Onko Chrome OS;ssa järkeä??

Anonyymi-ap

Edullisia ja aika tehokkaita, mutta linux-pohjaisia koneita . Eihän siihen sitten Windows-pohjaiset ohjelmat käy..,, kantsiiko ostaa? Voiko sen Chrome-käyttiksen mankeloida yli tavallisella Winkulla, 10 tai 11, täh?

35

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikäli on tarve käyttää Windows -ohjelmia, niin ei ole järkeä. Chrome- käyttöjärjestelmää ei voi korvata Windowssilla.

      • Anonyymi

        Siis ei voi levyä tyhjätä ja formatoida uudelleen ja asentaa Winkkua,,,,,hetkinen...????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ei voi levyä tyhjätä ja formatoida uudelleen ja asentaa Winkkua,,,,,hetkinen...????

        Voi sen tietty tyhjentää, mutta Windows ei noihin asennu. Ensinnäkin nuo ovat usein ARM -suorittimella olevia, ja Windows on tehty käyttämään x86 -alustaa. Huomaatko tässä jonkin eron?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sen tietty tyhjentää, mutta Windows ei noihin asennu. Ensinnäkin nuo ovat usein ARM -suorittimella olevia, ja Windows on tehty käyttämään x86 -alustaa. Huomaatko tässä jonkin eron?

        Tämä selvä....hyvä kun kerroit...siis arkkitehtuuriero tekee tuon epäsopivuuden, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sen tietty tyhjentää, mutta Windows ei noihin asennu. Ensinnäkin nuo ovat usein ARM -suorittimella olevia, ja Windows on tehty käyttämään x86 -alustaa. Huomaatko tässä jonkin eron?

        Linuxin puolestaan voi asentaa, koska esimerkiksi Debian tukee virallisesti ARM -suorittimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sen tietty tyhjentää, mutta Windows ei noihin asennu. Ensinnäkin nuo ovat usein ARM -suorittimella olevia, ja Windows on tehty käyttämään x86 -alustaa. Huomaatko tässä jonkin eron?

        "Tärkein ja merkittävin muutos Windowsin osalta on ehdottomasti se, että Microsoft on suunnitellut nyt koko Windows 11:n Arm-teknologian ja tekoälyn ympärille."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tärkein ja merkittävin muutos Windowsin osalta on ehdottomasti se, että Microsoft on suunnitellut nyt koko Windows 11:n Arm-teknologian ja tekoälyn ympärille."

        Nyt tulee taas täysiä satuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tulee taas täysiä satuja.

        "Kyllä, Windows 11 on saatavilla ARM-prosessoreille! Microsoft tarjoaa erityisen Windows 11 Arm64 -version, joka on suunniteltu toimimaan ARM-pohjaisilla laitteilla. Tämä versio hyödyntää ARM-arkkitehtuuria ja mahdollistaa paremman suorituskyvyn sekä energiatehokkuuden tietyillä laitteilla.

        Windows 11 ARM -versio tukee natiivisti ARM64-sovelluksia, mutta myös x86- ja x64-sovelluksia voidaan ajaa emulaation avulla. Microsoftin Prism-emulaatio parantaa suorituskykyä ja yhteensopivuutta, joten monet Windows-sovellukset toimivat sujuvasti myös ARM-laitteilla.

        Jos haluat asentaa Windows 11 ARM-version, voit ladata sen suoraan Microsoftin sivustolta"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä selvä....hyvä kun kerroit...siis arkkitehtuuriero tekee tuon epäsopivuuden, kiitos!

        EI SE PIDÄ PAIKKAANSA! Qemu alustalle ja voi asentaa ihan mitä tahansa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä selvä....hyvä kun kerroit...siis arkkitehtuuriero tekee tuon epäsopivuuden, kiitos!

        Raivostuneen von der Leyenin puhe: Kuinka rakentaa rauhaa unohtamatta riidellä kaikkien kanssa


        Miten niin epäsopiva! Eikös ARM windowskin ole olemassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ei voi levyä tyhjätä ja formatoida uudelleen ja asentaa Winkkua,,,,,hetkinen...????

        WINDOWSILLA ON TUNNETTU ONGELMA TULOSTUKSEN KANSSA!

        Myös wlan ja usb ja 4 ytimen ongelma ja kuvansumennus.....

        Kaatuminen, vakoilu ja saastuminen....


      • Anonyymi

        Windows ohjelmat saa toimiin Chromebookissa.


    • Anonyymi

      Onko montakin välttämätöntä Windows ohjelmaa?
      Mulla on pari joita tarvitsen ja joille ei ollut vastavaa Linuxille. Sain ne hyvin toimimaan Linuxissa. Se oli tietysti oma operaationsa ja virittelynsä.

      • Anonyymi

        Kaikki eivät osaa käsittämättömiä sudoloitsuja, en minäkään. Enkä edes halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät osaa käsittämättömiä sudoloitsuja, en minäkään. Enkä edes halua.

        Mitään SUDOJA ei TARVITA! Tuplakikkaa DEB filee niin se asentaa sen.


        Onko helppoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään SUDOJA ei TARVITA! Tuplakikkaa DEB filee niin se asentaa sen.


        Onko helppoa?

        Eikä tarvitse klikkailla DEB-filettä vaan asentaa sen Winen sovellusvalikoimasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät osaa käsittämättömiä sudoloitsuja, en minäkään. Enkä edes halua.

        Käsittämättömiä sudoloitsuja? Ihan selviä ne on. Olet vain liian tyhmä.


    • Anonyymi

      ChromeOS: Siinä on järkeä!

    • Anonyymi

      Play Kaupassa on CrossOver

      Se ajaa Windows ohjelmia Chromebookeissa.

      • Anonyymi

        Linuxtilaan voi asentaa myös Winen. jos sellaisen kokee pakolliseksi.


      • Anonyymi

        Maksaa jotain 80€ ja yhteensopivuuksia ei taata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksaa jotain 80€ ja yhteensopivuuksia ei taata?

        Betan saa ilmaiseksi!


      • Anonyymi

        Että emulaatiossa löytyy kuitenkin!:)


    • Anonyymi

      Kato pornoo chromeöla

    • Anonyymi

      Chrome JYRÄÄ!

    • Anonyymi

      ChromeOS, Siinä on järkeä!

    • Anonyymi

      ChromeOS, siinä on toedllakin järkeä!

    • Anonyymi

      Tuli kokeiltua ChromeOS Flexiä, eli versiota ChromeOS:stä, minkä voit asentaa vaikka johonkin vanhaan tietokoneeseen. Itse päädyin asentamaan sen Lenovo M900 minipc- koneeseen. Asennuksessa meni noin 20 min, eli siinä lupaus piti. Laite piti tietty saada verkkoon. Itsellä oli 4 kpl erilaisia wi-fi- tikkuja, niin ainoastaan vanhin joku Asuksen tikku toimi. Uudemmat Tp-Linkit eivät edes tunnistuneet. Itse en keksi tuolle mitään järkevää käyttöä. Todennäköisesti palautan levyimagesta Win11:sta takaisin, mikä koneella ennestään oli, tai sitten asennan jonkun kevyen Linux- distron.

      • Anonyymi

        Windows 11 ei ole ajureita. Ihme paska jossa mikään ei toimi!
        Myöskään ohjelmat ei asennu vaan kaatuu koko windows.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windows 11 ei ole ajureita. Ihme paska jossa mikään ei toimi!
        Myöskään ohjelmat ei asennu vaan kaatuu koko windows.

        Mitä oikein vajakki selität? Itellä tuossa M900:ssa toimi Win11:lla kaikki. Eihän tuo tietty mikään nopein kone sille ole, mutta kyseessä on enemmänkin testikone.


    • Anonyymi

      Chromebook Plus takaa kunnon tehot.

    • Anonyymi

      "Chromebook-tietokoneiden käyttöjärjestelmä on Chrome OS, ja Steamin tuki Chromebookeille on päättynyt, joten Steamiä ei enää voi asentaa virallisesti. Vaikka joitakin beta-versioita oli olemassa, ne eivät koskaan edenneet julkiseen käyttöön, ja tuki lakkautettiin virallisesti 1. tammikuuta 2026. Aiemmin joitakin pelejä saattoi pelata GeForce NOW:n ja Android-sovellusten kautta, mutta tämä vaatii aina kyseisen laitteen teknisten vaatimusten täyttymistä."

      Tämä on juuri se ongelma näissä pienemmissä käyttöjärjestelmissä, että kaikki ohjelmat eivät niissä välttämättä toimi.

      • Anonyymi

        Kannattais asentaa ihan oikea linuxjakelu, siinä Steam toimii edelleenkin.


    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe