Luin jostain (palsta toiminut huonosti ja mitään projektia ei ole juuri nyt menossa) niin jää aikaa kaiken turhan selaamiseen. Jostain sattui silmääni mukamastieteellinen artikkeli ihmisen kolmesta iästä, jotka ovat kääntymäkohtia tai jpissa terveys voi nopeasti huonontua, uusia, kroonisia sairauksia ilmestyä tai vain yksinkertaisesti joissa kehon vanhentuminen solutasolla kiihtyää nopeaa vauhtia.
Yksi oli komekymmentäviisi, yksi kuusikymmentä ja se kolmas apua, seitsemänkymmentä seitsemän.
Onko kukaan kuullut, lukenut tietääkö enemmän näistä ihmiskropan kriittisistä ajankohdista?
Kolme vaarallista ikää
78
699
Vastaukset
- Anonyymi
Olet ne peilistäsi ilmeisesti havainnut.
- Anonyymi
Anttila se ylös vuoteestaan kirmaisee.
Minun muistini mukaan, iso osa solukoista uusiutuu noin 7 vuodessa.
Eri elimissä tosin tahti on erilainen.
Luusto esim. uusiutuu 10 vuodessa.
Vanhalla ihmisellä muistaakseni on niin, että soluja kuolee enemmän, kun uusia syntyy.
Kun katsoo omaakin nahkaansa, niin siltä se näyttää.
Tuota en ole kuullut, että joku numeroin mainittava ikä olisi alttiimpi sairastumiselle, kuin joku toinen ikä.- Anonyymi
Kulttuurikiertomatka Giro Italian ympäriajo on postikorttimaisemissa
https://bobine.tv/2024/06/21/valle-daosa-brusson-lago-laghetto-navigazione-diniego-consorzio-pesca-cva-regione-turismo/
Aostanlaaksossa
https://it.wikipedia.org/wiki/Valle_d'Aosta#/media/File:Aosta_Valley_in_Italy.svg
autonominen vauras alue kuten arvata saattaa vain rikkaita naapureita
ei mitään köyhälöitä kremlejä vieressä
KIELIPALETTI OPTIMAALINEN ranska, italia, saksa kaikille ja
täälläpäin kun on joka paikassa oma retoromania niin Aostanlaaksossa se on arpitaani
https://fr.wikipedia.org/wiki/Francoprovençal - Anonyymi
Jos mittarissa alkaa näyttää lähemmäs sata niin varmuudella voin lyödä vetoa että loppu alkaa jo häämöttää. Ei siinä mitään projektejakaan enää tarvita vakuudeksi.
- Anonyymi
Missä iässä naisen hiukset lähtee ja alkaa tarvita peruukkia?
- Anonyymi
Hiuslisäeläke eli tubee. Elääkö täit peruu kissassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiuslisäeläke eli tubee. Elääkö täit peruu kissassa?
Se on toupee. Äänne tupee.
- Anonyymi
Yksi oli kolmekymmentäviisi. Siitä jotain tiedän, pääkoppa ainakin kävi kuumana ja pipo kiristi.
Kaikki vähän nyppi ympärillä ja mietin, tätäkö tämä on loppuelämä. Oli niin viisas että kaikki muut tuntuivat vähemmiltä. Jokin kriisi. Sitten vaihdoin työpaikkaa ja aloin opiskella. Muu kroppa kyllä oli elämänsä kunnossa. Solut uudistuvat tietääkseni Eliaanan kertomaan tapaan tietyin väliajoin ja todennäköiseti uudet solut eivät vastaa laadullisesti enää aikaisempia, vaan niissä alkaa ilmaantumaan vanhentumisen ensioireita,, tietynlaista heikkenemistä ja vaurioitumista, joka sitten ilmenee juuri kuusikymmnetä vuotta täyttäneiden, vähän alle ja vähän päälle, ikähaarukka on aika suuri, mutta nimenomaan fyysiset ja geneettiset sairaudet ja krooniset, elämäntapojen aiheuttamat sairaudet, kuten diabetes, sydänsairaudet. ym metaboliset sairaudet saavat vauhtia silloin.
Seitsenmänkymmene seitsemän vuoden molemmin puolin taas alkavat solurappeumat, silmänpohjien ja verisuonien rappeumat, muistisairaudet jne.
Komekymmentäviisivuotiaan kriisi voi olla pikemminkin henkinen: nuoruus on ohi ja nyt alkaa olla näytön paikka. Leikkikalut hyllyyn ja aamuvuoroon! Harmittaahan se,- Anonyymi
Mitkä elämäntavat aiheuttivat sinulle diabeteksen? Lihavuus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä elämäntavat tekivät sinusta ilkeän ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paloma itse tuossa sanoi että diabetes johtuu elämäntavoista. Ylipaino ja siihen liittyvä huono ruokailu on tärkein syy, myös liikunna puute vaikuttaa. Paloma itse on paljon puhunut tästä taudistaan, miksi se olisi ilkeyttä?
- Anonyymi
Miksi se töihin meno harmittaisi, hyvä että on työpaikka mihin mennä. 35 alkaa olla jo keski ikää, nuoruus takana. Useimmat jo perheellisiä vakiintuneita ja vastuullisia vanhempia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paloma itse tuossa sanoi että diabetes johtuu elämäntavoista. Ylipaino ja siihen liittyvä huono ruokailu on tärkein syy, myös liikunna puute vaikuttaa. Paloma itse on paljon puhunut tästä taudistaan, miksi se olisi ilkeyttä?
Eiköhän suurin syy diabetes syntyyn ole perintötekijät aivan kuten moneen muuhunkin tautiin. Aivan oppimiseen, laskutaitoon ja kielitaitoon. Niitä vaan ei tunnusteta, jotta kansa ei masennu tai innostu.
Tuttavista on saanut useampi tyypin 2 diabetes taudin. Ovat olleet hoikkia, päiväpostinkantaja, liikunnanopettaja jne. se on tullut nii rajusti ja puun takaa, ovat päässeet eläkkeelle alta 60v. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän suurin syy diabetes syntyyn ole perintötekijät aivan kuten moneen muuhunkin tautiin. Aivan oppimiseen, laskutaitoon ja kielitaitoon. Niitä vaan ei tunnusteta, jotta kansa ei masennu tai innostu.
Tuttavista on saanut useampi tyypin 2 diabetes taudin. Ovat olleet hoikkia, päiväpostinkantaja, liikunnanopettaja jne. se on tullut nii rajusti ja puun takaa, ovat päässeet eläkkeelle alta 60v.2.-tyypin diabetes on elämäntapasairaus. Geenejä ei kannata tarjoilla joka paikkaan, kun niillä ei ole mitään merkitystä, jos osaa hoidella elämäntapansa kunnolla ja huolella. Eli
oikein.
- Anonyymi
Eiköhän se ole vähän henkilökohtaistakin milloin tapahtuu ratkaisevia
huononnuksia terveydessä. Soluja kuolee enemmän kuin uusia syntyy tällä iällä.
Sairauksia iskee. Sydän- ja verisuonisairauksia, syöpiä, muisti heikkenee etc.
Huomasin itse jonkun muutoksen huonompaan 52-vuoden paikkeilla,
siitä kehon ikääntyminen jatkui, radikaali muutos tuli taas
72 vuoden paikkeilla ja 76 vuoden jälkeen joka vuosi kiihtyvää tahtia
tuntee elimistönsä ikääntymisen milloin missäkin kohtaa. - Anonyymi
Muista niin osaa sanoa mutta ystäviäni alkoi kuolemaan siinä viidenkympin korvilla.
Paha ikä se on,,itselle sydänkohtauksia ynnä muuta. - Anonyymi
Ei ole olemassa tiettyä ikää missä jokaiselle alkaisi kehittyä niitä ja näitä ongelmia jotenkin enemmän kuin jossain muussa iässä. Ihmiset on yksilöitä ja variaatioita on monenlaisia kuten voimme nähdä luonnossakin tapahtuvan. Kaikki loppuu aikanaan ja armonsa ei milloinkaan. (vai mitenkä se menikään??)
- Anonyymi
Tilastokeskuksen mukaan joka toinen 70 vuotta täyttänyt ei näe
80 vuotis päiväänsä. Minunkin ystäväni ovat kaikki poistuneet
jo aikoja sitten tästä maailmasta. Minä täällä enää pöllöilen
yksinäni jostain kumman syystä, vaikka en ole terve ollenkaan.
Sydän on pahin terveysongelmani, mutta sydänkuolema on kuulemma
helpoimmasta päästä. Olen valmis lähtemään. Elämä ei ole enää
aikoihin ollut elämisen arvoista. - Anonyymi
Syntymä - Kuolema
joka päivä sillä välillä on vaarallinen ja viimeinen päättyy kuolemaan. - Anonyymi
Naiset haluavat elää pitkän elämän, pitkä elämä vaatii kuitenkin sen että mieskumppani ei saa olla lyhyt. Miehen tulee olla naista pitempi, naiset eivät pidä lyhyistä pätkistä. Pitempi nainen lyhyen pätkän kanssa on koomista.
Miehet ovat tässä asiassa pitkäjänteisimpiä kuin lyhyt pinnaiset naiset tiettyyn pisteeseen saakka. Jos nainen on yhtä pitkä kuin leveä, pätkä mieskin kokee elämänsä lyhyeksi. Mitä siitä olisi tullut jos Pekka ja Pätkä elokuvan hahmoista Pekka olisi ollutkin se Pätkä ja Pätkä vastaavasti Pekka, se Puupää?- Anonyymi
"Pitempi nainen lyhyen pätkän kanssa on koomista."
Mielipiteesi ovat koomisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pitempi nainen lyhyen pätkän kanssa on koomista."
Mielipiteesi ovat koomisia.K-mikko naisena on naisoletettu
- Anonyymi
Läpimurto
biologinen lääke niska/pää-syövässä
https://trial.medpath.com/news/5eb640111ced7860/immunotherapy-breakthrough-pembrolizumab-doubles-disease-free-survival-in-locally-advanced-head-and-neck-cancer
Pembrolitsumabi, tunnetaan nimellä Keytruda, on monoklonaalinen vasta-aine ja PD-1-estäjä, jota käytetään immunoterapiassa. Se auttaa immuunijärjestelmää torjumaan syöpää estämällä PD-1-proteiinia, joka saa syöpäsolut kiertämään ihmisen immuunijärjestlemän "Yksi oli komekymmentäviisi, yksi kuusikymmentä ja se kolmas apua, seitsemänkymmentä seitsemän."
Noin kolmevitosena huomasin ekat hyvin pienet merkit ikääntymisestä.
Kyllllä minulla meni aika lähelle seisemääkymmentä seuraavaan, vai kuvittelenko??
Seuraavan tiedän aika hyvin oli pikkuista alle 80v. Muuta en niinkään huomioinut, mutta alkoi käsissä, jaloissa, ym... iho rypistymään kovaa vauhtia.
Ainut mikä ei ole niin paljon rypistynyt on naama, äiti oli samanlainen. Mutta voihan naamaansakin tottua ja kuvittelee että tällainen se on ollut aina ?
Minulla oli nuorena rasvainen iho ja olen rasvannut naamaani aika tunnollisesti.
Lisäksi viime aikoina on nimimuisti selvästi huonontunut. Huono se on ollut aina, mutta ehkä vieläkkin huonpi kun ennen.
Ihmettelen sitä kuinka ihmisen pitäisi näyttää aina noin kolme-nelikymppiseltä, ikääntyminen on yhtä luonnollista kuin syntymä. Vaikka itsekin rasvaan naamaani joka päivä jopa useasti. Ei kai se pahenna, kyllä ikä näkyy sittenmuualla senkin edestä, en jaksa joka paikkaa rasvailla joka päivä. Tas mietin kaikkea jotavaa.....Minulta tuo 34-vuoden ikä meni aivan huomaamatta, oli kai liian kiire kaiken muun kanssa niin että ei ehtinyt tuijotella omaa peilikuvaansa.
