Magura jarrut ?

Anonyymi-ap

Mulla lähti pyörän etujarrusta tehot muutama päivä sitten, ja kahvaa puristaessa ei jarruta ollenkaan. Eilen huomasin että oli kahvan vieressä olevasta ilmeisesti säiliön reunasta tullut öljyä. Hydrayli öljyn tapaista. Olisko joku tiiviste pettänyt vai mistä kyse ? Miten lähden asiaa selvittämään ?

71

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiiviste varmaankin. Taitaa olla hankala merkki löytää varaosia ?

      • Anonyymi

        Juu ei ole. Kaikkia löytyy joka paikasta. Oli sitten kysymyksessä ”hydrayli” taikka vaijerivetoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ei ole. Kaikkia löytyy joka paikasta. Oli sitten kysymyksessä ”hydrayli” taikka vaijerivetoinen.

        Jaa mitä "Juu ei ole". ?
        Meinaatko että tiiviste ei ole rikki vai mitä ?


    • Anonyymi

      Kyllä nuo hydrauliset levarit on sitten vaivattomat ja helpot verrattuna vaijerijarruihin.

    • Anonyymi

      Mistä suosittelette ostamaan varaosia ?

      • Anonyymi

        Voi olla vaikea löytää Maguran tai muidenkaan varaosia hydrauliseen lähi motonetistä, tokmanni tai puuilosta.


      • Maguraa ei Suomen myymälöistä kauhean laajasti löydy, mutta ainakin Electrobikeltä (myymälät Vantaalla, Tampereella, Oulussa sekä Torniossa) kannattaa kysyä, heillä on isompi valikoima Maguran osia myynnissä.
        Taikka sitten katsomaan saksan verkkokauppojen varaosavalikoimaa läpi.


    • Anonyymi

      "Eilen huomasin että oli kahvan vieressä olevasta ilmeisesti säiliön reunasta tullut öljyä."

      Ehjä järjestelmä ei tietenkään vuoda käytännössä minkään vertaa öljyä. Ellei säiliötä ole joutunut avaamaan, on mahdollista että tiiviiste on vaurioitunut väärän hydrauliöljyn vuoksi. Vuodot ovat äärimmäisen harvinaisia.

      Vannejarru-Teräsputkirunkomies sanoo edelliseen, että vannejarrut eivät koskaan vuoda ja että ne ovat parhaat jarrut; uusia jarrupaloja saa aina polkupyöräliikkeestä. Nestejarrujen tiivistesarjoja ei koskaan saa alan liikkeestä.

    • Anonyymi

      Vannejarrut on kyllä yksinkertaiset ja helpot huoltaa. Onnistuu keneltä tahansa niinkuin kuuluukin. Pyörä on yksinkertainen kapine johon korjaukset onnistuu kädenkäänteessä.
      Ei jää ajot väliin sen takia kun pyörä on keräämässä pölyä mystisen vian takia.

      • En muista koska viimeksi olisi maastossa tullut vannejarrullista maastopyörää vastaan. Kyllä ne vannejarrulliset pyörät (ainakin maastoajossa kuuluvat museoon) koska nestetoimiset levyjarrut ovat käytössä niin paljon paremmat.

        Tiettyihin malleihin Maguralla on saatava ainakin jarrunestesäiliön kantta tiivisteen kanssa.
        Mutta Magura on myös valmistaja jonka jarruihin myydään pelkkää kahvaosaa hydrauliosien kanssa, joten jos vuoto on sellainen että sitä ei saa korjattua, kokoa jarrujärjestelmää ei joudu uusimaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        En muista koska viimeksi olisi maastossa tullut vannejarrullista maastopyörää vastaan. Kyllä ne vannejarrulliset pyörät (ainakin maastoajossa kuuluvat museoon) koska nestetoimiset levyjarrut ovat käytössä niin paljon paremmat.

        Tiettyihin malleihin Maguralla on saatava ainakin jarrunestesäiliön kantta tiivisteen kanssa.
        Mutta Magura on myös valmistaja jonka jarruihin myydään pelkkää kahvaosaa hydrauliosien kanssa, joten jos vuoto on sellainen että sitä ei saa korjattua, kokoa jarrujärjestelmää ei joudu uusimaan.

        "Tiettyihin malleihin Maguralla on saatava ainakin jarrunestesäiliön kantta tiivisteen kanssa."

        Tarkotatko että se kansi siinä vuotaisi ?. Mihin näistä kannellisissa laitetaan se toinen täyttösäiliö ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tiettyihin malleihin Maguralla on saatava ainakin jarrunestesäiliön kantta tiivisteen kanssa."

        Tarkotatko että se kansi siinä vuotaisi ?. Mihin näistä kannellisissa laitetaan se toinen täyttösäiliö ?

        Mikä "toinen täyttösäiliö"?
        Kansi on irroitettavissa ja siinä on tiiviste, niin aina on olemassa mahdollisuus että tuo tiivisteellä oleva sauma ei pidä.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Mikä "toinen täyttösäiliö"?
        Kansi on irroitettavissa ja siinä on tiiviste, niin aina on olemassa mahdollisuus että tuo tiivisteellä oleva sauma ei pidä.

        Ja tämä irroitettava jarrunestesäiliön kansi löytyy ainakin Maguran malleista CT4 sekä CT5
        (kuten kuvastakin havaittavissa)
        https://magura.com/en/EUR/magura-ct

        Tätä säiliön kantta ja sen tiivistettä löytyy sitten myynnistä ihan omanaankin:
        https://www.bike24.com/p2530249.html


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mikä "toinen täyttösäiliö"?
        Kansi on irroitettavissa ja siinä on tiiviste, niin aina on olemassa mahdollisuus että tuo tiivisteellä oleva sauma ei pidä.

        Se säiliö mikä tulee kahvannippaan esim, shimanon jarruja ilmattaessa ?
        Vai ilmataanko Magurassa kansi ja tiiviste irti käyttäen sitä omaa öljytilaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se säiliö mikä tulee kahvannippaan esim, shimanon jarruja ilmattaessa ?
        Vai ilmataanko Magurassa kansi ja tiiviste irti käyttäen sitä omaa öljytilaa ?

        Se "nippa" on alapuolella eli koko kahva pitää kääntää ilmatessa.


    • Anonyymi

      Osaan Maguran hydraylista jarruista ei yläpuolella nippaa ole, vaan kahdella ruuvilla oleva säiliö. Säiliössä on kyllä sellanen tiiviste, mutta ongelma että hörppää ilmaa pyörän ollessa esim, vaakatasossa kuljetuksen takia tms... Harvemmin jarrut alkavat yhtäkkiä vuotamaan, vaan siihen on syynsä miksi se säiliö osa pidetään aina ns. yläasennossa.

      Siinä mielessä eroa muiden esim, Shimanon jarrujen ilmaukseen on se, että ilmaukseen ei tarvi kahta "pumppua", vaan se täytetään aina alhaalta täytetään säiliö ja naputellaan samalla jarruletkua. Tosin siinä voi kahta "pumppua" tarvita, että kahvassa olevasta säiliöstä imee vanhaa nestettä pois uuden tullessa tilalle, mutta varsinaista nippaa ei välttämättä ole.

      • Anonyymi

        Helppoa ja kätevää tuo hydraulijarrujen kanssa askarointi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helppoa ja kätevää tuo hydraulijarrujen kanssa askarointi.

        Hydraulisten levyjarrujen kokonaisvaltaiset ominaisuudet suhteessa muihin vaihtoehtoihin on niin paljon paremmat, että 2-4vuoden välein tehtävä jarrujen ilmaus / jarrunesteen vaihto on pieni vaiva.

        Mutta onneksi jokainen saa valita pyöränsä jarrujen perusteella jos haluaa, tosin tietyissä pyräluokissa (lähinnä maastopuolella) ei noille hydraulisille levyjarruille enään löydy oikein vaihtoehtoja (halvimmissa malleissa saattaa olla mekaaniset levyjarrut)


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Hydraulisten levyjarrujen kokonaisvaltaiset ominaisuudet suhteessa muihin vaihtoehtoihin on niin paljon paremmat, että 2-4vuoden välein tehtävä jarrujen ilmaus / jarrunesteen vaihto on pieni vaiva.

        Mutta onneksi jokainen saa valita pyöränsä jarrujen perusteella jos haluaa, tosin tietyissä pyräluokissa (lähinnä maastopuolella) ei noille hydraulisille levyjarruille enään löydy oikein vaihtoehtoja (halvimmissa malleissa saattaa olla mekaaniset levyjarrut)

        Kovin pitkö ketju saatu pienestä vaivasta.
        Vannejarrun kanssa ei tarvitse latailla osien räjäytyskuvia internetistä tai katsella opetusvideoita youtubesta. Riittää kun katsoo jarrua, ymmärtää sen toiminnan. Vika korjataan kädenkäänteessä.
        Vannejarrullisella ajetaan monta lenkkiä kun hydrauli-ihme vielä seisoo huoltopukilla keräämässä pölyä odottamassa osien saapumista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kovin pitkö ketju saatu pienestä vaivasta.
        Vannejarrun kanssa ei tarvitse latailla osien räjäytyskuvia internetistä tai katsella opetusvideoita youtubesta. Riittää kun katsoo jarrua, ymmärtää sen toiminnan. Vika korjataan kädenkäänteessä.
        Vannejarrullisella ajetaan monta lenkkiä kun hydrauli-ihme vielä seisoo huoltopukilla keräämässä pölyä odottamassa osien saapumista.

        Sillä ei ole oikeastaan mitään väliä mikä pyörä SINULLA on ja miten sinulla menee asiat pyöräsi kanssa..

        Aloittajalla on pyörässään Maguran nestetoimiset levyjarrut se se asia ei siitä mihinkään muutu vaikka kuinka kehut vannejarrujasi.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sillä ei ole oikeastaan mitään väliä mikä pyörä SINULLA on ja miten sinulla menee asiat pyöräsi kanssa..

        Aloittajalla on pyörässään Maguran nestetoimiset levyjarrut se se asia ei siitä mihinkään muutu vaikka kuinka kehut vannejarrujasi.

        En minä itsestäni puhunut vaan jarruista mutta toivotaan että aloittajakin pääsee pian ajamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä itsestäni puhunut vaan jarruista mutta toivotaan että aloittajakin pääsee pian ajamaan.

        Puhuit omista jarruista tai et, niin ei ne aloittajan hydrauliset levyjarrut siitä muuksi muutu, eikä myöskään muutu se tosiasia että tämän päivän pyörävalikoimassa lähes kaikki pyörät maastopuolella ja isoin osa maantiepyöristä ovat nesteteoimisilla levyjarruilla varustettuja.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Puhuit omista jarruista tai et, niin ei ne aloittajan hydrauliset levyjarrut siitä muuksi muutu, eikä myöskään muutu se tosiasia että tämän päivän pyörävalikoimassa lähes kaikki pyörät maastopuolella ja isoin osa maantiepyöristä ovat nesteteoimisilla levyjarruilla varustettuja.

        Ei muutu mutta antaa ehkä muille lukijoille ajattelemisen aihetta.


    • Anonyymi
      • Tuossa vielä Maguran virallinen video tuon yllä puheena olleen CT sarjan (jossa siis se irroitettava jarrunestesäiliön kansi) jarrujen ilmaamisesta,
        Poikkeaa hieman tuosta MT sarjan jarrujen ilmaamisesta.

        https://www.youtube.com/watch?v=-spF0eZ2T5A


    • Anonyymi

      Olen pyöräillyt kymmeniä vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä. Valitsin heti hydrauliset levyjarrut, kun se oli mahdollista.

      Olen vaihtanut paloja, koskaan ei ole ollut mitään vastaavaa ongelmaa.

      Vannejarruissa pitoa ei ole ja paloja sai olla vaihtamassa aina. Siis jos vanne oli kunnossa.

      • Anonyymi

        "Vannejarruissa pitoa ei ole ja paloja sai olla vaihtamassa aina. Siis jos vanne oli kunnossa."

        Täyttä paskaa... Hyvät vannejarrut pysäyttävät pyörän todella tehokkaasti. Lukkojarrutus onnistuu sekä kuivalla, että märällä kelillä (jolloin rengas ei kuitenkaan pidä)... Palojen vaihto on hyvin yksinkertainen toimenpide joka onnistuu perustyökaluilla ja palat ovat edullisia, en ole kokenut asiaa ongelmaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vannejarruissa pitoa ei ole ja paloja sai olla vaihtamassa aina. Siis jos vanne oli kunnossa."

        Täyttä paskaa... Hyvät vannejarrut pysäyttävät pyörän todella tehokkaasti. Lukkojarrutus onnistuu sekä kuivalla, että märällä kelillä (jolloin rengas ei kuitenkaan pidä)... Palojen vaihto on hyvin yksinkertainen toimenpide joka onnistuu perustyökaluilla ja palat ovat edullisia, en ole kokenut asiaa ongelmaksi.

        Hyvät vannejarrut (jotka eivät siis ole myöskään halvat) pitävät tietyissä olosuhteissa kyllä ihan kohtuullisen hyvin, mutta mutta. Sinullakaan ei ole siihen asiaan mitään ”lääkettä” että vannejarrujen jarrupinta eli vanteen kehä likaantuu todella helposti, yksi pieni mutapuron ylitys ja vannejarrujen jarrutuspito on hävinnyt usemman renkaan kierroksen ajaksi.

        Tämä on se asia miksi maastopuoli siirtyi todella nopealla tahdilla levyjarruihin vannejarruista kun niiden ominaisuudet tulivat tietylle tasolle ja nyt jo viimeisen kymmenen vuoden ajan vannejarruilla oleva maastopyörä on ollut harvinaisuus ja jotain halpamalleista lukuunottamatta niitä ei ole ollut edes myynnissä vuosiin.

        Oma näkökantani asiaan on paljolti maastokuskin näkökanta.

        Kuivalla asfaltilla hyvä vannejarru on riittävä mutta sen ominaisuudet (painoa lukuunottamatta) ei ole lähelläkään saman hintaluokan nestiroimisten levyjarrujen toimintaa.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Hyvät vannejarrut (jotka eivät siis ole myöskään halvat) pitävät tietyissä olosuhteissa kyllä ihan kohtuullisen hyvin, mutta mutta. Sinullakaan ei ole siihen asiaan mitään ”lääkettä” että vannejarrujen jarrupinta eli vanteen kehä likaantuu todella helposti, yksi pieni mutapuron ylitys ja vannejarrujen jarrutuspito on hävinnyt usemman renkaan kierroksen ajaksi.

        Tämä on se asia miksi maastopuoli siirtyi todella nopealla tahdilla levyjarruihin vannejarruista kun niiden ominaisuudet tulivat tietylle tasolle ja nyt jo viimeisen kymmenen vuoden ajan vannejarruilla oleva maastopyörä on ollut harvinaisuus ja jotain halpamalleista lukuunottamatta niitä ei ole ollut edes myynnissä vuosiin.

        Oma näkökantani asiaan on paljolti maastokuskin näkökanta.

        Kuivalla asfaltilla hyvä vannejarru on riittävä mutta sen ominaisuudet (painoa lukuunottamatta) ei ole lähelläkään saman hintaluokan nestiroimisten levyjarrujen toimintaa.

        Ja jos tuo mainitsemani ”mutapuron ylitys” tuntuu liian eksoottiselta niin vaihda siihen tilalle 5cm:n loskakerroksen omaava kevyenliikenteenväylä ja taas ollaan olosuhteissa missä vannejarrut ovat ylitsepääsemättömissä ongelmissa kun väylän pinnassa oleva loska roiskuu/kerääntyy vanteen pinnalle.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja jos tuo mainitsemani ”mutapuron ylitys” tuntuu liian eksoottiselta niin vaihda siihen tilalle 5cm:n loskakerroksen omaava kevyenliikenteenväylä ja taas ollaan olosuhteissa missä vannejarrut ovat ylitsepääsemättömissä ongelmissa kun väylän pinnassa oleva loska roiskuu/kerääntyy vanteen pinnalle.

        Minulla on hyvät palat jotka toimii melkein paremmin kostealla vanteenpinnalla. Ne toimivat hyvin myös talviajossa. Tuntuu että eniten ongelmia on niillä jotka eivät ole vannejarruilla aikoihin ajaneet ja lukevat yleistyksiä joita jotkut hokevat foorumeilla.
        Ensikäden tieto on arvokkainta, ei huhupuheet.
        Ehkä palatkin ovat yhä kehittyneet viime vuosina, pyöriä joissa on vannejarrut on liikenteessä olevista pyöristä iso osa edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on hyvät palat jotka toimii melkein paremmin kostealla vanteenpinnalla. Ne toimivat hyvin myös talviajossa. Tuntuu että eniten ongelmia on niillä jotka eivät ole vannejarruilla aikoihin ajaneet ja lukevat yleistyksiä joita jotkut hokevat foorumeilla.
        Ensikäden tieto on arvokkainta, ei huhupuheet.
        Ehkä palatkin ovat yhä kehittyneet viime vuosina, pyöriä joissa on vannejarrut on liikenteessä olevista pyöristä iso osa edelleen.

        Vannejarrumies on vielä lapsuudessaan 50-60-luvuilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on hyvät palat jotka toimii melkein paremmin kostealla vanteenpinnalla. Ne toimivat hyvin myös talviajossa. Tuntuu että eniten ongelmia on niillä jotka eivät ole vannejarruilla aikoihin ajaneet ja lukevat yleistyksiä joita jotkut hokevat foorumeilla.
        Ensikäden tieto on arvokkainta, ei huhupuheet.
        Ehkä palatkin ovat yhä kehittyneet viime vuosina, pyöriä joissa on vannejarrut on liikenteessä olevista pyöristä iso osa edelleen.

        Kerrotko kuinka hyvin nuo vannejarrut toimisivat kyseisissä kuvieni tapauksissa?
        Kun vanne täynnä jäätä/mutaa? Kerrotko oikeasti että toimisivat..? Ei, eivät ne toimi mutaisella taikka jäätyneellä vanteella.
        https://aijaa.com/SoVQqk
        https://aijaa.com/qR0vFg

        Herää nykypäivään, kehitys kulkee eteenpäin polkupyörteollisuus on siirtynyt levyjarruihin pidät niistä taikka et.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko kuinka hyvin nuo vannejarrut toimisivat kyseisissä kuvieni tapauksissa?
        Kun vanne täynnä jäätä/mutaa? Kerrotko oikeasti että toimisivat..? Ei, eivät ne toimi mutaisella taikka jäätyneellä vanteella.
        https://aijaa.com/SoVQqk
        https://aijaa.com/qR0vFg

        Herää nykypäivään, kehitys kulkee eteenpäin polkupyörteollisuus on siirtynyt levyjarruihin pidät niistä taikka et.

        On minulla maastopyörä hydraulisilla nelimantä jarruilla.
        Talvella ei ole vannejarrullisella ollut ongelmia pakkasella ajellessa, pidit siitä tai et. Satoja kilometreja ajoin viime talvena ja aion ajaa ensi talvenakin.

        Nuo minun Shimanon hydrauliset levyjarrut muuttuvat talvipakkasella hyvin äkkinäisiksi, tehoa tulee normaalia enemmän mihin on tottunut ja tuo on mielestäni aika huono yhtälö liukkaalla kelillä. Eli on niilläkin heikkoutensa.
        Lisäksi vinkuvat aina märällä sekä talviajossa ja olen allerginen sellaiselle. Vannejarrut ovat äänettömät.


    • Anonyymi

      Noniin kiitoksia vastauksesta ja päivitystä tilanteeseen. En ole varma mistä on vuotanut, mutta kuivasin ja putsasin ympäristön, sekä avasin sen säiliön ja näytti tiivistekin ehjältä.
      Tässä vaiheessa en lähde korjaamaan mitään kun ei vikakaan ole tiedossa. Nyt pitää tosiaan ilmata jarrut Puuilom Alligator hydraulijarrujen ilmaussarja Shimano/Tektro/Magura sarjalla. 47.99€ sarjalla.

      Sen verran olen pyörän huoltovideoita pariin päivään katellut, että koitan putsata sylinterit samalla. Kyseessä siis pyörä jonka käytettynä ostin. Myyjä sanoi että vaijerit on uusittu ja on pyörä kuitenkin ihan siistihkö.

    • Anonyymi

      "Tuossa vielä Maguran virallinen video tuon yllä puheena olleen CT sarjan (jossa siis se irroitettava jarrunestesäiliön kansi) jarrujen ilmaamisesta,
      Poikkeaa hieman tuosta MT sarjan jarrujen ilmaamisesta."

      Kannattaa muistaa se asia ettei se kansi ole, eikä kuulukkaan olla mikään täysin tiivis. Siinä kannessa on muutenkin suurennuslasilla nähtävissä nuppineulan vahvuinen reikä.

    • Anonyymi

      Eli sitä säiliötä siis ei kannata laittaa täyteen, tai se ylimääräinen kaiketi tulee jarruttaessa pois. Siisimpää kyllä kun jättää suosiolla vaikkapa puoleen väliin nestettä ja kansi kiinni.

      • Anonyymi

        Ei todellakaan noin, vaan aivan täyteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan noin, vaan aivan täyteen

        Minä laitoin kerran täyteen ja muutaman kerran kahvasta painaessa tuli ylimääräset pihalle siitä reiästä. Noh, siinähän siistimistä sitten on, mutta ei kai siinä. Rätti mukaan kun menee ajelemaan ensi kerrat ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä laitoin kerran täyteen ja muutaman kerran kahvasta painaessa tuli ylimääräset pihalle siitä reiästä. Noh, siinähän siistimistä sitten on, mutta ei kai siinä. Rätti mukaan kun menee ajelemaan ensi kerrat ?

        Eli aina täyteen.


    • Anonyymi

      Santtu: "Aloittajalla on pyörässään Maguran nestetoimiset levyjarrut se se asia ei siitä mihinkään muutu vaikka kuinka kehut vannejarrujasi."

      Hyvin sanottu.

      Sen lisäksi, että tuo Vannejarrumies haukkuu kaikki muut jarrut, hän jättää vastaamatta aloittajalle. Välittämättä muista hän höpisee ihan omia asioitaan. Hänen pyörässään on myös teräsputkirunko, joka on kestänyt jo sen 25 - 35 vuotta. Hänen pyörässään on kapeat renkaat ja käppyräsarvet, tietenkin.

      Pyörällä ajetaan vain maantiellä, koska 70-luvulla ei ollut maastopyöriä eikä sopivia kumeja. Sähkömoottori ja akku pyörässä ovat kirosanoja. Ainoa hyväksyttävä asia voisi olla renkaan ulkopintaan kytkettävä dynamo, jolla pyörään saa valot.

    • Anonyymi

      Noniin, täälä on keskustelut edennyt. Pitikin hiukan jäsennellä mitä meinaa mikäkin.
      Mutta asiaan, Maguran jarrujen ilmaus eteni hyvin ja vähemmän hyvin. Molemmat jarrut käsittelin, eli palat käteen, pieni kevyt hionta sekä sylintereiden herättely, ja kyllä ne näytti hiukan heräävänkin. Kävi sillai että etujarrut mitkä yhtäkkiä katosivat sain hyvään kuntoon ja jarru pelaa kuten kuuluukiin. Takajarrusta tuli tehoton, eli siinä ilmauksessa möhlin jotain. Se pitää siis tehdä uusiksi, ja tarkemmalla ajatuksella.

      Tosiaan siinä kahvoissa ei mitään ilmausjuttuja sen kummemmin ole, vaan siinä ilmeisesti otetaan vaan kansi auki, tai näin ainakin tein. Kun lopetin alhaalta öljyn lisäämisen, niin kahvan säiliö oli niin täynnä että hiukan tuli pois kun laitoin kannen ja tiivisteen takasi. Sitte muutaman kerran painelin kahvasta, ja siinä muuttui, paitsi just nyt takajarru.


      Löysin videon missä on aikapitkälle samanlainen kun mun pyörän jarru kahvojen osalta, eli siis se säiliö homma. https://www.youtube.com/watch?v=Gstop_ipP-I&t=191s

    • Anonyymi

      Shimanon kanssa ei tuollaisia ongelmia ole. Shimanoon saa jarrupalat vaikka Prismasta.

      • Anonyymi

        Sehän riippuu ihan mallista mitä jarrupaloja minkäkin pyörän Shimanon jarrut käyttävät.
        Ihan vain tiedoksi että niitä on suhteellisen iso lista eri paloja ja kaikkia ei ole Prismassa myynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän riippuu ihan mallista mitä jarrupaloja minkäkin pyörän Shimanon jarrut käyttävät.
        Ihan vain tiedoksi että niitä on suhteellisen iso lista eri paloja ja kaikkia ei ole Prismassa myynnissä.

        Tämäkin oli yksinkertaisempaa vannejarrujen kanssa :D V-jarruun v-jarrupalat, maantiejarruun maantiepalat, cantijarruun cantipalat, aina toimi.
        Vaan ei toimi jos ostaa levyjarruun levyjarrupalat, niitä on satoja erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin oli yksinkertaisempaa vannejarrujen kanssa :D V-jarruun v-jarrupalat, maantiejarruun maantiepalat, cantijarruun cantipalat, aina toimi.
        Vaan ei toimi jos ostaa levyjarruun levyjarrupalat, niitä on satoja erilaisia.

        Jep, toki cantilever/keskivetojarruihinkin on kaksi eri palatyyppiä, mutta niiden kansssa pysyy laskuissa. Ja halpojakin ovat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, toki cantilever/keskivetojarruihinkin on kaksi eri palatyyppiä, mutta niiden kansssa pysyy laskuissa. Ja halpojakin ovat.

        Eli vähän kuin Sulo Vilen, ostetaan mitä vain kunhan halvalla saadaan.
        Muilla ominaisuuksilla kuin hinta ei sitten ole väliä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin oli yksinkertaisempaa vannejarrujen kanssa :D V-jarruun v-jarrupalat, maantiejarruun maantiepalat, cantijarruun cantipalat, aina toimi.
        Vaan ei toimi jos ostaa levyjarruun levyjarrupalat, niitä on satoja erilaisia.

        Levyjarrujen tiedoista löytyy mikä/mitkä jarrupalat siihen malliin käy ja sitten ostetaan kyseiset…
        Mikä tässä on hankalaa?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eli vähän kuin Sulo Vilen, ostetaan mitä vain kunhan halvalla saadaan.
        Muilla ominaisuuksilla kuin hinta ei sitten ole väliä

        Laadukkaatkaan palat eivät sattumoisin ole kohtuuttoman hintaisia.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Levyjarrujen tiedoista löytyy mikä/mitkä jarrupalat siihen malliin käy ja sitten ostetaan kyseiset…
        Mikä tässä on hankalaa?

        Levyjarrupalojen saatavuus on hankalaa, jos itselle on osunut harvinaisempi malli. Tilaamalla päälle tulevat toimituskulut.

        Minulla on käytössä vannejarrut sekä vaijeri- ja nestelevyjarrut (eri pyörissä, viisastelijoille tiedoksi). Vannejarrut vaativat ehdottomasti eniten säätöä ja palojen vaihtelua. Nestejarrujen huolto on hieman monimutkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Levyjarrupalojen saatavuus on hankalaa, jos itselle on osunut harvinaisempi malli. Tilaamalla päälle tulevat toimituskulut.

        Minulla on käytössä vannejarrut sekä vaijeri- ja nestelevyjarrut (eri pyörissä, viisastelijoille tiedoksi). Vannejarrut vaativat ehdottomasti eniten säätöä ja palojen vaihtelua. Nestejarrujen huolto on hieman monimutkaista.

        Vannejarruissa V-malli on kaikkein hankalin säädettävä. Canti on hieman parempi, kuten länkisivuvetokin. Helpoin on keskivetoinen länkimalli, etenkin vapauttajalla varustettuna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Levyjarrupalojen saatavuus on hankalaa, jos itselle on osunut harvinaisempi malli. Tilaamalla päälle tulevat toimituskulut.

        Minulla on käytössä vannejarrut sekä vaijeri- ja nestelevyjarrut (eri pyörissä, viisastelijoille tiedoksi). Vannejarrut vaativat ehdottomasti eniten säätöä ja palojen vaihtelua. Nestejarrujen huolto on hieman monimutkaista.

        Kyllä nyt ainakin isommista pyöräliikkeistä löytyy suht iso valikoima eri jarrupaloja ja jos oikeasti on harvinaisempaa jarrua pyörässä niin sitten tosiaan tilaamalla, Ostaa yhdet palaparit varastoon kun sopivat osuu kohdalle jos tuo ostopuoli epäilyttää, ne kun eivät vanhene samalla tavalla kun vannejarrujen palat joiden ominaisuudet muuttuvat (yleensä huonompaan suuntaan) ikääntyessään.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kyllä nyt ainakin isommista pyöräliikkeistä löytyy suht iso valikoima eri jarrupaloja ja jos oikeasti on harvinaisempaa jarrua pyörässä niin sitten tosiaan tilaamalla, Ostaa yhdet palaparit varastoon kun sopivat osuu kohdalle jos tuo ostopuoli epäilyttää, ne kun eivät vanhene samalla tavalla kun vannejarrujen palat joiden ominaisuudet muuttuvat (yleensä huonompaan suuntaan) ikääntyessään.

        Mutta paloja uusitaa ja ne ovat edullisia - vaihtokin on helppoa. Joten ei ole ongelma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta paloja uusitaa ja ne ovat edullisia - vaihtokin on helppoa. Joten ei ole ongelma.

        Niin, molempia jarrupalatyyppejä uusitaan kun ne ovat kuluneet "loppuun" (taikka mielummin hieman tätä ennen), eli ostetaan uudet palat ja vaihdetaan ne.
        Molemmissa jarrutyypeissä vaihto on helpohkoa ja kummassakaan jarrutyypissä perustason palat eivät isoja summia maksa.
        Asiassa kannattaa myös huimioida että samantasoisella käytöllä levujarrujen palat kestävät lähtökohatisesti pidemmän ajomatkan. Eli vannejarrujen hieman pienempi hinta sitten osittain kuoleentuu niiden lyhyemmällä käyttöiällä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, molempia jarrupalatyyppejä uusitaan kun ne ovat kuluneet "loppuun" (taikka mielummin hieman tätä ennen), eli ostetaan uudet palat ja vaihdetaan ne.
        Molemmissa jarrutyypeissä vaihto on helpohkoa ja kummassakaan jarrutyypissä perustason palat eivät isoja summia maksa.
        Asiassa kannattaa myös huimioida että samantasoisella käytöllä levujarrujen palat kestävät lähtökohatisesti pidemmän ajomatkan. Eli vannejarrujen hieman pienempi hinta sitten osittain kuoleentuu niiden lyhyemmällä käyttöiällä.

        Ja ne on erittäin helppo vaihtaa... Ja ovat halpoja, laadukkaatkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja ne on erittäin helppo vaihtaa... Ja ovat halpoja, laadukkaatkin.

        Pidätkö jarrupalojen vaihdon helppoutta jotenkin olennaisena mittarina jarrujen ”kokonais hyvyyttä” mitattaessa?
        Toimenpide tehdään suhteellisen harvoin vannejarrujen kohdalla ja vielä harvemmin levyjarrujen kohdalla. Vaikea tuo vaihto ei ole kummassakaan jarrutyypissä.

        Itse arvostan jarruissa pitkälti muita asioita, eli niiden jarrutustehoa, tunnokkuutta ja ennakoitavaa käyttäytymistä kaikissa olosuhteissa ja palojen vaihdon helppous (joka siis mielestäni on helppoa molemmissa malleissa) on sitten omassa arvostelussani jossa sijalla ”ynnä muut asiat”.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Pidätkö jarrupalojen vaihdon helppoutta jotenkin olennaisena mittarina jarrujen ”kokonais hyvyyttä” mitattaessa?
        Toimenpide tehdään suhteellisen harvoin vannejarrujen kohdalla ja vielä harvemmin levyjarrujen kohdalla. Vaikea tuo vaihto ei ole kummassakaan jarrutyypissä.

        Itse arvostan jarruissa pitkälti muita asioita, eli niiden jarrutustehoa, tunnokkuutta ja ennakoitavaa käyttäytymistä kaikissa olosuhteissa ja palojen vaihdon helppous (joka siis mielestäni on helppoa molemmissa malleissa) on sitten omassa arvostelussani jossa sijalla ”ynnä muut asiat”.

        Juuri samoista syistä pidän vannejarruista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri samoista syistä pidän vannejarruista.

        Tuo on hyvä vitsi vuonna 2025, vuonna 1972 lapsen suusta tuo asia olisi varmasti ollut ihan totta. Suomessa ratasvaihdekin oli silloin vielä harvinaisuus.

        Vannejarrua suosii pieni marginaaliryhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hyvä vitsi vuonna 2025, vuonna 1972 lapsen suusta tuo asia olisi varmasti ollut ihan totta. Suomessa ratasvaihdekin oli silloin vielä harvinaisuus.

        Vannejarrua suosii pieni marginaaliryhmä.

        Apuvälinemies havaittu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apuvälinemies havaittu

        Jouduin ihan tarkastamaan, mikä tilanne on nyt ja mikä se oli vuonna 1972.

        Jos maantiepyörä maksaa 10 - 20 000 €, niissä on lähes poikkeuksetta hydrauliset levyjarrut. Maasto- ja sähköpyörissä vannejarruja tuskin saa edes tilaamalla. Halvoissa pyörissä vannejarrut voivat olla vakiona, ja syynä on tietenkin vain hinta - halvinta mahdollista kuraa ensiasennukseen.

        Vuonna 1972, kun ratasvaihde oli Suomessa vielä uusi, vannejarru oli pop. Myös Opel oli silloin pop!

        Vannejarruja kaipaavat tänään ja haluavat varta vasten vain iäkkäät ihmiset, jotka ovat tottuneet kymmenien vuosien aikana niihin. Jos vannejarru olisi niin loistava tuote, miksi kaikissa autoissa ja kaikissa moottoripyörissä on levyjarrut? Sitä sopii kysyä.

        Levyjarru on paljon tehokkaampi kuin vannejarru eli jarrutusvoima on levyjarrun paras puoli. Sateella vanteen kehä on yleensä märkä ja likainen, joten palat liukuvat vanteella kuin luistimet jäällä. Lisäksi kun vannejarrun jarruvipuun kohdistetaan painetta, jarruttaminen kestää sekunnin murto-osan, ja näin tapahtuu myös kuivalla.

        Levyjarru jarruttaa aina samalla tavalla ja välittömästi, ja jokainen vipuun kohdistuva voimakilo vastaa täsmälleen haluttua tehoa. Tarkkuus ja teho ovat siksi kaksi tärkeintä etua, eikä näitä etuja voida saavuttaa vannejarruilla. Huonoilla vannejarruilla pyörä pysähtyy äärimmäisen hitaasti, ja täydelläkin puristuksella ehkä vain hidastuu, mutta levyjarruilla pyörä saattaa pysähtyä liiankin nopeasti. Tehokkaat levyjarrut vaativat vain paria sormea, joten herkkyyttä saattaa joutua harjoittelemaan.

        On toki mainittava, että halvat hydrauliset levyjarrut saattavat olla teholtaan yhtä huonot kuin kalliit vannejarrut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin ihan tarkastamaan, mikä tilanne on nyt ja mikä se oli vuonna 1972.

        Jos maantiepyörä maksaa 10 - 20 000 €, niissä on lähes poikkeuksetta hydrauliset levyjarrut. Maasto- ja sähköpyörissä vannejarruja tuskin saa edes tilaamalla. Halvoissa pyörissä vannejarrut voivat olla vakiona, ja syynä on tietenkin vain hinta - halvinta mahdollista kuraa ensiasennukseen.

        Vuonna 1972, kun ratasvaihde oli Suomessa vielä uusi, vannejarru oli pop. Myös Opel oli silloin pop!

        Vannejarruja kaipaavat tänään ja haluavat varta vasten vain iäkkäät ihmiset, jotka ovat tottuneet kymmenien vuosien aikana niihin. Jos vannejarru olisi niin loistava tuote, miksi kaikissa autoissa ja kaikissa moottoripyörissä on levyjarrut? Sitä sopii kysyä.

        Levyjarru on paljon tehokkaampi kuin vannejarru eli jarrutusvoima on levyjarrun paras puoli. Sateella vanteen kehä on yleensä märkä ja likainen, joten palat liukuvat vanteella kuin luistimet jäällä. Lisäksi kun vannejarrun jarruvipuun kohdistetaan painetta, jarruttaminen kestää sekunnin murto-osan, ja näin tapahtuu myös kuivalla.

        Levyjarru jarruttaa aina samalla tavalla ja välittömästi, ja jokainen vipuun kohdistuva voimakilo vastaa täsmälleen haluttua tehoa. Tarkkuus ja teho ovat siksi kaksi tärkeintä etua, eikä näitä etuja voida saavuttaa vannejarruilla. Huonoilla vannejarruilla pyörä pysähtyy äärimmäisen hitaasti, ja täydelläkin puristuksella ehkä vain hidastuu, mutta levyjarruilla pyörä saattaa pysähtyä liiankin nopeasti. Tehokkaat levyjarrut vaativat vain paria sormea, joten herkkyyttä saattaa joutua harjoittelemaan.

        On toki mainittava, että halvat hydrauliset levyjarrut saattavat olla teholtaan yhtä huonot kuin kalliit vannejarrut.

        Kyllä sateellakin vannejarrun saa lukkoon, ei se ole ongelma. Ongelma on lukossa oleva rengas ja märkä tienpinta.

        Jos puristus voima on liian alhainen vannejarrujen käyttöön, on syytä huoleen:

        https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/vahva-kadenpuristus-ennustaa-pitempaa-elamaa/?origin=serp_auto


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vannejarrut ovat nykyisin laadukkaissa pyörissä harvinaiset?

        Miksi vaihteita tarvitaan 30 kunnes oivalletaan, että kymmenen riittää jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vaihteita tarvitaan 30 kunnes oivalletaan, että kymmenen riittää jne.

        "Miksi vannejarrut ovat nykyisin laadukkaissa pyörissä harvinaiset?"

        Turha pilata laatua pelleilyllä. Ei urheiluautoonkaan panna ruostuneita peltejä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vaihteita tarvitaan 30 kunnes oivalletaan, että kymmenen riittää jne.

        Tuon mahdollisti takavaihtajien kapasiteetin kehitys, vaihteiden määrä ei sinänsä ole/ollut iseisarvo, vaan ison ja pienenpään ero ja ulkoisilla vaihtajilla toteutettuna siitä tuli vain isoimmillaan tuollainen 3*10s. vaihteisto. Todellisuudessahan tuollaisessa vaihteistoratkaisussa on todellisuudessa joku 16-20 eri välitys-suhdetta mitä pystytään todellisuudessa käyttämään. Kaikki yhdistelmät eivät ole ketjulinjan liiallisen vääntymisen takia mahdollisia ja sitten eri ratasyhdistelmillä tulee todellisuudessa käytännössä samoja välityssuhteita.

        Vaihdinkapasiteetin suureneminen johti isompiin (ja vielä useampilehtisiin) takapakkoihin ja tämän myötä maastossa siirryttiin 1x ja maantiellä 2x vaihteistoihin joilla on sama tai laajempi välitysalue kuin vanhalla 3x vaihteistolla.
        Eli kehitys on tässäkin kehittynyt kuten jarruissakin.
        Kun tietty kehityssuunta on kuljettu loppuun niin kehitetään jotain uutta (kuten vannejarrujen korvautuminen levyjarruilla),


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuon mahdollisti takavaihtajien kapasiteetin kehitys, vaihteiden määrä ei sinänsä ole/ollut iseisarvo, vaan ison ja pienenpään ero ja ulkoisilla vaihtajilla toteutettuna siitä tuli vain isoimmillaan tuollainen 3*10s. vaihteisto. Todellisuudessahan tuollaisessa vaihteistoratkaisussa on todellisuudessa joku 16-20 eri välitys-suhdetta mitä pystytään todellisuudessa käyttämään. Kaikki yhdistelmät eivät ole ketjulinjan liiallisen vääntymisen takia mahdollisia ja sitten eri ratasyhdistelmillä tulee todellisuudessa käytännössä samoja välityssuhteita.

        Vaihdinkapasiteetin suureneminen johti isompiin (ja vielä useampilehtisiin) takapakkoihin ja tämän myötä maastossa siirryttiin 1x ja maantiellä 2x vaihteistoihin joilla on sama tai laajempi välitysalue kuin vanhalla 3x vaihteistolla.
        Eli kehitys on tässäkin kehittynyt kuten jarruissakin.
        Kun tietty kehityssuunta on kuljettu loppuun niin kehitetään jotain uutta (kuten vannejarrujen korvautuminen levyjarruilla),

        Tosimiehet ajaa sinkulalla tai fiksillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosimiehet ajaa sinkulalla tai fiksillä.

        Tosimiehet juoksee, siinä ei ole pyöriä ja rattaita apuna.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuon mahdollisti takavaihtajien kapasiteetin kehitys, vaihteiden määrä ei sinänsä ole/ollut iseisarvo, vaan ison ja pienenpään ero ja ulkoisilla vaihtajilla toteutettuna siitä tuli vain isoimmillaan tuollainen 3*10s. vaihteisto. Todellisuudessahan tuollaisessa vaihteistoratkaisussa on todellisuudessa joku 16-20 eri välitys-suhdetta mitä pystytään todellisuudessa käyttämään. Kaikki yhdistelmät eivät ole ketjulinjan liiallisen vääntymisen takia mahdollisia ja sitten eri ratasyhdistelmillä tulee todellisuudessa käytännössä samoja välityssuhteita.

        Vaihdinkapasiteetin suureneminen johti isompiin (ja vielä useampilehtisiin) takapakkoihin ja tämän myötä maastossa siirryttiin 1x ja maantiellä 2x vaihteistoihin joilla on sama tai laajempi välitysalue kuin vanhalla 3x vaihteistolla.
        Eli kehitys on tässäkin kehittynyt kuten jarruissakin.
        Kun tietty kehityssuunta on kuljettu loppuun niin kehitetään jotain uutta (kuten vannejarrujen korvautuminen levyjarruilla),

        "eri ratasyhdistelmillä tulee todellisuudessa käytännössä samoja välityssuhteita"

        Ei sillä ole merkitystä. Eturatas valitaan käytettävän vauhtialueen mukaan. Esim. ylämäkeen ei valita isointa eturatasta jne.

        "Kun tietty kehityssuunta on kuljettu loppuun niin kehitetään jotain uutta "

        1x systeemillä palattiin takaisin 70-luvulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin ihan tarkastamaan, mikä tilanne on nyt ja mikä se oli vuonna 1972.

        Jos maantiepyörä maksaa 10 - 20 000 €, niissä on lähes poikkeuksetta hydrauliset levyjarrut. Maasto- ja sähköpyörissä vannejarruja tuskin saa edes tilaamalla. Halvoissa pyörissä vannejarrut voivat olla vakiona, ja syynä on tietenkin vain hinta - halvinta mahdollista kuraa ensiasennukseen.

        Vuonna 1972, kun ratasvaihde oli Suomessa vielä uusi, vannejarru oli pop. Myös Opel oli silloin pop!

        Vannejarruja kaipaavat tänään ja haluavat varta vasten vain iäkkäät ihmiset, jotka ovat tottuneet kymmenien vuosien aikana niihin. Jos vannejarru olisi niin loistava tuote, miksi kaikissa autoissa ja kaikissa moottoripyörissä on levyjarrut? Sitä sopii kysyä.

        Levyjarru on paljon tehokkaampi kuin vannejarru eli jarrutusvoima on levyjarrun paras puoli. Sateella vanteen kehä on yleensä märkä ja likainen, joten palat liukuvat vanteella kuin luistimet jäällä. Lisäksi kun vannejarrun jarruvipuun kohdistetaan painetta, jarruttaminen kestää sekunnin murto-osan, ja näin tapahtuu myös kuivalla.

        Levyjarru jarruttaa aina samalla tavalla ja välittömästi, ja jokainen vipuun kohdistuva voimakilo vastaa täsmälleen haluttua tehoa. Tarkkuus ja teho ovat siksi kaksi tärkeintä etua, eikä näitä etuja voida saavuttaa vannejarruilla. Huonoilla vannejarruilla pyörä pysähtyy äärimmäisen hitaasti, ja täydelläkin puristuksella ehkä vain hidastuu, mutta levyjarruilla pyörä saattaa pysähtyä liiankin nopeasti. Tehokkaat levyjarrut vaativat vain paria sormea, joten herkkyyttä saattaa joutua harjoittelemaan.

        On toki mainittava, että halvat hydrauliset levyjarrut saattavat olla teholtaan yhtä huonot kuin kalliit vannejarrut.

        Vannajarrut oli hyvin yleiset vielä 10 vuotta sitten uusissa pyörissä.

        "Sateella vanteen kehä on yleensä märkä ja likainen, joten palat liukuvat vanteella kuin luistimet jäällä"

        Hyvin yleinen ongelma niillä joilla ei ole vannejarruista kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vannajarrut oli hyvin yleiset vielä 10 vuotta sitten uusissa pyörissä.

        "Sateella vanteen kehä on yleensä märkä ja likainen, joten palat liukuvat vanteella kuin luistimet jäällä"

        Hyvin yleinen ongelma niillä joilla ei ole vannejarruista kokemusta.

        Tarkoitatko lihasheikkoutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosimiehet juoksee, siinä ei ole pyöriä ja rattaita apuna.

        Fiksillä ei ole apuja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "eri ratasyhdistelmillä tulee todellisuudessa käytännössä samoja välityssuhteita"

        Ei sillä ole merkitystä. Eturatas valitaan käytettävän vauhtialueen mukaan. Esim. ylämäkeen ei valita isointa eturatasta jne.

        "Kun tietty kehityssuunta on kuljettu loppuun niin kehitetään jotain uutta "

        1x systeemillä palattiin takaisin 70-luvulle.

        Käytännössä, tosin granny-ratas on oletuksena isompi kuin tuolloin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1666
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1571
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      276
      1317
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1282
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      895
    6. 66
      864
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      65
      853
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      841
    9. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      42
      838
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      801
    Aihe