Vanhat vuokrat

Anonyymi-ap

Vuonna 2012 minulla oli ongelmia vuokranmaksussa, ja kaikki päättyi ulosotossa. Summa oli noin 2500€. Olen sittemmin asunut ulkomailla/opiskellut, ja summa kasvoi aika paljon. Asunnon vuokraaja palkkasi perintäyhtiön (B12 Impact), joka sai oikeuden päätöksen vuonna 2012. Vuosina 2021 ja 2022 maksoin velan ulosoton kautta. Olin sen jälkeen jonkin aikaa työttömänä, ja asia palautettiin takaisin perintäyhtiölle. Vuonna 2024 tapaus ilmestyy uudelleen ulosotossa, vuokranantajan omalla nimellä. Entinen vuokranantaja on siis lopettanut yhteistyönsä B12 impactin kanssa ja toimii nyt yksin, omalla nimellään. Velka maksetaan, ja joulukuussa 2024 velka katoaa kokonaan ulosotosta, saldo on nolla (vaikkei kaikkea maksettu) ja "palautettu".
Nyt tapaus ilmestyy uudelleen ulosottoon, henkilön omalla nimellä (ei siis mitään B12 vaikutusta) ja minulla ei ole aavistustakaan, onko summa oikea.

Ulosottomies on luvannut selvittää mitä on tapahtunut. Mutta ihmettelen, kun se on B12 Impact, joka on saanut oikeuden päätöksen, voiko entinen vuokranantaja "erottaa" perintäyhtiön, ja omalla nimellään pyytää ulosottoa perimään velkaa B12 Impactin oikeuden päätöksen perusteella?

Vai onko niin, että ulosotto sulki asia joulukuussa 2024 asian perusteiden puuttumisen vuoksi? Ihmettelen kun asia katosi, vaikka minulla on säännölliset tulot, asiassa oli ollut useita maksuja ulosoton kautta edeltävinä kuukausina, ja saldo oli edelleen noin 2500€.
Mitä olisi voinut tapahtua?

8

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Luultavasti vuokranantaja luulee tekevänsä helpot rahat? Sinänsä tuo velanperijän vaihtuminen on ihan normaalia eli velka myydään kolmannelle osapuolelle mutta siitä pitää aina ilmoittaa myös velalliselle..no tässä taas tullaan siihen miten todistat että siitä on ilmoitettu jne. No oli miten oli mutta sullahan näkyy kaikki maksetut määrät kun kirjaudun UO:n sivuille, eikö sitlä jo siis nää että homma on finaalissa, sielä kun näkyy kuitissa paljonko mitäkin velkaa on jäljellä.

"se on B12 Impact, joka on saanut oikeuden päätöksen, voiko entinen vuokranantaja "erottaa" perintäyhtiön, ja omalla nimellään pyytää ulosottoa perimään velkaa B12 Impactin oikeuden päätöksen perusteella"

• Anonyymi

Tiedän, että velkoja myydään perintätoimistojen välillä, mutta tässä tapauksessa yksityishenkilö on lopettanut kaiken yhteydenpidon perintätoimistoon (velka ei ole enää perintätoimiston Internet-portaalissa) ja perii velkaa nyt itse, omalla nimellä. Vuokranantaja ei siis ole yritys vaan yksityishenkilö.

UO:n sivulla lukee (kuten kirjoitan viestissä), että "asia palautettu" joulukuussa 2024. UO siis lopetti perinnän ennen kuin velka on maksettu, 6 kuukautta
        sitten joulukuussa. En ole koskaan saanut UO:lta mitään selitystä miksi, vaikka pyysin sitä useita kertoja.

Nyt se onntullut uudelleen UO:on, vaikka he palauttivat sen joulukuussa 2024.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedän, että velkoja myydään perintätoimistojen välillä, mutta tässä tapauksessa yksityishenkilö on lopettanut kaiken yhteydenpidon perintätoimistoon (velka ei ole enää perintätoimiston Internet-portaalissa) ja perii velkaa nyt itse, omalla nimellä. Vuokranantaja ei siis ole yritys vaan yksityishenkilö.

UO:n sivulla lukee (kuten kirjoitan viestissä), että "asia palautettu" joulukuussa 2024. UO siis lopetti perinnän ennen kuin velka on maksettu, 6 kuukautta
        sitten joulukuussa. En ole koskaan saanut UO:lta mitään selitystä miksi, vaikka pyysin sitä useita kertoja.

Nyt se onntullut uudelleen UO:on, vaikka he palauttivat sen joulukuussa 2024.

