Pykälä?

oikis

Onko pykälän kurssit hyviä? Onko kokemuksia? Oikiksessa opiskelevat ja heitä tuntevat: montako kertaa yleensä normaliälyinen ja hyvin oppiva ihminen pyrkii kunnes pääsee (siis yleensä ja yleistäen)? Onko juurikaan ekakertalaisia? Mitä kannattaa ottaa huomioon ensikertalaisena? Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä!!!! Hyvää kesää!!

16

5485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sini

Hei,

Itse kävin nyt keväällä Pykälän pienryhmäkurssin. Olen todella tyytyväinen opettajiin (yhtä lukuun ottamatta), opetuksen tasoon ja materiaaleihin.

Mielestäni hinnatkin olivat ihan kohdallaan, ts. sieltä edullisemmasta päästä verrattuna muihin kurssinjärjestäjiin.

Itse osallistuin ko. kurssille, koska monet sitä suosittelivat. Nyt voinkin suositella sitä vilpittömästi myös muille:) Siitäkin huolimatta, vaikka en vielä tiedä pääsenkö oikikseen sisälle vai en (haen ensimmäistä kertaa)!

Tsemiä kaikille pyrkijöille! Jaksetaan vielä muutama viikko odotella:)

• pyrkijä

Kuinka hyvin kurssi perehdyttää oik.tieteen saloihin? Periaatteessa ainakaan minulla ei ole mitään vastaavaa tietoa tai kokemusta laista, joten onko vaikeaa omaksua tieto kurssilla ja pääsykoekirjoista? Onko kyseessä vain ulkoaopiskelu vai jotain muuta? Ulkoa opin ihan mitä hyvänsä suht nopeassa ajassa, mutta mitä muita kykyjä pääsykokeessa tarvitaan?

• Sini
        pyrkijä kirjoitti:

Kuinka hyvin kurssi perehdyttää oik.tieteen saloihin? Periaatteessa ainakaan minulla ei ole mitään vastaavaa tietoa tai kokemusta laista, joten onko vaikeaa omaksua tieto kurssilla ja pääsykoekirjoista? Onko kyseessä vain ulkoaopiskelu vai jotain muuta? Ulkoa opin ihan mitä hyvänsä suht nopeassa ajassa, mutta mitä muita kykyjä pääsykokeessa tarvitaan?

Kurssilla ei sinänsä käydä läpi koko oik.tieteen alaa, vaan keskitytään pääsykoekirjoihin. Luku- ja vastaustekniikkaa kurssilla taas käsiteltiin hieman.

Ulkoaluku on toki tärkeää mutta mielestäni väh. yhtä tärkeää on hahmottaa kokonaisuudet ja ymmärtää opiskeltavat asiat. Yhteen pääsykoekysymykseenhän voi joutua vastaamaan soveltaen laajaa aluetta pääsykoekirjasta. Myös vastaustekniikka kannattaa opetella huolella.

Itse koin ko. kurssin hyödylliseksi, sillä sieltä sai henkisen tuen ja tsemppauksen lisäksi opetusta, joka kohdistui ns. kirjan tärkeisiin ja vaikeisiin kohtiin. Itse ainakin ymmärsin kurssin päätteeksi kaikkien pääsykoekirjojen vaikeimmatkin kohdat, ja olihan siinä samalla jäänyt jotain mieleenkin:)

• pyrkijä
        Sini kirjoitti:

Kurssilla ei sinänsä käydä läpi koko oik.tieteen alaa, vaan keskitytään pääsykoekirjoihin. Luku- ja vastaustekniikkaa kurssilla taas käsiteltiin hieman.

Ulkoaluku on toki tärkeää mutta mielestäni väh. yhtä tärkeää on hahmottaa kokonaisuudet ja ymmärtää opiskeltavat asiat. Yhteen pääsykoekysymykseenhän voi joutua vastaamaan soveltaen laajaa aluetta pääsykoekirjasta. Myös vastaustekniikka kannattaa opetella huolella.

