Hei
Osaako joku auttaa miten valita WC:n siirtoilmalaite oikein, eli käytännössä kuinka suuri siirtoilmalaite tarvitaan?
* pieni WC, n 2m2
* Asunnossa koneellinen poisto
* Siirtoilma tarkoitus ottaa viereisestä makuuhuoneesta, johon ilma tulee ulkoa ikkunaventtiilin kautta
* Siirtoilmalaite pitää olla mahdollisimman ääntäeristävä. En halua käyttää ovirakoa.
Ymmärtääkseni WC tarvitsee vähintään 7dm3 ilmavirran, mutta tämä taas riippuu paine-erosta. Tuotetiedoissa löytyy ilmavirtakäyrät, mutta miten niitä on käytettävä ilman tietoa paine-erosta??
Nyt olen katsonut Swego Circoa, ja mielestäni tämä olisi ihan ok (jopa 80mm reiällä) jos vain paine-eroa tarpeeksi.
https://www.swegon.com/siteassets/_product-documents/air-diffusers/transfer-units/_fi/circoa.pdf
Kiitos paljon avusta!
Wc:n siirtoilmalaitteen mitoitus
2
219
Vastaukset
- Anonyymi
Yleensä suositellaan, ettei huoneiden välillä olisi yli 5 Pa paine-eroa, mutta WC:n tapauksessa voi kyllä sallia vähän enemmänkin. Pienimmästäkin Circosta menee läpi 14 l/s 10 Pa paine-erolla, joten 7 l/s ilmavirralla lukema 0,25*10 = vajaa 3 Pa. Ei mitään ongelmaa. Vaan jos kyseessä olikin pesuhuone 15 l/s ilmavirralla voisi olla hyvä ottaa pykälää suurempi malli.
Näin siis koneellisen poiston kanssa. Jos käytössä onkin painovoimainen ilmanvaihto, niin silloin jo 1 Pa onkin paljon ja olisi hyvä ottaa pykälä tai 2 suurempi malli, vaikka kyseessä pelkkä WC.
Painehäviö on esitteen taulukossa. Käyrästöistä luetaan, paljonko Crco tuottaa virtausmelua. Tässä ei ongelmaa, kun pidetään paine-ero alle 10 Pa.- Anonyymi
Kiitos paljon vastauksesta, tämä selvensi tilannetta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3998566Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1712897- 131252
- 761008
- 64938
- 25916
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61913- 55903
- 64852
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72832