MIKSI, oi miksi tuhosit Suomalaisen ammattikoulutuksen, Juha Sipilä? Luuletko että jatkossa professorit rakentavat ja korjaavat asuntomme, huoltavat ja korjaavat automme, jne...
Oikeasti taksiliikenteen pilaaminen tai jopa Ottavan sopimukseen liittyminen ovat vähemmän idioottimaisia päätöksiä hallituksilta!
Jo nyt, kun haluat kunnon remonttimiestä tai mitä vain, joudut kääntymään vanhemman ikäluokan puoleen, joka sai aikanaan kunnon ammattikoulutuksen eikä käynyt mitään nykyisenkaltaista ammattileikkikoulua jossa ei opi mitään.
Kuka jatkossa tekee kaikki kunnon ammattikoulutusta, ammattitaitoa ja oikeaa ammattiylpeyttä vaativat työt?
Miksi Suomen hyvätasoinen ammattikoulutus pilattiin?
8
189
Vastaukset
- Anonyymi
Tämän pitäisi herättää päättäjät!
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/hatahuuto-ammattikouluista-tyovoima-vaarallisen-kyvytonta/c791834e-9947-4f60-b2f6-e2cba657407b - Anonyymi
?
?
____ Kuka ja Ketkä PILASI - Koko Koululaitoksen ja AmmattiKoulutuksen ;
- Sen -PILASI ja TUHOSI - LaitaVasemmiston OpetusMinisteri Lilleri-Lalleri !
- Siinä Teille - TUO - SAASTAINEN - Tuholainen joka Tuhosi Koulutuksen - !
- Se Hallitus Oli - SDP +Vasemmisto +Vihreät ja nykyinen Porno-KEPU - !
!
!- Anonyymi
no niin Se oli, iha oikeen sanottuna
- Anonyymi
Marinin hallitus (2019-2023) ei paljon vaikuttanut niin amiksiin kuin muuhunkaan koulutukseen. Ammatillisten tutkintojen määrää leikattiin Marinin hallituksessa ja leikataan edelleen.
Vuonna 2016 Kiuru (SDP) opetusministerinä siirsi kaikki koulutusasteet integroidusta koulutuksesta inkluusioon, niin opetusta alettiin toteuttaa alimman osaamisasteen (huonoimman oppijan) mukaan, että kaikki pääsevät koulutuksessa seuraavalle luokalle.
Vuoden 2018 reformissa Grahn-Laasonen (Kok.) muutti 27 tunnin laajuiset opintopisteet osaamispisteiksi, joiden laajuus vaihtelee oppilaitoskohtaisesti yhden ja 19 tunnin välillä. Käytännön tunnit siirrettiin työpaikoille lobbaamalla amiksia, joille annettiin liian suuri valta päättää koulutussopimuksen sisällöstä työpaikalla huomioimatta työelämän vaatimuksia toisin kuin entisessä työssäoppimisessa.
Sekä inkluusion että amisreformien heikentämisen päätavoitteena on jatkuva säästäminen koulutuksista.
- Anonyymi
Miksi, oi miksi tuhlataan rahaa sellaisten tyyppien pakkokouluttamiseen, joista ei tule kuin harmia ja lisää kuluja yhteiskunnalle? Se pilasi ammattikoulut lopullisesti.
Olen kirjoittanut aiheesta muihinkin ketjuihin, mutta tuskin tästä haittaakaan on.
Noin 25 vuotta sitten ammattikouluissa annettiin numero jokseenkin jokaisesta kurssista ja kurssit olivat pienehköjä kokonaisuuksia. Arvostelu oli asteikolla 0-5, ja nollan saanut joutui suorittamaan kokeen uudelleen. Jos nollia jäi roikkumaan, meni uusintaan koko lukuvuosi. Joillekin suositeltiin lopettamista ja eräät jouduttiin jopa moninaisista syistä johtuen erottamaan.
Opetussuunnitelma, jolla opetusta ohjattiin ylemmältä taholta, antoi jokseenkin selkeät osaamis/arvostelukriteerit, joilla oppilaiden suoritusta arvioitiin, kuten tietysti myös sen mitä heille opetettiin.
Koska opetus oli jaettu jokseenkin pieniin kurssikokonaisuuksin, kertoi kurssista ja opintokokonaisuudesta saatu numero hyvin oppilaan osaamistason myös ulkopuoliselle, joka todistusta katsoi.
Ammattikouluun oli myös valintakriteerejä. Kaikkia ei suinkaan otettu oppilaiksi, vaan hakijoista otettiin sopivimmat. Tietysti, jos hakijoita jollekin alalle oli vähän, kaikki pääsivät mukaan.
Jossain vaiheessa 2000-luvun tällä puolella yhteiskunnan päättäjät huolestuivat koulupudokkaista ja syrjäytyneistä nuorista. Ajateltiin aivan oikein, että koulutus on keino vähentää syrjäytymistä. Ikävä vain, että syrjäytymistä vähentävät keinot repivät samalla ammattikoulutuksen merkityksen.
Ensin luokkiin täytyi ottaa "henkilökohtaisen opintosuunnitelman" nimellä oppilaita, joilla oli hyvin vähäiset lähtökohdat omaksua ammatillista koulutusta. Tuskin olivat peruskoulussa juuri mitään oppineet, mutta olivat silti "oppimassa" ammattimatikkaa taikka muuta teoriaa, vaikka tuskin osasivat yhteenlaskua.
Tämän myötä koulusta ei erotettu, ei suositeltu lopettamaan, eikä oikeastaan edes jätetty luokallekaan enää. Arvostelu muutettiin siten, että asteikko karsittiin välille 0-3, eikä numeroita annettu joka kurssista enää. Useimmiten tuli vain merkintä "Hyväksytty". Todistukseen tuli sitten numero hyvin laajoista opintokokonaisuuksista, joita oli suoritettu kenties koko ammattikoulun ajan eli kolme vuotta.
Koska arvostelukriteerit olivat muuttuneet myös, ei arvosana kertonut loppujen lopuksi mitään oppilaan osaamisesta. Ykkösen tai kakkosen saivat jokseenkin kaikki. Kolmoseen oli vaikeampi päästä, mutta niin moni kokonaisuuskin suoritettiin vain merkinnällä "hyväksytty", että korkeammat arvosanat menettivät merkityksensä arvosanattomien suoritusten joukossa.
Ammattikoulutus ei voi korjata peruskoulussa oppimatta jääneitä asioita, ainakaan jos oppimisvaje on ilmeinen. Peruskoulutuksen ongelmat eivät korjaannu ammattikoulussa ainakaan arvostelukriteereitä laskemalla. Sillä vain pilataan ammattikoulutus. Tämä oli nähtävissä jo 20 vuotta sitten. Nyt siihen aletaan vähitellen herätä muuallakin. Mitä järkeä on kouluttaa sellaisia "ammattilaisia", jotka osaavat tuskin nimeään työsopimukseen kirjoittaa?- Anonyymi
eu liittymisen myötä suomalainen koulutusjärjestelmä oli pakko eurooppalaistaa.
- Anonyymi
Kuin niisttä tulikin niin ilkeitä sen saatuaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024712Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493202Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852949- 801700
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411490450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1021284- 151007
Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40941Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah28930- 184904