti:

Eli siis noi päiväsakot ja rikosuhrimaksu? Yhteensä 230 euroa. Pitääkö ne maksaa kaikki kerralla?

Voit maksaa vaikka kympin kuussa, muunto vankeudeksi olisi jossain kaukana tulevaisuudessa.

• Anonyymi
        UUSI
        ulosotettu kirjoitti:

Joo, Ei tarvitse. Periaatteessa voit viivytellä sakon suhteen vaikka vuoden päivät. Maksamattoman sakon voi maksaa voudille, tai vielä siinäkin vaiheessa, kun poliisi on kyyditsemässä sinua vankilaan kunhan teet sen ennen kuin astut vankilan portista sisään. Vielä vankilassakin sen voi maksaa, mutta siellä on silloin vietettävä vähintään yksi vuorokausi.
        Rikosuhrimaksua voit viivytellä vaikka 20 vuotta, ellei vouti sitä ennen ole saanut sitä jollakin lailla sinulta perityksi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Voit maksaa vaikka kympin kuussa, muunto vankeudeksi olisi jossain kaukana tulevaisuudessa.

Ei sinne päinkään. Oikeusrekisterikeskus ei anna vitkutella miten kauan tahansa. Jossakin vaiheessa tulee määräys maksaa loppusumma. Ellei sitä noudateta, niin sakon maksamaton osa siirtyy ulosottomiehelle.
        Jos ulosottomies ei saa sitä perityksi, niin vasta sen jälkeen tulee haaste sakon muuntorangaistus menettelyyn.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8227
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5743
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5211
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5196
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3831
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3031
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2747
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2548
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2522
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2491
    Aihe