Niin tuossahan sen jo syyn itse sanotkin -> "yksityishenkilö on lopettanut kaiken yhteydenpidon perintätoimistoon (velka ei ole enää perintätoimiston Internet-portaalissa) ja perii velkaa nyt itse, omalla nimellä"

Eihän perintätoimisto pidä ulosotossa mitään velkaa joka on heidän toimeksiantona, ulosottokin kun maksaa. Eli yksityinen velkoja on päättänyt sopparin perintätoimiston kanssa ja perintätoimisto on ilmoittanut UO:lle että velan ulosmittauksen voi keskeyttää ja palauttaa velan sille vuokranantajalle. Sitä en sitten osaa sanoa miksi tarkempaa tietoa tästä ei ole ulosoton sivuilla/tiedoissa, ehkä on mutta se pitää UO:n sieltä kaivella tarkemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tuossahan sen jo syyn itse sanotkin -> "yksityishenkilö on lopettanut kaiken yhteydenpidon perintätoimistoon (velka ei ole enää perintätoimiston Internet-portaalissa) ja perii velkaa nyt itse, omalla nimellä"

Eihän perintätoimisto pidä ulosotossa mitään velkaa joka on heidän toimeksiantona, ulosottokin kun maksaa. Eli yksityinen velkoja on päättänyt sopparin perintätoimiston kanssa ja perintätoimisto on ilmoittanut UO:lle että velan ulosmittauksen voi keskeyttää ja palauttaa velan sille vuokranantajalle. Sitä en sitten osaa sanoa miksi tarkempaa tietoa tästä ei ole ulosoton sivuilla/tiedoissa, ehkä on mutta se pitää UO:n sieltä kaivella tarkemmin.

Soitin tänään kaikille osapuolille.

1) B2 Impact (perintätoimisto): Velka on maksettu, joten he ovat lopettaneet asian käsittelyn joulukuussa. Sain perintätoimistolta vuoden 2012 tuomioistuimen päätöksen ja maksuni UO:n kautta, joista käy ilmi, että kaikki on maksettu.

2) UO: He ovat lähettäneet yksityishenkilölle kyselyn, millä perusteella hän hakee ulosmittausta? Asia on keskeytetty, kunnes hän on vastannut. Myös ulosottomies sanoi, että hänellä ei ole perusteita ja että näyttää siltä, että hän yrittää periä velan, joka on maksettu.

Olen tarkistanut UO:n kirjeen ja verrannut sitä maksuihini UO:lle. Ne ovat samat velat, jotka hän nyt yksityishenkilönä on lähettänyt UO:lle. Hän käyttää samaa tuomioistuimen päätöstä kuin B2 Impact käytti velan perimiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluan vielä selventää, että perintäyhtiö on lopettanut asian käsittelyn, koska kaikki oli maksettu. Se ei siis johtunut siitä, että entinen vuokranantaja olisi pyytänyt asian käsittelyn lopettamista. Tämä tapahtui joulukuussa 2024.

Nyt toukokuussa vuokranantaja on lähettänyt saman asian uudelleenulosottoon, perustuen samaan tuomioistuimen päätökseen (jossa kaikki on maksettu), toivoen saavansa maksun vielä kerran.

Jos en olisi ollut tiukasti tarkka, olisin maksanut velan kahdesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluan vielä selventää, että perintäyhtiö on lopettanut asian käsittelyn, koska kaikki oli maksettu. Se ei siis johtunut siitä, että entinen vuokranantaja olisi pyytänyt asian käsittelyn lopettamista. Tämä tapahtui joulukuussa 2024.

Nyt toukokuussa vuokranantaja on lähettänyt saman asian uudelleenulosottoon, perustuen samaan tuomioistuimen päätökseen (jossa kaikki on maksettu), toivoen saavansa maksun vielä kerran.

Jos en olisi ollut tiukasti tarkka, olisin maksanut velan kahdesti.

Joo tuostahan voisi periaateessa tehdä vaikka rikosilmoituksen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo tuostahan voisi periaateessa tehdä vaikka rikosilmoituksen

Mietin, pitäisikö minun tehdä rikosilmoitus? Periaatteessa hän yrittää huijata minulta yli 3000 euroa, mikä taitaa olla laitonta.

• Anonyymi

Järkyttävää. Hyvä että olet tarkka. Perintäyhtiöitäkin on näistä tuplatoimista epäilty, niitä on vaikea tarkastaa jollei ole faktoja. Itse pelkään, että kun on velkoja myyty toisille osapuolille, siinä sumutetaan helposti velallista kun ei pysy kärryillä mistään.
      Inhottava vuokranantaja, juuri tuollaisten ahneitten rikollisten vuoksi toivon virallista vuokranantajarekisteriä, jossa puhtaat likaisista selvästi erotellaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      20
      4395
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3214
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3107
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      44
      2417
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      81
      1216
    6. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1079
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1054
    8. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      237
      1043
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1019
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      139
      893
    Aihe