Ikäni oli aina arvioitu nuoremmaksi, koska olen pienikokoinen ja nuorena varsinkin hoikka ja äidinperintönä rypytön iho. Hiukset olivat tuuheat ja luonnonkiharat, väri vähän vaihteli kastanjanruskeasta punertavaan, vaalean eri sävyjä , värjäsin tukkaani melkein koko ikäni.
Käännekohta ikääntymiselleni tapahtui juuri tuossa kuudenkymmenen ikävuoden korvilla, jolloin metabolinen syndrooma tuli esille ensin sydän-ja verisuonitautina ja sitten kakkostytypin diabeteksenä. Hiukseni alkoivat ohentua ja viiden viimeisen vuoden aikana myös harmaantua. Nyt en saa niistä edes rotanhäntää vahvempaa palmikkoa, vaikka rakastan pitkiä hiuksia. Iho on toistaiseksi vielä rypytön, paitsi kaulan ja käsivarsien ihossa huomaa jo vanhentumisen merkit, etenkin kun olen pudottanut paljon painoa. Olen lahtunut kolme kokoa vaatteissa, mutta reidet ja jalat ovat edelleen kiinteät. Artroosia on alkanut esiintymään lonkkanivelissä, mutta ei mitenkään pahana, vaivaa vain aika ajoin. Kävelen vielä muutaman kilometrin lenkkejä enkä käytä mitään apuvälineitä.
Suurin surunaiheeni mitä tulee terveyteen nyt juuri on paha energianvaje, etenkin iltapäivisin ja iltaisin. Aamusta ja puoliväliin iltapäivää olen energinen ja jaksan vaikka mitä, sitten illalla en juuuri mitään. Uskon itse sen johtuvan sairauksistani ja etenkin vahvoista lääkkeistäni, mutta myös siitä että syön todella vähän ja lihaa en juuri ollenkaan.
Täytin helmikuun lopussa ne peloittavat 77 vuotta ja nyt lasken vain vuosia mitä minulla voi tai ei ole enää jäljellä. Haluan pysyä terveenä, sekä fyysisesti että henkisesti, mutta vanhuus pelottaa.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Minulta tuo 34-vuoden ikä meni aivan huomaamatta, oli kai liian kiire kaiken muun kanssa niin että ei ehtinyt tuijotella omaa peilikuvaansa.
Ikäni oli aina arvioitu nuoremmaksi, koska olen pienikokoinen ja nuorena varsinkin hoikka ja äidinperintönä rypytön iho. Hiukset olivat tuuheat ja luonnonkiharat, väri vähän vaihteli kastanjanruskeasta punertavaan, vaalean eri sävyjä , värjäsin tukkaani melkein koko ikäni.
Käännekohta ikääntymiselleni tapahtui juuri tuossa kuudenkymmenen ikävuoden korvilla, jolloin metabolinen syndrooma tuli esille ensin sydän-ja verisuonitautina ja sitten kakkostytypin diabeteksenä. Hiukseni alkoivat ohentua ja viiden viimeisen vuoden aikana myös harmaantua. Nyt en saa niistä edes rotanhäntää vahvempaa palmikkoa, vaikka rakastan pitkiä hiuksia. Iho on toistaiseksi vielä rypytön, paitsi kaulan ja käsivarsien ihossa huomaa jo vanhentumisen merkit, etenkin kun olen pudottanut paljon painoa. Olen lahtunut kolme kokoa vaatteissa, mutta reidet ja jalat ovat edelleen kiinteät. Artroosia on alkanut esiintymään lonkkanivelissä, mutta ei mitenkään pahana, vaivaa vain aika ajoin. Kävelen vielä muutaman kilometrin lenkkejä enkä käytä mitään apuvälineitä.
Suurin surunaiheeni mitä tulee terveyteen nyt juuri on paha energianvaje, etenkin iltapäivisin ja iltaisin. Aamusta ja puoliväliin iltapäivää olen energinen ja jaksan vaikka mitä, sitten illalla en juuuri mitään. Uskon itse sen johtuvan sairauksistani ja etenkin vahvoista lääkkeistäni, mutta myös siitä että syön todella vähän ja lihaa en juuri ollenkaan.
Täytin helmikuun lopussa ne peloittavat 77 vuotta ja nyt lasken vain vuosia mitä minulla voi tai ei ole enää jäljellä. Haluan pysyä terveenä, sekä fyysisesti että henkisesti, mutta vanhuus pelottaa.Et sinä kuvissa näytä yhtään ikääsi nuoremmalta, eikä se lyhyys ketään nuorenna. Päinvastoin lyhyt ylipainoinen on kuin pallo. Eri asia keskenkasvuisen pieni koko on sopusuhtainen . Aikuinen pieni on yleensä persjalkanen.
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä kuvissa näytä yhtään ikääsi nuoremmalta, eikä se lyhyys ketään nuorenna. Päinvastoin lyhyt ylipainoinen on kuin pallo. Eri asia keskenkasvuisen pieni koko on sopusuhtainen . Aikuinen pieni on yleensä persjalkanen.
Mikä ihmeen mania sinulla on aina puhua negatiivisesti toisten ulkonäöstä? Minä kerron vain mitä olen kuullut muilta. Siis livessä. Olet luultavasti itse iso, romuluinen ja ylipainoinen ihminen joka kadehtii salaa pieniä, siroja ihmisiä.
(En ole ylipainoinen enkä epämuodostunut :) )- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Mikä ihmeen mania sinulla on aina puhua negatiivisesti toisten ulkonäöstä? Minä kerron vain mitä olen kuullut muilta. Siis livessä. Olet luultavasti itse iso, romuluinen ja ylipainoinen ihminen joka kadehtii salaa pieniä, siroja ihmisiä.
(En ole ylipainoinen enkä epämuodostunut :) )Mikä vika on isokokoisissa rotevissa naisissa? Komeita pitkiä amatsooneja.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Minulta tuo 34-vuoden ikä meni aivan huomaamatta, oli kai liian kiire kaiken muun kanssa niin että ei ehtinyt tuijotella omaa peilikuvaansa.
Täytin helmikuun lopussa ne peloittavat 77 vuotta ja nyt lasken vain vuosia mitä minulla voi tai ei ole enää jäljellä. Haluan pysyä terveenä, sekä fyysisesti että henkisesti, mutta vanhuus pelottaa.Paljon puhutaan punaisen lihan terveysvaikutuksista ym. esim. punaisen lihan tuotannosta etc.
