Nainen on valikoivampi ja siihen on hyvät syyt

Tää kun pulpahtaa aina vähän väliä täällä pintaan ja taas näkymän yks ketju menossa. Niin Tiede 7/2025 lehdestä tuo väliotsikko lainattu. Eli syynä on se että miehen on helppo laittaa lapsia alulle, mutta naiselle lisääntyminen on suuritöisempi juttu. Ja silloinhan myös riski epäedullisesta kumppanista on naiselle suurempi.

Sekin on selvä, että nainen haluaa varakkaan ja menestyvän miehen, koska se antaa paremmat mahdollisuudet lapsille. Samoin taas miehet arvostavat nuorempia naisia, koska he saavat enemmän lapsia. Miehet jotka ovat taas tykänneet vanhemmista naisista, on jääneet lisääntymättä ja evoluutio on karsinut tälläisen mieltymyksen pois.

Tää siis Tiedelehdestä, mutta ihan järkeen käypä syy. Ja jos oisitte tän lukenu, niin ois monelta osin myös hyvin ikäviltä keskusteluketjuilta vältytty. Tietenkin kaikista asioista pitää voida keskustella, mutta tää asia on pyöriny, täällä ainakin kymmenen vuotta. Niin toi artikkeli avasi kyllä hyvin selkeästi tuon asian.

34

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Niin mutta toi koskee niitä nuorempia naisia
      jotka vasta haluaa perustaa sitä perhettä.

Kuvitteleeko miehet tollain myös meistä vanhemmistakin naisista että haluttaisiin
      vain varakkaita ja menestyviä miehiä?

• Se luonto vaan ohjaa. Osa pääsee korkeemmalle henkiselle tasolle. Sitten se ei enää ohjaa. Alkaa arvostamaan enemmän henkistä yhteyttä. Ja sillon haluaa hyvin samanikäistä kumppania, eikä sillä varallisuudellakaan oo enää niin merkitystä. Tää siis mun päätelmää.

• Anonyymi
        UUSI

Nuori nainen joka haluaa perheen, harvemmin haluaa sitä isänsä ikäisen miehen kanssa, vaikka mies olisi kuinka menestyvät ja varakas. Tarvitaan nimenomaan vahva henkinen yhteys ja luottamus, ennenkuin nainen lähtee perheen perustamiseen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Nuori nainen joka haluaa perheen, harvemmin haluaa sitä isänsä ikäisen miehen kanssa, vaikka mies olisi kuinka menestyvät ja varakas. Tarvitaan nimenomaan vahva henkinen yhteys ja luottamus, ennenkuin nainen lähtee perheen perustamiseen.

"Tarvitaan nimenomaan vahva henkinen yhteys ja luottamus, ennenkuin nainen lähtee perheen perustamiseen."

Usein riitää ihan epäluotettava alkoholisti, kunhan molemmat tuntee halua toisiinsa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Tarvitaan nimenomaan vahva henkinen yhteys ja luottamus, ennenkuin nainen lähtee perheen perustamiseen."

Usein riitää ihan epäluotettava alkoholisti, kunhan molemmat tuntee halua toisiinsa.

Harvoin riittää.

• Anonyymi

Hei Jero, olen ajatellut, ettet voi tavata naisia, koska pelkotilasi sen estää. Kenelle halusit tämän aloituksen osoittaa?

• Heille kutka tätä asiaa toistuvasti tänne nostaa.

Mä en oo tota mun omaa tilannetta analysoinu, voi olla noin tai olla olematta? Noi tieteelliset jutut auttaa kuitenkin suurempaa joukkoo ihmisistä.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Heille kutka tätä asiaa toistuvasti tänne nostaa.

Mä en oo tota mun omaa tilannetta analysoinu, voi olla noin tai olla olematta? Noi tieteelliset jutut auttaa kuitenkin suurempaa joukkoo ihmisistä.

No enpä minä mikään asiantuntija itsekään. Kunhan ajattelin jostakin sanomastasi.

• Anonyymi

On tieteellisesti(tosin osin haparoiden) todettu se mielenkiintoinen ihmiselämän tosiasia. Ihminen vanhentuu nopeasti iässä 44-vuotta ja toisen kerran kun täyttää 60-vuotta. Nämä ovat keskiarvoja, mutta ajatuksena toki voidaan esille tuoda.

Mitä siis tulisi tehdä, no ainakin se lapsi tulisi tehdä ennen ikää 44, ja mielellään muutamia vuosia aikaisemmin. Tuohon tietysti tarvitaan kumppani, joten kai otollista olisi jos sen kumppanin saisi muutamaa vuotta tuota aikaisemmin?

Jos noin ei ole käynyt, se on vain sorry ja elämän tietyt haaveet ovat menneisyyttä ja aikaa jota ei enää saa takaisin.

Periaatteessahan pariutuminen liittyy lisääntymiseen, ei siihen kai muuta biologista syytä oikein ole edes olemassa.

AV

• Anonyymi
        UUSI

Biologiassa pariutuminen liittyy lisääntymiseen, mutta ei käytännön elävässä elämässä. On vaikka kuinka paljon pareja, jotka ovat tietoisesti valinneet lapsettomuuden.

Ensimmäinen lapsi pitäisi tulla huomattavasti aiemmin kuin 44 vuoden iässä. Vaikka naisten hedelmällisyys laskee vanhemmiten reilusti, niin ei vanhat, pappaikäisten miestenkään terveys vanhetessa parane. Jälkimmäisellä on tietysti vaikutusta lapsen hoidossa.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Biologiassa pariutuminen liittyy lisääntymiseen, mutta ei käytännön elävässä elämässä. On vaikka kuinka paljon pareja, jotka ovat tietoisesti valinneet lapsettomuuden.

Ensimmäinen lapsi pitäisi tulla huomattavasti aiemmin kuin 44 vuoden iässä. Vaikka naisten hedelmällisyys laskee vanhemmiten reilusti, niin ei vanhat, pappaikäisten miestenkään terveys vanhetessa parane. Jälkimmäisellä on tietysti vaikutusta lapsen hoidossa.

Biologia kuitenkin ohjaa. Ihminenhän on oikeestaan tullut tänne ainoastaan lisääntymään. Riippuu tietenkin vähän ympyröistä missä liikkuu. Mä en tunne yhtään lapsetonta paria. Sen sijaan eronneita on paljon, joilla on lapsia. En siis tietenkä tarkota että se ois mitenkään parempi juttu.

Siitä oon samaa mieltä, että 44 on jo aika vanha. Mun faija teki meille vielä velipuolen kun täytti 50 ja olihan kaikenlaista kommellusta. Ei nyt mitään vakavaa sentäs.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Biologia kuitenkin ohjaa. Ihminenhän on oikeestaan tullut tänne ainoastaan lisääntymään. Riippuu tietenkin vähän ympyröistä missä liikkuu. Mä en tunne yhtään lapsetonta paria. Sen sijaan eronneita on paljon, joilla on lapsia. En siis tietenkä tarkota että se ois mitenkään parempi juttu.

Siitä oon samaa mieltä, että 44 on jo aika vanha. Mun faija teki meille vielä velipuolen kun täytti 50 ja olihan kaikenlaista kommellusta. Ei nyt mitään vakavaa sentäs.

Biologia ohjaa ja ei ohjaa. Ihmisen ero muuhun luomakuntaan on se, että a) me ymmärrämme tämän asian ja b) meillä on muitakin asioita, joihin keskittyä.

Sä olet sen verran vanhempi yksilö, että kuulut vielä siihen porukkaan, jolla on ollut selväati kovempi paine lisääntyä. Sinua parikymmentä vuotta nuoremmissa taas on jo hyvin iso joukko, joka ei aio lisääntyä. Tutkimusten mukaan jo yli neljännes nuorista on joko varma tai melko varma, ettei halua lisääntyä.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Ei ohjaa biologia, se on selvä, olen yllättynyt ajattelutavastasi. Pienellä vaivalla esimerkiksi netistä löytyy faktaa, kuten se, että lapseton aviopari on yhä yleisin perhetyyppi!

• UUSI

Taisin kirjoittaa aikaisemmin tuosta tutkimuksesta tällä palstalla. Tutkimus on saanut kritiikkiä, vaikka se on sinänsä mielenkiintoinen, johtuen käytetyistä menetelmistä ja analyysistä. Siinä kerättiin dataa tutkimalla verinäytteistä erilaisia asioita (proteomiikka, metabolomiikka, lipidomiikka, sytokiinit, transkriptomiikka, sekä mikrobiomi (suolisto, iho, suu, ja nenäontelo)).

Omiikka-pääte viittaa tutkimusmenetelmiin, joissa tiettyä ilmiötä tarkastellaan kokonaisvaltaisesti ja usein ilman ennakkohypoteesia. Esim. proteomiikalla tarkoitetaan proteiinien laajamittaista tutkimista, jossa näytteestä mitataan kattavasti ja samanaikaisesti lukuisia eri proteiineja. Metabolomiikka tarkoittaa pienikokoisten aineenvaihduntatuotteiden määritystä, ja sillä saa kokonaiskuvan elimistön aineenvaihdunnasta. Lipidomiikka on metabolomiikan osa-alue. Siinä kohteena ovat lipidit, jotka ovat tärkeitä muun muassa solukalvojen rakenneosina, energiavarastoina ja viestimolekyyleinä. Plasman molekyyleistä valtaosa on erilaisia lipidejä. Geenien ilmenemisen kokonaisuuden tutkiminen (traskriptomiikka) kertoo mitkä geenit näytteenottohetkellä ovat olleet aktiivisia. Sytokiinit ovat viestinvälittäjiä, jotka ohjaavat immuunijärjestelmän toimintaa. Mikrobiomi tarkoittaa ihmiskehon eri osissa, kuten iholla, suolistossa ja limakalvoilla, elävien mikrobien, kuten bakteerien, sienten ja virusten, kokonaisuutta ja niiden geenejä.

Kritiikki tutkimukseen liittyy siihen että yksi yleinen verinäyte ei edusta hyvin esim. eri kudosten ikää, ne vanhenevat samassa ihmisessä tunnetusti eri tahdissa. Ei ole myöskään selvää että ero nuorempien (25-40 v) ja yli 40-vuotiaiden molekyyliprofiileissa kertoisi juuri ikääntymisestä. Kun katsotaan eri molekyylikomponentteja, niin kaikissa ei ole kuitenkaan nähtävissä samoja huippuja 44- ja 60-vuotiaissa. Myös tutkittavien määrässä eri ikäryhmien välillä on ongelmia, pitäisi olla enemmän ja tasaisemmin näytteitä. Seuranta-aika oli riittämätön ja miten hyvin tutkittavat voidaan yleistää koko väestöön jäi myös epäselväksi. Voidaan kuitenkin sanoa että ikääntyminen on tämän tutkimuksen perusteella epälineaarista.

Tutkimus:
        Nonlinear dynamics of multi-omics profiles during human aging
        https://www.nature.com/articles/s43587-024-00692-2

Kritiikki:
        https://m.youtube.com/watch?v=9yNIFlN1aP4

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Biologia ohjaa ja ei ohjaa. Ihmisen ero muuhun luomakuntaan on se, että a) me ymmärrämme tämän asian ja b) meillä on muitakin asioita, joihin keskittyä.

Sä olet sen verran vanhempi yksilö, että kuulut vielä siihen porukkaan, jolla on ollut selväati kovempi paine lisääntyä. Sinua parikymmentä vuotta nuoremmissa taas on jo hyvin iso joukko, joka ei aio lisääntyä. Tutkimusten mukaan jo yli neljännes nuorista on joko varma tai melko varma, ettei halua lisääntyä.

Juu mä tiedän että oon vanha. Mutta en kyllä painostusta ikinä oo saanu lapsen tekoon. Ainoo mitä on painostettu, siitä ekasta kerrasta, kun se puuttuu. Ja se painostaja, joka ois vaikka maksanut, niin oli täys sovinisti. Että jos häntä arvostatte, niin terve menoo vaan.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ohjaa biologia, se on selvä, olen yllättynyt ajattelutavastasi. Pienellä vaivalla esimerkiksi netistä löytyy faktaa, kuten se, että lapseton aviopari on yhä yleisin perhetyyppi!

Mutta ootko ton tiede lehden lukenu? Ei mulla oo mitään vakiintunutta ajattelumallia, kerron vaan mitä tiedän ja missä ympyröissä ite elän.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Juu mä tiedän että oon vanha. Mutta en kyllä painostusta ikinä oo saanu lapsen tekoon. Ainoo mitä on painostettu, siitä ekasta kerrasta, kun se puuttuu. Ja se painostaja, joka ois vaikka maksanut, niin oli täys sovinisti. Että jos häntä arvostatte, niin terve menoo vaan.

Sinä oletkin mies. Miehet ovat aina kokeneet selvästi vähemmän tuota painostusta lastentekoon. Myös niissä tilanteissa, jossa painostus kohdistuu pariskuntaan, se on on useammin erityisesti naista syyllistävää. Naisista likipitäen jokainen on edelleen tuota painostusta jossain muodossa kokenut. Sellaiset, jotka eivät ole, ovat onnellisia poikkeuksia. Hyvä, että heitäkin on!

• Anonyymi
      UUSI

Tosiasia on, että ihmiset haluavat kumppanin tai eivät halua kumppania. Jälkimmäisiä on nykyisin enemmän, sillä elämässä on paljonkin muuta kuin kumppani ja siihen on mahdollisuuksia. Elämäänsä voi saada merkitystä muistakin asioista kuin kumppani/perhe. Ennen oli toisin, mahdollisuudet olivat vähäisemmät.

Ne ihmiset, jotka haluavat kumppanin, yleensä sellaisen saavatkin 20-30-vuotiaana. Tässä vaiheessa opiskelellaan ja etsitään suuntaa elämässä, kumppanilla tai ilman. Harvalla nuorella miehellä on 20-30-vuotiaana menestystä ja varakkuutta, silti parisuhteet solmitaan lähinnä samanikäisten kanssa. Vieläpä melko samanlaisista taustoista olevien ihmisten kesken. Mm. psykologia, henkisyys, persoonallisuus vaikuttavat enemmän parisuhteen muodostuksessa kuin biologia.

• UUSI

No en usko että se ihan joko tai on. Ainakin itellä, niin kyllähän sitä illan pimeinä tunteina kumppania kaipais. Mutta sitten kun taas töissä pääsee kuulemaan kuinka vaikeeta se todellisuus on, niin kyllä se kaipaus nopeesti haihtuu.

Onhan noita sinkkuja ennekin ollu, jotka on keskittynyt muuhun kuin perheeseen. Esimerkiksi opettajia. Vai tarkoitatko ihan metsästäjä keräilijä kautta?

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

No en usko että se ihan joko tai on. Ainakin itellä, niin kyllähän sitä illan pimeinä tunteina kumppania kaipais. Mutta sitten kun taas töissä pääsee kuulemaan kuinka vaikeeta se todellisuus on, niin kyllä se kaipaus nopeesti haihtuu.

Onhan noita sinkkuja ennekin ollu, jotka on keskittynyt muuhun kuin perheeseen. Esimerkiksi opettajia. Vai tarkoitatko ihan metsästäjä keräilijä kautta?

Ei tietystikään ihan joko tai, mutta karkeasti ottaen ja pelkkä halu kumppaniin ei koskaan yksin riitä. Eipä ole aikaakaan, kun naissinkkuja vielä katsottiin kieroon ja haukuttiin "vanhaksipiiaksi".

Eikä tarvitse ihan metsästäjä keräilijä aikakauteen mennä, kun naisia ei hyväksytty yliopisto-opistoon opiskelemaan. Suomessa 1901 naiset hyväksyttiin yliopisto-opiskelijoiksi.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tietystikään ihan joko tai, mutta karkeasti ottaen ja pelkkä halu kumppaniin ei koskaan yksin riitä. Eipä ole aikaakaan, kun naissinkkuja vielä katsottiin kieroon ja haukuttiin "vanhaksipiiaksi".

Eikä tarvitse ihan metsästäjä keräilijä aikakauteen mennä, kun naisia ei hyväksytty yliopisto-opistoon opiskelemaan. Suomessa 1901 naiset hyväksyttiin yliopisto-opiskelijoiksi.

Oho, en tiennytkään ettei naiset päässy yliopistoon. Ja mä kun luulin suomea tasa-arvon mallimaaksi. Tollasii pitäs oikeesti nostaa enemmän esille. Mutta suomihan on aina ollut niin, että meillä on kaikki hyvin, eikä sitten puututa epäkohtiin. Just nyt tää onnellisuus juttu.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Oho, en tiennytkään ettei naiset päässy yliopistoon. Ja mä kun luulin suomea tasa-arvon mallimaaksi. Tollasii pitäs oikeesti nostaa enemmän esille. Mutta suomihan on aina ollut niin, että meillä on kaikki hyvin, eikä sitten puututa epäkohtiin. Just nyt tää onnellisuus juttu.

Niin ja raiskaus avioliitossa muuttui Suomessa rangaistavaksi vuonna 1994, jolloin rikoslakia muutettiin vastaamaan kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia. Mieti nyt. Ilmankos Suomessa on oltu vähän aikaa maailman onnellisin maa, kun alkaa tasa-arvoa olla. Ja mitä enemmän on naisilla mahdollisuuksia muuhun kuin aviomieheen ja lapsiin, sitä selvemmin syntyvyys laskee. Miesten harjoittama väkivalta naisia kohtaan on kyllä edelleen ongelma. Vuosikymmenestä ja -sadasta toiseen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä. Ja vasta vuonna 1930 säädettiin avioliittolaki, joka vapautti aviovaimon miehensä holhouksesta. Avioliittolakiin saakka oikeus vaimonsa omaisuuden tuottoon sekä oikeus edustaa vaimoaan oikeudellisissa asioissa. Käytännössä siis esim. jos vaimo omisti pellot, miehellä oli oikeus niiden tuottoon. Vaimo ei myöskään voinut tehdä oikeudellisia sopimuksia ilman puolisonsa hyväksyntää. Nainen sai ilman miehensä lupaa ajaa ajokortin vuonna 1958, avata pankkitilin vuonna 1962 ja käydä työssä 1977. Tätä ennen, jos mies oli antanut luvan vaimonsa työssä käymiselle, oli miehellä oikeus irtisanoa vaimon työsopimus vaimoa kuulematta. Naiset pääsivät yksinään ravintolaan syömään 70- luvulla. Että juu, eipä tässä tarvitse mennä edes läheskään sataa vuotta taaksepäin, kun naisen vaihtoehdot olivat aika hiton vähissä. Onko jokin ihme, että nyt vasta alkaa näkyä se, että naiset HALUAVAT pysyä sinkkuina?

• Anonyymi
      UUSI

"..jos oisitte tän lukenu, niin ois.. ikäviltä keskusteluketjuilta vältytty."
      Jos viittaat siihen, että "taas yksi ketju menossa....."
      niin se on omanlaisensa tapaus. Siinä ei faktojen lukeminen auta, koska kirjoittajalla on omat "sementoituneet", jähmettyneet tavoitteensa, Esim. tasa-arvo on takapuolesta, hänellä on ehdoton tarve olla naisen yläpuolella, "mies määrää kaapin paikan", naisen itsemääräämisoikeus on "liikaa" hyväosaisuutta, ja siksi koko länsimainen pariutumiskulttuuri tasa-arvoisena on väärää jne.
      Tällainen muistuttaa kiihkeää poliittista agendaa: ymmärtää lukemisistaan vain mitä haluaa ja kaikki muu tieto, faktakin ns.bullshittiä.

• Anonyymi
        UUSI

Aika pitkälti juuri noin. Kyllähän nämä faktat on likipitäen jokaisessa noista ketjuista kerrottu, mutta kun ihminen ei halua kuulla faktoja, niin hän ei niitä myöskään kuule.

• UUSI

Ikävä juttu. Mä en ymmärrä miks on niin paljon miehet vastaan naiset asettelua. Saihan Trumpkin paljon ääniä juuri syrjäseutujen sinkkumiehiltä. Tää vastakkain asettelu on mun mielestä ihan turhaa. Esim tossa mun kasvatustieteen opinnoissa. Olin siinä keskustelussa ainoo mies. Niin alkukankeuden jälkeen unohtui koko sukupuoli. Ja ne keskustelut olivat tosi antoisia.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Ikävä juttu. Mä en ymmärrä miks on niin paljon miehet vastaan naiset asettelua. Saihan Trumpkin paljon ääniä juuri syrjäseutujen sinkkumiehiltä. Tää vastakkain asettelu on mun mielestä ihan turhaa. Esim tossa mun kasvatustieteen opinnoissa. Olin siinä keskustelussa ainoo mies. Niin alkukankeuden jälkeen unohtui koko sukupuoli. Ja ne keskustelut olivat tosi antoisia.

Osin siksi, koska osa miehistä katsoo naiset omakdi oikeudekseen, eikä ihmiaiksi, joilla on oma vapaa tahto ja päätösvalta omasta elämästään. Nämä puhuvat naisista kuin jostain karjasta.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Miehet lähinnä saavat aikaan mies-nainen -vastakkainasettelua.

• Anonyymi
      UUSI

Naiset haluavat oikean miehen ja silloin kun lapsia haluavat lapselleen sopivan isän. Miehen "varakkuus" tai "menestys" ei ratkaise.

"...varakkaan ja menestyvän miehen, koska se antaa paremmat mahdollisuudet lapsille"

Tuossa tulevat ennenkaikkea mittarit vastaan. Kuka arvostaa ja mitä. Hyvin usein perinteisillä mittareilla "varakkuus" ja "menestys" tarkoittaa, ettei mies (nainen) ole koskaan kotona. Siitä voi olla monta mieltä onko se lapselle mahdollisuus vai uhka.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä tuo pitää mielestäni paikkansa. Miehen (että naisen) pitää olla valmis antamaan kaikkensa

• Anonyymi
      UUSI

Useimmilla naisilla riittää suhteeseen kun onnlompakossa fylliä ja näyttää hyvältä parisuhde onnsiinä kohti toisarvonen noinnkäytäntönä ainakin kuinka toimivannluulette parisuhteen olevan noilla vaatimuksilla

• UUSI

Törmäsin yhteen todella hyvään mielipiteeseen tästä aiheesta Tiktokissa. Videolla nuori nainen kertoo, miksi miesten on vaikea saada naista elämäänsä ja miksi naiset ovat niin vaativia miesten suhteen.

Keskimäärin naiset ovat onnellisempia ilman miestä ja miehillä se taas on päinvastoin; tämä aina vaan yleistyy. Nainen tekee tarkan valinnan siitä, että onko miehellä tarjota naiselle mitään sellaista, että nainen uhraisi sille sinkkuutensa. Lisäksi miehet on kasvatettu tähän maailmaan eritavalla, malli voi olla hyvin konservatiivinen. Nainen siivoaa, laittaa ruokaa, pesee pyykit, hoitaa lapset ja käy vielä töissä tämän kaiken lisäksi. Sitten kotona miehen pitäisi vielä saada seksiä.
      Moni mies hakee jotain kotivaimoa itselleen, joka palvelee. Sellainen elämä ei naisia kiinnosta.

• Anonyymi
        UUSI

Täällä(kin) tuntuu tietty (mies)joukko kovasti kuvittelevan, että miehet muka kilpailisivat naisista jotain "chadeja" ja "mallimiehiä" vastaan. Todellisuudessa kuitenkin tilanne on se, että miehet taistelevat naisista sinlkuelämän helppoutta, miellyttävyyttä ja yksinkertaisuutta vastaan. Sinkkuus nyt vain on monille naisille moninverroin miestä parempi vaihtoehto. Tämän "taistelun" voittaminen on miehelle ihan valtavan paljon vaikeampaa kuin taisteleminen yhtään miestä vastaan.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä(kin) tuntuu tietty (mies)joukko kovasti kuvittelevan, että miehet muka kilpailisivat naisista jotain "chadeja" ja "mallimiehiä" vastaan. Todellisuudessa kuitenkin tilanne on se, että miehet taistelevat naisista sinlkuelämän helppoutta, miellyttävyyttä ja yksinkertaisuutta vastaan. Sinkkuus nyt vain on monille naisille moninverroin miestä parempi vaihtoehto. Tämän "taistelun" voittaminen on miehelle ihan valtavan paljon vaikeampaa kuin taisteleminen yhtään miestä vastaan.

Juuri näin se on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      87
      2490
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      198
      1600
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      110
      1500
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1411
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      61
      1133
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      72
      936
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      929
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      807
    9. Millaistakohan

Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      795
    10. Gallup: Mikä ruoka kuuluu sinulla ehdottomasti juhannuksena ruokapöytään?

Juhannuksena ruoka on tärkeä osa juhlaa. Mittumaarina syödään hyvin, ehkä myös grillataan ja nautitaan juhlasta. Kats
      Ruoka ja juoma
      30
      771
    Aihe