Miksi Suomen hyvätasoinen ammattikoulutus pilattiin?

Anonyymi-ap

MIKSI, oi miksi tuhosit Suomalaisen ammattikoulutuksen, Juha Sipilä? Luuletko että jatkossa professorit rakentavat ja korjaavat asuntomme, huoltavat ja korjaavat automme, jne...

Oikeasti taksiliikenteen pilaaminen tai jopa Ottavan sopimukseen liittyminen ovat vähemmän idioottimaisia päätöksiä hallituksilta!

Jo nyt, kun haluat kunnon remonttimiestä tai mitä vain, joudut kääntymään vanhemman ikäluokan puoleen, joka sai aikanaan kunnon ammattikoulutuksen eikä käynyt mitään nykyisenkaltaista ammattileikkikoulua jossa ei opi mitään.

Kuka jatkossa tekee kaikki kunnon ammattikoulutusta, ammattitaitoa ja oikeaa ammattiylpeyttä vaativat työt?

8

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ?
      ?
      ____ Kuka ja Ketkä PILASI - Koko Koululaitoksen ja AmmattiKoulutuksen ;

      - Sen -PILASI ja TUHOSI - LaitaVasemmiston OpetusMinisteri Lilleri-Lalleri !

      - Siinä Teille - TUO - SAASTAINEN - Tuholainen joka Tuhosi Koulutuksen - !

      - Se Hallitus Oli - SDP +Vasemmisto +Vihreät ja nykyinen Porno-KEPU - !

      !
      !

      • Anonyymi

        no niin Se oli, iha oikeen sanottuna


      • Anonyymi

        Marinin hallitus (2019-2023) ei paljon vaikuttanut niin amiksiin kuin muuhunkaan koulutukseen. Ammatillisten tutkintojen määrää leikattiin Marinin hallituksessa ja leikataan edelleen.

        Vuonna 2016 Kiuru (SDP) opetusministerinä siirsi kaikki koulutusasteet integroidusta koulutuksesta inkluusioon, niin opetusta alettiin toteuttaa alimman osaamisasteen (huonoimman oppijan) mukaan, että kaikki pääsevät koulutuksessa seuraavalle luokalle.

        Vuoden 2018 reformissa Grahn-Laasonen (Kok.) muutti 27 tunnin laajuiset opintopisteet osaamispisteiksi, joiden laajuus vaihtelee oppilaitoskohtaisesti yhden ja 19 tunnin välillä. Käytännön tunnit siirrettiin työpaikoille lobbaamalla amiksia, joille annettiin liian suuri valta päättää koulutussopimuksen sisällöstä työpaikalla huomioimatta työelämän vaatimuksia toisin kuin entisessä työssäoppimisessa.

        Sekä inkluusion että amisreformien heikentämisen päätavoitteena on jatkuva säästäminen koulutuksista.


    • Anonyymi

      Miksi, oi miksi tuhlataan rahaa sellaisten tyyppien pakkokouluttamiseen, joista ei tule kuin harmia ja lisää kuluja yhteiskunnalle? Se pilasi ammattikoulut lopullisesti.

    • Olen kirjoittanut aiheesta muihinkin ketjuihin, mutta tuskin tästä haittaakaan on.

      Noin 25 vuotta sitten ammattikouluissa annettiin numero jokseenkin jokaisesta kurssista ja kurssit olivat pienehköjä kokonaisuuksia. Arvostelu oli asteikolla 0-5, ja nollan saanut joutui suorittamaan kokeen uudelleen. Jos nollia jäi roikkumaan, meni uusintaan koko lukuvuosi. Joillekin suositeltiin lopettamista ja eräät jouduttiin jopa moninaisista syistä johtuen erottamaan.

      Opetussuunnitelma, jolla opetusta ohjattiin ylemmältä taholta, antoi jokseenkin selkeät osaamis/arvostelukriteerit, joilla oppilaiden suoritusta arvioitiin, kuten tietysti myös sen mitä heille opetettiin.

      Koska opetus oli jaettu jokseenkin pieniin kurssikokonaisuuksin, kertoi kurssista ja opintokokonaisuudesta saatu numero hyvin oppilaan osaamistason myös ulkopuoliselle, joka todistusta katsoi.

      Ammattikouluun oli myös valintakriteerejä. Kaikkia ei suinkaan otettu oppilaiksi, vaan hakijoista otettiin sopivimmat. Tietysti, jos hakijoita jollekin alalle oli vähän, kaikki pääsivät mukaan.

      Jossain vaiheessa 2000-luvun tällä puolella yhteiskunnan päättäjät huolestuivat koulupudokkaista ja syrjäytyneistä nuorista. Ajateltiin aivan oikein, että koulutus on keino vähentää syrjäytymistä. Ikävä vain, että syrjäytymistä vähentävät keinot repivät samalla ammattikoulutuksen merkityksen.

      Ensin luokkiin täytyi ottaa "henkilökohtaisen opintosuunnitelman" nimellä oppilaita, joilla oli hyvin vähäiset lähtökohdat omaksua ammatillista koulutusta. Tuskin olivat peruskoulussa juuri mitään oppineet, mutta olivat silti "oppimassa" ammattimatikkaa taikka muuta teoriaa, vaikka tuskin osasivat yhteenlaskua.

      Tämän myötä koulusta ei erotettu, ei suositeltu lopettamaan, eikä oikeastaan edes jätetty luokallekaan enää. Arvostelu muutettiin siten, että asteikko karsittiin välille 0-3, eikä numeroita annettu joka kurssista enää. Useimmiten tuli vain merkintä "Hyväksytty". Todistukseen tuli sitten numero hyvin laajoista opintokokonaisuuksista, joita oli suoritettu kenties koko ammattikoulun ajan eli kolme vuotta.

      Koska arvostelukriteerit olivat muuttuneet myös, ei arvosana kertonut loppujen lopuksi mitään oppilaan osaamisesta. Ykkösen tai kakkosen saivat jokseenkin kaikki. Kolmoseen oli vaikeampi päästä, mutta niin moni kokonaisuuskin suoritettiin vain merkinnällä "hyväksytty", että korkeammat arvosanat menettivät merkityksensä arvosanattomien suoritusten joukossa.

      Ammattikoulutus ei voi korjata peruskoulussa oppimatta jääneitä asioita, ainakaan jos oppimisvaje on ilmeinen. Peruskoulutuksen ongelmat eivät korjaannu ammattikoulussa ainakaan arvostelukriteereitä laskemalla. Sillä vain pilataan ammattikoulutus. Tämä oli nähtävissä jo 20 vuotta sitten. Nyt siihen aletaan vähitellen herätä muuallakin. Mitä järkeä on kouluttaa sellaisia "ammattilaisia", jotka osaavat tuskin nimeään työsopimukseen kirjoittaa?

    • Anonyymi

      eu liittymisen myötä suomalainen koulutusjärjestelmä oli pakko eurooppalaistaa.

    • Anonyymi

      Kuin niisttä tulikin niin ilkeitä sen saatuaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1632
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

      Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      878
    3. Misä tulipalo?

      Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      842
    4. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

      Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      839
    5. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

      Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      53
      832
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

      Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      773
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

      Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      759
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

      Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      715
    9. Teet tämän niin

      Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      710
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

      Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      690
    Aihe