Ote päivän Iltasanomista:
Kolme nuorta kuoli harvinaisen rajussa hirvikolarissa maanantaina aamuyöllä Tampereen Kaitavedentiellä. Poliisin mukaan auton katto leikkautui törmäyksessä auki kuin sardiinipurkki. Turvavyöt olivat kiinni, mutta se ei auttanut tässä tilanteessa, kun hirvi tuli ohjaamoon sisään, sanoo rikoskomisario Juhani Koivuniemi.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että Suomessa on aivan liikaa hirviä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000017&conference=553&posting=22000000006450098#22000000006450098
Kolme nuorta kuoli hirvikolarissa.
19
1636
Vastaukset
- Marion.T
Vaikka rakastan eläimiä, niin kyllä hirvien määrän pitäminen kurissa on kuitenkin tärkeämpää.
Surullista todella että noin käy - olihan nuorillakin vauhtia ja kokematon kuski, mutta siitä huolimatta - paha mieli tulee kun asiaa ajatteleekin.
Varsinkin kun itsellä on suunnilleen samanikäinen poika joka on autolla liikenteessä kavereiden kanssa aika usein.
Kaatolupien määrän nostaminen olisi kyllä paikallaan....juuri auta. Yksi tuttuni joutui hirvikolariin, tosin onneksi isolla autolla suhteellisen hiljaisella nopeudella. Hän sanoi nähneensä vain jonkin tulevan ennalta-arvaamatta eteen, kun jo samantein rysähti. Jarruttaa hän oli kuulemma lähinnä ehtinyt kolarin jo tapahduttua.
Hirvialueilla, joita on jo kohta varmaan puolet tieosuuksista, pitäisi tietysti ajaa hiljaa. Harvalla vaan on kärsivällisyyttä ajaa vaadittavaa 60-70 km/h esim matkalla etelästä Lappiin.- Marion.T
norMix kirjoitti:
...juuri auta. Yksi tuttuni joutui hirvikolariin, tosin onneksi isolla autolla suhteellisen hiljaisella nopeudella. Hän sanoi nähneensä vain jonkin tulevan ennalta-arvaamatta eteen, kun jo samantein rysähti. Jarruttaa hän oli kuulemma lähinnä ehtinyt kolarin jo tapahduttua.
Hirvialueilla, joita on jo kohta varmaan puolet tieosuuksista, pitäisi tietysti ajaa hiljaa. Harvalla vaan on kärsivällisyyttä ajaa vaadittavaa 60-70 km/h esim matkalla etelästä Lappiin.kun hirvi eteen hyppää - olen itse ollut autossa joka oli milliä vailla hirven kanssa kolarissa - huonosti olis käynyt jos osunut olis - onneksi ei osunut.
Paha mieli tulee niiden nuorten ja heidän perheidensä puolesta - muuta ei voi sanoa.
- yksitypy
ja sellaiset aina hätkähdyttää varsinkin kun on nuoret ihmiset kyseessä. Minulla työkaverini kuoli myös täällä Oulun seudulla hirvikolarissa muutama vuosi sitten.
Itse ajoin kerran yöllä kotiin ja näin että hirvi lähti tietä ylittämään. Ei muuta kun jarrut pohjaan, niin onneksi vain hirven takajalka ehti osua auton puskuriin. Vauhti oli silloin 100km/h. Kyllä siinä loppumatka meni järkyttyneenä ajellessa. Vauhti hiljeni 60km:n/h.
Joten hirvestyslupia vaan kunnolla lisää....havaitsit hirven ajoissa. Usein vaan hirvi liikkuu hämärässä ja käyttää tehokkaasti havaitsemista vaikeuttavia maastoesteitä hyväkseen liikkuessaan, jolloin jarruttamiselle ei juuri jää aikaa.
Olen kuullut, että juuri Oulun eteläpuoleinen alue on yksi Suomen pahimmista hirvikolarialueista, joissa rysähtää lähes päivittäin. Juuri tällaisista alueista hirvikannan radikaali vähennys pitäisi aloittaakin.- yksitypy
norMix kirjoitti:
...havaitsit hirven ajoissa. Usein vaan hirvi liikkuu hämärässä ja käyttää tehokkaasti havaitsemista vaikeuttavia maastoesteitä hyväkseen liikkuessaan, jolloin jarruttamiselle ei juuri jää aikaa.
Olen kuullut, että juuri Oulun eteläpuoleinen alue on yksi Suomen pahimmista hirvikolarialueista, joissa rysähtää lähes päivittäin. Juuri tällaisista alueista hirvikannan radikaali vähennys pitäisi aloittaakin.tiealue on erittäin vaarallinen. Siinä tapahtunut aika paljon hirvikolareita. Siinä on nykyään melkein koko matkan aita. Joskus kun sitä tietä keväällä tai syksyllä ajelee, näkee kun hirvet ovat aidan takana. Sen verran täytyy hirviä kehua, että tosi uljaan näköisiä otuksia ovat :=))
- Jarruttaja
Kantturat eivät kuulu todellakaan maanteille.
Mutta ei kaaharitkaan kuulu sinne....maantielle. Mutta kuolema on liian kova rangaistus kaahauksesta ja varsinkin niille kahdelle muulle, jotka eivät sitä kaasua edes painaneet.
- yksitypy
olla mikään kaahari välttämättä jos hirvi osuu tielle. Se tekee pahaa jälkeä jo pienessäkin nopeudessa jos eteen sattuu. Sitä on erittäin vaikea huomata, kun sen liikkeet ovat tosi nopeita.
- Talisker
On semmoinen mielikuva,ettei joskus 50-60 luvuilla ollut hirviä niin paljon kuin nykyisin.
Silloin kotipaikkakunnalla jollain hirviporukalla oli 2-3 kaatolupaa.
Niistäkin taisi jäädä joku saamatta.
Sitten alettiin rakentamaan riistapeltoja ja mitä muuta lieneekään.
Nyt siellä syksy syksyn perään kaadetaan hirviä varmaan kymmenen jopa parikymmentä kipaletta.
Riittäähän niitä silloin teillekin.
Voi olla että edellä kertomani on ihan väärä mielikuva mutta onko kenelläkään asiasta parempaa tietoa?Kertokaa.- taikanainen
mielikuva nousee minullakin, kyllä hirvien määrä on lisääntynyt, täällä meidänkin seutuvilla porukoilla on tosi suuret kaatolupamäärät, ja ne usein tulevat käytetyksi jo ensimmäisten jahtipäivien aikana. Kertonee kannan rajusta noususta.
No, tämä ei ollut mikään asiantuntijalausunto kuitenkaan, jään myös odottelemaan tarkempaa tietoa joltakin.
Kannatan kaatolupien lisäämistä vieläkin suuremmiksi. Turun Yliopiston tutkimusraportista (Matti Viren, Hirvikolarit hirvien vai ihmisen syytä?) napattua tietoa. 1960-luvulla hirvikanta 20.000 ja tällähetkellä 200.000, eli se on kymmenkertaistunut. Yhteenvedosta nappaan vielä lauseen: Hirvien määrän vähentäminen pitäisi kaiken järjen mukaan olla pääasiallinen lähestymistapa, varsinkin kun hirvikannat ovat historiallisessa perspektiivissä tavattomat suuria.
http://www.netikka.net/www/kyms/mets%E4stys-hirvi.html- yopollo
että hirvikanta oli 50- ja 60-luvuilla melko pieni. Kasvoi sittemmin nopeasti, etelässä on nyt lisäksi peuroja ja viimeisimpinä metsäkauriita, niiden törmäykset eivät sentään yleensä ole ihmisille hengenvaarallisia (paitsi moottoripyöräilijöille). Kaatolupia on kyllä jo pitkään annettu suhteessa kantaan enemmän valtateiden tuntumaan, mutta eläimet liikkuvat.
- Pirre*
pedot niitä silloin vähemmäksi...
- mummo lumessa
Kotimatkani töistä on yksi varmaan vaarallisimmista. Jos 25 km:n matkan ajaa viikossa 10 kertaa, niin hirven näkee varmasti kerran. Tosin edellisvuonna hirvilupien määrää radikaalisti nostettaan 160:een. Ajatelkaa yhden kunnan alueella saa kaataa noin paljon hirviä. Minäkin ajoin aina suurinta sallittua nopeutta, mutta yli vuosi sitten ajoin auton perässä, joka joutui hirvikolariin, mitään ei ollut tehtävissä ja voin sanoa, että jarruttamaan ei ehdi, jos hirvi pusikosta laukkaa eteen.
Sen jälkeen olen ollut niitä vihattuja kuskeja, jotka köröttelevät alle nopeusrajoitusten, mutta minusta ihmisten pitää se kärsiä tai sitten maksaa minulle palkkaa kotiin. Sitäpaitsi ei kai se hitaasti etenevä sitä jonoa tee vaan se toinen, joka roikkuu puskurissa eikä ohita, mielipiteitä.- minullekin
että hidastaessani lähti takaa yksi kärsimätön ohitseni ja törmäsi sitten siihen hirveen minkä takia hidastin. Eivät autoilijatkaan paljon nenäänsä pidemmälle katso.
- Risuparta
minullekin kirjoitti:
että hidastaessani lähti takaa yksi kärsimätön ohitseni ja törmäsi sitten siihen hirveen minkä takia hidastin. Eivät autoilijatkaan paljon nenäänsä pidemmälle katso.
Täällä useissa viesteissä vähätellään hirvistä varoittavista merkeistä miksi? Se on kuitenkin tosiasia ettei niitä merkkejä ole turhaan sinne teiden varsiin kylvetty,yleensä hirvieläimet käyttävät näitä tienylitys paikkoja,joten vähän vauhtia pois ja tarkkaavaisuutta ajoon ja hämärissä kun näkyvyys on huono enemmän vauhtia pois! Tämähän on ihan loogista näillä keinoilla olen selviytynyt noin 3,5miljkm ilman hirvieläin kolaria???
- Pirre*
meillä raivataan tie alueet kunnolla pusikoista, niinkuin esim. Ruotsin puolella on tehty.
Ainahan se viimeinenkin hirvi on liikaa, jos se kohalle sattuu. - Kortiton
Jokainen, joka asettautuu peltikotteroon (tai asettaa jopa pienet lapsensa sinne), altistuu (tai altistaa lapsensa) kuolemalle.
Syy ei ole viattomissa sorkkaeläimissä, jotka paniikissa säntäilevät ihmisten sotkemassa elinympäristössään.
Syy on teidän, armaat autoilla liikkujat. Jättäkää peltikotteronne kotiin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2251968Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse551237Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801065Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17998TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15940- 46855
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89854- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42784