Veneen keskimoottorin vaihto sähkömoottoriin

Anonyymi-ap

Alkaa viimeisiään Vire 7 bensamoottori vedellä. Niin heräsi ajatus, jotta millainen prosessi olisi vaihtaa sähkömoottori. Tietenkin tee se itse meiningillä. Koska tuhansia maksaa vielä nuo "oikeat". Sellainen 2,2 kWh saisi teho olla. Veneessä on nyt vapaa ajan arkisto 12 v 300 amppeerituntia. Niin millanen sen sähkömoottorin tulisi olla. Valot jääkaappi yms.... On 12 voltin järjestelmässä. Niin inventterilläkö jännitteen nosto sitten moottorille . Mikä olisi järkevä jännitetaso etc .... Jäähdytys ohjaus yms.... Noita sähkömoottoreita on hyvin monenlaista

13

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos vene on meriläsmallinen niin laittaisin peräsimen tilalle sähköperämoottorin.

      • Anonyymi

        Unohda invertteriviritykset 12 V 2,2 kW tarvitsee 180 A invertterin.


    • Anonyymi

      Sähkömoottoreita löytyy tasavirtamooottorein eri jännitteille ja teholuokille.
      Vire 7 teho on 7 hv eli n 5 kW noin 3500 rpm nopeudella

      Siihen sopii esim.Akkukaupan myymä 5 kW QS 165 V2 sähkömoottori
      Tarvitset lisäksi 72 V akkujännitteen.
      Esim LiFePo akku 72 V , 100 Ah => 7,2 kWh.
      300 Ah, 12 V => 3,6 kWh
      Moottori kuluttaa 70 A nimellisteholla eli 70 Ah tunnissa. Ajamalla 12 V 300 Ah akusto kuiviin olet 4 tunnin matkan päässä kotoa.
      Tietenkin pienemmällä esim 25% teholla pääset 8 h päähän ja vielä takaisin.

      • Anonyymi

        Jos 12 volttista 300 Ah akustoa kuormitetaan 70A virralla, niin akku tyhjenee minuuteissa.
        Starttimoottori ottaa kuormitettuna suunnilleen samat tehot, riittääkö neljä tuntia kestävään starttailuun - no ei riitä.


      • Anonyymi

        Kiitos tiedoista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 12 volttista 300 Ah akustoa kuormitetaan 70A virralla, niin akku tyhjenee minuuteissa.
        Starttimoottori ottaa kuormitettuna suunnilleen samat tehot, riittääkö neljä tuntia kestävään starttailuun - no ei riitä.

        Ai 300 Ah akkku tyhjenee 70 A virralla parissa minuutissa?

        Miten sitten hlöautoissa akut kestää, vaikka kapasiteetti tyyliin 60 Ah? Startti voi viedä toista sataa A ja virrat päällä on koko ajan ajovaloa ja kaikenmaailman ohjainboxia virtaa syömässä = jatkuva kulutus kymmeniä ampeereja ja tähän päälle reilut (up to 50 A) piikit sähköisestä ohjaustehostimesta, ABS pumpusta, tuulilasinpyyhkijöistä yms.

        Ja huom nykyvehkeethän mm. sammuttelee moottoria liikennevaloihin pysähdyttäessä eli aika taajaan ollaan muutama minuutti kerrallaan pelkän akun varassa.

        70 A on 60 Ah akulle iso (C=1,2) purkuvirta. Iso virta =isot häviöt. Mutta 70/300 -> C= 0,23.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai 300 Ah akkku tyhjenee 70 A virralla parissa minuutissa?

        Miten sitten hlöautoissa akut kestää, vaikka kapasiteetti tyyliin 60 Ah? Startti voi viedä toista sataa A ja virrat päällä on koko ajan ajovaloa ja kaikenmaailman ohjainboxia virtaa syömässä = jatkuva kulutus kymmeniä ampeereja ja tähän päälle reilut (up to 50 A) piikit sähköisestä ohjaustehostimesta, ABS pumpusta, tuulilasinpyyhkijöistä yms.

        Ja huom nykyvehkeethän mm. sammuttelee moottoria liikennevaloihin pysähdyttäessä eli aika taajaan ollaan muutama minuutti kerrallaan pelkän akun varassa.

        70 A on 60 Ah akulle iso (C=1,2) purkuvirta. Iso virta =isot häviöt. Mutta 70/300 -> C= 0,23.

        Ihan siten, että kokeile. Irrota puolan tai tulppien johdo - nykyautoissa vähän enemmän. Starttaa ja katso kuinka kauan startti jaksaa kuormitettaessa pyöriä. Ehkä sitten ymmärrät...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan siten, että kokeile. Irrota puolan tai tulppien johdo - nykyautoissa vähän enemmän. Starttaa ja katso kuinka kauan startti jaksaa kuormitettaessa pyöriä. Ehkä sitten ymmärrät...

        Kuulostat perinteiseltä "hauki on kala" tapaukselta.

        Normi autossa startti haukkaa 1-2 kW eli virta on tyyliin 150 A. Silloin tulee kuvioon myös isot häviöt jo akun sisälläkin, joten jännite kyykkää nopeasti. Kun puhutaan sellaisesta normaalista 60 Ah käynnistysakusta.

        Mutta 300 Ah akustolle 150 A on lopulta aika pieni virta, joten taitaa päästä toimintasavu startista ennen kuin akku kyykkää.

        Esim latauksesta puhuttaessa pikalatauksena pidetään latausta, jossa latausteho >= akun kapasiteetti. Esim. 50 kWh akkua pitää siis ladata väh 50 kW teholla, mikä ilmaistaan C=1. Latausaika tällä teholla periaatteessa tunti, käytännössä enemmän, koska lataus tuppaa hidastumaan loppua kohti.

        Jos C on vaikka 0,25, ollaan selkeästi hidaslatauksen puolella.

        Jos 300 Ah akustoa puretaan 150 A virralla, niin C=0,5. Ei pitäisi olla kummoinenn haaste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostat perinteiseltä "hauki on kala" tapaukselta.

        Normi autossa startti haukkaa 1-2 kW eli virta on tyyliin 150 A. Silloin tulee kuvioon myös isot häviöt jo akun sisälläkin, joten jännite kyykkää nopeasti. Kun puhutaan sellaisesta normaalista 60 Ah käynnistysakusta.

        Mutta 300 Ah akustolle 150 A on lopulta aika pieni virta, joten taitaa päästä toimintasavu startista ennen kuin akku kyykkää.

        Esim latauksesta puhuttaessa pikalatauksena pidetään latausta, jossa latausteho >= akun kapasiteetti. Esim. 50 kWh akkua pitää siis ladata väh 50 kW teholla, mikä ilmaistaan C=1. Latausaika tällä teholla periaatteessa tunti, käytännössä enemmän, koska lataus tuppaa hidastumaan loppua kohti.

        Jos C on vaikka 0,25, ollaan selkeästi hidaslatauksen puolella.

        Jos 300 Ah akustoa puretaan 150 A virralla, niin C=0,5. Ei pitäisi olla kummoinenn haaste.

        Teoria on teoriaa... Matkailuautossa 12 v / 200 Ah hupiakut ja 1000 W invertteri. Tehoiltaan vajaat 1000 W oleva mikro tai kahvinkeitin, niin akut kyykkäävät muutamassa minuutissa.
        Yritin kertoa tutulle, että näin tulee käymään. Ei uskonut, nyt uskoo...


    • Anonyymi

      pitää aloittaa innolla odottamaan koska Vire on vaihtunut sähkömoottoriin...

    • Anonyymi

      ⚽🔥🎳🔌📞☎️📱🔦🪠🧸🧺🩳🥾👢
      Usein tällä kysyttyä
      Sähköpätevyydet ja työalueet
      Sähköturvallisuuslaissa on määritelty seuraavat sähköpätevyydet:

      sähköpätevyys 1, eli S1: kaikki sähkötyöt
      sähköpätevyys 2, eli S2: enintään 1000 V sähkötyöt
      sähköpätevyys 3, eli S3: sähkölaitekorjaus.
      Aiemmat, ennen vuoden 1996 lakimuutosta myönnetyt pätevyystodistukset A, B, C, D ovat edelleen voimassa annetussa laajuudessaan.


      Sähköpätevyystodistuksen myöntämisen edellytykset

      Pätevyystodistukset myöntää Henkilö- ja yritysarviointi SETI OyLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä.

      Jotta voit saada pätevyystodistuksen, edellytyksenä on:

      soveltuva sähköalan koulutus
      soveltuva sähköalan työkokemus
      suoritettu sähköturvallisuustutkinto.
      Sähköpätevyysluokkien pätevyystodistusten saamisen minimivaatimukset hyväksytysti suoritetun sähköturvallisuustutkinnon lisäksi ovat:

      Sähköpätevyys 2, eli S2: soveltuva perustutkinto, esim. sähköasentaja, ja sen jälkeen hankittu kolmen vuoden työkokemus sähkölaitteistojen rakentamiseen ja töiden johtamiseen perehdyttävistä töistä.
      Sähköpätevyys 3, eli S3: koulutus voidaan korvata soveltuvalla työkokemuksella.
      Sähköpätevyys 1, eli S1: vähintään teknikon tai insinöörin koulutus ja riittävän laaja-alainen kahden vuoden työkokemus
      Rajoitettu sähköpätevyys 1: yliasentajan erikoisammattitutkinto ja vähintään kuuden vuoden työkokemus.
      Lue vaatimuksista tarkemmin SETI:n sivulta.Linkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä

      Sähköpätevyys 3 -luokan työalue
      Luokan S3 pätevyystodistus on työalueeltaan laitekorjauspätevyys, eikä oikeuta tekemään rakennusten laajoja sähköasennuksia.

      Mitä sähkötöitä luokan S3 urakoitsija saa tehdä?

      Enintään 1000V:n sähkölaitteiden irrottaminen paikoiltaan, niiden uudelleen kiinnittäminen ja rikkoontuneiden sähkölaitteiden ja -kalusteiden vaihtaminen uusiin ovat S3-urakoitsijan työalueeseen kuuluvia töitä. S3-urakoitsija saa asentaa yksittäisen ryhmäjohdon keskukselta tai asennusrasialta korjattavaa tai uutena asennettavaa laitetta, esim. ilmalämpöpumppu, tai laitekokonaisuutta, esim. nosto-ovi, varten muuttamatta keskuksen rakennetta.

      Sähkötyöt, joissa joudutaan asentamaan useita sähkölaitteita ja kaapeleita asennuskokonaisuudeksi, eivät kuulu S3-urakoitsijalle sallittuihin töihin.


      Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita muutamassa poikkeustapauksessa:
      maallikkotyöt
      eräät muut erityistapaukset tietyin edellytyksin (Sähköturvallisuuslaki 1135/2016, 56 §):
      sähköauton voimajärjestelmän sähkötyöt: töiden tekijän on oltava riittävästi perehtynyt kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin
      maakaapelointiurakoissa kaapelin asentaminen ja peittäminen kaapeliojaan sähköurakoitsijan valvonnassa: työn tekijällä on oltava vähintään kahden vuoden kokemus kyseisestä työstä ja riittävät alan perustaidot
      vähäinen, kertaluonteinen sähkötyö, jos tekijällä on työhön oikeuttava pätevyystodistus, esimerkiksi yksittäisen pistorasian tai valaisinpisteen asennus
      tilapäisen sähkölaitteiston rakentaminen opetustarkoituksessa koulun laboratoriotiloissa, kun työtä ohjaa ja valvoo sähköalan ammattihenkilö
      sähköalan ammattihenkilön omaan tai lähisukulaisensa asuntoon tekemät sähkötyöt, eli niin sanotut kelpoisuustodistuksella tehtävät työt. Kelpoisuustodistuksen myöntää SETI Oy ja työlle on teetettävä varmennustarkastus.
      Sähköalan ammattihenkilö
      Sähköalan ammattihenkilön katsotaan olevan riittävän ammattitaitoinen valvomaan ja tekemään itsenäisesti koulutustaan ja työkokemustaan vastaavaa sähkö- ja käyttötyötä. Sähköalan ammattihenkilö on henkilö, joka on opastettu sähkötöihin ja lisäksi jokin seuraavista koulutus- ja työkokemusvaatimuksista täyttyy:

      suorittanut soveltuvan tekniikan alan korkeakoulututkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
      suorittanut soveltuvan sähköalan insinöörin tai teknikon tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
      suorittanut soveltuvan ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä
      suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä
      hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.
      Jos kyse on samankaltaisiin sähkölaitteisiin tai laitekokonaisuuksiin kohdistuvasta sähkö- tai käyttötyöstä, esimerkiksi elektroniikkalaitteiden huolto- ja korjaustyöt, voidaan edellä luetelluista poiketen soveltaa lievempiä koulutus- ja työkokemusvaatimuksia. Tällöin riittävän ammattitaitoiseksi tekemään kyseisiä töitä itsenäisesti katsotaan henkilö, jolla on kahden vuoden työkokemus kyseisestä sähkötyöstä ja riittävät alan perustaidot. Jos henkilöllä on soveltuva sähköalan koulutus, on hänellä oltava sen lisäksi vuoden työkokemus kyseisistä sähkötöistä.

      Usein kysyttyä

      • Anonyymi

        Tällähän ei ole mitään tekemistä aloittajan kysymyksen kanssa.


    • Anonyymi

      Eipä ole tekemistä minkään muunkaan kanssa mutta tällä ja SDP:n erinomaisuudella on helppo spämmätä palstoja !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      3423
    2. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      69
      3201
    3. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      30
      2955
    4. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      159
      2748
    5. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2249
    6. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      11
      2159
    7. Kirjotan ikävää ulos

      Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      14
      1688
    8. Sinä se vaan jaksat

      Suosittelen lopettamaan hyvissä ajoin, tuo toimintas ei auta unohtamiseen. Jossain vaiheessa asia julkistuu enkä usko et
      Ikävä
      23
      1537
    9. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      3
      1407
    10. iltalehden uutinen poistettiin?

      Jämsässä koulussa rikosepäily avustaja juu
      Jämsä
      15
      1346
    Aihe