Varjojen verkko

Anonyymi-ap

Verkossa kulkee varjojen mies,
näppäimistö kilisee, sydän on ties.
Hän heittää sanoja, teräviä kuin jää,
mutta sisällä myrsky, jota kukaan ei nää.

Hän nauraa ja pilkkaa, kuin olisi voittaja,
mutta peilissä katsoo yksinäinen loikkija.
Ei ystävää vierellä, ei lämpöä rinnassa,
vain kaikuja menneestä, kipua pinnassa.

Trolli ei synny tyhjästä, ei pahuus kasva puusta,
se kasvaa kun huuto jää vaille vastausta.
Kun oma kipu jää ilman nimeä,
se muuttuu myrkyksi, joka muita imee.

Mut sanat on siemeniä – ne kasvaa tai kuihtuu,
ja joskus ne haavat, joita trolli ei muista,
on juuri ne syyt, miksi hän muita satuttaa,
vaikka sydän sisällä hiljaa hakkaa ja katuu.

Niin muista, kun näet varjon ruudun takana,
että joskus se huutaa, koska pelkää pimeää.
Ja ehkä, jos vastaamme lempeydellä,
me voimme murtaa sen muurin kivisen päällä.

16

852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Torvensoittajan totuus

      Joku ei kuule — tai kuulee liikaa,
      mut ei se estä paukuttamasta piikaa.
      Sanomalehden lahko jo portilla huutaa,
      kun huomion nälkä ei hiljaisuutta suuta.

      Moukan torvi soi, ei nuoteista lain,
      mut pääasia: ääni kuuluu ain’.
      Ei viha, ei tyhmyys — ei toki, ei!
      Vaan syvä kaipuu: “Katsokaa, mä hei!”

      Keskustelu? Se on vaikea laji,
      kun oma ääni on ainoa vali.
      Ja meteli peittää, kuin sumu yön,
      sen viisauden, joka viihtyy työn.

      • Anonyymi

        Jes nii totta


    • Anonyymi

      Onpas osuvia

      • Anonyymi

        Siihenpä oli riimitellut joku keittiöpsykologi oman halunsa mukaisen kuvauksen ja selityksen ilmeisesti kokemalleen palstakritiikille.

        Hyvin polarisoitunut ja yksipuoleinen kuvitelma, mutta ehkä se vetoaa ihmisiin noiden riimien eikä sisällön takia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihenpä oli riimitellut joku keittiöpsykologi oman halunsa mukaisen kuvauksen ja selityksen ilmeisesti kokemalleen palstakritiikille.

        Hyvin polarisoitunut ja yksipuoleinen kuvitelma, mutta ehkä se vetoaa ihmisiin noiden riimien eikä sisällön takia?

        Klonk-klonk kolahtiko?


    • Anonyymi

      MIKSI JOKU TROLLAA?

      🧠 1. Anonymiteetti ja vastuuttomuus
      Verkossa ihmiset voivat toimia nimettömästi, mikä vähentää vastuuntuntoa. Kun kasvokkain kohtaamista ei ole, empatia ja sosiaalinen paine heikkenevät.

      😔 2. Henkilökohtainen paha olo
      Monet trollit purkavat omaa pahaa oloaan muihin. He saattavat itse kärsiä yksinäisyydestä, epävarmuudesta, masennuksesta tai aiemmasta kiusaamisesta.

      🎭 3. Huomionhakuisuus
      Trollaus voi olla keino saada huomiota, erityisesti jos henkilö kokee, ettei häntä muuten kuulla tai nähdä 💡

      🧪 4. Sosiaalinen kokeilu
      Jotkut trollit kokeilevat, miten ihmiset reagoivat provosointiin. He saattavat nähdä sen leikkinä tai testinä, eivätkä ymmärrä sen aiheuttamaa vahinkoa.

      🧨 5. Vallan tunne
      Trollaaminen voi antaa tunteen vallasta tai kontrollista, erityisesti jos trolli saa toiset reagoimaan voimakkaasti.

      🧊 6. Empatian puute tai kypsymättömyys
      Joillakin ihmisillä ei ole kehittynyt kykyä asettua toisen asemaan, tai he eivät ole vielä oppineet vastuullista verkkokäyttäytymistä.

      • Anonyymi

        Erittäin hyvä kysymys ja vastaus, mutta vaatii jatkokysymyksen: miksi niin monet noista trolleista ovat Vanhimmat-chathuoneessa ja nimenomaan punaisella nickillä?


      • Anonyymi

        Vaihtoehtoiset vastaukset:

        1) Nimettömyys mahdollistaa rehellisyyden ja poistaa tarvetta viestien kaunistelulle. Se ehkä johtaa siihen että viesti koetaan tylympänä.

        2) Tai sitten oletettu trolli vain huvittelee tuntematta tai ahdistelematta yhtäänitään ja ilmaisee eriävää mielipidettään vaikkapa sarkasmin, esitettyjen ajatusten absurdiuden alleviivauksin tai puhtaalla parodialla. Ehkäpä koko kirjoitus on mitoitettu tahallaan vastaamaan käsiteltävää asiaa?

        3) Yksi spekuloitu syykö taas kohdan kaksi linjan mukaan?

        4) Tai jospa periaate on vakaasti sitä mieltä, että oletettu vahinko on ihan lukijan itsensä vastuulla varsinkin nyky-yhteiskunnassa.

        5) Tai voimakas reaktio on yhdentekevää? Tärkeämpää oli itse viesti.

        6) Tai jotkut ihmiset eivät vain allekirjoita tai tunnusta käsityksiäsi verkkokäyttäytymisestäsi tai
        kuvittelemastasi empatian määrästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtoehtoiset vastaukset:

        1) Nimettömyys mahdollistaa rehellisyyden ja poistaa tarvetta viestien kaunistelulle. Se ehkä johtaa siihen että viesti koetaan tylympänä.

        2) Tai sitten oletettu trolli vain huvittelee tuntematta tai ahdistelematta yhtäänitään ja ilmaisee eriävää mielipidettään vaikkapa sarkasmin, esitettyjen ajatusten absurdiuden alleviivauksin tai puhtaalla parodialla. Ehkäpä koko kirjoitus on mitoitettu tahallaan vastaamaan käsiteltävää asiaa?

        3) Yksi spekuloitu syykö taas kohdan kaksi linjan mukaan?

        4) Tai jospa periaate on vakaasti sitä mieltä, että oletettu vahinko on ihan lukijan itsensä vastuulla varsinkin nyky-yhteiskunnassa.

        5) Tai voimakas reaktio on yhdentekevää? Tärkeämpää oli itse viesti.

        6) Tai jotkut ihmiset eivät vain allekirjoita tai tunnusta käsityksiäsi verkkokäyttäytymisestäsi tai
        kuvittelemastasi empatian määrästä.

        Muuten hyvä kirjoitus, mutta olet käyttänyt liikaa sivistyssanoja, joita esimerkiksi heh-mies ei taatusti ymmärrä.


    • Anonyymi

      Eli tuoko on sitten miesmäisen naisen kuvaus? Ok!

    • Anonyymi

      Tää oli hyvä. Jokainen toisia mustamaalaava löytää varmasti itsensä. Tai enpä olekaan niin varma.

    • Anonyymi

      Kuka on tämä kirjailija? Sättiturhuuksien varjoon jää tälläiset lahjakkuudet. Esiin sieltä!

    • Anonyymi

      🖤(●__●)🖤

      • Anonyymi

        💛En saa selvää! 💛 Esittäydy paremmin! 💛


    • Anonyymi

      Ihana! Tämä on niiiiiin totta. Hieno. Näihin varjojen miehiin on törmätty jatkuvasti chatissa ainakin. Luulen että ilkeilyn ja trollauksen takana on jotain muuta. Kaikki ei voi korjata kuitenkaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      895
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      598
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      37
      581
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      527
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      525
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      465
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe