Miksi Suomen hyvätasoinen ammattikoulutus pilattiin?

Anonyymi-ap

MIKSI, oi miksi tuhosit Suomalaisen ammattikoulutuksen, Juha Sipilä? Luuletko että jatkossa professorit rakentavat ja korjaavat asuntomme, huoltavat ja korjaavat automme, jne...

Oikeasti taksiliikenteen pilaaminen tai jopa Ottavan sopimukseen liittyminen ovat vähemmän idioottimaisia päätöksiä hallituksilta!

Jo nyt, kun haluat kunnon remonttimiestä tai mitä vain, joudut kääntymään vanhemman ikäluokan puoleen, joka sai aikanaan kunnon ammattikoulutuksen eikä käynyt mitään nykyisenkaltaista ammattileikkikoulua jossa ei opi mitään.

Kuka jatkossa tekee kaikki kunnon ammattikoulutusta, ammattitaitoa ja oikeaa ammattiylpeyttä vaativat työt?

8

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ?
      ?
      ____ Kuka ja Ketkä PILASI - Koko Koululaitoksen ja AmmattiKoulutuksen ;

      - Sen -PILASI ja TUHOSI - LaitaVasemmiston OpetusMinisteri Lilleri-Lalleri !

      - Siinä Teille - TUO - SAASTAINEN - Tuholainen joka Tuhosi Koulutuksen - !

      - Se Hallitus Oli - SDP +Vasemmisto +Vihreät ja nykyinen Porno-KEPU - !

      !
      !

      • Anonyymi

        no niin Se oli, iha oikeen sanottuna


      • Anonyymi

        Marinin hallitus (2019-2023) ei paljon vaikuttanut niin amiksiin kuin muuhunkaan koulutukseen. Ammatillisten tutkintojen määrää leikattiin Marinin hallituksessa ja leikataan edelleen.

        Vuonna 2016 Kiuru (SDP) opetusministerinä siirsi kaikki koulutusasteet integroidusta koulutuksesta inkluusioon, niin opetusta alettiin toteuttaa alimman osaamisasteen (huonoimman oppijan) mukaan, että kaikki pääsevät koulutuksessa seuraavalle luokalle.

        Vuoden 2018 reformissa Grahn-Laasonen (Kok.) muutti 27 tunnin laajuiset opintopisteet osaamispisteiksi, joiden laajuus vaihtelee oppilaitoskohtaisesti yhden ja 19 tunnin välillä. Käytännön tunnit siirrettiin työpaikoille lobbaamalla amiksia, joille annettiin liian suuri valta päättää koulutussopimuksen sisällöstä työpaikalla huomioimatta työelämän vaatimuksia toisin kuin entisessä työssäoppimisessa.

        Sekä inkluusion että amisreformien heikentämisen päätavoitteena on jatkuva säästäminen koulutuksista.


    • Anonyymi

      Miksi, oi miksi tuhlataan rahaa sellaisten tyyppien pakkokouluttamiseen, joista ei tule kuin harmia ja lisää kuluja yhteiskunnalle? Se pilasi ammattikoulut lopullisesti.

    • Olen kirjoittanut aiheesta muihinkin ketjuihin, mutta tuskin tästä haittaakaan on.

      Noin 25 vuotta sitten ammattikouluissa annettiin numero jokseenkin jokaisesta kurssista ja kurssit olivat pienehköjä kokonaisuuksia. Arvostelu oli asteikolla 0-5, ja nollan saanut joutui suorittamaan kokeen uudelleen. Jos nollia jäi roikkumaan, meni uusintaan koko lukuvuosi. Joillekin suositeltiin lopettamista ja eräät jouduttiin jopa moninaisista syistä johtuen erottamaan.

      Opetussuunnitelma, jolla opetusta ohjattiin ylemmältä taholta, antoi jokseenkin selkeät osaamis/arvostelukriteerit, joilla oppilaiden suoritusta arvioitiin, kuten tietysti myös sen mitä heille opetettiin.

      Koska opetus oli jaettu jokseenkin pieniin kurssikokonaisuuksin, kertoi kurssista ja opintokokonaisuudesta saatu numero hyvin oppilaan osaamistason myös ulkopuoliselle, joka todistusta katsoi.

      Ammattikouluun oli myös valintakriteerejä. Kaikkia ei suinkaan otettu oppilaiksi, vaan hakijoista otettiin sopivimmat. Tietysti, jos hakijoita jollekin alalle oli vähän, kaikki pääsivät mukaan.

      Jossain vaiheessa 2000-luvun tällä puolella yhteiskunnan päättäjät huolestuivat koulupudokkaista ja syrjäytyneistä nuorista. Ajateltiin aivan oikein, että koulutus on keino vähentää syrjäytymistä. Ikävä vain, että syrjäytymistä vähentävät keinot repivät samalla ammattikoulutuksen merkityksen.

      Ensin luokkiin täytyi ottaa "henkilökohtaisen opintosuunnitelman" nimellä oppilaita, joilla oli hyvin vähäiset lähtökohdat omaksua ammatillista koulutusta. Tuskin olivat peruskoulussa juuri mitään oppineet, mutta olivat silti "oppimassa" ammattimatikkaa taikka muuta teoriaa, vaikka tuskin osasivat yhteenlaskua.

      Tämän myötä koulusta ei erotettu, ei suositeltu lopettamaan, eikä oikeastaan edes jätetty luokallekaan enää. Arvostelu muutettiin siten, että asteikko karsittiin välille 0-3, eikä numeroita annettu joka kurssista enää. Useimmiten tuli vain merkintä "Hyväksytty". Todistukseen tuli sitten numero hyvin laajoista opintokokonaisuuksista, joita oli suoritettu kenties koko ammattikoulun ajan eli kolme vuotta.

      Koska arvostelukriteerit olivat muuttuneet myös, ei arvosana kertonut loppujen lopuksi mitään oppilaan osaamisesta. Ykkösen tai kakkosen saivat jokseenkin kaikki. Kolmoseen oli vaikeampi päästä, mutta niin moni kokonaisuuskin suoritettiin vain merkinnällä "hyväksytty", että korkeammat arvosanat menettivät merkityksensä arvosanattomien suoritusten joukossa.

      Ammattikoulutus ei voi korjata peruskoulussa oppimatta jääneitä asioita, ainakaan jos oppimisvaje on ilmeinen. Peruskoulutuksen ongelmat eivät korjaannu ammattikoulussa ainakaan arvostelukriteereitä laskemalla. Sillä vain pilataan ammattikoulutus. Tämä oli nähtävissä jo 20 vuotta sitten. Nyt siihen aletaan vähitellen herätä muuallakin. Mitä järkeä on kouluttaa sellaisia "ammattilaisia", jotka osaavat tuskin nimeään työsopimukseen kirjoittaa?

    • Anonyymi

      eu liittymisen myötä suomalainen koulutusjärjestelmä oli pakko eurooppalaistaa.

    • Anonyymi

      Kuin niisttä tulikin niin ilkeitä sen saatuaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      73
      8104
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      5737
    3. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      44
      3882
    4. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      92
      3652
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      41
      3630
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      59
      3272
    7. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      24
      3086
    8. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      111
      2985
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      52
      2850
    10. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      97
      2833
    Aihe