Itse koin ko. kurssin hyödylliseksi, sillä sieltä sai henkisen tuen ja tsemppauksen lisäksi opetusta, joka kohdistui ns. kirjan tärkeisiin ja vaikeisiin kohtiin. Itse ainakin ymmärsin kurssin päätteeksi kaikkien pääsykoekirjojen vaikeimmatkin kohdat, ja olihan siinä samalla jäänyt jotain mieleenkin:)

Tarkoitinkin just pääsykoekirjoja, eipä muulla pyrkiessä ole merkitystä. Se oli kiva kuulla, että kaikki tuli selville kurssilla, eli toisin sanoen opetus oli hyvälaatuista! Se mitä ite olin pelänny on se, että kun ei tiedä juurikaan mitään lakiasioista eikä ole koskaan ennen lukenut lakitekstiä ja just tiedä mikä on olennaista ja mitä tulee vastauksessa huomioon.. Mutta onnea ja menestystä sulle!!!! Toivottavastai pääset sisälle!! Jos pääset, niin lupaatko jakaa lukuvinkkejä?? ;)

• Sini
        pyrkijä kirjoitti:

Tarkoitinkin just pääsykoekirjoja, eipä muulla pyrkiessä ole merkitystä. Se oli kiva kuulla, että kaikki tuli selville kurssilla, eli toisin sanoen opetus oli hyvälaatuista! Se mitä ite olin pelänny on se, että kun ei tiedä juurikaan mitään lakiasioista eikä ole koskaan ennen lukenut lakitekstiä ja just tiedä mikä on olennaista ja mitä tulee vastauksessa huomioon.. Mutta onnea ja menestystä sulle!!!! Toivottavastai pääset sisälle!! Jos pääset, niin lupaatko jakaa lukuvinkkejä?? ;)

Joo, aluksi on vaikeaa erottaa olennainen vähemmän olennaisesta, vaikka kaikestahan ne kysymystenlaatijat saattavat kysyä... Ainakin tänä vuonna kysymykset oli laadittu mielestäni pääsykoekirjojen "olennaisimmista" kohdista, eli suurimmaksi osaksi kysyttiin kurssilla painotettuja asioita:)

Tsemppiä myös sinulle pyrkimisessä! Jos itselläni ei tänä vuonna tärppää, niin samassa veneessä ollaan ensi vuonna;)

• pyrkijä
        Sini kirjoitti:

Joo, aluksi on vaikeaa erottaa olennainen vähemmän olennaisesta, vaikka kaikestahan ne kysymystenlaatijat saattavat kysyä... Ainakin tänä vuonna kysymykset oli laadittu mielestäni pääsykoekirjojen "olennaisimmista" kohdista, eli suurimmaksi osaksi kysyttiin kurssilla painotettuja asioita:)

Tsemppiä myös sinulle pyrkimisessä! Jos itselläni ei tänä vuonna tärppää, niin samassa veneessä ollaan ensi vuonna;)

Toivoa onneksi vielä on! Pyrin nimittäin tänä vuonna lukemaan viestintää valtsikkaan. Koe meni hyvin jne. ja tulokset tulee 22.7. Toivottavasti 2006 pyrkimisiä ei tarvisi tätä enempää suunnitella! Uskon, että ainakin lähellä sisäänpääsy on!! Oikis on aina ollu mulle semmonen "saavuttamaton" unelma.. Sinänsä jos sisäänpääsytilastoja katsellaan niin viestintä on vielä pari kertaa saavuttamattomampi! Toivotaan parasta kaikille ja oikein hyvää kesää! Toivottavasti tärppää!!!!!!

• Selänne
        pyrkijä kirjoitti:

Toivoa onneksi vielä on! Pyrin nimittäin tänä vuonna lukemaan viestintää valtsikkaan. Koe meni hyvin jne. ja tulokset tulee 22.7. Toivottavasti 2006 pyrkimisiä ei tarvisi tätä enempää suunnitella! Uskon, että ainakin lähellä sisäänpääsy on!! Oikis on aina ollu mulle semmonen "saavuttamaton" unelma.. Sinänsä jos sisäänpääsytilastoja katsellaan niin viestintä on vielä pari kertaa saavuttamattomampi! Toivotaan parasta kaikille ja oikein hyvää kesää! Toivottavasti tärppää!!!!!!

Älä katso tilastoja prosentteina, vaan kokeiden vaikeusasteen ja hakevan aineksen valossa.

• pyrkijä
        Selänne kirjoitti:

Älä katso tilastoja prosentteina, vaan kokeiden vaikeusasteen ja hakevan aineksen valossa.

