Monet haaveilevat akkuvaraston hankkimisesta ja tekniikka on ihmeellistä.
Sähköautossa akku on ja latauselektroniikka on valmiina.
Samoin siinä on vaihtosuuntaaja joka tuottaa ajomoottoreille 3-vaihe jännitteen.
Kuinka sitten modata moottoripiiri niin että siitä voidaan saada talosähköt?
Sähköauto omn monimutkaistettu versio teollisuus invertteristä.
Teollisuus invertterissä ei ole kovin suurta varastoa, mutta välipiirin konkissa on tasasuunnattu jännite jonka suuruus 400 V 3-vaihesyötöllä on n. 800V tasajännitettä.
Akku olisi siis kytkettävä välipiirijännitteeseen ja niin se on sähköautossakin
Tasajännitteeseen kytketty vaihosuuntaaja (invertteri) hakkaa moottorille jännitteen, säätää virran ja taajuuden.
Teollisuusvaihtosuuntaajissa on useita ohjaustapoja valmiiksi ohjelmoituna ja käyttöönotettavissa.
Tässä tulisi kyseeseen jännite/ taajuusohjaus. Asetettaessa ulostulotaajuus 50 Hz asettuu lähtöjännite 400V AC.
Teollisuustaajuusmuuttajien sielunelämä paljastuu niiden mukana tulevista manuskoista.
Sähköauton moottoriohjaus taas on mystistä salattua tietoa.
Siitä vain soveltamaan!!!!!
Akkuvarasto
8
276
Vastaukset
- Anonyymi
Uusi sähkövatkaimen akku maksaa 20 000 tonnista ylöspäin.
Kotikäyttöön myydään jotain mahtavia 10 kWh akkuja ja hintaakin vain kymppitonni.
Seuraavaksi pitää miettiä elinikää. Li-ion akut happanevat hiljalleen, käytit tai et. Eikä ne taajuusmuuttajat yms. ole nekään ikuisia. Ei nämä kestä 30 vuotta kuten joku lämmityskattila tms. Ei etenkään, jos toiminta on jokin ohjelmiston/pilvipalvelun varassa. Kun ohjelmistotuki loppuu, laitteisto saattaa muuttua hyödyttömäksi hyvinkin nopeasti.
Ja mitä sitten silä akulla saa? Ostetaan halpaa sähköö yöllä ja käytetään päivällä.?Tein laskelmaa parin vuoden takaisilla hinnoilla. Tosin silloin kyseessä sähkölämmitteinen massavaraaja, mutta sama idea, ladataan halvalla sähköllä ja puretaan päivällä kalleimman hinnan aikaan. Jonain yksittäisenä päivänä voi päästä reilunpaan tienistiin, mutta talvikauden keskihinnaksi sain huikean 5,5 c/kwh säästön x 10 kWh/d. Talvikauden aikana olisin tienannut 50 € säästön!
Kesällä säästö olematon, kun sähkö päivälläkin halpaa ja lasku voi olla vain pari e/kk.
Sitten akku toimii paremmin, jos on ensin investoitu kymppitonni aurinkopaneeleihin. Akun kanssa vältetään se, että vuoronperään myydään ylituotantoa verkkoon (ja maksetaan siirtomaksu) ja hetken päästä ostetaan verkosta sähköä (ja maksetaan taas siirtomaksu). Siirtomaksu voi olla reilun 10 c/kWh, jolloin tienisti voi olla 10 kWh akulla huikea 1 €/d kesälläkin. Vuoden mittaan useampi satanen! Jolloin takaisinmaksuaika jää alle 50 vuotta. Tosin vehkeet ei näin kauaa kestä....
Niinkuin näkyy, vehkeet pitäisi saada muutamalla tonnilla, jotta touhussa olisi järkeä. Siis oikeasti. Vaikea kuvitella, ettaä kaupalliset toimijat näin halvalla myisivät. Eli menee ranettamiseen - pitää saada halvalla purkuakku sähkövatkaimesta ja sen ympärille elektroniikka. Ei joka pojalle sallitua lainkaan ja riski on oikeasti iso näissä, kun tee-se-itse mies tunaroi. Pienikin (sähköpotkulaudat ym.) li-ion akku on aikamoinen liekinheitin sille päälle sattuessaan. - Anonyymi
Onhan näitä jo kehitteillä, meidänkin ID nelosessa kaksisuuntainen lataus on mahdollista.
Kaksisuuntainen lataus:
ID.-ohjelmistopäivitys 3.7:ssä kaksisuuntainen lataus (V2G/V2H) aktivoidaan kaikille ID.-ajoneuvoille, joiden akku on vähintään 77 kWh ja joiden ohjelmistoversio on 3.4 tai aiempi.
Kaksisuuntaisessa latauksessa voi yhteensopivan laitteiston avulla siirtää auton akusta virtaa takaisin kodin sähköverkkoon. Kaksisuuntaista latausta tukevien kodin energianhallintajärjestelmien myynti on tällä hetkellä pilottivaiheessa valikoiduilla markkinoilla, mutta ei Suomessa.kehitteillä.- Anonyymi
Helpoin ratkaisu auton akun hyödyntämiseen on vekotin, jossa virran (230 V) ulosotto + kesämökki vailla liitäntää valtakunnan verkkoon. Auton akulla pyörittäsi jääkaappia yms. ihan helposti viikon.
Mutta OK talon sähkölaskun leikkaaminen... ei ihan helppoa. Normaali "kotilatausasema" ei nimestään huolimatta ole mikään latauslaite, vaan pelkkä liitäntä sähköverkkoon. Lataaminen tehdään auton sis. rak. laturilla. Ainoastaan 50+ kW pikalaturit ovat oikeita latauslaitteita, jotka syöttävät tasavirtaa 400/800 V autoon.
Jos energiaa pitää syöttää autosta sähkölaitteille, tarvitaan vaihtosuuntaaja. Se on sisäänrakennettuna autoissa, missä on virran ulosotto. Mutta töpseliliitännän kanssa puhutaan parin kW maksimitehosta.
Jos tosissaan pitää tehoa syöttää sähköverkkoonn, niin täytyykin olla "2-suuntainen latausasema" eli vekottimessa pitää olla vaihtosuuntaaja. Jo tässä kohtaa pitäisi olla selvää, että hinta jotain muuta kuin perus kotilatausasemalla, joka siis ei ole latausasema lainkaan.
Lisäbonus.... jos tulee sähkökatko, esim. puu kaatuu linjalle, niin myös tehoa sähköverkkoon syöttävien invertterien pitää sammua (ns. saarekekäytön esto).
Sinne linjallehan menee sähkölaitoksen miehet tekemään korjauksia. Sen jälkeen, kun syöttö muuntajalta on katkaistu. Voi tulla pikkaisen yllätyksenä, jos linjaan edelleen syötetään sähköä talon puoleisesta päästä.... Eli moinen aiheuttaa asentajille hengenvaaran ja on ehdottomasti kiellettyä.
Sähköverkkoon ei saa syöttää tehoa milla tahansa invertterillä. Piste. Pitää olla vekottimet, jokta on suunniteltu tähän tehtävään ja jotka siis osaavat vahtia sähköverkon tilaa.
Suomeenkin välillä tyrkytetään kiinanleluja eli parvekkeelle asennettavia aurinkopaneeleita, joiden teho pistotulppaliitännän kautta huoneiston sähköverkoon. Ihan tappoviritys tämä monestakin syystä. - Anonyymi
Taas on keksitty uusi myyntitermi, kaksisuuntainen lataus.
Siis lataus-purkaus muuttuukin volskilla kaksisuuntaiseksi.
ID4 kaltaista laitetta kutsuttiin entisaikoina UPS laitteeksi.
Lisähyötynä on että UPSin voi ajaa jonnekin kallimpaan latauspisteeseen.
Ihmisen äly on ylivoimainen, insinööriin verrattuna.
- Anonyymi
Mökkipenakin on asiaa pohtinut monelta kantilta, kahdessa paikassa pösä on ollut hyvin edullinen. Ja päädyin akku ja aurinkopaneeleista mielestäni parempaan sijoitukseen osakesäästötilille. Haikailen 5% osinkotuottoa ja sen olen ylittänyt.
Mökillä sähköä menee n 1000 kwh vuodessa ja toukokuun hinta oli 2,08 snt/ kwh
Okt menee 7000 kwh ja keskihinta taisi olla 5 snt luokkaa ( 350€)
Siirrot sitten vielä päälle. Uskon että tuleveisuudessa yhdistelmä sähköauto + paneelit + tekniikka joka ottaa ja antaa virtaa autosta kalliiseen aikaan ja myykin sitä on lopullinen ratkaisu ja tasapainottaa verkkoa.
Minulle tuskin s-autoa tulee joten paneeleitten hinnalla ( 10k) saan 500€ osinkorahaa sähkölaskuuni vuosittain. - Anonyymi
Viikonloppuna luin vakuutusyhtiön kertomuksen tapahtumista, joita ei oltu korvattu. 3 kpl itse rakennettuja akkuvarastoja.
- Anonyymi
https://youtu.be/7QHjV_pWP_0
Kaverilta hyvä video aurinkopaneeleista, Sen verran korjaisin loppulausetta . Ei kukaan osaa ennustaa tulevaisuuden sähkön hintoja.
Mutta kaveri sai 5% tuoton jos ei oteta korkoa ja invertterin mahdollista hajoamista huomioon. Mutta kun voittoakin pitäisi saada eikä vain pääomaa takaisin ilman inflaatio vaikutusta.
Mökkipena Näin tuoreena aurinkopanelistina oli hirveän hankala hahmottaa sitä kokonaiskuvaa kuinka paljon omasta tuotannosta on oikeasti sitä "omaa käyttöä", ja kuinka paljon menee hukkaan. Tämän sai pääsääntöisesti vain kuukauden viiveellä, joten piti suorittaa matemaattista analyysiä jälkikäteen. Ja vieläpä itse. Josta ajauduinkin tekemään vapaa-ajalla tämän sivun:
https://www.virtajemma.fi
juuri tätä käyttötarkoitusta varten. Tuossa ehkä avautuu muillekin konkreettisemmin, onko akustolla mitään potentiaalia omien lukujen varjossa. Ensimmäinen versiohan tuo vasta on, mutta edes suuntaa antava oikea on parempi kuin täysin väärä käsitys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3648223Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1592572- 76928
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60853- 25826
- 55823
- 64812
- 12810
- 46786
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss68713