Miksi Suomen hyvätasoinen ammattikoulutus pilattiin?

Anonyymi-ap

MIKSI, oi miksi tuhosit Suomalaisen ammattikoulutuksen, Juha Sipilä? Luuletko että jatkossa professorit rakentavat ja korjaavat asuntomme, huoltavat ja korjaavat automme, jne...

Oikeasti taksiliikenteen pilaaminen tai jopa Ottavan sopimukseen liittyminen ovat vähemmän idioottimaisia päätöksiä hallituksilta!

Jo nyt, kun haluat kunnon remonttimiestä tai mitä vain, joudut kääntymään vanhemman ikäluokan puoleen, joka sai aikanaan kunnon ammattikoulutuksen eikä käynyt mitään nykyisenkaltaista ammattileikkikoulua jossa ei opi mitään.

Kuka jatkossa tekee kaikki kunnon ammattikoulutusta, ammattitaitoa ja oikeaa ammattiylpeyttä vaativat työt?

8

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ?
      ?
      ____ Kuka ja Ketkä PILASI - Koko Koululaitoksen ja AmmattiKoulutuksen ;

      - Sen -PILASI ja TUHOSI - LaitaVasemmiston OpetusMinisteri Lilleri-Lalleri !

      - Siinä Teille - TUO - SAASTAINEN - Tuholainen joka Tuhosi Koulutuksen - !

      - Se Hallitus Oli - SDP +Vasemmisto +Vihreät ja nykyinen Porno-KEPU - !

      !
      !

      • Anonyymi

        no niin Se oli, iha oikeen sanottuna


      • Anonyymi

        Marinin hallitus (2019-2023) ei paljon vaikuttanut niin amiksiin kuin muuhunkaan koulutukseen. Ammatillisten tutkintojen määrää leikattiin Marinin hallituksessa ja leikataan edelleen.

        Vuonna 2016 Kiuru (SDP) opetusministerinä siirsi kaikki koulutusasteet integroidusta koulutuksesta inkluusioon, niin opetusta alettiin toteuttaa alimman osaamisasteen (huonoimman oppijan) mukaan, että kaikki pääsevät koulutuksessa seuraavalle luokalle.

        Vuoden 2018 reformissa Grahn-Laasonen (Kok.) muutti 27 tunnin laajuiset opintopisteet osaamispisteiksi, joiden laajuus vaihtelee oppilaitoskohtaisesti yhden ja 19 tunnin välillä. Käytännön tunnit siirrettiin työpaikoille lobbaamalla amiksia, joille annettiin liian suuri valta päättää koulutussopimuksen sisällöstä työpaikalla huomioimatta työelämän vaatimuksia toisin kuin entisessä työssäoppimisessa.

        Sekä inkluusion että amisreformien heikentämisen päätavoitteena on jatkuva säästäminen koulutuksista.


    • Anonyymi

      Miksi, oi miksi tuhlataan rahaa sellaisten tyyppien pakkokouluttamiseen, joista ei tule kuin harmia ja lisää kuluja yhteiskunnalle? Se pilasi ammattikoulut lopullisesti.

    • Olen kirjoittanut aiheesta muihinkin ketjuihin, mutta tuskin tästä haittaakaan on.

      Noin 25 vuotta sitten ammattikouluissa annettiin numero jokseenkin jokaisesta kurssista ja kurssit olivat pienehköjä kokonaisuuksia. Arvostelu oli asteikolla 0-5, ja nollan saanut joutui suorittamaan kokeen uudelleen. Jos nollia jäi roikkumaan, meni uusintaan koko lukuvuosi. Joillekin suositeltiin lopettamista ja eräät jouduttiin jopa moninaisista syistä johtuen erottamaan.

      Opetussuunnitelma, jolla opetusta ohjattiin ylemmältä taholta, antoi jokseenkin selkeät osaamis/arvostelukriteerit, joilla oppilaiden suoritusta arvioitiin, kuten tietysti myös sen mitä heille opetettiin.

      Koska opetus oli jaettu jokseenkin pieniin kurssikokonaisuuksin, kertoi kurssista ja opintokokonaisuudesta saatu numero hyvin oppilaan osaamistason myös ulkopuoliselle, joka todistusta katsoi.

      Ammattikouluun oli myös valintakriteerejä. Kaikkia ei suinkaan otettu oppilaiksi, vaan hakijoista otettiin sopivimmat. Tietysti, jos hakijoita jollekin alalle oli vähän, kaikki pääsivät mukaan.

      Jossain vaiheessa 2000-luvun tällä puolella yhteiskunnan päättäjät huolestuivat koulupudokkaista ja syrjäytyneistä nuorista. Ajateltiin aivan oikein, että koulutus on keino vähentää syrjäytymistä. Ikävä vain, että syrjäytymistä vähentävät keinot repivät samalla ammattikoulutuksen merkityksen.

      Ensin luokkiin täytyi ottaa "henkilökohtaisen opintosuunnitelman" nimellä oppilaita, joilla oli hyvin vähäiset lähtökohdat omaksua ammatillista koulutusta. Tuskin olivat peruskoulussa juuri mitään oppineet, mutta olivat silti "oppimassa" ammattimatikkaa taikka muuta teoriaa, vaikka tuskin osasivat yhteenlaskua.

      Tämän myötä koulusta ei erotettu, ei suositeltu lopettamaan, eikä oikeastaan edes jätetty luokallekaan enää. Arvostelu muutettiin siten, että asteikko karsittiin välille 0-3, eikä numeroita annettu joka kurssista enää. Useimmiten tuli vain merkintä "Hyväksytty". Todistukseen tuli sitten numero hyvin laajoista opintokokonaisuuksista, joita oli suoritettu kenties koko ammattikoulun ajan eli kolme vuotta.

      Koska arvostelukriteerit olivat muuttuneet myös, ei arvosana kertonut loppujen lopuksi mitään oppilaan osaamisesta. Ykkösen tai kakkosen saivat jokseenkin kaikki. Kolmoseen oli vaikeampi päästä, mutta niin moni kokonaisuuskin suoritettiin vain merkinnällä "hyväksytty", että korkeammat arvosanat menettivät merkityksensä arvosanattomien suoritusten joukossa.

      Ammattikoulutus ei voi korjata peruskoulussa oppimatta jääneitä asioita, ainakaan jos oppimisvaje on ilmeinen. Peruskoulutuksen ongelmat eivät korjaannu ammattikoulussa ainakaan arvostelukriteereitä laskemalla. Sillä vain pilataan ammattikoulutus. Tämä oli nähtävissä jo 20 vuotta sitten. Nyt siihen aletaan vähitellen herätä muuallakin. Mitä järkeä on kouluttaa sellaisia "ammattilaisia", jotka osaavat tuskin nimeään työsopimukseen kirjoittaa?

    • Anonyymi

      eu liittymisen myötä suomalainen koulutusjärjestelmä oli pakko eurooppalaistaa.

    • Anonyymi

      Kuin niisttä tulikin niin ilkeitä sen saatuaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      249
      17377
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      180
      12358
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      55
      6111
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4955
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      21
      4955
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      26
      4052
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3635
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      23
      3612
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      40
      3138
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      145
      3113
    Aihe