En päässyt lääkikseen

Jannejonne

Katsoin juuri netistä tuloksia. Ärsyttää ihan törkeästi. Olin lukenut erittäin paljon ja mielestäni koe meni tosi hyvin. Enää ei taida olla mitään missä voisi parantaa.. Voi venäjä kun hajottaa..

26

6353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonnekin muualle

      ?

      Jollei älynlahjasi riitä, niin mene vaikka ammattikorkeakouluun. Sinne pääsevät kaikki halukkaat, jotka osaavat ylittää tien omalla kotipihallaan.

      • kielitieteilijä

        Voi haista nyt home!
        Ammattikorkeaan ei todellakaan pääse kaikki jotka haluavat!!
        Sinne ei pääsykokeisiin edes pääse kaikki, toisin kuin suurimpaan osaan yliopiston pääsykokeista.

        Ja ei, minä en ole ammattikorkeakoululainen, vaan yliopistossa opiskeleva.


      • Demon
        kielitieteilijä kirjoitti:

        Voi haista nyt home!
        Ammattikorkeaan ei todellakaan pääse kaikki jotka haluavat!!
        Sinne ei pääsykokeisiin edes pääse kaikki, toisin kuin suurimpaan osaan yliopiston pääsykokeista.

        Ja ei, minä en ole ammattikorkeakoululainen, vaan yliopistossa opiskeleva.

        On juuri se, että AMK:hon vain "kävellään" sisälle, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa, vai miksi sitten joka vuosi jää niin paljon AMK:hon hakijoita ilman opiskelupaikkaa? Joko lievää asennevammaisuutta tai sitten kypsyyden puutetta osoittaa tullaiset heitot.. Minä olen itse suorittanut AMK:ssa insinöörin tutkinnon, eikä se todellakaan ollut mikään läpihuuto juttu.. Ja nyt sitten jatkan opiskeluja Yliopiston puolella..


      • maisteriko taas...

        Jotkut ehkä sotkevat ammattikoulun ja ammatti KORKEAKOULUN, joka siis on korkeakoulu ja yliopiston veroinen. AMK:n joillekin linjoille mennään helpolla, joillekin pääsy on todellisen työn takana. Eli sama juttu kuin yliopistolla.


      • kapioje
        Demon kirjoitti:

        On juuri se, että AMK:hon vain "kävellään" sisälle, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa, vai miksi sitten joka vuosi jää niin paljon AMK:hon hakijoita ilman opiskelupaikkaa? Joko lievää asennevammaisuutta tai sitten kypsyyden puutetta osoittaa tullaiset heitot.. Minä olen itse suorittanut AMK:ssa insinöörin tutkinnon, eikä se todellakaan ollut mikään läpihuuto juttu.. Ja nyt sitten jatkan opiskeluja Yliopiston puolella..

        Ammattikorkeeseen todellakin mennään kävellen sisään verrattuna yliopistoihin...inssikokeet on niin helpot että toivoisi että koelappu olisi hepreaksi jotta se toisi edes vähän haastetta...sinne on todella helppo päästä...ilmeisesti suomessa on niin paljon puupäitä jotka eivät tajua muutamaa helppoa laskua..mutta heidän paikkansa onkin muualla...


      • aito akateeminen
        maisteriko taas... kirjoitti:

        Jotkut ehkä sotkevat ammattikoulun ja ammatti KORKEAKOULUN, joka siis on korkeakoulu ja yliopiston veroinen. AMK:n joillekin linjoille mennään helpolla, joillekin pääsy on todellisen työn takana. Eli sama juttu kuin yliopistolla.

        Mistä lähtien amikset (ammattikorkeakoulut) ovat olleet tiedekorkeakoulujen veroisia?


      • Peace
        aito akateeminen kirjoitti:

        Mistä lähtien amikset (ammattikorkeakoulut) ovat olleet tiedekorkeakoulujen veroisia?

        Minäkin rehellisesti sanottuna suhtaudun yhä hieman varauksella näihin amk-tutkintoihin. Käytännön hyötyä työelämässä niistä todennäköisesti on enemmän kuin suuresta osasta FM-tutkintoja mutta asiassa kuitenkin liikutaan eri tasolla - ei niitä kertakaikkiaan voi samaan kategoriaan laittaa.

        Toisaalta on kyseenalaista kuuluisiko esim. soveltavan kasvatustieteen ja lääketieteen olla yliopistossa - nehän kuitenkin ovat pohjimmiltaan ammattitutkintoja. (Okei - ettei aivan oman alan dissaamiseksi mene niin lääkis kuitenkin valmistaa kouluttamansa ihmiset myös tutkijan valmiuksin - se onkin ihme-epeli sinänsä muutkenkin. :)


      • Kaasuttaja
        kapioje kirjoitti:

        Ammattikorkeeseen todellakin mennään kävellen sisään verrattuna yliopistoihin...inssikokeet on niin helpot että toivoisi että koelappu olisi hepreaksi jotta se toisi edes vähän haastetta...sinne on todella helppo päästä...ilmeisesti suomessa on niin paljon puupäitä jotka eivät tajua muutamaa helppoa laskua..mutta heidän paikkansa onkin muualla...

        Hei mähän tunnen tän kapiojen, se on ysillä yläasteella!


      • Emmuli
        Demon kirjoitti:

        On juuri se, että AMK:hon vain "kävellään" sisälle, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa, vai miksi sitten joka vuosi jää niin paljon AMK:hon hakijoita ilman opiskelupaikkaa? Joko lievää asennevammaisuutta tai sitten kypsyyden puutetta osoittaa tullaiset heitot.. Minä olen itse suorittanut AMK:ssa insinöörin tutkinnon, eikä se todellakaan ollut mikään läpihuuto juttu.. Ja nyt sitten jatkan opiskeluja Yliopiston puolella..

        todella ole mikään harhaluulo. Jos yhtään on menestynyt lukiossa tai on muuten edes keskiverto opiskelija, amk:hon (ainakin insinöörikoulutukseen) kävellään sisälle ja helposti. Ja opiskelu amk:ssa on ihan leikkikoulutouhua, etenkin jos vertaa di-opintoihin, mitkä eivät nekään ylimaallisia ponnistuksia vaadi. Miksi sitten niin monet jäävät vaille sitäkin opiskelupaikkaa, siihen lienee viisainta olla ottamatta kantaa.


      • ovat eri tasolla..
        Peace kirjoitti:

        Minäkin rehellisesti sanottuna suhtaudun yhä hieman varauksella näihin amk-tutkintoihin. Käytännön hyötyä työelämässä niistä todennäköisesti on enemmän kuin suuresta osasta FM-tutkintoja mutta asiassa kuitenkin liikutaan eri tasolla - ei niitä kertakaikkiaan voi samaan kategoriaan laittaa.

        Toisaalta on kyseenalaista kuuluisiko esim. soveltavan kasvatustieteen ja lääketieteen olla yliopistossa - nehän kuitenkin ovat pohjimmiltaan ammattitutkintoja. (Okei - ettei aivan oman alan dissaamiseksi mene niin lääkis kuitenkin valmistaa kouluttamansa ihmiset myös tutkijan valmiuksin - se onkin ihme-epeli sinänsä muutkenkin. :)

        No, en minäkään yliopistoa ja AMK:ta lähtisi keskenään vertailemaan, kummallakin on ihan eri funktiot koulutuksen tavoitteitten suhteen. Toinen kouluttaa tekemään töitä, toinen ajattelemaan :) AMK ajaa silti oikein hyvin asiansa siinä tehtävässä, mitä varten se on perustettukin, ja ainakin oman kokemusten perusteella sieltä saaduilla tutkinnoilla pystyy hyvin kilpailemaan tietyssä mielessä jopa DI-tutkinnon suorittaneiden kanssa. AMK:n turha dissaaminen amikseksi sen sijaan on helvetin typerää ja osoittaa joko törkeää ylimielisyyttä tai järjen köyhyyttä..


      • hehheh teille vaan

        Joopa joo. Eihän lääkikseen pääsyyn tarvita edes mitään erikoista kykyä saati superälykkyyttä. Riittää, kunhan opettelee kaiken HUOLELLA ulkoa ja se on siinä. Kyllä johonkin lääkikseen pä'äsee kuka tahansa, jos tarpeeksi haluaa.


      • Kuules nyt

        Hei, on todella törkeää purkaa yliopistoon pääsemättömyyden aiheuttaman katkeruuden tuolla tavalla. Ehkä insinöörilinjalle pääsee helposti, mutta ei kannata sitäkään yleistää. Sitten taas esim. joillekin kultturilinjoille ammattikorkeaan on helvetin tiukka karsinta.

        Samaa voidaan verrata myös yliopistoissa. Vaikkapa fysiikkaan ja kemiaan jos kuulemma pääsee kävelemällä, niin noin vain ei välttämättä mennäkään lääkikseen.

        Itse voin kertoa, että pääsin helposti yliopistoon, mutta en haluamalleni linjalle ammattikorkeaan, sillä karsinta oli tiukka. Mutta ensi vuonna uudelleen.


      • Anonyymi
        Demon kirjoitti:

        On juuri se, että AMK:hon vain "kävellään" sisälle, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa, vai miksi sitten joka vuosi jää niin paljon AMK:hon hakijoita ilman opiskelupaikkaa? Joko lievää asennevammaisuutta tai sitten kypsyyden puutetta osoittaa tullaiset heitot.. Minä olen itse suorittanut AMK:ssa insinöörin tutkinnon, eikä se todellakaan ollut mikään läpihuuto juttu.. Ja nyt sitten jatkan opiskeluja Yliopiston puolella..

        No koska ammattikorkeakouluun on myös paljon pyrkijöitä, joiden joukossa paljon heikkotasoisiakin. Yliopiston pyrkijöiden taso on yleensä korkeampi arvosanoilla mitattuna ja esim. lääkiksen pääsykokeet ihan eri tasoa kuin ammattikorkean.
        Yliopisto kirjoitetaan pienellä keskellä lausetta.


    • 89704

      Ensi vuonna kokeeseen uudelleen, ei se elämä mihinkään katoa. Luet ensi vuonna ahkerammin.... Itse varaudun että jos ei tule nettiin minun nimeä oikikseen päässeisiin.....
      Mihin hait? Hae pohjoisemmaksi niin voi paikka aueta...

    • Jasso
    • Ex-opiskelija

      Mahdollisesti kykysi eivät riitä pääsylipun saamiseen lääkikseen. Laske rimaa ja hae Kuopioon tai Ouluun tai mene Tarttoon opiskelemaan. Tai voithan hakata päätäsi seinään ja yrittää vielä muutaman kerran lähivuosina. Kannattaa ensin kyllä miettiä onko realistista odottaa tarpeeksi hyvää parannusta mm. analysoimalla omat vastaukset.

    • Peace

      Vaadittiin 2 kertaa arrrrmotonta veetutusta ja pään seinään hakkaamista ja vuosi inttiä että tajusi ettei sinne hitto vie noin vaan kävelläkkään.

      Nyt kolmannella yrittämällä koko kevät iloista kirjastossa vietettyä laatuaikaa ja lopputulos sen mukaan.

      Jos nyt jo oli lähes kaikki pelissä ja lääkis kuitenkin on se juttu niin suosittelen kokeilemaan jotain muuta yliopistoa - Helsinkiin kun tapaa vuodesta toiseen olla varsin murhaava seula...

      • Ex-opiskelija

        Tiukka oli stadin lääkiksen seula aikoinaan mutta oli se valtava riemun päivä kun sai kuulleensa sisään ja tajusi että pitää/saa vaihtaa toiselle alalle vielä vanhoilla päivillä. Olen kyllä sitä mieltä että todennäköisesti helpommalla pääsee Kuopioon tai Ouluun ja nuorella iällä voisi olla helpompi ja järkevämpää muuttaa opiskelemaan kauemmaksi kuin että tahkoaisi pääsykokeita vuodesta toiseen päästäkseen Helsinkiin tai Tampereelle.


      • Peace
        Ex-opiskelija kirjoitti:

        Tiukka oli stadin lääkiksen seula aikoinaan mutta oli se valtava riemun päivä kun sai kuulleensa sisään ja tajusi että pitää/saa vaihtaa toiselle alalle vielä vanhoilla päivillä. Olen kyllä sitä mieltä että todennäköisesti helpommalla pääsee Kuopioon tai Ouluun ja nuorella iällä voisi olla helpompi ja järkevämpää muuttaa opiskelemaan kauemmaksi kuin että tahkoaisi pääsykokeita vuodesta toiseen päästäkseen Helsinkiin tai Tampereelle.

        ...niin tähän väliin voi todeta että ykkös- ja kakkoskiintiön välinen piste-ero oli tänä vuonna yli 42. Eli käytännössä jos halusit saada MITÄÄN hyötyä yo-todistuksestasi niin keskipitkän ruotsin opiskelijoilta vaadittiin puhtaan ällän papreit - pitkän ruotsin opiskelijoilla sai olla yksi E:kin...että sellaista kivaa tänä vuonna. (Näin siis äidinkielenään suomea puhuvilla.)

        Onneksi se kakkoskiintiökin kuitenkin on olemassa. :)


      • Ex-opiskelija.
        Peace kirjoitti:

        ...niin tähän väliin voi todeta että ykkös- ja kakkoskiintiön välinen piste-ero oli tänä vuonna yli 42. Eli käytännössä jos halusit saada MITÄÄN hyötyä yo-todistuksestasi niin keskipitkän ruotsin opiskelijoilta vaadittiin puhtaan ällän papreit - pitkän ruotsin opiskelijoilla sai olla yksi E:kin...että sellaista kivaa tänä vuonna. (Näin siis äidinkielenään suomea puhuvilla.)

        Onneksi se kakkoskiintiökin kuitenkin on olemassa. :)

        Ruotsinkielisten kiintiö ja terveydenhuollon kiintiö imaisevat yllättävän suuren osan opiskelupaikoista. Kun on sitten haettava pääsykoekiintiössä niin tiukkaa tekee kun paikkoja on vain (120-37)/2 = 41.5 kpl Helsingissä mutta toisaalta samaa suuruusluokkaa taitaa olla joka tiedekunnassa vain pääsykokeiden perusteella valittavien määrä. Onneksi oli aikoinaan fysiikka, biologian ja kemia hallinnassa ja aineistokoe meni joten kuten (sitten se poistuikin....).


      • Peace
        Ex-opiskelija. kirjoitti:

        Ruotsinkielisten kiintiö ja terveydenhuollon kiintiö imaisevat yllättävän suuren osan opiskelupaikoista. Kun on sitten haettava pääsykoekiintiössä niin tiukkaa tekee kun paikkoja on vain (120-37)/2 = 41.5 kpl Helsingissä mutta toisaalta samaa suuruusluokkaa taitaa olla joka tiedekunnassa vain pääsykokeiden perusteella valittavien määrä. Onneksi oli aikoinaan fysiikka, biologian ja kemia hallinnassa ja aineistokoe meni joten kuten (sitten se poistuikin....).

        Tähän asti ja tänäkin vuonna kuitenkin muissa yliopistoissa riitti alkupistekiintiön puolella kevyempikin todistus. Keskiarvo hieman E:n alapuolella mahdollisti pääsyn helpommalla jo siinä ykköskiintiössä kaikkialla muualla paitsi Helsingissä. Helsingissäkin tämä on uusi suuntaus - 2 vuotta sitten olisin vielä saanut omasta yo-todistuksestani joitain irtopisteitä, viime vuonna olisin jäänyt juuri rajan alle ja tänä vuonna jäi uupumaan yli 10 pistettä...

        Saas näkee jatkuuko sama suuntaus siten että ensi vuonna keskipitkän ruotsin kirjoittaneet eivät voi hakea käytännössä enää ollenkaan alkupistekiintiössä.

        Onneksi on koepistekiintiö - kiva noita antamiasi lukuja on nyt katsella. Ei edes kovin pahasti leijuttanutkaan enää...nyt siirryttiin taas kuviokelluntaan. :)


    • Anonyymi

      Ilmoita
      Moikka, ajattelin tulla tutkimaan löytyisikö täältä kohtalotovereitani. Tämän vuoden lääkiksen pääsykoe osoittautui kaikille meille tuntemattomaksi uhaksi, johon sopeutumiseen ei aikaa annettu. Omalla kohdallani isku oli erittäin tuntuva, sillä kolmatta kertaa täyspäiväisesti lukeneena olin enemmän kuin valmis suorittamaan normaalin lääkiksen pääsykokeen. Viime vuonna olin nimittäin vain 2 pistettä sisäänpääsyrajasta, joten vuoden pänttäämisen jälkeen olisin ylivoimainen. Osallistuin myös kolmatta kertaa valmennuskurssille, jossa harjoituskokeissa pääsin 90% onnistumisprosentilla kouluun.
      Tämän vuoden sähköinen kahden tunnin koe kuitenkin sotki suunnitelmani ja jäin rannalle 1,5 pistettä vaaditusta yleislääketieteen rajasta...
      Vielä on vaikea ymmärtää ja käsitellä asiaa. Toivoisin, että mikäli olet kulkenut samankaltaisen matkan ja haluaisit jakaa sen, osallistuisit tähän keskusteluun. Olisi voimaannuttavaa meille kaikille löytää toisemme ja nousta kohti uutta taistoa yhdessä

    • Anonyymi

      Moi,

      Menkää Tarttoon opiskelemaan. Sieltä valmistuu lääkäriksi.

    • Anonyymi

      Kaikista ei ole lääkäriksi, se on nähty, jotka lääkäriksi ovat valmistuneet. Kannattaa kaksi kertaa miettiä sitä alaa. Vastuu on valtava siinä työssä. Virheisiin ei ole siinä varaa yhtään.

    • Anonyymi

      miten olisi lihanleikkaajan hommat lihanjalostamossa. Samanlaista kirurgin hommaa sekin on periaatteessa. Anatomiat tulevat tutuiksi. Pidetään skalpellit terävinä.

      • Anonyymi

        Voi että...kokeiletko uudestaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe