Kääntymässä vaikkapa Helsingin kauppatorin yli,...
Montakoha putoisi jos venäläiset hävittäjä alkaisivat käymässä
1
127
Vastaukset
- Anonyymi
Jos venäläiset hävittäjät alkaisivat lennellä tai käymässä kääntymässä vaikkapa Helsingin Kauppatorin yli, se olisi äärimmäisen vakava provokaatio, ja siihen reagoitaisiin usealla tasolla — sekä sotilaallisesti että poliittisesti.
Mutta kysymyksesi oli: "Montakoha putoisi?" Eli viitannet siihen, kuinka monta venäläistä konetta ammuttaisiin alas?
---
Suomen ja Naton ilmapuolustus valmiudessa:
Suomi on Naton jäsen. Jos vieraan vallan (Venäjän) aseistetut hävittäjät tunkeutuvat ilmatilaan, kyseessä on käytännössä sotilaallinen hyökkäys.
Suomen Hornetit ja tulevat F-35\:t olisivat heti hälytystilassa. Lisäksi Ilmatorjuntaohjusjärjestelmät(kuten NASAMS) seuraisivat jokaista liikettä.
Nato E-3 AWACS-valvontalentokoneet partioivat Itämeren yllä lähes päivittäin. Ne näkisivät lähestymisen satojen kilometrien päästä.
---
Montako putoaisi?
Jos kyse on yksittäisestä ylilennosta ilman tulitusta, saatetaan ensin yrittää radiokontaktia ja saattamista ulos ilmatilasta. Mutta:
Jos koneet tekevät uhkaavia liikkeitä tai käyttävät aseita, ne ammuttaisiin alas heti.
Ilmapuolustuksen onnistuminen riippuu siitä, kuinka monta konetta, millä taktiikalla, ja mitä aseistusta ne käyttävät.
Jos puhutaan esim. 5–10 venäläisestä hävittäjästä, jotka lentävät syvälle Suomeen, ilman ilmasuojaa:
Todennäköisesti suuri osa putoaisi tai joutuisi pakenemaan. Suomella on tehokasta ilmatorjuntaa ja ilmataisteluvalmius 24/7.
---
Seuraukset?
Ensimmäinen alasammuttu venäläinen kone → kriisi eskaloituu välittömästi.
Nato kutsuu kokouksen (artikla 4 tai jopa 5)ja aloittaa vahvat puolustusoperaatiot Itämeren alueella.
Täysi sodanuhka nousisi — ei vain Suomelle, vaan koko Pohjois-Euroopalle.
---
Jos venäläiset hävittäjät lentäisivät Helsingin ylle, ja tilanne olisi selvästi vihamielinen, niin ne putoaisivat kyllä — ja nopeasti. Montako? Riippuu hyökkäyksen laajuudesta, mutta ei olisi mikään ihme, jos useampi kone tiputettaisiin alas ensimmäisten minuuttien aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354263- 552955
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut462868- 302643
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3402621Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82575- 382189
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t541955Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461683- 1411527