Kuinka tavallista Suomessa on, että käräjäoikeus lykkää tuomion julistamista toistuvasti jopa niin että asian käsittelypäivästä on kulunut jo toista vuotta (esimerkiksi viisi lykkäystä).
Perustuslain 21 § suoja viivytyksettömästä oikeudenkäynnistä ei taida ulottua viivytyksettömään tuomion julistamiseen saakka kuitenkaan, vai kuinka luette tuon 21 pykälän?
"Perustuslaki 21 § Oikeusturva
Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla."
Onko olemassa mitään takarajaa sille milloin tuomio tulee viimeistään antaa?
Käräjäoikeus lykkää tuomion julkistamista jo toista vuotta
4
78
Vastaukset
- Anonyymi
On. RL 8:6 §. Rangaistuksen tuomitsemisen estävä vanhentuminen.
Lain koura on pitkä.
Ajat riippuvat siitä, mikä on tuomitun rikoksen ankarin mahdollinen rangaistus.
- 30 vuotta, jos ankarin rangaistus on vankeutta yli 8 vuotta.
- 20 vuotta, jos ankarin rangaistus on yli 2 v. mutta enintään 8 vuotta.
- 10 vuotta, jos ankarin rangaistus on vankeutta enintää 2 v. sakko, tai rikesakko.Vastauksesi taitaa käsitellä rikoksen vanhenemista.
Tässä ei ole siitä kysymys, sillä kanne on nostettu ennen rikoksen vanhenemisaikaa ja itse tuomioistuinkäsittelykin on pidetty.
Kysymykseni koski siis tuomioistuinkäsittelyn päivämäärästä alkaen laskettavaa aikaa siihen kun tuomioistuimen ratkaisu julistetaan. Nyt on käräjäoikeuden istunnosta jo yli vuosi, ja KO lykkää ratkaisun julistamista kerta toisensa perään noin kahdella kuukaudella kerrallaan.- Anonyymi
Veritos kirjoitti:
Vastauksesi taitaa käsitellä rikoksen vanhenemista.
Tässä ei ole siitä kysymys, sillä kanne on nostettu ennen rikoksen vanhenemisaikaa ja itse tuomioistuinkäsittelykin on pidetty.
Kysymykseni koski siis tuomioistuinkäsittelyn päivämäärästä alkaen laskettavaa aikaa siihen kun tuomioistuimen ratkaisu julistetaan. Nyt on käräjäoikeuden istunnosta jo yli vuosi, ja KO lykkää ratkaisun julistamista kerta toisensa perään noin kahdella kuukaudella kerrallaan.Mitä kohtaa et ymmärtänyt? "Rangaistuksen ___tuomitsemisen___ estävä vanhentuminen"
Tuossa vielä korostettuna. - Anonyymi
Veritos kirjoitti:
Vastauksesi taitaa käsitellä rikoksen vanhenemista.
Kysymykseni koski siis tuomioistuinkäsittelyn päivämäärästä alkaen laskettavaa aikaa siihen kun tuomioistuimen ratkaisu julistetaan. Nyt on käräjäoikeuden istunnosta jo yli vuosi, ja KO lykkää ratkaisun julistamista kerta toisensa perään noin kahdella kuukaudella kerrallaan.Rikoksen vanhenemista ei ole olemassakaan. Kyseessä on rikoksen syyteoikeuden vanheneminen. Jos syyte on nostettu ennen syyteoikeuden vanhenemista, niin alkaa juoksemaan toinen vanhenemisaika. Rangaistuksen tuomitsemisen estävä vanheneminen.
Esimerkki. Poliisi on ottanut tappajan kiinni. Tappaja joutuu tutkintavankeuteen, jonka aikana nostetaan syyte taposta. Tappaja pääsee kuitenkin vankilasta karkuun ja häipyy Suomesta. Poliisilla on 30 vuotta aikaa toimittaa tappaja oikeuteen vastaamaan syytteeseen.
Oikeusprosessi on kesken niin kauan, kunnes tuomio julistetaan.
Lain koura on pitkä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli285365Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm133964Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403207IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512820Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2851332Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318- 601203
- 791139
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3961122Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2151101