👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Tehot voisivat nousta ihan järkyttäviin lukemiin, jos tehoa ei rajoiteta säännöillä tai yhdenmukaisella voimalinjalla. Esim. Rimacin Neverassa on vakiona 1914 hevosvoimaa, Xiaomin SU 7 Ultrassa on 1548 hevosvoimaa ja Lucidin Air -mallissa on 1234 hevosvoimaa. Teslan ikivanhassa Model S Plaidissakin on yli 1000 hevosvoimaa.
Tämän päivän rallin mm-sarjan huippuautoissa on vain murto-osa nykyaikaisten autojen tehosta, koska polttomoottoritekniikka asettaa niin voimakkaat rajoitteet. Yhä harvemmalla autovalmistajalla enää edes on polttomoottoriosaamista ja vielä harvemmalla intoa panostaa siihen. Ihmekös rallin mm-sarjassa on nykyään vain tasan kaksi (2) tehdastallia ja yksityinen M-Sport.
Sanonpa vain, että sähkömoottorit tulevat ralliinkin. Olisi komeaa nähdä 3000-hevosvoimainen siipi-Audi Ouninpohjan erikoiskokeella. :D Ja valtavasti talleja ja tiimipaikkoja.
Sähkömoottorit tulevat ralliin. Moni muukin moottoriurheiluluokka on jo siirtynyt nykymoottoreihin.
15
305
Vastaukset
- Anonyymi
Et taida olla ihan järjissäsi.....?🤣🤣🤣
- Anonyymi
Ladattava joka EKn jälkeen. Ei onnistu.
- Anonyymi
Miksi ihmeessä ei onnistu?
Formula e:ssä kisan pituus on 45 minuuttia + 1 kierros ja kisan aikana suoritetaan pakollinen välilataus 0,6 megawatin teholla. Välilatauksen kesto on 30 sekuntia, joten eiköhän rallin siirymälläkin ehdittäisi auto latamaan siinä missä niitä nykyään tankataan?
Lataus FIA:n latauskontista. Onhan rallibensallekin järjestetty jakelu eikä niitä ralliautoja mistään Teboililta tankata. Lataaminen on paljon turvallisempaa kuin läträäminen herkästi roihahtavan 1. luokan tulenaran, voimakkaasti kaasuuntuvan litkun kanssa.
Kyllä rallikin tulee vapautumaan fossiilimoottoreista. Nykyinen mm-sarja on kehitystasoltaan historic-luokka. Se on fakta, tosiasia ja totta, että sähkö tulee sinnekin. Sähkötekniikka on paljon yksinkertaisempaa, edullisempaa ja kestävämpää.
Meidän pitää muistaa, että fossiiliautoilla ajaminen on vuosi vuodelta yhä rajoitetumpaa.
- Anonyymi
Ei onnistu ralli,
ei sitten millään kuule alli.
Kun pitää latailla metsässä eikä joka paikkaa,
jonne saadaan niin paljon virtaa .
Rallicrossi jo pilattiin 100% akkuajoneuvoilla, ei ole kivaa katsomassa taunoilla tai teuvoilla.
Kun ei kuulu turbon pauke ,
on crossi kisat kuin sisätrukkien ajelu.. - Anonyymi
Kyllä vajaa 700 hevosvoimaakin vie aika kiivaasti. Niclas Grönholm voitti rallicrossin mm-osakilpailun sähköautolla. Ja selittelijät turpa kiinni: Samassa luokassa ja lähdössä oli mukana myös polttomoottoriaikakaudelta peräisin olevia autoja.
https://youtu.be/NZTeIfJwSLU?si=zcIawJbaEoSe31pI- Anonyymi
Rallicrossin mm-sarjan osakilpailun A-finaalin kuudesta autosta vain kaksi oli polttomoottoriautoja. Sähköautot ottivat kaksoisvoiton. Kertoo kyllä kaiken kuinka kovasti tämäkin laji on siirtymässä nykyaikaisiin moottoreihin.
- Anonyymi
Voi sitä sähkönkulutusta kun kymmeniä autoja on latureissa vähän väliä. Muutama ydinvoimala pitää rakentaa lisää kun ei virta riitä. Tai jos tuulivoimaloita rakentelee niin pitää olla myrskylukemat latauspaikassa
- Anonyymi
Norjan autokannasta suurin osa on täyssähköautoja eikä sieltä ole sähkö loppunut. Päinvastoin sitä riittää muillekin myytäväksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjan autokannasta suurin osa on täyssähköautoja eikä sieltä ole sähkö loppunut. Päinvastoin sitä riittää muillekin myytäväksi.
Kova olet valehtelemaan. Norjan autokannasta vain 30% on täyssähköjä. Rallicrossin siirryttyä sähköön katsojat hävisivät. Oli pakko ottaa polttomoottoriautot takaisin. Onneksi rallin puolelle ei edes harkita sähköautoja. Eihän niillä pääsis edes pätkää läpi. Tai pitäis ajaa alinopeutta niinkuin sähköautot maantielläkin tekevät.
- Anonyymi
Kyllä ne tulee, se on varma.
- Anonyymi
Rimac Nevera R:ssä on vakiona 2107 hevosvoimaa. Siitä saisi pirteän N-ryhmäläisen.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/3bee4442-f968-407b-a261-c68eabff1995- Anonyymi
N-ryhmäläisen.... mikähän luokka se mahtaa olla.....?
- Anonyymi
Kyllä sora lentäisi, kun yli 2100 hevosvoimaa lennättäisi autoa Ouninpohjassa.
- Anonyymi
Taitaa kyl noi vetyautot tulle ennen sähkökikottimia. Nykymoottorirille ei tarvis tehä mitään, vain polttoainesäiliölle ja syötölle muutoksia. Tankkaus minuuteissa ja ne ÄÄNET säilyy. Päästöinä vesi.
- Anonyymi
Parit ongelmat kun saa ratkaistua niin sitten, ehkä 10 vuoden päästä aikaisintaan. Mitä tuli googlattua niin toimintasäde ainakin sopisi rallikäyttöön.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1265656
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai974857Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1404824Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3942408- 1312340
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv22007- 1121913
- 2561617
- 3831377
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.601223