Mistä syistä te olette saaneet tai antaneet piiskaa?

Anonyymi-ap

Mistä syistä te olette saaneet tai antaneet piiskaa?

Meillä mm. huonosta koearvosanasta koulussa tai laskeneesta keskiarvosta todistuksessa annettiin yleensä kuritusta.

Koulussa saadusta jälki-istunnosta tavattiin rangaista myös vitsalla kotona.

Siskosten kanssa tappelu johti yleensä siihen, että kaikille annettiin vuorotellen piiskaa.

Rangaistukseksi määrätystä kotiarestista karkaamisesta tuli selkäsauna.

Tupakanpolton kokeilemisesta seurasi remmiä.

11

2080

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joo mulle tuli pienen läpsyjä perselle kun pissasin housuun ja myös kotiarestia tuli kiukutelusta ja suu pestiin saipualla kiroilusta

• Anonyymi

n. 15 ikäisenä oppikoululaisena ei läksyjen luku oikein maistunut. Asuin lähisukulaisen luona, kun se oli lähellä koulua. Talon emäntä kuulusteli läksyt, joita en osannut. Määrättiin lukeman uudestaan, ja sama tulos. Sain piiskaa ihan perinteiseen malliin enkä voinut pistää hanttiinkaan, kun kerran asuin siellä. "pylly" punaisena luin sitten ja myöhemminkin keskityin vähän enemmän läksyihin, kun sama olisi uusiutunut.

• Anonyymi00005

Oho

• Anonyymi00006

Sain piiskaa siitä kaksi kertaa, etten muistanut tulla ajoissa saunaan. Omia lapsiani en ole koskaan piiskannut.

• Anonyymi00007

Olen saanut vitsasta, remmissä ja kärpäslätkän varresta ja niin saivat siskot ja veljetkin.

Kun sain omia, en ensimmäisten kohdalla edes kyseenalaistanut että olisiko muita tapoja kasvattaa. Käskin hakea risun ja annoin sillä suurin piirtein yhtä kauan ja yhtä lujaa kuin olin itse saanut. Esikoisellani oli tapana hakea turhan pienoisia vitsoja jotka toki sitten kirpoivat enemmän. Hyvä puoli siinä oli että keskimmäistä tarvitsi kurittaa vähemmän kun vanhimman rangaistukset toimivat pelotteena. Ehkä kerran kuukaudessa jouduin tähän metodiin turvautumaan. Tai jouduin ja jouduin. Nykyään ymmärtää että vaihtoehtojakin on.

Tämä kaikki siis ennen kuin ruumiillisesta kuvituksesta tuli laitonta. Kun laki astui voimaan, puhuttiin asiasta mieheni kanssa vakavasti useampi kerta. Mitään täyskäännöstä kasvatuskeinoissa ei tehty mutta vähitellen kurituksen käyttö talossamme hiipui eikä kuopuksemme saanut piiskasta koskaan. Liekö epäreilua kahta vanhempaa kohtaan? Nyt jo "mummoiässä", lapsenlapsia on kolme. Ei tulisi mieleenkään piiskata.

• Anonyymi00008

Kaikki omat lapset on saaneet kohtuullista kuritusta aikoinaan yleisestä tottelemattomuudesta. Omassa lapsuudessa kurittaminen oli yhtä arkipäiväistä kuin aamupuuron syönti. Ja samoin tuli itsekin vitsaan yms. tarttua aika helposti.

• Anonyymi00009

Mitä tarkoittaa kohtuullinen kuritus?

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Mitä tarkoittaa kohtuullinen kuritus?

Ei mitään hakkaamista, mutta kevyttä ripsimistä vitsalla paljaille pyllynposkille, niin, että sopivasti kävi kipeää ja tuli häpeää.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Ei mitään hakkaamista, mutta kevyttä ripsimistä vitsalla paljaille pyllynposkille, niin, että sopivasti kävi kipeää ja tuli häpeää.

Mutta miten arvioit mikä on sopivasti? Tai että miten kovaa pitää ripsutella. Kaikki aina vain puhuu kohtuudessa mutta kukaan ei tunnu osaavan vastata millä perusteella kohtuus määritetään

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Mutta miten arvioit mikä on sopivasti? Tai että miten kovaa pitää ripsutella. Kaikki aina vain puhuu kohtuudessa mutta kukaan ei tunnu osaavan vastata millä perusteella kohtuus määritetään

Itse olen käyttänyt perinteistä yksi piiskan viuhahdus/ikävuosi.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Itse olen käyttänyt perinteistä yksi piiskan viuhahdus/ikävuosi.

Koitko sen riittäväksi? Vai olivatko lapsesi erilaisia sen suhteen kuka oppi helpommin ja kenen kanssa piti koventaa rangaistusta ennen kuin meni perille

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      368
      1641
    2. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      114
      1246
    3. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      129
      1191
    4. Onko sulla rakas mitään sanottavaa?

Lähetä tässä kaivatullesi haluamasi terveiset 💌
      Ikävä
      141
      1042
    5. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      25
      934
    6. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      111
      842
    7. Otan vielä sut

Niin on tähtiin kirjoitettu. Nainen, turha on kohtaloa juosta pakoon.
      Ikävä
      54
      582
    8. Nanna hakkasi Martinan aivot tuusan nuuskaksi!!!

Ihme jos Martina pystyy muodostaa järkeviä lauseita tämän nyrkkisateen jälkeen. Ottelupalkkio tuli, tajunta meni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      556
    9. Vaikea löytää samantyylistä miestä

Nyt on pakko avautua. Onko ketään muuta jonka on yksinkertaisesti todella vaikeaa löytää samanhenkistä kumppania kuin i
      Sinkut
      112
      527
    10. Mulla on ikävä sua!

Enemmän kuin ikävä... sun kanssa oli niin helppo olla ja jutella!
      Ikävä
      18
      500
    Aihe