"Myös ns. sosiaalinen kontrolli pelaa Suomessa kuin joku Raamatun sana. Ihmiset katsovat asiakseen kontrolloida toistensa syömisiä, juomisia, elämäntapoja, pukeutumista, painoa, ulkonäköä ja syyllistää a.o. sairauksistaan tai vastoinkäymisistään. Kaikki paha on itse ansaittua ja oikein.
Mitään "elä ja annan muidenelää"-mentaliteettia ei tunneta.
"Ole niinkuin minä ja tee niin kuin minä" niin olet hyvä ."
Näin läntisen maan kansalainen meidät näkee. Pitääkö näkemys paikkansa?
Suomalaisten ominaisuuksia
45
316
Vastaukset
- Anonyymi
Joo, kai niinkin, mut meillä on sentään vapaus kuitenkin päättää lopultakin tekemisistämme, meitä ei väkivallan uhalla pakoteta uskonnollisiin tapoihin, kuten esim jossain Iranissa pitämään huivia yms. Se on se valtava ero sivistysmaan ja takapajuisen välillä.
- Anonyymi
Haha.
- Anonyymi
Pitää paikkansa. Jopa netillä sitä tapahtuu. Kontrolli ei enää ole "sosiaalista" vaan epäsosiaalista kontrollia.
Henkilö, joka tällaiseen syyllistyy, on epävarma ja haavoittuva, tuskainen ihminen. Hänellä on omia traumoja takana, jotka helpottavat hieman, jos hän tuntee että hän loukkauksillaan on haavoittanut toista ihmistä. Osa hänen omasta tuskastaan siirtyy (henkilön oman olettamuksen mukaan) toiselle ihmiselle. Jos hän saa vastarintaa, lisääntyy hänen halunsa haavoittaa muita.
Lisää aiheesta voi lukea Terveys-sivuilta/Henkinen hyvinvointi ja Mielenterveys- Anonyymi
Kertoo Purrasta.
- Anonyymi
Ei tuo ole suomalaiskansallista tyyppikäytöstä, vaan tuollaisia yksilöitä löytyy monista maista. Yleistäminen on alkeellista, jopa rasistista käytöstä, kertoo huonosta itsetunnosta..
- Anonyymi
Rasismi on tyhmien sairaus.
- Anonyymi
Ihan niin yleistetään kovasti asioita. Ja sitten pitäisi olla aina samaa mieltä näiden ns ””:kunnollisten ” mielestä , siis itse pitävät itseään jonain malli ihmisenä . Ketään ei saa kehua jos joku on saavuttanut jotain elämässään , jo kymmen välittömästi ilkeilemässä .
Siis kaikki Suomaliset eivät suinkaan ole sellaisia, mutta aika moni.
Jos joku on työtön niin häntä sanovat laiskaksi , jos joku on sairas niin on kuulemma elänyt väärin jne
Heillä on aina ilkeä tyyli . - AnonyymiUUSI
Asuin kotikylässä ja opin jo nuorena. Näiden ihmisten metkut kaikki samanlaisia. Yhtä alkeellisia oikein puistattaa ajatuskin . Sain aikoinani minäkin osani, että luuletko olevani muita parempi kun ei kotikylän pojat kelpaa. . Vastasi. Että juu! Olen sen verran parempi etten jaksaisi elää niillä ehdoilla ihmisten parissa jossa juuri oli tämä kulttuuri kun täällä,netissäkin . Tytöt alkoivat odottaa lasta koti kylässä 17 vuotiaan ja sitten. Oli mentävä naimisiin. .. joten muutin muualle ja en ole koskaan katunut sitä . Olisin siis siinä mielessä parempi etten alistunut siihen kohteluun kun.nämä tyttökaverit
Nykyisissä oloissani ei tälläistä kulttuuria ole ! Saan olla ihan se mikä ole. Ilman lapsellisia kommmetteja ” olla parempi ”
- Anonyymi
Kannattaa panna hulinaksi kuin USAssa kaiken värisiä sekaisia nimiä myöten
kuten Alex on nainen jne
niin hyvä tulee
sitten otetaan liput käteen ja valehdellaan
united we stand
tähän tyyliin mitä välii - Anonyymi
alottajalle :
ei tommset sinun esittämät ihmiset ole ollenkaan uskovaisia vaan itsekkäitä omahyväisiä ihmisiä jotka luulee tietävänsä kaiken
joten ÄLÄ liitä noin käyttäytyviä ihmisiä uskovisiksi,- Anonyymi
Luki-luki(ko?). Aloituksessa ei puhuta uskonnosta eikä mistään siihen liittyvästä mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luki-luki(ko?). Aloituksessa ei puhuta uskonnosta eikä mistään siihen liittyvästä mitään.
"kuin joku Raamatun sana"
Kyl tuo liittyy uskontoon aika vahvasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kuin joku Raamatun sana"
Kyl tuo liittyy uskontoon aika vahvasti.Lue / tavaa koko virke, älä vain kahta sanaa.
- Anonyymi
Ketkä ihmiset kontrolloivat. Ei minun piireissä kukaan arvostele toisten ihmisten tekemisiä. Saavat ihmiset olla sellaisia kuin ovat. Piirissäni on lihavia, laihoja, eri maista, päihteiden käyttäjiä, niistä selvinneitä, eri kieltä puhuvia, eri ammattikuntia, miehiä, naisia ja pääosin yli 50siä, enemmistö eläkeläisiä. Ovatko sitten fiksuja ja osaavat käyttäytyä?
Jos tarkoitat näillä palstoilla, niin silloin pitää paikkaansa, nimettömänä on helppo sättiä.
Kuinka moni sanoo noin kuin aloittaja: "Ole niinkuin minä ja tee niin kuin minä" niin olet hyvä ." En ole kuullut.
Mistä tällainen aloitus?- Anonyymi
Aloitus on lainaus Nojatuolista.
- Anonyymi
Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi ?
Se on monen suomalaisen asenne.
Ei aloittajan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei aloittajan.No sano edes yksi joka noin on sanonut, kun en ole kuullut.
- AnonyymiUUSI
No jos sinä et ole kuullut sellaisia sanomisia niin se ei merkitse etteikö niitä sanota,
Kun on tehnyt työtä koko elämänsä naisvaltaisessa työpaikassa niin on näitä nähty vuosien varrella . Joku on taitava ja saa pomolta kiitosta , muuta ei tarvita kun sirkus alkaa.
Yleensä siekusmloppuu siihen että se paha; kateellinen laitetaan muihin töihin ,siis aina ei riitä koulutuskaan peittämään kateutta. Se on todella alhaista - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei aloittajan.Ihan niin
- Anonyymi
Olen käyttänyt hieman vastaavasta asiasta ilmaisua "toisten aivoilla ajattelua".
Huolestutaan siitä ja annetaan sen ohjata omaa toimintaa kun ajatellaan mitä kuvitellaan toisten ajattelevan minun tekemisistäni ja olemisistani.
Tähän vedoten meille myydään kaikkea sellaistakin mitä emme ikeastaan tarvitse. - Anonyymi
Osalla suomalaisista on kova tarve kontrolloida ja paheksua muita.
- Anonyymi
Kontrolliahan suomessa ei ole, miellä on kansanosien jaottelu köyhiin ja rikkaisiin.
Köyhältä otetaan ja rikkaalle annetaan, mutta se ei ole samaa kun järki ja itsetunto!
Huono itsetunto ajaa ihmisen arvostelemaan muita ja tuomitsemaan samalla koko yhteisön johon ei itse kuulu.
Meissä on luonnostaan hyviä ja huonoja ihmisiä, mutta ei kukaan ole tähän mennessä karsinoinut koko kansaa, kuten nyt eräs entinen suomalainen näytti tekevän.
Joskus poissa on hyvä ja kotona paras.
Täällä kotimaassa on hyvin, vapaa kansa ja vapaus olla sitä mitä on, ei, minkään mallin ja kaavan mukaan ohjelmoitu ja kontrolloitu yksilö.
Enkä joku tutkimus menossa, malliksi, vai onko vain sanoja huonoa itsetuntoa joka pitää korostaa arvioimalla kansanluonnetta, kai itsekin siihen kuuluu, malliesimerkkinä.- AnonyymiUUSI
Kateushan se on se suurin syy toisen arvostelemiseen.
On oltava kateellinen jos ei itse kykene tekemään samoja asioita kun se jota kadehditaan,
Huvittavaa toisaalta kun näkee vanhojenkin ihmisten ilkeilevän netissäkin jollekin joka nauttii elämästään
Heille on jäänyt kasvaminen ihmisenä jonnekkin murrosikään, ja pysähtynyt silloin. Muuten sitä ei ymmärrä koska puheet ovat myöskin murkkutasolla
Monta kertaa ajatellut miten sellainen ihminen kasvattaa lapsiaan , koska itsekkään ei ole aikuinen. Eikä tule koskaan olemaankaan .
Aikuinen ihminen osaa kanavoida negatiiviset tunteet vaan näillä haukkujilla s ei ole pienintäkään empatiaa että heidän ilkeät sanat satuttaa toista ihmistä,
Toisaalta kypsä ihminen tietää syyt näiden ilkeiden ihmisten tapaan kiusata toisia ihmisiä.
Nauttivatkohan he kovasti kun saavat loukata toisia . Se onkin varmaan ainut kerta kun he tuntevat hyvää oloa. .
Ennen kuin suljen koneen ja lähden valmistautumaan juhannuksen viettoon, niin ajattelin vain sanoa että kuten kaikki varmasti tajuavatkin kommenttini "suomalaisesta soiaalisesta kontrolista" lähti ikävästä vastauksesta kommenttiini nojatuolissa, jossa minua taas kerran maalitettiin ja kommentti tihkui neuvoja miten "oikeat" suomalaiset ovat ja tekevät.
Tähdennän nyt että se ei tietenkään ole vain suomalaisen kansanluonteen erityispiirre; valitettavasti vain olen huomannut että etenkin omassa ikäluokassani tuollainen asenne kaikkeen poikkeavaan, erilaisuuteen on aivan liian yleistä. Suomessakin.
Tuollainen "meillä Suomessa tehdään niin ja näin" on harmaata aluetta rasismin ja omahyväisyyden välillä, poissulkevaa, sisäänpäinlämpiävää ja toiseuttavaa.- Anonyymi
Poissulkevuus on suojakonsti takapajuisia kohtaan jotka vierittävät Suomea Viipurin oblastin köyhäläksi eli Suur- Suomeksi pääkaupunkina Petroskoi
( Hrushtshev lakkautti Stalinin Suur- Suomen 1956 ja jämät liitettiin Venäjään nykyslummiksi)
Ruotsi ei tarvitse eristäytymistä eikä itsenäisyyspäivää kulttuurisesti, koska se on muiden itsenäisyyden polkija (kun ei ollut varuillaan, se on nyt matuliemessä)
Ei haluta enää sdp-keskusta nöyristelyä eikä tietenkään kolonialisteja pakenevia matuja jostain tiesmistä - Anonyymi
Ihan oma profiloitumisesi tuli selkeästi esiin.
Täydellinen kuvaus omasta mielenlaadustasi! - Anonyymi
Suomalaisia kommentoinneillaan halveeraava suomalainen joka luulee olevansa
parempi muita suomalaisia kun on asunut "ulkomailla" vaikka syntyperästään ei pääse eroon .
Tuo arvio kansalaisistamme on täysin omasta päästä ja perustuu taas henkilön alemmuuden tunteeseen josta syystä on etsittävä syy koko suomalaisesta kansakunnasta.
Voi sinä itseriittoinen ihminen.
Voisit jo lopettaa tuon muiden arvostelemisen ihan kohtelaisuus syystäkin.
'Oman luonteesi olet tuonut erittäin tarkoin palstalla olevien kirjoittajien tietoisuuteen. Sitä ei muuta uusi aloitus ja uudet aiheet.
Se sisin sinä paistaa läpi. Et tietenkään voi luonteellesi mitään, mutta yritä hiukan híllitä ohjailuasi.
Kansa on jokinen yksilö yksin ja kaikki yhdessä!
Ei vain sinä ja minä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaisia kommentoinneillaan halveeraava suomalainen joka luulee olevansa
parempi muita suomalaisia kun on asunut "ulkomailla" vaikka syntyperästään ei pääse eroon .
Tuo arvio kansalaisistamme on täysin omasta päästä ja perustuu taas henkilön alemmuuden tunteeseen josta syystä on etsittävä syy koko suomalaisesta kansakunnasta.
Voi sinä itseriittoinen ihminen.
Voisit jo lopettaa tuon muiden arvostelemisen ihan kohtelaisuus syystäkin.
'Oman luonteesi olet tuonut erittäin tarkoin palstalla olevien kirjoittajien tietoisuuteen. Sitä ei muuta uusi aloitus ja uudet aiheet.
Se sisin sinä paistaa läpi. Et tietenkään voi luonteellesi mitään, mutta yritä hiukan híllitä ohjailuasi.
Kansa on jokinen yksilö yksin ja kaikki yhdessä!
Ei vain sinä ja minä.Ensinnäkin kukaan ei yritäkään päästä eroon syntyperästään siis miksi kukaan haluaisi
”Mutta että sanotaan että
” joku luulee olevansa parempi kun on asunut ulkomailla ”
mielestäni se oli kaikkein lapsellisin . Kommentti , kun ajattelee minkä ikäinen on ihminen joka näitä sepustelee.
Meillä oli vieraita niin. Kysyin mitä he pitävät sellaisesta kommentista, heitä nauratti , sanoivat että vaikea uskoa että on aikuinen ihminen kirjoittanut. Ennemmin jokin 14 vuotias , sillä se kommentti kertoo hyvin paljon ihmisestä ja hönen luonteestaan.
No saa vaan jättää omaan arvoonsa sellaiset ilkeilyt.
Mutta kuitenkin on sen verran sanoa että mielestäni ihminen on aika älykäs kun osaa monia kieliä. , tietää muiden maiden kulttuureista. , enkä kadehdi yhtään, vaan olen todella iloinen siitä että jollakin on taito oppia, esim muita kieliä , ja joku toinen osaa vaan sen yhden, nii; ollaanko silloin tasoissa vai ?
Joka ihmisellä on omat lahjakkuutensa. Niistä ei tarvitse kadehtia . Eikä yrittää laittaa ihmistä, karsinaan . Joillakin on kykyjä enemmän kun toisilla se on vaan fakta , niin että se 14 vuotias jolla oli tuo maailman lapsellisin kommentti.
Kasva , ja kunnioita muitakin ihmisiä, janten lakeja ei kukaan halua noudattaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkin kukaan ei yritäkään päästä eroon syntyperästään siis miksi kukaan haluaisi
mielestäni se oli kaikkein lapsellisin . Kommentti , kun ajattelee minkä ikäinen on ihminen joka näitä sepustelee.
Meillä oli vieraita niin. Kysyin mitä he pitävät sellaisesta kommentista, heitä nauratti , sanoivat että vaikea uskoa että on aikuinen ihminen kirjoittanut. Ennemmin jokin 14 vuotias , sillä se kommentti kertoo hyvin paljon ihmisestä ja hönen luonteestaan.
Mutta kuitenkin on sen verran sanoa että mielestäni ihminen on aika älykäs kun osaa monia kieliä. , tietää muiden maiden kulttuureista. , enkä kadehdi yhtään, vaan olen todella iloinen siitä että jollakin on taito oppia, esim muita kieliä , ja joku toinen osaa vaan sen yhden, nii; ollaanko silloin tasoissa vai ?
Joka ihmisellä on omat lahjakkuutensa. Niistä ei tarvitse kadehtia . Eikä yrittää laittaa ihmistä, karsinaan . Joillakin on kykyjä enemmän kun toisilla se on vaan fakta , niin että se 14 vuotias jolla oli tuo maailman lapsellisin kommentti.
Kasva , ja kunnioita muitakin ihmisiä, janten lakeja ei kukaan halua noudattaa.Tämän päivän 14 vuotias on järkevämpi kuin moni täällä uskookaan.
Kukin itse vastaa omista sanomisistaan, ei meillä muilla ole syytä mennä mitätöimään kenenkään sanoja,
Valitsisin itse vieraikseni ihmisiä jotka eivät puutu mielipiteillään sivullisten sanomisiin, ja arvoisi kenenkään ihmisen älykkyyttä. Ihme ettette tehneet ihan diagnoosia.
Sivistymätöntä toimintaa suorastaan. - AnonyymiUUSI
Kiitos Paloma että selvitit. En ole ollut noita keskusteluja lukemassa. Nyt vähän ymmärrän. Toivottavasti sinäkin sen, että on ihmisiä jotka tekevät aloituksia uusista asioita. Ja sitten on ihmisiä jotka kaivavat vanhoista joitakin yksittäisiä sanomisia ja toki mieluummin hieman ilkeään sävyyn. Mutta ihminen kirjoittaa niillä palikoilla mitä on annettu. Jatketaan, eikös?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tämän päivän 14 vuotias on järkevämpi kuin moni täällä uskookaan.
Kukin itse vastaa omista sanomisistaan, ei meillä muilla ole syytä mennä mitätöimään kenenkään sanoja,
Valitsisin itse vieraikseni ihmisiä jotka eivät puutu mielipiteillään sivullisten sanomisiin, ja arvoisi kenenkään ihmisen älykkyyttä. Ihme ettette tehneet ihan diagnoosia.
Sivistymätöntä toimintaa suorastaan.Ihan niin tämän päivän nuori on järkevämpi kun se joka oli 14 vuotias 40 - 50 luvulla, niin että vertailut sen ajan 14 vuotiaasta?
Siis mitätöimään? Meinaatko että se on ihan normaalia - että joku kirjoittaa. Että toinen luulee olevansa parempi kun on asunut ulkomailla .
Siis miten se ulkomailla oleminen jonkun saisi luulemaan että hön on parempi jotenkin. Koska hän ei edes kilpaile mitåstään paremmissdesta , vaan elää ihan vaanimaan elämäänsä
Ja kaikkeen mitä se sisältää.
Joten pitäisikö sivullisen olla hiljaa ja katsoa sitä alituista kiusaamista samalta taholta aina.
Välillähän se kiusaaminen on on saanut muitakin mukaansa letkauttelemaan ilkeästi ja aina sama ihminen heidän hampaissaan , milloin on kyse vaatteista, milloin ruuuasta, ja milloin hänen rakkaasta harrastuksestaan jota myös on halveksittu .siis sekö on sivistyneisyyttä , minun mielestäni ei ole . - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos Paloma että selvitit. En ole ollut noita keskusteluja lukemassa. Nyt vähän ymmärrän. Toivottavasti sinäkin sen, että on ihmisiä jotka tekevät aloituksia uusista asioita. Ja sitten on ihmisiä jotka kaivavat vanhoista joitakin yksittäisiä sanomisia ja toki mieluummin hieman ilkeään sävyyn. Mutta ihminen kirjoittaa niillä palikoilla mitä on annettu. Jatketaan, eikös?
mutta tätä ketjua sitten luet?
Voi, näitä selityksiä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkin kukaan ei yritäkään päästä eroon syntyperästään siis miksi kukaan haluaisi
Kasva , ja kunnioita muitakin ihmisiä, janten lakeja ei kukaan halua noudattaa.😂😂😂 vieraiden kanssa keskustelun aiheet löytyy tämän foorumin kirjoittajista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kasva , ja kunnioita muitakin ihmisiä, janten lakeja ei kukaan halua noudattaa.Onpa älykästä kysyä vierailta mitä ovat mieltä suomi24 -keskustelun yhden kirjoittajan yhdestä lauseesta :)
Minä kysyn, että luuleeko tuo ruosu olevansa parempi sen takia, että on luonnevikainen? Ei vaineskaan. On vain niin heikko itsetunto hänellä, että se horjahtaa heti kun kyseenalaistetaan hänen kalan pakastamisen muutamaksi päiväksi :)
Hänen, jonka Tenojoesta kalastuskiellon aikana kalastettu taimen muuttuu yhdessä yössä aamulla jätesäkissä oven takaa naapurin tuomaksi (Norjan lohi?) kalaksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun kirjoitan, minulle joka hemmetin iikka täällä on outo,
luon oman kuvani ja käsitykseni ihmisistä sen perusteella mitä täällä palstoilla näen ja luen.
Aloittaja on yksi palstan eniten riitoja luonut henkilö!
Hän nimittelee ihmisiä kuin korppi saaliitaan, ilkeämpää ihmistä ei palstalla ole minun silmiini osunut!
Maalaisjuntteja ja muita nimityksiä näet kun selailet enemmän, taio jätät nuo polomalle vihreää näyttävät lasisi pöydälle.
Hänellä on huono itsetunto, ja hän on riidoissa joidenkin kirjoittajien kanssa, ollut jo vuosia!!!!!
Onneksi olen hänelle ihan vieras.
Pyysi jotakuta kirjoittajaa esittelemään jossain palstassa jopa ystäviään !
Ei esitellyt. Onneksi en tunne kumpaakaan!
Jos hän toisi omaa erikoista minä luonnettaan vähemmän esiin ja kehuisi ja ohjaisi muita harvemmin, tai lopettaisi muiden kirjoittajien nimittelyt, hänkin voisi olla jopa kaveri jollekin kirjoittajalla.
Nyt hänellä on täällä niitä "pelolla komennettuja ja kehuilla kiitettyjä" jolla on kissan hännän vetoa, taisi kirjan julkistaminenkin jäädä tämän palstan kirjoittajilta jäädä käymättä ja kokematta.
Luehan Palstan häiriköt.
He jaelkoon haraviensa varsia kainuulaisen kanssa kahdestaan, en mene jaolle!
- AnonyymiUUSI
Tämän päivän 14 vuotias on uusavuton kännyt näprääjä.
- AnonyymiUUSI
Mitä sinä siellä näpräät?
kysyy ”utelias”
- AnonyymiUUSI
Suomi on holhousvaltio.
- AnonyymiUUSI
Ainakin persuhallituksen aikana. Se on diktatuuri.
- AnonyymiUUSI
Naapurikontrolli voi myös olla kova. Kyttäysmentaliteettia esiintyy paljon.
- AnonyymiUUSI
THL valvoo mitä se syömme.
- AnonyymiUUSI
THL holhoaa liikkumistamme montako kilometriä pitää kävellä/juosta/
hiihtää. Virkamiesvalta ei luota yhtään ihmisten omaan ajatteluun. - AnonyymiUUSI
THL holhoaa myös mitä meidän pitäisi syödä.
- AnonyymiUUSI
"Näin läntisen maan kansalainen meidät näkee."
Sano nimi vaan suoraan ! Aloitushan on piikki jollekin ! - AnonyymiUUSI
Aloittaja Haluaa Valvoa Mitä ja Kuka täällä Saa Kirjoittaa!
Kaikki valvonta on siellä talossa jossa on jopa Ruokasali ja miehen aikamiespoika!
Vapaa Suomi on isänmaa jonka kunniaksi eilen nostettiin lippu ja illalla lasketaan alas.
Suomen kansalla on vapaudet ja oikeudet.
Ei tänne Ruotsista määräyksiä ole ennekään jaeltu!
Kansanluonteen analyyttiseen arvioimiseen ei jonkun kirjailijan kyvyt ehkä ole riittävät, vaikka pyrkii silläkin rintamalla loistamaan.
Onhan täällä kirjailijoita useaitakin, mutta eivät ole " kukkona tunkiolla".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1063148Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2361969Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois611879- 1361849
Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641362- 961245
- 611165
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻841164- 591147
- 68997