Ulosottovelallisen kuolema

Anonyymi-ap

Kun yksinasuva ja perheetön velallinen kuolee, tuleeko kuolinpesästä silloin konkurssi, jolla velat kuitataan? Kyseessä varaton velallinen.

15

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä otteri PerPo maksaa.

• Anonyymi

Tässä jotain asiasta. Kuka tuonkin maksaa jos joutuu? Sukulaisetko? Perintöä odottavat? Varaton ei kai kuulu mihinkään toimenpiteeseen (paitsi uo:n?), mutta muut kyllä. Perunkirjoitus on ymmärtääkseni kaikille pakollinen ja lakisääteinen, oli omaisuutta tai ei.
      https://aatos.app/perunkirjoitus/artikkelit/kuolinpesan-konkurssi/

• Anonyymi

jos pesän varat, esim oma asunto, kuittaa saatavat niin ei tule konkurssia . jos omaisuus ei kata velkoja niin ei jää jaettavaa. velat ei periydy, kun kieltäytyy perinnöstä, jos pesä on velkainen. tosin kun perheetön, oletettavasti lapseton, kuolee niin eipä perillisiäkään paljon ole

• Anonyymi

Ok. Lähiomaisia ovat sisarukset usein vanhalla, jos heitäkään on.
        Mietin itse, että voinko tehdä minkäänlaista suunnitelmaa kuoleman varalle, testamenttia esimerkiksi jollekin nimetylle eduksi, kun on talo ja maat vakuutena velalle. Lyhennän velkaa, mutta varmasti jotain jää kuitenkin ulosotollekin. Irtaimen antaisin pois omille mieluimmin. suvussa kulkeneet tavarat ja sellaiset, joilla on vain käyttöarvoa. Ulosottaja heittää kuitenkin kaiken kaatopaikalle.

• Anonyymi

"velat ei periydy, kun kieltäytyy perinnöstä"

Velat ei periydy ollenkaan eikä tarvitse edes kieltäytyä perinnöstä, perunkirjaa tulee omaisuus ja velat, jos velat ylittää vainajan kaiken omaisuuden arvon niin velat menee velkojien tappioiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"velat ei periydy, kun kieltäytyy perinnöstä"

Velat ei periydy ollenkaan eikä tarvitse edes kieltäytyä perinnöstä, perunkirjaa tulee omaisuus ja velat, jos velat ylittää vainajan kaiken omaisuuden arvon niin velat menee velkojien tappioiksi.

Näin kai tapahtuu. Ihmettelen vain tuon linkin juristin lausumia.
        "Lä­hei­sen kuo­le­ma ei lak­kau­ta vain­ajan vel­ko­ja, vaan hänen vel­kan­sa – siinä missä va­ran­sa­kin – siir­tyy ennen pe­rin­nön­ja­koa kuo­lin­pe­sän hal­lin­taan. Osana pe­run­kir­joi­tus­ta sel­vi­te­tään vain­ajan varat sekä velat."

Kun omistan velkaisen kiinteistön ja olen perheetön, kai joku perillinen (sukua) voi sen haluta realisoida käypään hintaan. Jos vouti pääsee ulosmittaamaan, silloin pesä jää miinukselle. Monimutkaista on oikeusoppineen teksti. Jos arvo mitataan nyt, kun asun taloa ja hallitsen metsää, velka kuittaantuu helposti myymällä. Tosin ostajia ei ole koska "suhdanteet"... Mutta jos pakkomyydään kuolemani jälkeen, on satavarma että puolet velasta jää roikkumaan. Siksi joku läheinen tai muu asiaan perehtynyt pitäisi olla puolustamassa omaisuuttani kuolemani jälkeen. Edunvalvoja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Lä­hei­sen kuo­le­ma ei lak­kau­ta vain­ajan vel­ko­ja, vaan hänen vel­kan­sa – siinä missä va­ran­sa­kin – siir­tyy ennen pe­rin­nön­ja­koa kuo­lin­pe­sän hal­lin­taan. Osana pe­run­kir­joi­tus­ta sel­vi­te­tään vain­ajan varat sekä velat."

Kun omistan velkaisen kiinteistön ja olen perheetön, kai joku perillinen (sukua) voi sen haluta realisoida käypään hintaan. Jos vouti pääsee ulosmittaamaan, silloin pesä jää miinukselle. Monimutkaista on oikeusoppineen teksti. Jos arvo mitataan nyt, kun asun taloa ja hallitsen metsää, velka kuittaantuu helposti myymällä. Tosin ostajia ei ole koska "suhdanteet"... Mutta jos pakkomyydään kuolemani jälkeen, on satavarma että puolet velasta jää roikkumaan. Siksi joku läheinen tai muu asiaan perehtynyt pitäisi olla puolustamassa omaisuuttani kuolemani jälkeen. Edunvalvoja?

