Alkaa viimeisiään Vire 7 bensamoottori vedellä. Niin heräsi ajatus, jotta millainen prosessi olisi vaihtaa sähkömoottori. Tietenkin tee se itse meiningillä. Koska tuhansia maksaa vielä nuo "oikeat". Sellainen 2,2 kWh saisi teho olla. Veneessä on nyt vapaa ajan arkisto 12 v 300 amppeerituntia. Niin millanen sen sähkömoottorin tulisi olla. Valot jääkaappi yms.... On 12 voltin järjestelmässä. Niin inventterilläkö jännitteen nosto sitten moottorille . Mikä olisi järkevä jännitetaso etc .... Jäähdytys ohjaus yms.... Noita sähkömoottoreita on hyvin monenlaista
Veneen keskimoottorin vaihto sähkömoottoriin
13
321
Vastaukset
- Anonyymi
Jos vene on meriläsmallinen niin laittaisin peräsimen tilalle sähköperämoottorin.
- Anonyymi
Unohda invertteriviritykset 12 V 2,2 kW tarvitsee 180 A invertterin.
- Anonyymi
Sähkömoottoreita löytyy tasavirtamooottorein eri jännitteille ja teholuokille.
Vire 7 teho on 7 hv eli n 5 kW noin 3500 rpm nopeudella
Siihen sopii esim.Akkukaupan myymä 5 kW QS 165 V2 sähkömoottori
Tarvitset lisäksi 72 V akkujännitteen.
Esim LiFePo akku 72 V , 100 Ah => 7,2 kWh.
300 Ah, 12 V => 3,6 kWh
Moottori kuluttaa 70 A nimellisteholla eli 70 Ah tunnissa. Ajamalla 12 V 300 Ah akusto kuiviin olet 4 tunnin matkan päässä kotoa.
Tietenkin pienemmällä esim 25% teholla pääset 8 h päähän ja vielä takaisin.- Anonyymi
Jos 12 volttista 300 Ah akustoa kuormitetaan 70A virralla, niin akku tyhjenee minuuteissa.
Starttimoottori ottaa kuormitettuna suunnilleen samat tehot, riittääkö neljä tuntia kestävään starttailuun - no ei riitä. - Anonyymi
Kiitos tiedoista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos 12 volttista 300 Ah akustoa kuormitetaan 70A virralla, niin akku tyhjenee minuuteissa.
Starttimoottori ottaa kuormitettuna suunnilleen samat tehot, riittääkö neljä tuntia kestävään starttailuun - no ei riitä.Ai 300 Ah akkku tyhjenee 70 A virralla parissa minuutissa?
Miten sitten hlöautoissa akut kestää, vaikka kapasiteetti tyyliin 60 Ah? Startti voi viedä toista sataa A ja virrat päällä on koko ajan ajovaloa ja kaikenmaailman ohjainboxia virtaa syömässä = jatkuva kulutus kymmeniä ampeereja ja tähän päälle reilut (up to 50 A) piikit sähköisestä ohjaustehostimesta, ABS pumpusta, tuulilasinpyyhkijöistä yms.
Ja huom nykyvehkeethän mm. sammuttelee moottoria liikennevaloihin pysähdyttäessä eli aika taajaan ollaan muutama minuutti kerrallaan pelkän akun varassa.
70 A on 60 Ah akulle iso (C=1,2) purkuvirta. Iso virta =isot häviöt. Mutta 70/300 -> C= 0,23. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai 300 Ah akkku tyhjenee 70 A virralla parissa minuutissa?
Miten sitten hlöautoissa akut kestää, vaikka kapasiteetti tyyliin 60 Ah? Startti voi viedä toista sataa A ja virrat päällä on koko ajan ajovaloa ja kaikenmaailman ohjainboxia virtaa syömässä = jatkuva kulutus kymmeniä ampeereja ja tähän päälle reilut (up to 50 A) piikit sähköisestä ohjaustehostimesta, ABS pumpusta, tuulilasinpyyhkijöistä yms.
Ja huom nykyvehkeethän mm. sammuttelee moottoria liikennevaloihin pysähdyttäessä eli aika taajaan ollaan muutama minuutti kerrallaan pelkän akun varassa.
70 A on 60 Ah akulle iso (C=1,2) purkuvirta. Iso virta =isot häviöt. Mutta 70/300 -> C= 0,23.Ihan siten, että kokeile. Irrota puolan tai tulppien johdo - nykyautoissa vähän enemmän. Starttaa ja katso kuinka kauan startti jaksaa kuormitettaessa pyöriä. Ehkä sitten ymmärrät...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan siten, että kokeile. Irrota puolan tai tulppien johdo - nykyautoissa vähän enemmän. Starttaa ja katso kuinka kauan startti jaksaa kuormitettaessa pyöriä. Ehkä sitten ymmärrät...
Kuulostat perinteiseltä "hauki on kala" tapaukselta.
Normi autossa startti haukkaa 1-2 kW eli virta on tyyliin 150 A. Silloin tulee kuvioon myös isot häviöt jo akun sisälläkin, joten jännite kyykkää nopeasti. Kun puhutaan sellaisesta normaalista 60 Ah käynnistysakusta.
Mutta 300 Ah akustolle 150 A on lopulta aika pieni virta, joten taitaa päästä toimintasavu startista ennen kuin akku kyykkää.
Esim latauksesta puhuttaessa pikalatauksena pidetään latausta, jossa latausteho >= akun kapasiteetti. Esim. 50 kWh akkua pitää siis ladata väh 50 kW teholla, mikä ilmaistaan C=1. Latausaika tällä teholla periaatteessa tunti, käytännössä enemmän, koska lataus tuppaa hidastumaan loppua kohti.
Jos C on vaikka 0,25, ollaan selkeästi hidaslatauksen puolella.
Jos 300 Ah akustoa puretaan 150 A virralla, niin C=0,5. Ei pitäisi olla kummoinenn haaste. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostat perinteiseltä "hauki on kala" tapaukselta.
Normi autossa startti haukkaa 1-2 kW eli virta on tyyliin 150 A. Silloin tulee kuvioon myös isot häviöt jo akun sisälläkin, joten jännite kyykkää nopeasti. Kun puhutaan sellaisesta normaalista 60 Ah käynnistysakusta.
Mutta 300 Ah akustolle 150 A on lopulta aika pieni virta, joten taitaa päästä toimintasavu startista ennen kuin akku kyykkää.
Esim latauksesta puhuttaessa pikalatauksena pidetään latausta, jossa latausteho >= akun kapasiteetti. Esim. 50 kWh akkua pitää siis ladata väh 50 kW teholla, mikä ilmaistaan C=1. Latausaika tällä teholla periaatteessa tunti, käytännössä enemmän, koska lataus tuppaa hidastumaan loppua kohti.
Jos C on vaikka 0,25, ollaan selkeästi hidaslatauksen puolella.
Jos 300 Ah akustoa puretaan 150 A virralla, niin C=0,5. Ei pitäisi olla kummoinenn haaste.Teoria on teoriaa... Matkailuautossa 12 v / 200 Ah hupiakut ja 1000 W invertteri. Tehoiltaan vajaat 1000 W oleva mikro tai kahvinkeitin, niin akut kyykkäävät muutamassa minuutissa.
Yritin kertoa tutulle, että näin tulee käymään. Ei uskonut, nyt uskoo...
- Anonyymi
pitää aloittaa innolla odottamaan koska Vire on vaihtunut sähkömoottoriin...
- Anonyymi
⚽🔥🎳🔌📞☎️📱🔦🪠🧸🧺🩳🥾👢
Usein tällä kysyttyä
Sähköpätevyydet ja työalueet
Sähköturvallisuuslaissa on määritelty seuraavat sähköpätevyydet:
sähköpätevyys 1, eli S1: kaikki sähkötyöt
sähköpätevyys 2, eli S2: enintään 1000 V sähkötyöt
sähköpätevyys 3, eli S3: sähkölaitekorjaus.
Aiemmat, ennen vuoden 1996 lakimuutosta myönnetyt pätevyystodistukset A, B, C, D ovat edelleen voimassa annetussa laajuudessaan.
Sähköpätevyystodistuksen myöntämisen edellytykset
Pätevyystodistukset myöntää Henkilö- ja yritysarviointi SETI OyLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä.
Jotta voit saada pätevyystodistuksen, edellytyksenä on:
soveltuva sähköalan koulutus
soveltuva sähköalan työkokemus
suoritettu sähköturvallisuustutkinto.
Sähköpätevyysluokkien pätevyystodistusten saamisen minimivaatimukset hyväksytysti suoritetun sähköturvallisuustutkinnon lisäksi ovat:
Sähköpätevyys 2, eli S2: soveltuva perustutkinto, esim. sähköasentaja, ja sen jälkeen hankittu kolmen vuoden työkokemus sähkölaitteistojen rakentamiseen ja töiden johtamiseen perehdyttävistä töistä.
Sähköpätevyys 3, eli S3: koulutus voidaan korvata soveltuvalla työkokemuksella.
Sähköpätevyys 1, eli S1: vähintään teknikon tai insinöörin koulutus ja riittävän laaja-alainen kahden vuoden työkokemus
Rajoitettu sähköpätevyys 1: yliasentajan erikoisammattitutkinto ja vähintään kuuden vuoden työkokemus.
Lue vaatimuksista tarkemmin SETI:n sivulta.Linkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä
Sähköpätevyys 3 -luokan työalue
Luokan S3 pätevyystodistus on työalueeltaan laitekorjauspätevyys, eikä oikeuta tekemään rakennusten laajoja sähköasennuksia.
Mitä sähkötöitä luokan S3 urakoitsija saa tehdä?
Enintään 1000V:n sähkölaitteiden irrottaminen paikoiltaan, niiden uudelleen kiinnittäminen ja rikkoontuneiden sähkölaitteiden ja -kalusteiden vaihtaminen uusiin ovat S3-urakoitsijan työalueeseen kuuluvia töitä. S3-urakoitsija saa asentaa yksittäisen ryhmäjohdon keskukselta tai asennusrasialta korjattavaa tai uutena asennettavaa laitetta, esim. ilmalämpöpumppu, tai laitekokonaisuutta, esim. nosto-ovi, varten muuttamatta keskuksen rakennetta.
Sähkötyöt, joissa joudutaan asentamaan useita sähkölaitteita ja kaapeleita asennuskokonaisuudeksi, eivät kuulu S3-urakoitsijalle sallittuihin töihin.
Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita muutamassa poikkeustapauksessa:
maallikkotyöt
eräät muut erityistapaukset tietyin edellytyksin (Sähköturvallisuuslaki 1135/2016, 56 §):
sähköauton voimajärjestelmän sähkötyöt: töiden tekijän on oltava riittävästi perehtynyt kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin
maakaapelointiurakoissa kaapelin asentaminen ja peittäminen kaapeliojaan sähköurakoitsijan valvonnassa: työn tekijällä on oltava vähintään kahden vuoden kokemus kyseisestä työstä ja riittävät alan perustaidot
vähäinen, kertaluonteinen sähkötyö, jos tekijällä on työhön oikeuttava pätevyystodistus, esimerkiksi yksittäisen pistorasian tai valaisinpisteen asennus
tilapäisen sähkölaitteiston rakentaminen opetustarkoituksessa koulun laboratoriotiloissa, kun työtä ohjaa ja valvoo sähköalan ammattihenkilö
sähköalan ammattihenkilön omaan tai lähisukulaisensa asuntoon tekemät sähkötyöt, eli niin sanotut kelpoisuustodistuksella tehtävät työt. Kelpoisuustodistuksen myöntää SETI Oy ja työlle on teetettävä varmennustarkastus.
Sähköalan ammattihenkilö
Sähköalan ammattihenkilön katsotaan olevan riittävän ammattitaitoinen valvomaan ja tekemään itsenäisesti koulutustaan ja työkokemustaan vastaavaa sähkö- ja käyttötyötä. Sähköalan ammattihenkilö on henkilö, joka on opastettu sähkötöihin ja lisäksi jokin seuraavista koulutus- ja työkokemusvaatimuksista täyttyy:
suorittanut soveltuvan tekniikan alan korkeakoulututkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
suorittanut soveltuvan sähköalan insinöörin tai teknikon tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
suorittanut soveltuvan ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä
suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä
hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.
Jos kyse on samankaltaisiin sähkölaitteisiin tai laitekokonaisuuksiin kohdistuvasta sähkö- tai käyttötyöstä, esimerkiksi elektroniikkalaitteiden huolto- ja korjaustyöt, voidaan edellä luetelluista poiketen soveltaa lievempiä koulutus- ja työkokemusvaatimuksia. Tällöin riittävän ammattitaitoiseksi tekemään kyseisiä töitä itsenäisesti katsotaan henkilö, jolla on kahden vuoden työkokemus kyseisestä sähkötyöstä ja riittävät alan perustaidot. Jos henkilöllä on soveltuva sähköalan koulutus, on hänellä oltava sen lisäksi vuoden työkokemus kyseisistä sähkötöistä.
Usein kysyttyä- Anonyymi
Tällähän ei ole mitään tekemistä aloittajan kysymyksen kanssa.
- Anonyymi
Eipä ole tekemistä minkään muunkaan kanssa mutta tällä ja SDP:n erinomaisuudella on helppo spämmätä palstoja !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3978553Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1702891- 131232
- 761008
- 64928
- 25916
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61913- 55893
- 64852
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72822