Arto Kuivasen ristikossa on nyt mielestäni aivan Heli Kärkkäisen tasoinen kuvitus. Arto ei ymmärtääkseni itse piirrä.
IS Viikonloppu 14.-15.6.2025
54
979
Vastaukset
- Anonyymi
Tuskin on Kärkkäisen tekemää. Hän ei käytä tuollaisia haalean punaisia, pieniä tekstityyppejä.
Ihmishahmot muistuttavat enemmän Pitkälän kuin Kärkkäisen tyyliä, mutta ei nämä ole Pitkälääkään kyllä. Ehkä joku Kuivasen sukulaistyttö on graafisesti lahjakas, ja piirsi pyydettäessä nätit kuvat.- Anonyymi
Mitäpä jos Keesing on tarjonnut Kuivaselle kuvitusapua?
- Anonyymi
Tietääkseni hollantilaisella pääomasijoitusyhtiö Keesing Groupilla ei ole yhtään kuvittajaa palkkalistoillaan. Ja koko Hollannissakaan ei ole yhtään piirtäjää, jolla olisi kokemusta kuvaristikoihin tehtävistä kuvista.
Kyllä tuolta suunnalta tänne meille saatavissa oleva piirtoapu on aika olematonta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietääkseni hollantilaisella pääomasijoitusyhtiö Keesing Groupilla ei ole yhtään kuvittajaa palkkalistoillaan. Ja koko Hollannissakaan ei ole yhtään piirtäjää, jolla olisi kokemusta kuvaristikoihin tehtävistä kuvista.
Kyllä tuolta suunnalta tänne meille saatavissa oleva piirtoapu on aika olematonta.Pohjimmiltaan Keesingissä kaiken ydin on siinä, haluaako Keesing tukea suomalaistyylisiä kuvaristikoita. Ekin haaveissa on, että suomalaistyylisiä kuvaristikoita tehtäisiin osin suomalaisvoimin muuallakin kun Suomessa.
Kuivasen kohdalla mietin jotain AI-kuvitusta, mutta itse asiassa kuvat ovat liiankin hyviä AI:n tuottamiksi. Kädet on nimittäin piirretty hyvin ja tyyli on hyvin yhtenäistä. AI:tä täytyy myös osata komentaa oikein, jotta lopputulos on kiva. - Anonyymi
"Ekin haaveissa on, että suomalaistyylisiä kuvaristikoita tehtäisiin osin
suomalaisvoimin muuallakin kun Suomessa."
Jos oikeasti on tuollainen haave ollut tai on edelleen, niin olisi pitänyt toimia sen eteen silloin, kun oli vielä Sanariksen omistaja-kunkku.
Keesing osti jo 2023 Onni Kustannus Oy:n ristikkolehtineen. Ei Keesting ole kuvallisia ristikoita silti edes Ruotsiin alkanut laajentaa, Hollannista ja Saksasta puhumattakaan.
Eiköhän nämä kuvaristikot jää ikiajoiksi vain meidän suomalaisten harrasteeksi. Onko paperilehdillä enää juuri mitään sanansijaa ja olomuotoa enää 20 v. kuluttua?
Tuota asiaa Keestingikin pohtii. Siis ennen kuin alkaa isoihin rahallisiin kampanjoihin suomalaistyyppisten, hintaan 2,90...4,90 € myytävien kuvaristikkolehtien levittämiseksi maailmalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ekin haaveissa on, että suomalaistyylisiä kuvaristikoita tehtäisiin osin
suomalaisvoimin muuallakin kun Suomessa."
Jos oikeasti on tuollainen haave ollut tai on edelleen, niin olisi pitänyt toimia sen eteen silloin, kun oli vielä Sanariksen omistaja-kunkku.
Keesing osti jo 2023 Onni Kustannus Oy:n ristikkolehtineen. Ei Keesting ole kuvallisia ristikoita silti edes Ruotsiin alkanut laajentaa, Hollannista ja Saksasta puhumattakaan.
Eiköhän nämä kuvaristikot jää ikiajoiksi vain meidän suomalaisten harrasteeksi. Onko paperilehdillä enää juuri mitään sanansijaa ja olomuotoa enää 20 v. kuluttua?
Tuota asiaa Keestingikin pohtii. Siis ennen kuin alkaa isoihin rahallisiin kampanjoihin suomalaistyyppisten, hintaan 2,90...4,90 € myytävien kuvaristikkolehtien levittämiseksi maailmalle.Keesing!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keesing!
Myyjäpuolen Eki ärähti! Kun ei edes ostajan nimeä oikein kirjoiteta:)
- Anonyymi
"Hän ei käytä tuollaisia haalean punaisia, pieniä tekstityyppejä."
Tässä ristikossa tuota punaväriä on käytetty kahdessa kohtaa, oikeassa reunassa keskellä ja alhaalla keskellä. Näihin muodostuu yhteinen kaksiosainen ratkaisu. Se on aika pliisu toruminen, eikä tuon vihjetyypin nokkeluus oikein avaudu täällä- Anonyymi
Minusta yleisesti ottaen fontin käyttö on nyt hyvää. Itse asiassa pidän maltillisesta fontin käytöstä enemmän kuin Kärkkäisen paksuista ja isoista vihreistä ja punaisista teksteistä. Kokonaisuus on harvinaisen tyylikäs. Punainen väri saisi olla tummempi.
- Anonyymi
Kuivasen edellinen kovisristikko oli 19.4.2025, ja silloin hän sai eri suunnilta palautetta käyttämistään hankalan haileista ja ohkaisista fonteista.
Silloin vastasi näin:
“Kiitos kaikille palautteesta! Koetan taas ottaa niistä opikseni. Fontti pääsi hieman
yllättämään, mutta ilman muuta jatkossa korjaan tuon selvemmäksi.”
Jotain on tietenkin ottanut onkeensa. Mutta onhan nuo kaksi punaista vihjettä tyylillisesti aika haileaa ja ohkaista fonttia.
- Anonyymi
Muuten Piilis täynnä ja olettaen oikein mutta 14 pystyyn?
*U*I*A- Anonyymi
Rotina = ? tarkoittaa myös joissakin yhteysksissä suurin piirtein samaa kuin murina ts. piilovihje on homonymiaan perustuva sanaleikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rotina = ? tarkoittaa myös joissakin yhteysksissä suurin piirtein samaa kuin murina ts. piilovihje on homonymiaan perustuva sanaleikki.
Karjalassa missä sukujuureni ovat, rotina (t) tarkoitti syntyneelle lapselle vietäviä lahjoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos viitataan sanaan "kuri" joka lie sama kuin "roti" niin olkoon sitten vatsan ääni.
- Anonyymi
samaa minäkin mietin onko se kurina,rutina,murina vai jokin muu?? vihjeestä ei ainakaan selviä??
- Anonyymi
Roti=kurieli rotina=kurina, vatsan murina tai vatsan kurina.
- Anonyymi
niimpä mikäs on oikea vastaus sana??
- Anonyymi
mulle se on ihan sama.....laitoin siihen rutina niin tulipa piiliis täyteen!!
- Anonyymi
Olen se joka kysyi ensin asiaa. Vastaus on varmaan se kurina joka liittyy rotiin ja vatsan ääntelyyn.
- Anonyymi
Noin juuri, siis kurina.
murina = kurina (vatsan ääniä)
roti(na) = kuri(na) (kurin eli rotin pitoa)
- Anonyymi
Minua kiusaa edelleen se, että toteuttajaksi on merkitty ristikossa vain Arto Kuivanen. Jos kuvat ovat jokun toisen piirtämiä tai AI:n tuootoksia, se olisi reilua tuoda esille.
- Anonyymi
Pääkuvan lisäksi ristikossa on 9 kpl muita kuvia. Minusta nuo eivät ole poikkeuksellsien erikoisia tai omaperäisiä kuvia.
Yksi noista yhdeksästä kuvasta on porkkana. Royaltyvapaita vektoroituja porkkanakuvia löytyy netistä todella helposti.
https://www.vecteezy.com/free-vector/carrot
Osaisin itsekin kuvittaa tämän Kuivasen ristikon noilla vektorikuvilla. Miksi ei siis Kuivanen itse osaisi, kun on vuosikausia ristikkokuvien kanssa jo pulannut? Se on tosiaan erona, että aikaisemmin Kuivasen kuvat olivat likimain aina mustavalkoisia. Nyt on tuotu väriä mukaan.
Se voi olla ihan hyvä upgreidaus ja muutos. Jatkossa kun pitää kaikkien kyetä osoittamaan pääomasijoittaja Keesingille normaalit Quarterly Results tulokset neljä kertaa vuodessa,
Osoittaa olevansa hyödyllinen ja monipuolisesti osaava ristikontekijä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääkuvan lisäksi ristikossa on 9 kpl muita kuvia. Minusta nuo eivät ole poikkeuksellsien erikoisia tai omaperäisiä kuvia.
Yksi noista yhdeksästä kuvasta on porkkana. Royaltyvapaita vektoroituja porkkanakuvia löytyy netistä todella helposti.
https://www.vecteezy.com/free-vector/carrot
Osaisin itsekin kuvittaa tämän Kuivasen ristikon noilla vektorikuvilla. Miksi ei siis Kuivanen itse osaisi, kun on vuosikausia ristikkokuvien kanssa jo pulannut? Se on tosiaan erona, että aikaisemmin Kuivasen kuvat olivat likimain aina mustavalkoisia. Nyt on tuotu väriä mukaan.
Se voi olla ihan hyvä upgreidaus ja muutos. Jatkossa kun pitää kaikkien kyetä osoittamaan pääomasijoittaja Keesingille normaalit Quarterly Results tulokset neljä kertaa vuodessa,
Osoittaa olevansa hyödyllinen ja monipuolisesti osaava ristikontekijä.Pääkuvaa tuskin löytyy sellaisenaan netistä (puhekuplat on joka tapauksessa jälkikäteen lisätty ja soin saksan liput).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääkuvaa tuskin löytyy sellaisenaan netistä (puhekuplat on joka tapauksessa jälkikäteen lisätty ja soin saksan liput).
Office-paketeissakin jo olevat piirto-ohjelmien tekoälyt tekevät mielellään tuollaisen kuvan;
"Tee kuva, jossa monokkelipäinen, pikuuun pukeutunut mies selostaa jotakin kahdelle saksalaisittain pukeutuneelle tytölle." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Office-paketeissakin jo olevat piirto-ohjelmien tekoälyt tekevät mielellään tuollaisen kuvan;
"Tee kuva, jossa monokkelipäinen, pikuuun pukeutunut mies selostaa jotakin kahdelle saksalaisittain pukeutuneelle tytölle."Tekoälyllä luoduksi epäilin, mutta millä, se jäi mietityttämään. Vähän saman tapaista tekee DALL-E 3, mutta ei ihan tuollaista. Kokeilin äsken lisäämällä ohjeeksi, että tekee jonkin verran sarjakuvamaisella tyylillä. Ei muistuttanut kovinkaan paljon Kuivasen käyttämää pääkuvaa.
Pääkuva on ihan onnistunut luomus, joka minusta vastaa Kärkkäisen onnistuneimman pään pääkuvia - osa on minusta Kärkkäisellä vähän kökköjä). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tee kuva, jossa monokkelipäinen, pikuuun pukeutunut mies selostaa jotakin kahdelle saksalaisittain pukeutuneelle tytölle."Microsoft Designer ja Google Gemini ei luonut lähellekään Arto käyttämän kuvan kaltaista kuvaa. Joskus olen onnistunut vähän samaa tyyliä olevan kuvan Microsoftin kuvageneraattorilla saanut, mutta nyt en osannut antaa sopivaa kehotetta.
- Anonyymi
Pari kohtaa jumittaa, Matalimmalla sekä Voivat viedä makuaistin?
- Anonyymi
Minulta puuttuu koko yläosan. Ihmettelinkin,että ovatko muut osanneet jo kaiken. Yläosassa on vain alamaiset ja leirissä ( liri). Saisiko joitain vinkkejä ( siis rautalangasta) , please!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulta puuttuu koko yläosan. Ihmettelinkin,että ovatko muut osanneet jo kaiken. Yläosassa on vain alamaiset ja leirissä ( liri). Saisiko joitain vinkkejä ( siis rautalangasta) , please!
Sain nuo Matalimmalla ja Voivat viedä makuaistin kun huokasin että Korvalla oli väärin.
Ylhäällä on lähes se lasinen allas jossa kalat ovat.
Painavat paketit tulevat taasen uunin pohjalle - Anonyymi
Kannattaa vilkaista myös Ratkojista. Siellä noita on jo jonkin verran.
- Anonyymi
Tätä kuvitusta jaksetaan innokkaasti tivata muös Sanariksen keskustelussa. Huuhaan viestit sieltä on poistettu, nyt näyttää, että aina uusilla nimimerkeillä siellä pyöritään. Mielenkiintoiset nimikirjaimet taitavat taas viedä sylttytehtaalle.
- Anonyymi
SM = SylttyMaakari
- Anonyymi
hylättynä vaihtaa sukupuolta??
- Anonyymi
I-kirjain (hylätyn tunnus) lisättynä mies muuttuu naiseksi. Kyseessä on hieman piilisten tyylinen vihje.
- Anonyymi
i-rene.
- Anonyymi
https://img.aijaa.com/b/00780/15359293.jpg on pääkuvasta kaksi Geminin luomaa versiosta, jotka leikkasin samaan mittakaavaan kuin ristikon pääkuva - ihan toimivia, mutta Kuivasen käyttämä kuva on paras.
- Anonyymi
Kyllä jää ristikoiden piirtäjäporukat työttömiksi jo 10 vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jää ristikoiden piirtäjäporukat työttömiksi jo 10 vuodessa.
Kärkkäisen tyylisen kuvituksen tarve päättyy varsin pian. Mutta riittävän persoonallinen kuvitus säilyttää arvon.
- Anonyymi
mitä vikaa kuvituksissa on?minusta ihan kivoja ja yllättävän selkeitä!!
ps: "heilläkin"??- Anonyymi
En minä nyt mitää vikaa Kuivasen kuvituksesta etsi, vaan sitä miten kuvitus on luotu. Ennen kaikkea pääkuva jäi mietityttämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä nyt mitää vikaa Kuivasen kuvituksesta etsi, vaan sitä miten kuvitus on luotu. Ennen kaikkea pääkuva jäi mietityttämään.
Miksi se tieto pitäisi sinulle paljastaa? Jos se tieto olisi minun takanani, niin jättäisin paljastamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se tieto pitäisi sinulle paljastaa? Jos se tieto olisi minun takanani, niin jättäisin paljastamatta.
Jää vaivaamaan nykyisen tilanteen vuoksi. Nykyisin ei oikein tiedä, onko jokin piirroskuva ihmisen vai AI:n luoma. Koska Arto ei laadukkaita piirroksia ole ennen käyttänyt, en usko hänen piirrosta itse luoneen. Jos Arto on ottanut jonkun ihmisen luoman kuvan, se tulisi ainakin pääkuvaan mielestäni merkitä - jos Heli on tehnyt Heikki Lavoniuksen muuten kuvittamaan ristikkoon pääkuvan, Heli mainitaan pääkuvan luojana. AI-kuvaa ei tarvitse mainita, koska sillä ei ole tekijänoikeuksia. Oletus tässä tapauksessa on AI-kuva, mutta olisin halunnut saada tälle vahvistuksen.
Muuten Midjourne tekee niin uskottavia valokuvamaisia kuvia, etten erota niitä aidoista valokuvista - meni aika monta kuvaa väärin, kun kysyttiin, onko valokuva aito vai Midjourneyn luoma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jää vaivaamaan nykyisen tilanteen vuoksi. Nykyisin ei oikein tiedä, onko jokin piirroskuva ihmisen vai AI:n luoma. Koska Arto ei laadukkaita piirroksia ole ennen käyttänyt, en usko hänen piirrosta itse luoneen. Jos Arto on ottanut jonkun ihmisen luoman kuvan, se tulisi ainakin pääkuvaan mielestäni merkitä - jos Heli on tehnyt Heikki Lavoniuksen muuten kuvittamaan ristikkoon pääkuvan, Heli mainitaan pääkuvan luojana. AI-kuvaa ei tarvitse mainita, koska sillä ei ole tekijänoikeuksia. Oletus tässä tapauksessa on AI-kuva, mutta olisin halunnut saada tälle vahvistuksen.
Muuten Midjourne tekee niin uskottavia valokuvamaisia kuvia, etten erota niitä aidoista valokuvista - meni aika monta kuvaa väärin, kun kysyttiin, onko valokuva aito vai Midjourneyn luoma.Voit siis lakata suremasta asiaa, koska pian ei kukaan tiedä, onko kuva aito vai ei.
- Anonyymi
Muiden sanojen kautta IL VÄ tulee okra.
Mikä logiikka?- Anonyymi
Vihjeessä ja ratkaisusanassa on vaihdettu kirjainten järjestystä. Vihjeen lähtösana on VÄLI.
- Anonyymi
anna kun autan=aatu....onko oikein?? mikä logiikka?
- Anonyymi
Tekoälylle annettiin tällainen kuvatehtävä englannin kielellä:
" Simba and Nala standing on Pride Rock, LionKing, screencap"
https://yle.fi/a/74-20167843
Hetkessä syntyi hyvin paljon samankaltainen kuva, kuin Disneyn alkuperäiset Leijonakuningas elokuvan kalliisti suojatut ja Copyrightatut kuvat.
Näin helpoksi se ristikoidenkin kuvittaminen muuttuu lähivuosina.- Anonyymi
Midjourneytä Disney ym. syyttävätkin laittomasta tuotantonsa hyödyntämisestä.
- Anonyymi
Aika pikkuinen tekoälyputiikki vaikuttaa olevan tuo Midjourney:
“Midjourney on itsenäinen tutkimuslaboratorio, joka tutkii uusia
ajattelun muotoja ja laajentaa ihmiskunnan mielikuvitusta.
Olemme pieni omarahoitteinen tiimi, joka keskittyy suunnitteluun,
ihmisinfrastruktuuriin ja tekoälyyn. Meillä on 11 kokopäiväistä
työntekijää ja uskomaton joukko neuvonantajia.”
https://www.midjourney.com/home
Kun tuollainen kuvien tekemisen algoritmi kerran pääsee nettiin vapaaksi, niin ei sellaista ja sen aiheuttamia kuvallisia tuotoksia oikein pysty estämään. Ei edes Disneyn kaltaiset jättiorganisaatiotkaan.
- Anonyymi
Seulasissa ja ollaap-
Mitä tuollaiset ovat?- Anonyymi
Atlas ja Isaak
- Anonyymi
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Ymmärsikö kysyjä vihjeiden ideat?
Atlas on yksi tähtitaivaan Seulasten eli Plejadien tähdistä. Takaperin; ka(a)sipa(a)llo.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375086- 823616
- 302993
- 612985
- 92896
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562343- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91770- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351639