Vouti voi hakea pesänselvittäjän kuolinpesälle. Hän on se "edunvalvoja", jota kaipaat. Pesänselvittäjä realisoi tarpeellisen määrän omaisuutta, jotta velat maksetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vouti voi hakea pesänselvittäjän kuolinpesälle. Hän on se "edunvalvoja", jota kaipaat. Pesänselvittäjä realisoi tarpeellisen määrän omaisuutta, jotta velat maksetaan.

Onko voudin pesänselvittäjä puolueeton toimija? Ymmärtää myynnit ja arvot? Se kokemus minkä olen saanut voudin tyypeistä on ollut karmivaa. Vouti mm. käytti omaa tuttuansa arvioimaan kiinteistöä, joka "potki" seiniä ja halveksi paikkakuntaa ja teki hinta-arvion alakanttiin. Kun oli käynyt talossa poissaollessani, en edes saanut itse sitä arviota ollenkaan. Kyselyyn vastasi töykeästi, ettei arvon arvio kuulu minulle. Ohhoh! Kun itse yritin saada toisen puolueettoman lkv-arvioitsijan paikalle, se ei onnistunut syystä "että vouti päättää".
        Pelottavaa viranomaistoimintaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edunvalvonta päättyy kuolemaasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edunvalvonta päättyy kuolemaasi.

Eli sitäkään ei saa pesän selvitykseen saakka. Sitten alkaa villi meininki siis ja vieraat valtaavat kotini. Onpas turvaton tulevaisuus sairaalla vanhuksella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli sitäkään ei saa pesän selvitykseen saakka. Sitten alkaa villi meininki siis ja vieraat valtaavat kotini. Onpas turvaton tulevaisuus sairaalla vanhuksella.

"Sitten alkaa villi meininki siis ja vieraat valtaavat kotini"

Siis sinullako ei ole läheisiä perillisä? Miksi sitten edes vaivaat asialla päätäsi.. Jos "vieraat" valtaa kodin kuolemasi jälkeen niin mitä välilä, ei taida sinua enää kiinnostella sielä mullan alla ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sitten alkaa villi meininki siis ja vieraat valtaavat kotini"

Siis sinullako ei ole läheisiä perillisä? Miksi sitten edes vaivaat asialla päätäsi.. Jos "vieraat" valtaa kodin kuolemasi jälkeen niin mitä välilä, ei taida sinua enää kiinnostella sielä mullan alla ?

Olen tehnyt pitkän uran kulttuuriammattilaisena ja avioeron jälkeen jäin yksin asumaan. Lapsia emme saaneet. Omistan talon ja metsää, paljon suvussa kulkenutta esineistöä ja jopa kulttuuriarvoltaan tärkeää tavaraa. Rahan arvoa niillä ei ole, ovat tärkeitä ainoastaan omille suvun jäsenille tai kulttuuriammattilaisille.
        En tietenkään tahdo kuolemani jälkeen kotiini ketään epäasiallista kulkijaa "potkimaan seiniä". Mielestäni tämäkin asia on tärkeä keskustelun avaus. Yksinäisiä ja perheettömiä velallisia on paljon nykyisin vanhusväestössä.
        Ei asia irvailulla selviä.

• Anonyymi

Tähän olisi hyvä jonkun nuoren juristin paneutua ja ottaa haltuun markkinat. Oikeusaputoimiston tyypit auttavat varmaan. Satoja tuhansia kansalaisia on täysin ymmällään miten toimitaan kuoleman jälkeen, oli se sitten äkillinen tai luonnollinen. Velallisella on joku sukulainen kuitenkin, jolle tieto lähtee. Itsekin olen saanut kerran testamenttikirjeen Amerikan tädin menehtymisen jälkeen.

• Anonyymi

Minäkin sain tietooni perinnön, oli joku Nigerialainen keisari. Elelen nyt Bahamalla poissa Suomen murheista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin sain tietooni perinnön, oli joku Nigerialainen keisari. Elelen nyt Bahamalla poissa Suomen murheista.

Otit siten siis vastaan perinnön. Minä sitä vastoin kieltäydyin, saivat jenkit tapella keskenään. Mutta kun asianajaja tuppasi torppaan yllättäen, olihan se hupaisaa. Ja vielä kädessään se kuuluisa Amerikan tädin perintökirje.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1331
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1245
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      26
      1078
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      323
      1061
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe