kutsumaan perhosia pihaan. Toinen, eli illakko alkoi jo kukkia kauniinvärisin kukin
https://www.maatiainen.fi/tekstit/illakko.htm
Ei ole vielä perhosia näkynyt .... Seuraavaksi yritän väsätä "perhosbaaria"
perhosten ruuaksi, koska ne tarvitsevat myös syömistä.
Kun ensimmäisen kerran luin perhosbaarista ihmettelin mikä se sellainen on,
löysin sitten perhosbaarien ohjeita löysin netistä.
Illakko on aika vaatimaton kasvi, mutta sen pienet kukat ovat taivaallisen
kauniin väriset. Lilahtavat värit ovat kukissa lempivärejäni, mutta on paljon
muitakin ihania värejä - niin no - oikeastaan kaikki kukkien värit ovat ihania,
kyllä luonto osaa luoda kaunista !
Viime vuonna sain "perhosherätyksen" ja istuttelin syksyllä paria perhoskukkaa
8
97
Vastaukset
- Anonyymi
Toinen perhoskukkani jota istutin, Amurin neilikka, ei taida lähteä
kasvamaan ollenkaan.
https://www.perhospuutarhuri.fi/tuotteet/amurinneilikka
Joku pieni vihreä haiven yrittää vasta mullasta ylös.
Istutin niitä kolme kuten illakkoakin. - Anonyymi
Minulla ei tänä kesänä ole mahdollisuuksia istutuksiin.
Parhain perhoshoukutin, vahingossa, on ollut oregano eli mäkimeirami.- AnonyymiUUSI
Hyvä tietää, kiitos !
- AnonyymiUUSI
Mielenkiintoista olisi tietää miten kasvi luokitellaan "maatiaiskasviksi".
Olen luullut, että ne ovat kotoperäisiä, kuitenkin vuoden 2005 vuoden
maatiaiskasviksi valitun illakon kohdalla lukee, että muualta Suomeen tullut:
"Tämän erinomaisen kasvin kotipaikka on laajalla alueella, joka ulottuu Pyreneitten vuoristosta ja Alpeilta Kaakkois-Eurooppaan, Kaukasukselle ja Länsi-Siperiaan. Meillä kuten muuallakin Euroopassa illakko on yleisesti villiytynyt ihmisen luomille paikoille ja joskus lähimetsiinkin."- AnonyymiUUSI
Suomessa taitaa olla aika vähän alkuperäiskasveja, mitä nyt soilla ja
metsien aluskasveja.
- AnonyymiUUSI
Eiköhän puutarhakasvit ole lähes kaikki muualta maailmasta Suomeen
tulleet ? - AnonyymiUUSI
Erittäin hyvä homma eli toimintaa
Arska sanoo nyt
Lopettakaa ininiäym päristöpellet ja alkakkaa hommiin vetelehtijät
https://abcnews.go.com/International/wireStory/schwarzenegger-tells-environmentalists-dismayed-trump-stop-whining-work-122439869 Minäkin pohdiskelin näitä nimityksiä, kuten alkuperäiskasvin määritelmää. Tällainen löytyi:
Alkuperäislaji tarkoittaa lajia, joka on syntynyt ja kehittynyt tietyllä maantieteellisellä alueella ilman ihmisen vaikutusta. Nämä lajit ovat yleensä sopeutuneet paikallisiin olosuhteisiin ja ekosysteemeihin. Alkuperäislajit eroavat vieraslajeista, jotka ovat ihmisen toimesta siirrettyjä ja jotka voivat aiheuttaa haittaa alkuperäiselle biodiversiteetille. Alkuperäislajit ovat tärkeitä luonnonsuojelussa, koska ne tukevat paikallista ekosysteemiä ja sen toimintoja.
Maatiaiskasveistakin puhuttiin:
Maatiaiset eroavat uusista nykyaikana jalostetuista lajikkeista siinä, että ne ovat geneettisesti laajapohjaisia, mikä ilmenee ulkonäön ja monien muidenkin ominaisuuksien kuten kestävyyden suurena vaihteluna. Karkeasti ottaen vähintään sadan vuoden takaisia viljely- ja koristekasveja pidetään maatiaisina.
Itse suosin puutarhassani perinneperennoja, joiden alut olen saanut omasta tai miehen lapsuuskodista ja ystäviltä, joille ne ovat kulkeutuneet pitkänkin ajan takaa. Ne ovat yleensä terveitä ja talvenkestäviä , jakaantuvat hyvin. Kukinta ei ole aina komein mahdollinen, mutta sitkeys on valtti. Kasveihin liittyy myös muistoja ja perinteitä, historiaa. Vanhimpia perennoitani ovat särkynytsydän, keisarinkruunu, keltainen päivänlilja, sininen iiris, ukonhattu ja myskimalva. Myös pari pionilajia on äidin kukkamaasta lähtöisin , samoin väriään muutavat sormustinkukat, harjaneilikat ja akileijat.
Perhosia houkuttelevat kaikki tuoksuvat, värikkäät kukat, mutta on selviä magneetteja. Tuo mäkimeirami taitaa olla ykkönen, sen violetit kukinnot aivan kuhisevat perhosista. Muutkin yrttimaan kasvit houkuttelevat,esimerkiksi salviat ja ruoholaukat. Kosmoskukka ja tsinnia ovat suosiossa , myöhemmin syysasteri. Tänä kesänä olen nähnyt eniten sitruunaperhosia, mutta tänäänkin kylmä tuuli pitää perhoset piiloissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271904
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001660Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561246Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?521131Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31988Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47886Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51883Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet42837Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798