Tiedän kyllä, että siivous kuuluu avustajan työtehtäviin enkä siitä valita. Mutta onko kohtuullista odottaa avustajan jynssäävän koko asunnon joka päivä, varsinkin kun avustettava on hamstraaja ja asunto on aivan täynnä tavaraa niin että siivous on todella hankalaa? Avustajan työhön kuuluu kaikki minkä avustettava tekisi itse ilman vammaansa, joten laitonta tuon teettäminen ei ole, mutta onko se kohtuullista? Olen myös melko varma, että kukaan ei todellisuudessa itse tekisi tuollaista siivousurakkaa päivittäin.
Eihän tuossa jää enää edes aikaa muuhun avustamiseen mitä avustettava odottaa myös.
Onko tämä kohtuullista (henkilökohtainen avustaja)?
14
337
Vastaukset
- Anonyymi
Siivon ylläpito kuuluu tehtäviisi. Jokapäiväinen jynssäys ei, koska Tuskin hän sitä itsekään tekisi. Voit ilmoittaa palotarkastajalle, jos yhtään epäilet paloriskiä. Asukas voi saada komennon vähentää tavaraa. Tai sitte ei.
Mitäs jos etsisit toisen paikan? - Anonyymi
Pakko on näissä hommissa käyttää maalaisjärkeä. Itse teen perus viikko siivouksen, imuroin ja pyyhin pölyt, siivoan vessat, mutta jos asiakas haluaa perusteellisempaa jynssäystä neuvon tilaamaan siivousfirman tämän tekemään.
- Anonyymi
Mitenkähän avustettava suhtautuisi, jos alkaisit vaatimaan erilaisia siivoustasi helpottavia asioita. Kosteita kertakäyttöisiä siivousliinoja, kertakäyttökäsineitä, uusi pölynimuri. Joka tarkoitukseen eriväriset liinat, ettei vahingossa pyyhi vessarätillä keittiössä. Pölyhuiska ei ole ammattisiivoojien suosiossa siivoustehon kannalta, mutta sillä voi joutuisasti pölyt pyyhkäistä lennossa. Entä sellaiset "hupisiivousjalkineet", jotka jalassa voit tanssahdella ja lattia pyyhkiytyy huomaamatta. Jos vielä itse innostut siivouksesta, niin voit googlailla, miten ex-siivouskuningatar räjäytti lian pois sottaisemmastakin huushollista...
- Anonyymi
Tämäkin on ihan oikea ongelma avustamisessa. Kunnollisten siivousvälineiden puute on yleistä. Huonoilla välineillä pitäisi tehdä hyvää jälkeä ja kun avustettava on pihi niin niissäkin säästetään. Sama vanha rätti joka paikkaan, todella siistiä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämäkin on ihan oikea ongelma avustamisessa. Kunnollisten siivousvälineiden puute on yleistä. Huonoilla välineillä pitäisi tehdä hyvää jälkeä ja kun avustettava on pihi niin niissäkin säästetään. Sama vanha rätti joka paikkaan, todella siistiä...
Vuosien varrella eri paikoissa nähtyä: pitäisi käsiä pestessä säästeliäästi käyttää kuivanutta saippuanpalaa. Joku kerran ehdotti, että avustajahan voi pestä kätensä Fairylla. Marinaa siitä, miten roskapusseja kuluu - niitä tietenkin ostettiin aina liian vähän, vaikka huusholli pursui likaisia vaippoja. Pölyimurin suutin takertui lattiaan, eikä jostain syystä ollut mahdollista käyttää usein imurin varresta löytyvää systeemiä, jolla tuon takertumisen olisi voinut välttää.
Kun toin eräälle kaupasta pyydettyjä Trip-mehuja, hän sai kauhean raivarin, kun olin tuonut vain yhtä makua. Mitään neuvoa hän ei tietenkään etukäteen ollut sanonut siitä, että mehujen olisi pitänyt olla kaikki eri makuja. Huutamista en silti ymmärrä - asian olisi voinut sanoa normaalilla äänellä.
Eräs avustettava ei itse alkanut sanomaan mitä pitäisi tehdä, vaan laittoi vanhan tätinsä minua käskyttämään. Kerran ihan asiallisesti kysyessäni eräästä asiasta - tuo avustettava raivostui ja kauheasti huutamalla kielsi minua ikinä enää sinne tulemasta. Olin ollut lähes vuoden tuossa avustamistehtävässä. Kunnon työtodistustakaan hän ei osannut tehdä, vaan jätti siihen aukkoja, jotka minun olisi pitänyt täyttää! Onneksi tämäkin asia on jo vuosien takaista historiaa, enkä enää toimi alalla - onneksi.
Jossakin joskus on ollut ihan asiallisiakin avustettavia. Valitettavasti näillä usein oli jo oma avustaja ja pääsin vain joskus tuuraamaan vakituisen lomaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuosien varrella eri paikoissa nähtyä: pitäisi käsiä pestessä säästeliäästi käyttää kuivanutta saippuanpalaa. Joku kerran ehdotti, että avustajahan voi pestä kätensä Fairylla. Marinaa siitä, miten roskapusseja kuluu - niitä tietenkin ostettiin aina liian vähän, vaikka huusholli pursui likaisia vaippoja. Pölyimurin suutin takertui lattiaan, eikä jostain syystä ollut mahdollista käyttää usein imurin varresta löytyvää systeemiä, jolla tuon takertumisen olisi voinut välttää.
Kun toin eräälle kaupasta pyydettyjä Trip-mehuja, hän sai kauhean raivarin, kun olin tuonut vain yhtä makua. Mitään neuvoa hän ei tietenkään etukäteen ollut sanonut siitä, että mehujen olisi pitänyt olla kaikki eri makuja. Huutamista en silti ymmärrä - asian olisi voinut sanoa normaalilla äänellä.
Eräs avustettava ei itse alkanut sanomaan mitä pitäisi tehdä, vaan laittoi vanhan tätinsä minua käskyttämään. Kerran ihan asiallisesti kysyessäni eräästä asiasta - tuo avustettava raivostui ja kauheasti huutamalla kielsi minua ikinä enää sinne tulemasta. Olin ollut lähes vuoden tuossa avustamistehtävässä. Kunnon työtodistustakaan hän ei osannut tehdä, vaan jätti siihen aukkoja, jotka minun olisi pitänyt täyttää! Onneksi tämäkin asia on jo vuosien takaista historiaa, enkä enää toimi alalla - onneksi.
Jossakin joskus on ollut ihan asiallisiakin avustettavia. Valitettavasti näillä usein oli jo oma avustaja ja pääsin vain joskus tuuraamaan vakituisen lomaa.Vähän samoja ongelmia täällä. Ostetaan kyllä kasapäin tavaraa, myös siivoustarvikkeita, mutta niiden käytössä pitäisi silti pihistellä. Niitä kertyy asuntoon aina lisää, avustettava ei edes kunnolla muista enää missä kaikissa kätköissä niitä on, mutta lisää pitää kantaa koko ajan ja silti niitä pitää käyttää hirveän säästeliäästi.
Avustettavan koti on avustettavan koti ja avustettava eikä avustaja päättää juu, mutta kyllä tässä mielessään päätään pudistelee, että mikä järki tuossakin toiminnassa on. - Anonyymi
Sinä et taida tietää, minkälaisissa huusholleissa avustajat käy töissä? Suurimmalla osalla asiakkaita, ei ole kunnon siivousvälineitä, hyvä jos yksi ylimääräinen rätti löytyy, tippa pesuainetta, ei välttämättä sitäkään, "uusi", kirpputorilta löydetty ikivanha pölynimuri, ja totta helkutissa, kämpät täynnä tavaraa. Teeppä siinä parhaasi, minkä ehdit 2-4 t aikana, ruokaakin pitäisi ehtiä tehdä, jääkaappi on kyllä täpösen täynnä, mutta pesuaineita ei.
- Anonyymi
Hammasharjalla pitäisi kuulema jynssätä avustettavan henkilön asunnon jalkalistat ja tästä ei saa nurista kun palkka on niin ruhtinaallinen!
- Anonyymi
Kertoisin huvittavia yksityiskohtia, mutta pelkään avustettavan tai hänen nykyisten avustajien tunnistavan hänet niistä.
Kitsastelu aivan älyttömistä asioista ja uuden roinan shoppailu netistä on tuttua. En olisi uskonut moista, jos en olisi joutunut sitä todistamaan.
Samoin tuttua on avustettavan tiuskiminen ja raivoaminen, kun ei itse vaivaudu kertomaan mitä ja miten avustajan pitää toimia. No monella avustettavalla taitaa olla aivovamma, jonka piikkiin huonon käytöksen voi kai laittaa. En jatkanut tämän tapauksen avustajana, vaikka pyydettiin.
Nyt ongelmana on työsuhteen sekoittaminen jonkinlaiseen kaverisuhteeseen. Soitellaan ja viestitellään, kun olen sovitusti vapaalla. Kaivataan ilmeisesti juttuseuraa ja kuuntelijaa, jolle purkaa pahaa mieltään. En yleensä vastaa, mutta koen siitä huonoa omatuntoa. Avustettava toivoo, että päivystän ja olen tarvittaessa käytettävissä, mikä on todella raskasta.- Anonyymi
Vapaa-ajalla päivystäminen ei kuulu työhösi, jos siitä ei ole erikseen sovittu. Tietysti avustettavalle olisi mukavaa, jos saisi sinulle pahaa mieltään purkaa myös vapaa-ajalla ja vaikka öisin. Älä suostu. Rajat pitää vetää, jos toinen ihminen ei sen vertaa itse ymmärrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaa-ajalla päivystäminen ei kuulu työhösi, jos siitä ei ole erikseen sovittu. Tietysti avustettavalle olisi mukavaa, jos saisi sinulle pahaa mieltään purkaa myös vapaa-ajalla ja vaikka öisin. Älä suostu. Rajat pitää vetää, jos toinen ihminen ei sen vertaa itse ymmärrä.
Ei tosiaan kuulu, liika kiltteys ja rajattomuus kostautuu näissä hommissa. Ottakaa muut opiksi tästä!
Alan nyt taipua uskomaan, että avustettava osaa manipuloida tilannetta omaksi edukseen, koska nyt minun annetaan ymmärtää, ettei hän sitten käytä kaikkia myönnettyjä avustustunteja, jos en suostu päivystämään. En tee tätä työtä hyvää hyvyyttäni, vaan tarvitsen rahaa elämiseen. Pitänee etsiä toinen avustettava tai ehkä joku ihan toinen työ. - Anonyymi
Tuskinpa "käryäisit". On todella yleistä.
Olkaa nyt kiitollisia siitä, ettei alkoholi kuulu päiviinne. Tuokin on nähty.
- Anonyymi
Ota pomoosi yhteys. Hamstraajan huusholli on työturvallisuusriski sinulle. Lisäksi huoli-ilmoitus.
- Anonyymi
Avustettava on noissa hommissa se pomo. Tai silloin ei ole jos avustaja on töissä firmalle, mutta työnantajamallissa avustettava on työnantaja. Ja ei sitä huoli-ilmoitusta voi tehdä ihan kevyin perustein. Hamstraamistakin on eri tasoja, ei kaikki ole vielä sillä tasolla, että on lattiasta kattoon tavaraa kuten niissä himohamstraajat-ohjelmissa. On paljon sairaalloisesti ostelevia ihmisiä joilla on kämppä erittäin vaikeasti siivottava tavaramäärän takia, mutta ei vielä kuitenkaan sillä tasolla kuin näillä jotka eivät enää edes itse mahtuisi kotiinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 233133
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1942828Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢1711818Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah2571486- 1101263
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs451145Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta461027- 145967
Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises32924- 43824