Se kuitenkin on tosiasia että ruokana punaisesta lihasta saatava proteiini on ylivoimaisin energian lähde. Jos energiat ei riitä päivän tarpeeseen ja väsyttää, kyllä liha silloin kannattaisi ottaa omalle ruokalistalle. Vähillä energioilla sinnittely päivästä toiseen on hidasta itsemurhaa omalle elimistölle.
Naudan pihvi hyvän punaviinin kanssa (viinit sisältävät sulfiitteja, elektrolyyttejä elimistölle) ja tähän aterian päälle kunnon ruokalepo, niin jo alkaa energiat palautumaan. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Täytin helmikuun lopussa ne peloittavat 77 vuotta ja nyt lasken vain vuosia mitä minulla voi tai ei ole enää jäljellä. Haluan pysyä terveenä, sekä fyysisesti että henkisesti, mutta vanhuus pelottaa.En tunne yhtään rypytöntä 70 kymppistä, saati lähes 80 vuotiasta. Se ei ole luonnollista tuossa iässä, naama yleensä kun ei ole mikään hymytön muovinaamari. Tulee jo 50 vuotiaana naururyppyjä suupieliin ja silmäkulmiin ja ne tuo ilmeikkyyttä ja lämpöä .. Iho on sinullakin veltostunut , sen sentään tunnustat.
Anonyymi kirjoitti:
Mikä vika on isokokoisissa rotevissa naisissa? Komeita pitkiä amatsooneja.
Ei mitään vikaa, niin kauan kun eivät avaa päätään ja ala nimittelemään lyhyempiä ja sirompia naisia "persjalkaisiksi". Siitä samasta paikkaa ne ison rotevan pitkät tolpatkin alkavat ja kauneus on katsojan silmässä.
Paloma.se01 kirjoitti:
Täytin helmikuun lopussa ne peloittavat 77 vuotta ja nyt lasken vain vuosia mitä minulla voi tai ei ole enää jäljellä. Haluan pysyä terveenä, sekä fyysisesti että henkisesti, mutta vanhuus pelottaa.Olet Paloma hoikka sinulla on varmaan aina ollut sirot jalat.
Minulla taas on reisissä ollut selluliittia nuoresta lähtien. "Taistelin" selluliittia vastaan epätoivoisesti, ihan turhaan, ei se ollut milläänsäkään, edes laihtuminen ei auttanut.
Nykyisin viis veisaan muhkuroista, tärkeintä on että jalat toimii.
Olen ollut nykyisessä painossani pitkään, eli lievästi ylipainoinen. Nuorempana pidin painon väkisin alemmalla tasolla.
En juuri katso mitä suuhuni pistän, nyt olen yrittänyt vieroittua vehnäpaahtoleivästä jonka päällä on paksu kerros aprikoosihilloa.
Nyt on viikko kulunut ilman eikä tee mielikään enää niin paljon.
Täytin 80v Elokuun kuudes päivä, taas on syntymäpäivä samaan aikaan, siinä yhdeksäskymmenes alkaa täyttymään.
En juuri mieti paljonko aikaa on jäljellä, Pitää elää "täysillä" kun keksisin miten se tapahtuu. Kai täysillä eläminen on jakaisella omanlaistaan.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ei mitään vikaa, niin kauan kun eivät avaa päätään ja ala nimittelemään lyhyempiä ja sirompia naisia "persjalkaisiksi". Siitä samasta paikkaa ne ison rotevan pitkät tolpatkin alkavat ja kauneus on katsojan silmässä.
Hehhheeeee, tais kolahtaa. Et kai kovin kauan ole sirokaan ollut, kun kerroit laihtuneesi 3 vaatekokoa.
Paloma.se01 kirjoitti:
(En ole ylipainoinen enkä epämuodostunut :) )Muilta kuulee niitä kohteliaisuuksia, mutta ei niitä pidä aina niin tosissaan ottaa.
Kukapa se nyt livessä sanoisi toiselle, että oletpa sinä vanhentunut.
Kyllähän se kieltämättä vanhan täti-ihmisen sydäntä lämmitti, kun nuori kassapoika kysyi minultakin kerran, että olenko eläkeläinen. Niillä on keskiviikkoisin nähtävästi eläkeläisalennus ostoksista. Sitten päättelin, että hänen silmissään ehkä sellaisetkin eläkeiän rajamailla olevat saattavat näyttää jo minun ikäisiltäni.Anonyymi kirjoitti:
Hehhheeeee, tais kolahtaa. Et kai kovin kauan ole sirokaan ollut, kun kerroit laihtuneesi 3 vaatekokoa.
On siinä pitänyt aikaisemmin olla melko määrä läskiä luitten päällä.
- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
On siinä pitänyt aikaisemmin olla melko määrä läskiä luitten päällä.
Johan siinä jää isot ihopussit roikkuman kun se läski häipyy. Tuskin kovin siro näkymä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan siinä jää isot ihopussit roikkuman kun se läski häipyy. Tuskin kovin siro näkymä.
Ei roikkuvaa nahkaa,harmi 😉 P.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei roikkuvaa nahkaa,harmi 😉 P.
No kyllä kaikilla noin paljon laihtuneill sitä väjää nähkaa on. Nuorillakin.
- Anonyymi
Likenee tuo 90 ja en ole vanha, en edes lääkärien silmissä.
Turhaa touhotusta, että joku ikä.
77 vuotiaana tein täysiä työpäiviä, koko päivä jalkeilla.
Sairauksiin ei kannata viitata, ne eivät estä pitämästä elämäniloa ja voimia yllä, se on laiskuus suurin syy, kun ei jaksa.
Lihaskivut viheliäisiä, saa liikkua, yöllä muistaa että on askelia taas tehty..
Voi paremmin kun elää muista riippumattaa ja muka tilastojen valo?
Yhtä pimeitä kuin korteista ennustaminen. - Anonyymi
Ploma: Suurin surunaiheeni mitä tulee terveyteen nyt juuri on paha energianvaje, etenkin iltapäivisin ja iltaisin. Aamusta ja puoliväliin iltapäivää olen energinen ja jaksan vaikka mitä, sitten illalla en
Tämä on helppo juttu. Mutta laihtuminen on vaarallista koska siitä saa dementian. (Ensimmäinen luokkakokouksemme tyttö kärsi selvästiulkonäöltään anoreksiasta ja kuoli nopsaan dementiaan)
Reumalääkkeesi metotreksaatti on melkein samanlainen molekyyli kuin B- vitamiini folaatti jonka ihminen sotkee ja folaatin puute aiheuttaa anemian. Eli B lisää ja massiivisesti folaattia
Lihaslihomisen tukena on sitten aminohapot eli suurmolekyyliset proteiinit. En tunne ruotsalaisia liikkeitä mutta yleismyymälöistäkin saa heraa jos kestät maitoa muuten soijaa- Anonyymi
Katson vain netistä esimerkkejä proteiineista
Ruotsissa
https://www.svensktkosttillskott.se/proteintillskott
Kreatiinia
https://www.svensktkosttillskott.se/traningstillskott/fore-traning/kreatin
Uusi tyttömäinen iho
https://www.svensktkosttillskott.se/core-collagen-pro?da=14-1796
Näistä pääsee alkuun, tietenkin jotain 20- osion monivitamiinia kuten Suomessa Orionin Multivita ja vastaavia
Jos todella kiinnostaa voin antaa reseptin Folaattia ja B-12 syön lääkärin määräyksestä. Beroccaa myös päivittäin.
Mutta kannattanee tutkia noita ravintolisiä. Maitoa jkäytän ruuissa ja kahvissa.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Folaattia ja B-12 syön lääkärin määräyksestä. Beroccaa myös päivittäin.
Mutta kannattanee tutkia noita ravintolisiä. Maitoa jkäytän ruuissa ja kahvissa.Kun jo syö monia lääkkeitä, täytyy olla varovainen ravntolisien ym huuhaan kanssa. Yhteisvaikutuksena voi seurata maksan tuhoutuminen. Mikset syö monipuolisesti, saisit ravinnon luonnollisesti?
Anonyymi kirjoitti:
Kun jo syö monia lääkkeitä, täytyy olla varovainen ravntolisien ym huuhaan kanssa. Yhteisvaikutuksena voi seurata maksan tuhoutuminen. Mikset syö monipuolisesti, saisit ravinnon luonnollisesti?
En pysty syömään juuri lainkaan punaista lihaa, sianlihaa en lainkaan, käristettyä tai rasvaista en myöskään voi syödä. voin huonosti.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
En pysty syömään juuri lainkaan punaista lihaa, sianlihaa en lainkaan, käristettyä tai rasvaista en myöskään voi syödä. voin huonosti.
Laitat niitä rasvaisia ja suolaisia lihoja kuitenkin miehellesi ja hänen pojalleen ruuaksi. Oletko allerginen lihalle vai kieltääkö uskonto sianlihan? Mistä saat proteiinin?
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Se syömäsi laihdutuslääke ozempic aiheuttaa juuri tuon etovan olon, ettei pysty syömään. Kyllä laihtua voi muutenkin, kun syö terveellisesti ja liikkuu.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kuulostaa syömishäiriöisen puheelta, en pysty, voin pahoin …..
Anonyymi kirjoitti:
Se syömäsi laihdutuslääke ozempic aiheuttaa juuri tuon etovan olon, ettei pysty syömään. Kyllä laihtua voi muutenkin, kun syö terveellisesti ja liikkuu.
Kyllä se on juuri tämä diabeteslääke, joka tekee sen että ruoka ja minä emme ole enää kavereita.
En käytä Ozempicia laihduttamiseen, vaan se on erittäin tehokas pitämään verensokerit kurissa. Painoni oli laskenut jo metformiinin käytön alettua koon parin verran. Nyt saan taistella ruuan kanssa ettei paino romahda liikaa.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kyllä se on juuri tämä diabeteslääke, joka tekee sen että ruoka ja minä emme ole enää kavereita.
En käytä Ozempicia laihduttamiseen, vaan se on erittäin tehokas pitämään verensokerit kurissa. Painoni oli laskenut jo metformiinin käytön alettua koon parin verran. Nyt saan taistella ruuan kanssa ettei paino romahda liikaa.Voi kun ankeaa on elämäsi, kun ei ruokakan maistu ja kuihdut . Eikö insuliini olisi miellyttävämpi tapa hoitaa verensokeria?
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
En käytä Ozempicia laihduttamiseen, vaan se on erittäin tehokas pitämään verensokerit kurissa. Painoni oli laskenut jo metformiinin käytön alettua koon parin verran. Nyt saan taistella ruuan kanssa ettei paino romahda liikaa."Beroccaa myös päivittäin.
Mutta kannattanee tutkia noita ravintolisiä. Maitoa jkäytän ruuissa ja kahvissa."
Beroccassa ei ole muuta vikaa kuin että poretabletit maksavat vähän enemmän. Vitamiinit ja aminohapot kannattaa ottaa jauhona ja jos ei saa niin tablettina
Kalanmaksaöljy on ainoa neste jossa on hyvä hinta/laatusuhde
heraproteiinia soijaa herne korvaamaan lihaa kilohinta 15 - 25 e hera kalleinta
Iholle nivelille kollageeni 30 - 40 e kilo
(ylikalliita on tarjolla kauneusliikkeissä) Anonyymi kirjoitti:
Voi kun ankeaa on elämäsi, kun ei ruokakan maistu ja kuihdut . Eikö insuliini olisi miellyttävämpi tapa hoitaa verensokeria?
Käytän myös insuliinia, pienenä annoksena.
- Anonyymi
Oletko löytänyt tilaston kaikista kuolemantapauksista syntymävuosien mukaan. Sieltähän näkyisi selkeästi eri vuosilta, kuinka paljon on kuollut tuon ikäisinä ,kun mainitsit. Siis kunakin vuonna ja verrattuna muun ikäisiin lulisi ,että tällaisia taulukoita löytyy. En löytänyt vielä.
- Anonyymi
Kandee etsiä turhia taulukoita ja kehitellä numeromystiikkaa ikäarvoista
Hegel oli hulluista filosofeista numeromystikko
- Anonyymi
Beroccaa käyttävät alkoholin suurkuluttajat.
- Anonyymi
Haluatko maksaa suojaavan amimohapporesepyin?
En olee koskenut alkoholiin tällä vuodituhannella mutta käytän maksaa tukevaa aminohappoa - Anonyymi
Meinaatko, että punssiterassi on ollut ahkerassa käytössä?
- Anonyymi
Olen tehnyt saman havainnon, kun hautausmaita kiertelen.
On 40, 70 ja paljon myös runsaasti yli 90 vuotiaita. Yli 90 vuotiaissa , sellaisia jotka tunsin on paljon runsaasti ylipainoisia. Hieman tuntuu siltä että ruoka vaikuttaa paljon, usein pitkäikäisillä on ollut myös pitkäikäinen puoliso.
Kuljen paljon hautausmaalla, siellä on aina uutta kun lukee nimiä. Kaiken muut tunnen jo kotikaupungistani ja lähimetsistä. viihdyn siellä helposti 2-3 tuntia.
Tänäänkin tuli askeleita yli 11 000, se tosi on vuoden enkka yleensä 6-8000 - Anonyymi
Ei se elämän pituus ole kaikki, vaan sisältö.
Huomenta Korvesta. Minun ongelmani luiden ja nivelten rikot olen saanut yli seitkytvuotiaana. Rintasyövän kävin läpi vuonna 2010. Se tuli hormoonikorvaushoidoista. Viiskytvuotiaana sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Lääkityksen saatuani pudotin painoa yli 30 kiloa.
Nykyisin painoni ei enää heittele.
Juttelin esikoisen kanssa vuonna 2022 sairastamastani autoimmunitautista ja nyt käymästäni lonkkaleikkauksesta. Kerroin, että autoimmunisairaudesta en kärsinyt se oli kivuton. Nyt läpikäymäni lonkkaleikkauksen olen kokenut jumalattomina kipuina.
Poika kertli, että me läheiset koimme vuoden 2022 sairautesi pahemmin, koska olit lähellä kuolemaa, etkä itse pystynyt komunikoimaan kokemastasi.
Nyt pystyin kommunikoimaan ja kertlmaan kokemuksiani. Joten he pystyivät seuraamaan omaa kamppailuani positiivisuuden ja negatiivisuuden mainingeissa.
No, ne ovat olleet ja menneet jälkikipuja hoidan panadolilla ja buranalla. Muut lääkkeet olen jättänyt, ainoastaan kilpirauhasen vajaatoimintaan syön aamuisin pientä annosta thyroksinia.
Sairausaikana kanssaeläviäni seuratessa tajusin kuinka vakava tauti on sokeritauti. Onneksi sitä ei ole geeniperimässäni.
Toipumiseni on mennyt nyt vihdoin hyvin ja päivittäin tunnen kehittyväni. Näillä mennään.- AnonyymiUUSI
Diabetes on hoidettavissa. Siihen ei kuole. Diabeetikot voivat elää aivan normaalia elämää, jos pitvät huolta itsestään. Jos hoito on aloitettu ajoissa, ei ehdi syntyä elinvaurioita ja elinikä ei sen takia lyhene.. Liikunta, säännölliset elämäntavat, normaalipaino terveellinen ravinto sopivat kaikille, ei vain diabeetikoille. Sairaalassa olet varmasti tavannut huonosti hoidettuja diabeetikkoja. Vaikka perimässä olisi alttius diabetekseen, sen puhkeamisen voi useimmiten välttää hyvillä elämäntavoilla. Syöpäalttiuskin kulkee suvuittain, ei se kaikille tule hormonihoidoista..
Anonyymi kirjoitti:
Diabetes on hoidettavissa. Siihen ei kuole. Diabeetikot voivat elää aivan normaalia elämää, jos pitvät huolta itsestään. Jos hoito on aloitettu ajoissa, ei ehdi syntyä elinvaurioita ja elinikä ei sen takia lyhene.. Liikunta, säännölliset elämäntavat, normaalipaino terveellinen ravinto sopivat kaikille, ei vain diabeetikoille. Sairaalassa olet varmasti tavannut huonosti hoidettuja diabeetikkoja. Vaikka perimässä olisi alttius diabetekseen, sen puhkeamisen voi useimmiten välttää hyvillä elämäntavoilla. Syöpäalttiuskin kulkee suvuittain, ei se kaikille tule hormonihoidoista..
No, enpä tiedä onko uskovainen yli kahdeksankymppinen, jonka jalka amputoitiin tulehtuneen haavan vuoksi kovin huonoa elämää viettänyt.
- AnonyymiUUSI
korppis kirjoitti:
No, enpä tiedä onko uskovainen yli kahdeksankymppinen, jonka jalka amputoitiin tulehtuneen haavan vuoksi kovin huonoa elämää viettänyt.
No ehkä se kahdeksankymppinen ei ollut saanut kunnon hoitoa diabetekseen ajoissa. Mitä tuo uskovaisuus asiaan kuuluu? Lihavia ja laihoja , sohvaperunoita ja liikkuvia on kaikissa, myös ei uskovaisissa. Amputointeja tehdään paljon myös syövän takia, samoin onnettomuuksien. Ihmisiä halvaantuu aivosairauksien ja onnettomuuksien takia "jalattomiksi".
- AnonyymiUUSI
korppis kirjoitti:
Olet oikeassa, sokeritauti on hidas ja paha hermoradat, silmät, munuaiset, charcot-jalka ...
jos sinulla on sukulaisia joilla on kaveri valvomassa niin elektroniikka
auttaa valtavasti, kannattaa ostaa spesifinen laite eikä yrittää kännykkäohjausta
https://diabeteskauppa.fi/kategoria/diabetestuotteet/verensokerin-mittaaminen/verensokerimittarit
https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/diabetes/diabeteksen-seuranta/glukoosisensori-diabeteksen-hoidossa/mika-on-glukoosisensori
Koska kepulaisena vannot ruoan parantavaan voimaan sinulle lienee turha selittää
aminohappoja ja mineraaleja koska ne ovata pitkäaikaisia elämäntapa-asioita
eikä nopeita lääkintävälineitä
Minulla on minimilääkkeet, 2024 en saanut edes lääkekorvausta kun ostot jäivät
omavastuuosuuden alle. Aminohappojen jne ostoja en laske mutta arvioisin 500
vuodessa? Anonyymi kirjoitti:
Olet oikeassa, sokeritauti on hidas ja paha hermoradat, silmät, munuaiset, charcot-jalka ...
jos sinulla on sukulaisia joilla on kaveri valvomassa niin elektroniikka
auttaa valtavasti, kannattaa ostaa spesifinen laite eikä yrittää kännykkäohjausta
https://diabeteskauppa.fi/kategoria/diabetestuotteet/verensokerin-mittaaminen/verensokerimittarit
https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/diabetes/diabeteksen-seuranta/glukoosisensori-diabeteksen-hoidossa/mika-on-glukoosisensori
Koska kepulaisena vannot ruoan parantavaan voimaan sinulle lienee turha selittää
aminohappoja ja mineraaleja koska ne ovata pitkäaikaisia elämäntapa-asioita
eikä nopeita lääkintävälineitä
Minulla on minimilääkkeet, 2024 en saanut edes lääkekorvausta kun ostot jäivät
omavastuuosuuden alle. Aminohappojen jne ostoja en laske mutta arvioisin 500
vuodessa?Olen aina ollut sitä mieltä, että ruokavalioni on ollut riittävän vaihteleva ja monipuolinen, että en ole tarvinnut mitään ravintolisiä.
Käytän runsaasti meijerituotteita, maitoa, juustoa, viiliä jne. päivittäinja luustoni on vahva; en ole koskaan taittanut mitään luuta mistään osasta kroppaa, enedes jäätikölle kaatuessani.
Hedelmiä, kanamunia, kalaa ja täysviljatuotteita syön myös päivittäin, vihanneksia ja salaatteja vähemmän.
Diabetes kakkonen diagnoosin sain sairaalassa parikymmentä vuotta sitten toisenpallolaajennukseni yhteydessä testattiin . Tupakoinnin olinlopettanut kymmenne vuotta aikaisemmin ja painoni pääsi siinä vaiheessa karkaamaan, pahimmillaanjopa parikymmentä kiloa ylipainoa, jotka sitten ovat hiljakseen lähteneet pois, kahdenkymmene vuoden aikana, viimeiset kymmenen kiloa ozempicin ansiosta. Painan nyt yhtä paljon kuin parikymmentävuotiaana, mutta , mutta koska lihasmassani on vain vähäisen vähentynyt ja iho kiinteä, niin en oikein vielä täytä vaatimuksia "kuihtuneesta, hauraasta vanhuksesta"..
Ravintolisät olisivat ehkä tarpeen nyt, erityisesti nuo aminohapot kiinnostavat, koska en syö punaista lihaa kuinkorkeintaan kerran viikossa ja silloinkin pienen määrän. Syön kalaa jossainmuodossa lähes päivittäin, mutta kananmunien ohella se on lähes ainoa proteiininlähde. Käyn verikokeissa säännöllisesti ja veriarvoni ovat olleet hyvät. hemoglobiini tosin viiterajalla ja pitkäaikaisglukoosi korkea, mutta laskussa ja lähestymässä viitearvoja nyt.
Liikuntaa minun tulisi lisätä, tiedän sen, mutta aikaisemmat pitkät kävelylenkkimme Upplandsstigeniä pitkin ovat jääneet artroosin alettua vaivaamaan aina vain enemmän lonkasassa. Leikkaukseen en aio ainakaan vielä pyrkiä; korppiksen huonot kokemukset lonkkaleikkauksesta pelottavat. Ja muutenkin, niin kauankun pystyn liikkumaan normaalisti, toimittamaan asiani, huushollin, kaupoissa käynnit ja sen sellaiset pienet kävelylenkit (2-3 km.) niin odottelen että vaiva pahenee. Treenaan niveliä päivittäinpuolen tunnin jumppasessiolla.
Elämä nyt on mitä se on ja näillä eväillä pärjätään tai sitten ei. Haluan kirjoittaa vielä monta vuotta ja olla liikuntakykyinen ja niin kauan kuinnuppi toimii ja aistini välittävät impulsseja neurroneille ja ajatus kulkee jota kuinkin, niin elämä on hyvää Dalajoen alavirrassa, satulakattoisessa talossa.- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
Olen aina ollut sitä mieltä, että ruokavalioni on ollut riittävän vaihteleva ja monipuolinen, että en ole tarvinnut mitään ravintolisiä.
Käytän runsaasti meijerituotteita, maitoa, juustoa, viiliä jne. päivittäinja luustoni on vahva; en ole koskaan taittanut mitään luuta mistään osasta kroppaa, enedes jäätikölle kaatuessani.
Hedelmiä, kanamunia, kalaa ja täysviljatuotteita syön myös päivittäin, vihanneksia ja salaatteja vähemmän.
Diabetes kakkonen diagnoosin sain sairaalassa parikymmentä vuotta sitten toisenpallolaajennukseni yhteydessä testattiin . Tupakoinnin olinlopettanut kymmenne vuotta aikaisemmin ja painoni pääsi siinä vaiheessa karkaamaan, pahimmillaanjopa parikymmentä kiloa ylipainoa, jotka sitten ovat hiljakseen lähteneet pois, kahdenkymmene vuoden aikana, viimeiset kymmenen kiloa ozempicin ansiosta. Painan nyt yhtä paljon kuin parikymmentävuotiaana, mutta , mutta koska lihasmassani on vain vähäisen vähentynyt ja iho kiinteä, niin en oikein vielä täytä vaatimuksia "kuihtuneesta, hauraasta vanhuksesta"..
Ravintolisät olisivat ehkä tarpeen nyt, erityisesti nuo aminohapot kiinnostavat, koska en syö punaista lihaa kuinkorkeintaan kerran viikossa ja silloinkin pienen määrän. Syön kalaa jossainmuodossa lähes päivittäin, mutta kananmunien ohella se on lähes ainoa proteiininlähde. Käyn verikokeissa säännöllisesti ja veriarvoni ovat olleet hyvät. hemoglobiini tosin viiterajalla ja pitkäaikaisglukoosi korkea, mutta laskussa ja lähestymässä viitearvoja nyt.
Liikuntaa minun tulisi lisätä, tiedän sen, mutta aikaisemmat pitkät kävelylenkkimme Upplandsstigeniä pitkin ovat jääneet artroosin alettua vaivaamaan aina vain enemmän lonkasassa. Leikkaukseen en aio ainakaan vielä pyrkiä; korppiksen huonot kokemukset lonkkaleikkauksesta pelottavat. Ja muutenkin, niin kauankun pystyn liikkumaan normaalisti, toimittamaan asiani, huushollin, kaupoissa käynnit ja sen sellaiset pienet kävelylenkit (2-3 km.) niin odottelen että vaiva pahenee. Treenaan niveliä päivittäinpuolen tunnin jumppasessiolla.
Elämä nyt on mitä se on ja näillä eväillä pärjätään tai sitten ei. Haluan kirjoittaa vielä monta vuotta ja olla liikuntakykyinen ja niin kauan kuinnuppi toimii ja aistini välittävät impulsseja neurroneille ja ajatus kulkee jota kuinkin, niin elämä on hyvää Dalajoen alavirrassa, satulakattoisessa talossa.Mistä sinä muka lihaksia olet saanut, koska et harrasta voimaharjoittelua, et edes kävele paljon? Kevyt niveljumppa ei lihaksiin tehoa. Kumma tarve myös vakuutella ihon kiinteyttä, vaikka olet lähes 80 , laihtunut rajusti ja tupakoinutkin. Mikä ihmeen myyntipuhe tuo taas on itsestäsi ollaan kyllä kuvissa havaittu sinut ikäisesi näköiseksi paitsi useimmilla on omat paremmat hiukset. Korppisko sinulle on auktoriteetti eikä oma liikuntakyky? Eikös Demellä mennyt leikkaus ihan hyvin ja useimmilla muillakin keitä minä tunnen. Vaikka voi olla se sinun sydänjuttu pallolaajennuksineen, koekea ikä ja vaikeahoitoinen diabetes ison leikkauksen este.
- AnonyymiUUSI
korppis kirjoitti:
Voisi sanoa, että aika "huonoa". Diabeetikon tulee hoitaa jalkansa niiin, ettei haavoja edes tule. Siis säännöllisesti ja mieluummin ammatti-ihmisellä.
- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
Olen aina ollut sitä mieltä, että ruokavalioni on ollut riittävän vaihteleva ja monipuolinen, että en ole tarvinnut mitään ravintolisiä.
Elämä nyt on mitä se on ja näillä eväillä pärjätään tai sitten ei. Haluan kirjoittaa vielä monta vuotta ja olla liikuntakykyinen ja niin kauan kuinnuppi toimii ja aistini välittävät impulsseja neurroneille ja ajatus kulkee jota kuinkin, niin elämä on hyvää Dalajoen alavirrassa, satulakattoisessa talossa.Luustosi on vahva, kirjoitat. Onko tehty mittaus?
:) harmi että sinua noin harmittaa kun minulle kuuluu hyvää .
Nostelen pieniä käsipainoja lähes päivittäin, kymmenisen minuuttia niveljumpan jälkeen.
Painoni on tosiaan laskenut paljon, mutta koska se on tapahtunat pääosiltaan hitaasti, niin ihoni kimmoisuus on vielä pitkälti korvannut kropan koossa tapahtuneet muutokset. Harmi sekin :)
Mitään "myyntipuhetta" minun tarvitse pitää; elän onnellisessa avioliitossa. Kerron vain kamppailusta kehon ja aivojen rapistumista vastaan ja elämänlaadun säilyttämisen puolesta.
Mitä tulee hiusten määrään ja laatuun, niinvertailussani lähipiireissä ikätovereideni kesken (lukupiireissä, kirjatapaamisissa, suomiseuran jipoissa) niin toisilla naisilla on enemmän, toisilla jopa vähemmän tukkaa kuin minulla. Olisin toki halunnut pitää tuuheat, kastanjanruskeat kiharani vanhuuteen saakka, mutta metotreksaatti ja hormoonitoiminnan vähentyminen on ohentanut hiuksiani ja haarmannuttanut myös. Kiharat ovat myös vain muisto nuoruudesta.- AnonyymiUUSI
Se on outoa, että nämä kiinteät ja kimmoisat vartalot ei näy livessä?????
Käsipainot…. justiinsa juu. Niilähän se koko kroppa muokataan.
- AnonyymiUUSI
Voi veikkoset, niin kaunis kesäpäivä ja jotkut jaksaa känistä. Luxusta on jokinen hyvän olon hetki, oli sit ryppynen ,karvaton tai sileä ja tuuheakarvainen😂😂😂
Ihanaa iltapäivää!- AnonyymiUUSI
No kuvista näemme kuitenkin totuuden. Se oma peili voi vääristellä omien toiveiden mukaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No kuvista näemme kuitenkin totuuden. Se oma peili voi vääristellä omien toiveiden mukaan.
Kuvia voi muokata, mutta live-elämässä nähtyä ei.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nykypäivänä emme no. näe enää totuutta kuvista(kaan). Siihen verrattuna "oma peili" vääristää varsin vähän.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nykypäivänä emme no. näe enää totuutta kuvista(kaan). Siihen verrattuna "oma peili" vääristää varsin vähän.
Säälittää vaan kun liki 80 v naisen pitää julkisella palstallayrittää todistella siroja sääriään ja kiinteää lihaansa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Säälittää vaan kun liki 80 v naisen pitää julkisella palstallayrittää todistella siroja sääriään ja kiinteää lihaansa.
Aivan vapaasti. Jokaisella on oikeus ja lupa todistella itselleen tärkeitä ja merkityksellisiä asioita / aiheita. Mitä se sinua hetkauttaa? Vai oletko ahdas.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Epätoivoinen yritys vannottaa itselleen, että ei tässä vielä mikään vanha olla :))))
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850