Pitääkö täällä nyt joka sanaan tarttua! Se joka uskaltaa väittää ettei viestintään ole ihan prkleen vaikea päästä, on väärässä! Karrikoiden voi sanoa, että todellisista opiskelupaikoista taistelee vain puolet hakeneista. Sitä paitsi, mistä saat tilastotietoa hakijoiden kyvyistä, älykkyydestä, motivaatioista, kokeen todellisesta tasosta jne? Joitakin asioita on vain katsottava prosentteina, kun muuta vertailukohtaa ei satu olemaan. Oikis ja viestintä on kummatkin ns. "huippualoja", joihin harva lahjaton pääsee. Ainakin viestinnän prosentit meni viime vuonna näin: n. 700 hakijaa ja 30 sisään. Oikis kai jotain 1000 hakijaa ja 200 sisään. Että on niissä prosenteissakin eroa. Sen sijaan jos olisin vertaillut vaikaa maa- ja metsiksen elintarviketeknologian alaa oikikseen, olisi kritiikki tervetullutta! Pitipä vain korjata asia.

• Pyrkyri
        pyrkijä kirjoitti:

Pitääkö täällä nyt joka sanaan tarttua! Se joka uskaltaa väittää ettei viestintään ole ihan prkleen vaikea päästä, on väärässä! Karrikoiden voi sanoa, että todellisista opiskelupaikoista taistelee vain puolet hakeneista. Sitä paitsi, mistä saat tilastotietoa hakijoiden kyvyistä, älykkyydestä, motivaatioista, kokeen todellisesta tasosta jne? Joitakin asioita on vain katsottava prosentteina, kun muuta vertailukohtaa ei satu olemaan. Oikis ja viestintä on kummatkin ns. "huippualoja", joihin harva lahjaton pääsee. Ainakin viestinnän prosentit meni viime vuonna näin: n. 700 hakijaa ja 30 sisään. Oikis kai jotain 1000 hakijaa ja 200 sisään. Että on niissä prosenteissakin eroa. Sen sijaan jos olisin vertaillut vaikaa maa- ja metsiksen elintarviketeknologian alaa oikikseen, olisi kritiikki tervetullutta! Pitipä vain korjata asia.

"Oikis ja viestintä on kummatkin ns. "huippualoja", joihin harva lahjaton pääsee"

Tuo nyt menee hieman jo kärjistetyksi. Ei pääsykokeilla mitään tekemistä lahjakkuuden kanssa ole vaan sen, miten paljon viitsii tavata niitä pääsykoekirjoja.

• Selänne
        pyrkijä kirjoitti:

Taisi olla taidealoille ja tiettyihin ammattikorkeisiin vaikein päästä prosenttien mukaan, ehkä nämä sitten ovat Suomen kovimmat koulut?

Mietippäs sitten näin päin, kumpaakohan mahtaa olla vaativampaa opiskella, viestintää vai lakia? Aivan, eli eri tasolla mennään kumminkin.

• kjdkaj
        Selänne kirjoitti:

Taisi olla taidealoille ja tiettyihin ammattikorkeisiin vaikein päästä prosenttien mukaan, ehkä nämä sitten ovat Suomen kovimmat koulut?

Mietippäs sitten näin päin, kumpaakohan mahtaa olla vaativampaa opiskella, viestintää vai lakia? Aivan, eli eri tasolla mennään kumminkin.

Eikö kyse ole kuitenkin siitä, mitä haluaa opiskella ja tehdä elämällään, eikä siitä, että lukee jotain arvostettuna pidettyä. Sisäänpääseminen yliopistoon on eri asia kuin siellä opiskelu! Jos et tiennyt, niin eri ihmisille eri asiat ovat vaikeita. Keväällä valmistuneen juristin suusta kuultua: "oikiksessa opiskelevat eivät ole erityisen fiksua sakkia, ulkoa oppii kaikki kenen perse kestää!" Ja siis juristin suusta, ei minun!

• hajoa
        Selänne kirjoitti:

aamuihisi, jooko!

ota lakikirja pois *:stäsi ja katso ympärillä olevaa maailmaa...

• hoo7

Eli: valmennuskurssit ovat siitä hyviä, että on joku jolta kysyä epäselviä lakijuttuja esim. juristien omat erityissanat. Ekakertalaisena on vaikeinta ymmärtää se, kuinka tarkkaan kirjat todella on osattava!! Muuten heti ekalla sisään on täysin mahdollista, kirjathan vaihtuvat vuosittain eli kukaan ei saa ainakaan kovin suurta lähtöeroa. Pykälällä on hyvät valmennuskurssit ja materiaalit, tosin osa opettajista on opiskelijoita ja ryhmäkoot isoja.
      Olen kuullut että vasta kolmannella mentäisiin sisään, mutta monet opiskelukavereistani ovat tulleet sisään ekalla -ja heistäkin osa ilman valmennuskurssia. Itsestä se on kiinni.

• Peace

Oletuksella että puhumme Helsingin oikiksesta viime vuonnahan saavutettiin taas yksi surkeuden välipyykki valmennuskurssien suhteen: 100% oikikseen päässeistä oli käynyt jonkun yrityksen valmennuskurssin.

En yritä sanoa että ilman kurssia olisi mahdotonta päästä mutta useampi tuttu viime vuonna opiskelemaan päässyt on kertonut että kokeen nykyrakenne suosii törkeästi kurssin käyneitä lähinnä vastaustekniikan puolesta.

Alkuperäiselle kirjoittajalle. Sekä tuttujen puheiden että näkemieni tilastojen pohjalta Pykälällä on, paitsi hinta-laatu-suhteeltaan, myös ihan konkreettisesti Suomen parhaan preppauskurssit tuolle alalle.

• Ex. VK-vastaava
        Peace kirjoitti:

Oletuksella että puhumme Helsingin oikiksesta viime vuonnahan saavutettiin taas yksi surkeuden välipyykki valmennuskurssien suhteen: 100% oikikseen päässeistä oli käynyt jonkun yrityksen valmennuskurssin.

En yritä sanoa että ilman kurssia olisi mahdotonta päästä mutta useampi tuttu viime vuonna opiskelemaan päässyt on kertonut että kokeen nykyrakenne suosii törkeästi kurssin käyneitä lähinnä vastaustekniikan puolesta.

Alkuperäiselle kirjoittajalle. Sekä tuttujen puheiden että näkemieni tilastojen pohjalta Pykälällä on, paitsi hinta-laatu-suhteeltaan, myös ihan konkreettisesti Suomen parhaan preppauskurssit tuolle alalle.

Olen itse ollut vastuussa erään oikeustieteen opiskelijoiden yhdistyksen valmennuskurssien järjestämisestä muutama vuosi sitten.

Haluaisinkin sanoa sen verran, että itse näen valmennuskurssien parhaimpana puolena eräänlaisen "ryhmämotivaation" antamisen. Kursseilla on sekä tervettä kilpailuhenkeä, mikä motivoi lukemaan heikkoinakin hetkinä, että sieltä saa samassa tilanteessa kamppailevia ystäviä, joiden kanssa voi keskustella ongelmakohdista ja muista kysymyksistä, jolloin teksti avautuu paremmin.

Toinen valmennuskurssien ehdoton etu on vastaustekniikan harjoituttaminen eli vaikka yksin voikin ja pitääkin kirjat ulkolukea, ei sillä pelkästään itse kokeessa pitkälle menesty. On totta, että kokeen rakenteessa painotetaan paljon vastaustekniikkaan, mutta se on täysin normaali oikeustieteellisen tiedekunnan koemuoto. Monivalintaa ei meillä juurikaan harjoitettu, joten mikäli jo heti alussa ei pysty handlaamaan kokeen rakennetta, ei oikeustieteellinen ole oikea paikka hakea. Juristin työ on nimittäin juuri pääosaltaan paperihommaa ja pitkien kirjelmien vääntämistä. Sitä nimenomaisesti harjoitutetaan jo alusta pitäen.

Itse olen jo opintoni suorittanut hiljattain, mutta aloittaneelle sen verran, että pääsin sisälle toisella yrittämällä ja valmennuskurssien kautta. Koe on kuitenkin muuttunut muutama vuosi sitten uusia ylioppilaita suosivaksi siten, että pääsykoekirjat julkaistaan vasta kirjoitusten päätyttyä, eikä enää helmikuussa. Jos näin olisi ollut 90-luvun lopulla, olisin ehkä päässyt sisälle ensimmäisellä yrittämällä (7 aineen jälkeen olin yksinkertaisesti liian väsynyt ottamaan kiinni muiden etumatkaa) :). Älä anna maineen lannistaa, eivät ne pääsykokeet niin pahat ole!

• abi

minneppäin suomea olette muuten hakeneet?
        Itse koitan helsinkiin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe