Mitä muistoja teillä on polttisautoista

Anonyymi-ap

- Kylmää kyytiä; Ratti, ikkunat ja ovet jäässä,
- Jänskättää, lähteekö se käyntiin
- Äärimmäiset talvi niksit; Akku yöksi sisälle.
- Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu
- Jatkuva huollattaminen ja lisäbonuksena "yllärit"
- Viikottaiset tankkausreissut, taas meni satanen.

:-)) Oli ne, aikoja ...

139

676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Väärä aihealue.

      • Anonyymi

        Kai täällä saa muistella polttisaikaa, sitä kun me sähköautoilijat ajoimme viellä kaikki polttisautoilla.


      • Anonyymi

        Polttikset oli haisevia, äänekkäitä ja epäluotettavia leluja. Ja kalliita ajaa sekä huoltaa. Talvella lämpeneminen kesti ikuisuuksia. Onneksi ei ole enää moneen vuoteen tarvinnut polttoromuilla ajella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttikset oli haisevia, äänekkäitä ja epäluotettavia leluja. Ja kalliita ajaa sekä huoltaa. Talvella lämpeneminen kesti ikuisuuksia. Onneksi ei ole enää moneen vuoteen tarvinnut polttoromuilla ajella.

        Polttiksien paras puoli on, että niitä saa edullisesta ja ne kestävät aikaa. 15 vuotta vanha polttis pystyy samaan kuin on pystynyt uutenakin, samanikäinen sähkis milloinkaan ei, ellei ajoakkuja ole juuri vaihdettu uusiin. Kokemuksesta tiedän, että 24-vuotiaan polttiksen toimintamatka tankillisella voi olla ihan sama kuin uutenakin, ja tiedän myös, että edes puolta nuoremman Eli 12-vuotiaan sähkiksen ei voi.
        Ja hinnoitteluhan käytetyissä sähkiksissä on kuntoon nähden usein ihan poskellaan. Puolikuntoisistakin pyydetään ihan hulluja summia. Ei kukaan ostaisi sellaista polttista, jolla ei pääse tankillisella kuin puolet siitä mitä pitäisi. Tosin ei ne sellaiset sähkiksetkään näytä kaupaksi menevän, ennenkuin tajuavat pudottaa hinnan kuntoa vastaavalle tasolle eli tonniin-pariin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksien paras puoli on, että niitä saa edullisesta ja ne kestävät aikaa. 15 vuotta vanha polttis pystyy samaan kuin on pystynyt uutenakin, samanikäinen sähkis milloinkaan ei, ellei ajoakkuja ole juuri vaihdettu uusiin. Kokemuksesta tiedän, että 24-vuotiaan polttiksen toimintamatka tankillisella voi olla ihan sama kuin uutenakin, ja tiedän myös, että edes puolta nuoremman Eli 12-vuotiaan sähkiksen ei voi.
        Ja hinnoitteluhan käytetyissä sähkiksissä on kuntoon nähden usein ihan poskellaan. Puolikuntoisistakin pyydetään ihan hulluja summia. Ei kukaan ostaisi sellaista polttista, jolla ei pääse tankillisella kuin puolet siitä mitä pitäisi. Tosin ei ne sellaiset sähkiksetkään näytä kaupaksi menevän, ennenkuin tajuavat pudottaa hinnan kuntoa vastaavalle tasolle eli tonniin-pariin.

        Polttiksista minulla on kokemusta monelta vuosikymmeneltä, ja sellaisen vanhan polttolelun range on tasan nolla ellei siihen panosteta jatkuvasti tukuittain rahaa ja paljon aikaa. Öljyt, tulpat, hihnat, nesteet, suodattimet ym. tulevat vielä kalliin polttolitkun päälle.

        Toisin kuin sinulla, minulla on myös kokemusta sähköautoista, ja minulla on tieto siitä, että arkikäytössä sähköauto voittaa polttolelut 6-0. Sinänsä turha keskustelu, koska polttomoottori on poistuvaa teknologiaa, ja pian kaikki ajavat sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksista minulla on kokemusta monelta vuosikymmeneltä, ja sellaisen vanhan polttolelun range on tasan nolla ellei siihen panosteta jatkuvasti tukuittain rahaa ja paljon aikaa. Öljyt, tulpat, hihnat, nesteet, suodattimet ym. tulevat vielä kalliin polttolitkun päälle.

        Toisin kuin sinulla, minulla on myös kokemusta sähköautoista, ja minulla on tieto siitä, että arkikäytössä sähköauto voittaa polttolelut 6-0. Sinänsä turha keskustelu, koska polttomoottori on poistuvaa teknologiaa, ja pian kaikki ajavat sähköllä.

        Sähköautot on aivan keskeneräinen tuote


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai täällä saa muistella polttisaikaa, sitä kun me sähköautoilijat ajoimme viellä kaikki polttisautoilla.

        Älä aja liian lähelle seinää, ettei palo tartu taloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttikset oli haisevia, äänekkäitä ja epäluotettavia leluja. Ja kalliita ajaa sekä huoltaa. Talvella lämpeneminen kesti ikuisuuksia. Onneksi ei ole enää moneen vuoteen tarvinnut polttoromuilla ajella.

        No nauti olostasi ja ilmaisesta ajosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksista minulla on kokemusta monelta vuosikymmeneltä, ja sellaisen vanhan polttolelun range on tasan nolla ellei siihen panosteta jatkuvasti tukuittain rahaa ja paljon aikaa. Öljyt, tulpat, hihnat, nesteet, suodattimet ym. tulevat vielä kalliin polttolitkun päälle.

        Toisin kuin sinulla, minulla on myös kokemusta sähköautoista, ja minulla on tieto siitä, että arkikäytössä sähköauto voittaa polttolelut 6-0. Sinänsä turha keskustelu, koska polttomoottori on poistuvaa teknologiaa, ja pian kaikki ajavat sähköllä.

        Öljyt kymppitonnin välein, suodatin samalla. Tulpat tarttis vaihtaa, en ole koskenutkaan niihin vielä, ketju.. Joo, tulee kamalan kalliiksi, kun teen itse ja tilaan tarvittavat härpäkkeet naapurista kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin täältä ostaessa.
        Sitten ne pakolliset korjaukset (jarrut, iskarit ym kuluvat), no meniskö n 100000 km vaihtoväli ainakin jarruissa?? Tuota en ole niin seuraillut, tarviikin tsekata, kun olen kaikki laittanut ylös. Sen verran olen ajellut, että on perstuntuma tuohonkin. Riippuu tietenkin paljon siitä, miten ajaa tai revittää.
        Mitään tällasia sähkäreissähän ei tarvita, nehän kestää ikuisuuksia, sen kun vaan ajaa. Eikö vain vai onko täällä peräti joku valehdellut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljyt kymppitonnin välein, suodatin samalla. Tulpat tarttis vaihtaa, en ole koskenutkaan niihin vielä, ketju.. Joo, tulee kamalan kalliiksi, kun teen itse ja tilaan tarvittavat härpäkkeet naapurista kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin täältä ostaessa.
        Sitten ne pakolliset korjaukset (jarrut, iskarit ym kuluvat), no meniskö n 100000 km vaihtoväli ainakin jarruissa?? Tuota en ole niin seuraillut, tarviikin tsekata, kun olen kaikki laittanut ylös. Sen verran olen ajellut, että on perstuntuma tuohonkin. Riippuu tietenkin paljon siitä, miten ajaa tai revittää.
        Mitään tällasia sähkäreissähän ei tarvita, nehän kestää ikuisuuksia, sen kun vaan ajaa. Eikö vain vai onko täällä peräti joku valehdellut?

        Mielelläni vaihdetaan öljyt ja tulpat kuik että otan jälleenmyyntiarvossa megatappioita niinkuin nämä onnelliset sähköautoihmiset ovat tehneet. Tappiot eivät ole siis ihan pieniä vaan useita kymmeniä tuhansia euroja muutaman vuoden omistusajalta.


    • Anonyymi

      Menkää tytöt maksalaatikolle hiekkalaatikolle

    • Anonyymi

      Kaikissa autoissa on omat ongelmansa, polttiksissa on eri ongelmat kuin sähköautoissa. Ja sähköautoissakin on edelleen käynnistysakku (12V tai 16V) ja varsinkin VW:n sähköautoissa on niiden kanssa ollut pahoja ongelmia. Eli oikeasti tuo kolmas kohta voi jopa päteä osaan sähköautoja.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VW:llä nuo akut pelittää hyvin. Se on Toyota jolla niissä on suuria ongelmia ja syynä on suunnitteluvirhe jota eivät osaa/halua/ole varaa korjata.
        Tuosta voit lukea kuinka laaja ongelma se on Toyotan autoissa:
        https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/

        Ja silti VW:n sähköautoissa suurin syy tien päälle jäämiseen on käynnistysakun varaustila aivan kuten polttiksissakin. Ja VW:n kohdallakin kyse on suunnitteluvirheestä. Tämä on ihan virallisesti todettu ongelma varsinkin ID.3:n ja ID.4:n alkuaikoina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti VW:n sähköautoissa suurin syy tien päälle jäämiseen on käynnistysakun varaustila aivan kuten polttiksissakin. Ja VW:n kohdallakin kyse on suunnitteluvirheestä. Tämä on ihan virallisesti todettu ongelma varsinkin ID.3:n ja ID.4:n alkuaikoina.

        Ja tässä on hieman uudempi artikkeli. TM:llä tuli ongelmia ID.7:n käynnistysakun kanssa, joten käynnistysakkuongelmat eivät ole kadonneet mihinkään sähköautojen myötä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Muistatko sinä ajan, jolloin alle 5000 euron autolla pystyi ajamaan vuosia ilman huolia ja minimaalisilla pääomakuluilla. Pikku huolto kerran vuodessa,

      • Anonyymi

        Minä olen ajanut 3500 markan autollakin vuosia suhteellisen huolettomasti. Sen aikana tuli hankittua melko kattava pakillinen perustyökaluja.


    • Anonyymi

      Paljon enemmän kuin sinulla. Sain ajokortin vuonna 1970. Mitä märkäkorva haluat tietää

      • Anonyymi

        Eli olet jo liian vanha ymmärtämään uusia ja nykyisiä asioita.


      • Anonyymi

        No onko muistoja sähköautoista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onko muistoja sähköautoista?

        On niitä jo kertynyt. Pahimpana se eksistentiaalinen tuska että pääseekö perille tai edes lähimmälle laturille. Ja ellei pääse niin miten suu sitten laitetaan, sähköä kun ei voi hakea kanisterilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä jo kertynyt. Pahimpana se eksistentiaalinen tuska että pääseekö perille tai edes lähimmälle laturille. Ja ellei pääse niin miten suu sitten laitetaan, sähköä kun ei voi hakea kanisterilla.

        Ei siis ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis ole.

        Kyllä siis on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siis on.

        Ne joilla on ihan oikeaa kokemusta näkevät kirjoituksestasi, että kokemuksesi perustuu kuvitelmiisi. Niin se vaan on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne joilla on ihan oikeaa kokemusta näkevät kirjoituksestasi, että kokemuksesi perustuu kuvitelmiisi. Niin se vaan on.

        Kuule, olen ajanut sähköautolla jo 90-luvulla. Silloisella työnantajallani oli sähkökonversioautoja kaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne joilla on ihan oikeaa kokemusta näkevät kirjoituksestasi, että kokemuksesi perustuu kuvitelmiisi. Niin se vaan on.

        Älä selitä


    • Anonyymi

      Aina lämmin auto. Defan järjestelmä lämmittää moottorin, sisätilan ja lataa akun vaikka pakkasta se - 25 ja yksi tankkaus noin 5min ja ajoa se 800km noilla pakkasilla. Auto uutena ruosteenesto käsitelty, niin on erittäin hiljainen talven matkanopeuksilla eikä suolakaan syö pohjaa. Autolla ajo on vaivatonta kun istuu ratin taakse ja ajaa omia reittiä jotka sisältää kesällä pikkuteitä ja ranta maisemia, eikä ole sidottu latausketjun pakko reittiin. Autoa voi seisottaa pitkään ja ei ole ajoakusta päänvaivaa millon hajoaa tai joku sähkövika jättää tielle. Sähköautoa, kun ei voi hinat kuten polttisautoa ja odottella lavettia paikalle. Ei haittaa vaikka jättää lentoasemalle pidemmäksi aikaa mistä sähköauton ajoakku ei tykkää ja voi ajoakku tyhjentyä kokonaan. Polttis lähtee sieltäkin tulille.

      • Anonyymi

        " Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu"

        Ei se sähköautokaan ilman rengasmelua kulje, lienee vielä pahempi suuremmasta painosta johtuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu"

        Ei se sähköautokaan ilman rengasmelua kulje, lienee vielä pahempi suuremmasta painosta johtuen.

        Jos sautoa käyttää kautona (kaupunkiauto) mihin se on suunniteltukin niin silloin sauto on hiljaanen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu"

        Ei se sähköautokaan ilman rengasmelua kulje, lienee vielä pahempi suuremmasta painosta johtuen.

        Että auton paino vaikuttaa rengasmeluun, hihii!
        Eiköhän siihen vaikuta auton suunnittelu ja äänieristys silleen käytännössä.


      • Anonyymi

        Eli laitat auton talvella jokainen ilta töpselin päähän, että saat sen lämpimäksi ja ettei akku hyydy. Meillä sähköautoilijat teemme saman, mutta meidän ei tarvitse poiketa bensa-asemalle tankkaamaan. Ei sitä polttistakaan niin vaan hinailla jos on automaattivaihteet ja niitä taitaa surin osa olla nykyään? Ei se polttiskaan etene jos siihen tulee jokin sähkövika ja pajalle sekin viedään lavetilla. Sähköauton ajoakku ei tyhjene vaikka auto seisoo viikkoja parkissa, mutta se 12 voltin akku onkin toinen juttu ja sama ongelma koskee myös uudempia polttiksia. Itse en ikinä aja 200-300 km kerralla, usein pidän taukoa jo 150tkm välein ja silloin en edes lataa autoa.


      • Anonyymi

        Mitens marketin pihassa tai matkan päällä. Kylmä auto odottaa, ja kesällä tukalan kuuma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli laitat auton talvella jokainen ilta töpselin päähän, että saat sen lämpimäksi ja ettei akku hyydy. Meillä sähköautoilijat teemme saman, mutta meidän ei tarvitse poiketa bensa-asemalle tankkaamaan. Ei sitä polttistakaan niin vaan hinailla jos on automaattivaihteet ja niitä taitaa surin osa olla nykyään? Ei se polttiskaan etene jos siihen tulee jokin sähkövika ja pajalle sekin viedään lavetilla. Sähköauton ajoakku ei tyhjene vaikka auto seisoo viikkoja parkissa, mutta se 12 voltin akku onkin toinen juttu ja sama ongelma koskee myös uudempia polttiksia. Itse en ikinä aja 200-300 km kerralla, usein pidän taukoa jo 150tkm välein ja silloin en edes lataa autoa.

        Polttis auton perään vaan pieni Power starttiapu, niin ei ole käynistys ongelmaa. Manuaalia vaihteistoa voi hinata ja onhan manuaaleja viellä olemassa, joka kestää auton iän, kun öljyt vaihtaa 100 000km välein. Huollosta on kaikki kiini ja huollot voi tehdä itse jos osaa, niin ei tule kuin varaosa kulut. Sähköauto on aina sidottu latausverkostoon. Pohjoisen sähköistämättömät erämökit käy polttomoottoriautolle ja jos viellä ottaa 10l polttoainekanisterin auton perään, niin matkaa voi taittaa pitkään, eikä ole sidottu minnekkään lataus verkostoon. Ihminen vie autoa eikä latausverkostolinjat. Kotilataus on hidasta ja ajastaan rasittaa pistorasioita, jos tavallisesta 230v rasiasta hitaasti lataa ajoakkua. Latausjohtoja saa viedä aina peräkontissa, jotka vievät tilaa aika paljon muilta tavaroilta. Olisi se kun polttomoottoriautossa täytyisi letkut viedä mukana, kun menee tankkaamaan, niin kyllä siitä olisi aika häly noussut autoilijoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että auton paino vaikuttaa rengasmeluun, hihii!
        Eiköhän siihen vaikuta auton suunnittelu ja äänieristys silleen käytännössä.

        Jostakin joskus luin vertailun missä verrattiin kahta BMW:tä, polttista ja sähkistä, ja sähkis oli suuremmilla nopeuksilla meluisampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu"

        Ei se sähköautokaan ilman rengasmelua kulje, lienee vielä pahempi suuremmasta painosta johtuen.

        Ei se paino sisämeluun vaikuta, vaan se, kuinka hyvin valmistuksessa on sen poistamiseen panostettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu"

        Ei se sähköautokaan ilman rengasmelua kulje, lienee vielä pahempi suuremmasta painosta johtuen.

        Aivan, ja tuon kuulee jokainen. No jos haluaa kuulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että auton paino vaikuttaa rengasmeluun, hihii!
        Eiköhän siihen vaikuta auton suunnittelu ja äänieristys silleen käytännössä.

        Vihreä "asiantuntija"typyn älynväläys! Blondi.


    • Anonyymi

      Tankaaminen 180 euroa per laaki, kun bensiini oli kalleimmillaan.

    • Anonyymi

      Isot murheet:
      Robottivaihteisto hajosi (DSG).
      Moottori hajosi (TSI)

      Pienempiä murheita:
      AdBlue jäätyi talvella
      Hiukkassuodatin meni tukkoon
      Ajamisen kalleus.

      • Anonyymi

        Sähköauton arvonaleman, kun laskee kuluihin, niin sillon alkoi tulemaan kilometrille hintaa.


    • Anonyymi

      Kun sähköauto sanoo stop, niin siitä ei kuski selviä avaamatta lompakkoa. Ei osaa itse tehdä yhtään mitään, vain maksaa.

      • Anonyymi

        Kun Toyotan D-4D koneen paisuntasäiliö alkoi pulputtamaan niin silloin ei omat taidot eivät auta mitään. Monen tonnin repat vaikka itse osaisi tehdä.
        Sama noiden dieseliremonttien kanssa ylipäätään. Jo pelkät osat remppaan maksavat helposti tonnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Toyotan D-4D koneen paisuntasäiliö alkoi pulputtamaan niin silloin ei omat taidot eivät auta mitään. Monen tonnin repat vaikka itse osaisi tehdä.
        Sama noiden dieseliremonttien kanssa ylipäätään. Jo pelkät osat remppaan maksavat helposti tonnin.

        Ei ole keksitty sähköauton ikuista moottoria tai akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole keksitty sähköauton ikuista moottoria tai akkua.

        Sähkö moottorista ei käytössä kulu kuin laakerit jotka on halpa vaihtaa. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat käyneet 24/7 vuosikymmeniä.
        Polttiksen voimalinja on kertaluokkaa moninkertaisesti ja sen takia käyttövarmuudeltaan ja kestoltaan paljon lyhyempi. Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä.

        Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä.
        Mikään auto ei ole rakennettu ikuiseksi mutta sähköautot ovat luotettavampia ja pitkäikäisempiä kuin polttikset. Voit kysyä keneltä tahansa alan oikealta ammattilaiselta, essonbaaarin äijäköörin totuus on vinoutunut oikeasta maailmasta heidän vähäisen tietomääränsä vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö moottorista ei käytössä kulu kuin laakerit jotka on halpa vaihtaa. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat käyneet 24/7 vuosikymmeniä.
        Polttiksen voimalinja on kertaluokkaa moninkertaisesti ja sen takia käyttövarmuudeltaan ja kestoltaan paljon lyhyempi. Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä.

        Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä.
        Mikään auto ei ole rakennettu ikuiseksi mutta sähköautot ovat luotettavampia ja pitkäikäisempiä kuin polttikset. Voit kysyä keneltä tahansa alan oikealta ammattilaiselta, essonbaaarin äijäköörin totuus on vinoutunut oikeasta maailmasta heidän vähäisen tietomääränsä vuoksi.

        Ja silti sähköautoissa poksahtelee sähkömoottoreita hajalle koko ajan ja koska niiden korjaaminen on erittäin vaikeaa, toisin kuin polttomoottorien, niin ne yleensä vain vaihdetaan.

        "Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä."

        Todista tämä ensin. Lisäksi suuri osa sähköautoihin perehtyneistä asiantuntijoista ovat pelkkiä lahjottuja huijareita.

        "Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä."

        Tuollaisia käytännön kokemuksia ei ole olemassa vaan tuo on valetta. Sen sijaan on todistettava asia, että 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on paljon vaihdettuja akkuja ja lopuissakin on yleensä akun varaus alle 70% alkuperäisestä. Mitään todistetta siitä, että akut kestäisivät yli 20 vuotta.

        Lisäksi väite siitä, että auton käyttöikä vaivainen 20 vuotta on täyttä paskaa. Auton auton rakenteiden käyttöikä on yli 50 vuotta, jos siitä vain pitää huolen. Suunnitellusta käyttöiästä höpöttävät vain autovalmistajien typerään propagandaan uskovat. Autovalmistajathan ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita, jotka haluavat vain huijata rahat ostajilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti sähköautoissa poksahtelee sähkömoottoreita hajalle koko ajan ja koska niiden korjaaminen on erittäin vaikeaa, toisin kuin polttomoottorien, niin ne yleensä vain vaihdetaan.

        "Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä."

        Todista tämä ensin. Lisäksi suuri osa sähköautoihin perehtyneistä asiantuntijoista ovat pelkkiä lahjottuja huijareita.

        "Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä."

        Tuollaisia käytännön kokemuksia ei ole olemassa vaan tuo on valetta. Sen sijaan on todistettava asia, että 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on paljon vaihdettuja akkuja ja lopuissakin on yleensä akun varaus alle 70% alkuperäisestä. Mitään todistetta siitä, että akut kestäisivät yli 20 vuotta.

        Lisäksi väite siitä, että auton käyttöikä vaivainen 20 vuotta on täyttä paskaa. Auton auton rakenteiden käyttöikä on yli 50 vuotta, jos siitä vain pitää huolen. Suunnitellusta käyttöiästä höpöttävät vain autovalmistajien typerään propagandaan uskovat. Autovalmistajathan ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita, jotka haluavat vain huijata rahat ostajilta.

        Elämäntapa-änkyrä on taas lempipuuhassaan. Jos on päättänyt elää omassa todellisuudessaan niin se on tietenkin jokaisen oikeus.

        Todellisuudessa tämä "kirjoittaja" on vain karikatyyri ja roolihahmo ihmiseltä jolla on tarve hakea nettireaktioita yliampuvien liioitteluiden ja typeryyksien kautta. Yksi vanhimmista tavoista osallistua (=trollata) nettipalstalle kun henkinen kapasiteetti ei riitä tuottamaan riittävän laaduksasta asiaan liittyvää tekstiä jolla saisi vastauksia. Yliampuviin väitteisiin löytyy aina joku joka yrittää korjata ilmeiset liioittelut.
        Oldest trick in the book.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäntapa-änkyrä on taas lempipuuhassaan. Jos on päättänyt elää omassa todellisuudessaan niin se on tietenkin jokaisen oikeus.

        Todellisuudessa tämä "kirjoittaja" on vain karikatyyri ja roolihahmo ihmiseltä jolla on tarve hakea nettireaktioita yliampuvien liioitteluiden ja typeryyksien kautta. Yksi vanhimmista tavoista osallistua (=trollata) nettipalstalle kun henkinen kapasiteetti ei riitä tuottamaan riittävän laaduksasta asiaan liittyvää tekstiä jolla saisi vastauksia. Yliampuviin väitteisiin löytyy aina joku joka yrittää korjata ilmeiset liioittelut.
        Oldest trick in the book.

        Ensinnäkin, mitä yli 20 vuoden käytännön kokemuksia voi olla autoista, joita ei ole ollut olemassakaan paljon yli 10 vuotta. Ja 10 vuotta vanhojen sähköautojen perusteella sähköautot eivät kestä yli 20 vuotta.

        Ja auton "rakenteellisesta käyttöiästä" puhuvat vain huijarit, idiootit tai autovalmistajat. Rakenteellista suunniteltua käyttöikää ei ole olemassa. Tietenkin autovalmistajat haluavat ihmisten vaihtelevan autojaan usein, joten he ammattimaisina valehtelevina huijareina ovat keksineet tuon termin.

        Jos autolla on "rakenteellinen käyttöikä" niin se on vähintään 50 vuotta, joissain autoissa jopa 100 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, mitä yli 20 vuoden käytännön kokemuksia voi olla autoista, joita ei ole ollut olemassakaan paljon yli 10 vuotta. Ja 10 vuotta vanhojen sähköautojen perusteella sähköautot eivät kestä yli 20 vuotta.

        Ja auton "rakenteellisesta käyttöiästä" puhuvat vain huijarit, idiootit tai autovalmistajat. Rakenteellista suunniteltua käyttöikää ei ole olemassa. Tietenkin autovalmistajat haluavat ihmisten vaihtelevan autojaan usein, joten he ammattimaisina valehtelevina huijareina ovat keksineet tuon termin.

        Jos autolla on "rakenteellinen käyttöikä" niin se on vähintään 50 vuotta, joissain autoissa jopa 100 vuotta.

        Ja jo se, että Suomessa on liikenteessä todella paljon yli 20 vuotta vanhoja autoja ja myös yli 30 vuotta vanhoja autoja todistaa sen, että "rakenteellinen suunniteltu käyttöikä" on huijausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö moottorista ei käytössä kulu kuin laakerit jotka on halpa vaihtaa. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat käyneet 24/7 vuosikymmeniä.
        Polttiksen voimalinja on kertaluokkaa moninkertaisesti ja sen takia käyttövarmuudeltaan ja kestoltaan paljon lyhyempi. Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä.

        Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä.
        Mikään auto ei ole rakennettu ikuiseksi mutta sähköautot ovat luotettavampia ja pitkäikäisempiä kuin polttikset. Voit kysyä keneltä tahansa alan oikealta ammattilaiselta, essonbaaarin äijäköörin totuus on vinoutunut oikeasta maailmasta heidän vähäisen tietomääränsä vuoksi.

        "Mikään auto ei ole rakennettu ikuiseksi mutta sähköautot ovat luotettavampia ja pitkäikäisempiä kuin polttikset. "

        Polttisten käyttöikä on yli 30 vuotta, joten se on enemmän kuin tuo 20 vuotta.

        Sähköautojen luotettavuudesta ei ole yhtä ainutta todistetta. Tuota "luotettavuutta" ei näy yhdessäkään tilastossa. Itse asiassa luotettavuustilastojen kärjessä ovat polttikset, sähköautoja ei noissa tilastoissa näy. Ei pitkäikäisyydestä ole yhtä ainutta todistetta myöskään muuta kuin sähköautofanaatikkojen idioottimainen ruikutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jo se, että Suomessa on liikenteessä todella paljon yli 20 vuotta vanhoja autoja ja myös yli 30 vuotta vanhoja autoja todistaa sen, että "rakenteellinen suunniteltu käyttöikä" on huijausta.

        25 vuotta vanha rotisko on rotisko, 250000 ja yli on romu, vaikka miten selittäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25 vuotta vanha rotisko on rotisko, 250000 ja yli on romu, vaikka miten selittäisi.

        Järkevämpi auto tuo on kuin suuri osa nykyisistä uusista autoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkevämpi auto tuo on kuin suuri osa nykyisistä uusista autoista.

        Jos romu on järkiauto, niin ......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos romu on järkiauto, niin ......

        Vanha auto ei ole romuauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha auto ei ole romuauto.

        Harrasteautot sikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jo se, että Suomessa on liikenteessä todella paljon yli 20 vuotta vanhoja autoja ja myös yli 30 vuotta vanhoja autoja todistaa sen, että "rakenteellinen suunniteltu käyttöikä" on huijausta.

        Eipä siellä montaa 20 vuotta vanhaa autoa löydy, jolle ei olisi tehty jotain isompaa remonttia, saati 30 vuotta vanhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siellä montaa 20 vuotta vanhaa autoa löydy, jolle ei olisi tehty jotain isompaa remonttia, saati 30 vuotta vanhaa.

        Ehkä niille on tehty remonttia, mutta niillä ajetaan silti. Jos minä saan auton kuntoon remontilla niin silloin en vaihda. Aivan kuten jos kännykän akku alkaa olla heikko niin vaihdan kännykän akun, en itse kännykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siellä montaa 20 vuotta vanhaa autoa löydy, jolle ei olisi tehty jotain isompaa remonttia, saati 30 vuotta vanhaa.

        Täältä löytyy kohta 4-kymppinen everyday drive.
        Moottorin vaihdoin koska halusin isomman.
        Vaihdelaatikon vaihdoin koska halusin kuuluisan brandin.
        Peltejä on vaideltu tarpeen mukaan, kun ne on ruuveilla kiinni.
        Kestää isoisältä pojanpojalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö moottorista ei käytössä kulu kuin laakerit jotka on halpa vaihtaa. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat käyneet 24/7 vuosikymmeniä.
        Polttiksen voimalinja on kertaluokkaa moninkertaisesti ja sen takia käyttövarmuudeltaan ja kestoltaan paljon lyhyempi. Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä.

        Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä.
        Mikään auto ei ole rakennettu ikuiseksi mutta sähköautot ovat luotettavampia ja pitkäikäisempiä kuin polttikset. Voit kysyä keneltä tahansa alan oikealta ammattilaiselta, essonbaaarin äijäköörin totuus on vinoutunut oikeasta maailmasta heidän vähäisen tietomääränsä vuoksi.

        Taidat luulla, että tamu ohjattuun sähkömoottoriin löytyy helposti ja halvalla keraamisesti eristettyjä laakereita . Teollisuusmoottoreissa ei aina tarvita tamuja, jos kierroslukua ei tarvitse säätää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö moottorista ei käytössä kulu kuin laakerit jotka on halpa vaihtaa. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat käyneet 24/7 vuosikymmeniä.
        Polttiksen voimalinja on kertaluokkaa moninkertaisesti ja sen takia käyttövarmuudeltaan ja kestoltaan paljon lyhyempi. Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä.

        Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä.
        Mikään auto ei ole rakennettu ikuiseksi mutta sähköautot ovat luotettavampia ja pitkäikäisempiä kuin polttikset. Voit kysyä keneltä tahansa alan oikealta ammattilaiselta, essonbaaarin äijäköörin totuus on vinoutunut oikeasta maailmasta heidän vähäisen tietomääränsä vuoksi.

        Tokihan tiesit, että sähköauton moottorissa on nestejäähdytys ? Sen tiivisteet eivät kestä kauaa . Teollisuusmoottoreissa ei ole nestejäähdytystä , vaan ilmajäähdytys .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siellä montaa 20 vuotta vanhaa autoa löydy, jolle ei olisi tehty jotain isompaa remonttia, saati 30 vuotta vanhaa.

        Tässä tulee taas tätä ammattitaidottomien ja kädettömien trollia.😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siellä montaa 20 vuotta vanhaa autoa löydy, jolle ei olisi tehty jotain isompaa remonttia, saati 30 vuotta vanhaa.

        On noilla vanhoilla maatalojen eläkkeille jääneillä papparaisilla varmasti ladoissaan vm 70-80 välillä olevia autoja, joilla ovat käyneet ehkä kolme kertaa vuodessa isolla kirkolla ja mittarilukemat 30-50t tietämillä, muut asioinnit hoitaneet zetoreillaan.
        Nyt ne vähän ajetut on ladoissa ja ovat ostaneet sähkäreitä, joilla sitten käyvät paikallisilla huoltamoilla kehuskelemassa suureen ääneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On noilla vanhoilla maatalojen eläkkeille jääneillä papparaisilla varmasti ladoissaan vm 70-80 välillä olevia autoja, joilla ovat käyneet ehkä kolme kertaa vuodessa isolla kirkolla ja mittarilukemat 30-50t tietämillä, muut asioinnit hoitaneet zetoreillaan.
        Nyt ne vähän ajetut on ladoissa ja ovat ostaneet sähkäreitä, joilla sitten käyvät paikallisilla huoltamoilla kehuskelemassa suureen ääneen.

        Maatalojen eläkkeelle jääneet papparaiset ajavat yllättävän usein sähköautolla, ainakin täälläpäin.


    • Anonyymi

      Sähköauton akuston vaihto 15000-40000€
      Polttis auton akun vaihto 150€

      • Anonyymi

        Akun uusiminen ollut 75e, sen maksoi uusi Bosch akku, kunnan liikkeenhyllystä. 8 vuotta sitten ja viime vuonna 2023.

        Tuntematon merkki olisi ollut 60eur


      • Anonyymi

        TSI ja DSG vaihto 20ke ja sähköauton voimansiirron vaihto... ei ole tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TSI ja DSG vaihto 20ke ja sähköauton voimansiirron vaihto... ei ole tarvetta.

        EQC:stä hajos akku. Oho, 25ke hintalappu.


      • Anonyymi

        Eksä osaa itse vaihtaa akkua?


    • Anonyymi

      Tankissa kesälaatua ja olis pitänyt syksyllä lähteä pohjoiseen....

      Ja talvella kävi niin, että Etelä-Suomessa ei saanut arktista laatua ja pohjoisempana oli hirmupakkaset. Aika taiteilua tankkaamisten kanssa. Sillä kertaa selvittiin eikä nafta jäätynyt tankkiin, mutta akku kypsyi eikä jaksanut enää startata.

      Viimeisimmällä dieselilläni ei voinut ajaa yli 11 asteen pakkasilla, koska AdBlue-järjestelmä jäätyi ja särkyi. Tällainen ohje tuli korjaamolta ensimmäisen särkymisen jälkeen.

      Ei kovin hyvä matka-auto talvella tuo diesel. Sähkö on huoleton.

      • Anonyymi

        "Tankissa kesälaatua ja olis syksyllä pitänyt..."
        Tota, oletko oikeasti noin tyhmä, ettet tiedä, että pohjoiseen tietenkin tulee talvilaatu aiemmin kuin etelään? Olisit nyt pösilö tankannut sitä kesälaatua vaan, että olisit päässyt edes keskiseen osaan maata, josta olisi alkanut löytymään sitä talvilaatua, kyllä sä olisit kesälaadulla päässyt pitkälle.
        Paljonkos ne "HIRMU"pakkaset oli? 10- vai peräti 40 astetta vai vielä enemmän?


    • Anonyymi

      Minä muistelen sitä kuinka polttiksessa piti olla vaihteita kun moottorin vääntö oli niin onnetonta jos kierrosluku ei ollut tarpeeksi korkea. Ja muutenkin moottorin vaste kaasun painamiseen oli hidasta.

    • Anonyymi

      Ei ollut kylmä, ovet ei jäädy ehjässä autossa.
      Ei jänskättänyt käynnistyminen, aina lähti.
      Akun paikka on autossa ei sisällä🤣.
      Normaali keskustelu, ei tarvinnut huutaa.
      Öljyn vaihto syksyisin, varmaankin jatkuva huoltaminen🤔.
      Bonuksena : Ei ollut autoilijoita jotka tekivät itsestään pellen kuten aloittaja ilmeisesti vastoin parempaa tietoa teki.

    • Anonyymi

      Voi että niin se vaan tekniikka paranee vuosisatojen saatossa.🫣

      • Anonyymi

        Volvo V70 jakohihnan vaihto, polttistörppö jätti maksamatta. Golf 1,6 jakohihna poikki moottori täystuho, ikävä juttu yksinhuoltaja, tonnin moottori, vaihdettiin harrastustallilla talkoilla. Käsityksensä miessukuun muuttui. Työkaverin Sportage mootorivaurio, korjaiskustannusarvio 5500€, ei korjattu, sai 3000€ jäi 12000€ velkaa+ uuden auton hinta. Oma muisto on loputtomat remontit öljynvaihdot, jarruremontit, joko ahtaassa autotallissa tai ulkona, kädet kyynärpäitä myöten rasvassa, s***na aamulla pitäisi lähteä töihin ja auto osina tallissa. En kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvo V70 jakohihnan vaihto, polttistörppö jätti maksamatta. Golf 1,6 jakohihna poikki moottori täystuho, ikävä juttu yksinhuoltaja, tonnin moottori, vaihdettiin harrastustallilla talkoilla. Käsityksensä miessukuun muuttui. Työkaverin Sportage mootorivaurio, korjaiskustannusarvio 5500€, ei korjattu, sai 3000€ jäi 12000€ velkaa uuden auton hinta. Oma muisto on loputtomat remontit öljynvaihdot, jarruremontit, joko ahtaassa autotallissa tai ulkona, kädet kyynärpäitä myöten rasvassa, s***na aamulla pitäisi lähteä töihin ja auto osina tallissa. En kaipaa.

        Myös Volvo V70 moottori menee korjauskelvottomaksi,jos jakohihna katkeaa,tai hyppää pois kierroksilla.Startatessa ylihyppy ei vaurioita kantta eikä mäntiä niin pahasti.
        Noin 5 vuotta on se maksimi kestoaika,vaikka autolla ei ajaisi metriäkään.


    • Anonyymi

      Näin 6 vuotta sähköautolla ajelleena, ei edes muistanut miten järkyttävää polttiksella ajaminen oli, ennen kuin sain huollon ajaksi automaatti seat leonin.
      Siis aivan hirveä kokemus, ensin luulin auton olevan rikki.
      Kaasuvaste ihan älytön, liikkeelle lähtiessä kaasupoljinta painaessa alkuun ei tapahdu mitään kunnes auto hyökkää. Liikkeellä ollessa tilanne vielä pahempi kun ensin odotellaan vaihteen vaihtoa pienemmälle ja kierrosten nousua vetoalueelle.
      Sitten se meteli voimaa koneesta otettaessa… naurettavaa! Kauhea meteli ja kiihtyvyys täysin onnetonta.
      Autotalliin ajaessa en tietysti muistanut heti sammuttaa moottoria, meinas taju lähteä siinä katkussa.
      Ei ole ikävä menneisyyttä.

      • Anonyymi

        Tai sitten vain et osaa ja olet surkea ajaja. Ehkä olet vain hemmoteltu kermaperse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten vain et osaa ja olet surkea ajaja. Ehkä olet vain hemmoteltu kermaperse.

        Saattaahan se olla niinkin… En vaan käsitä, miksi pitäisi nykypäivänä osata huomioida muinaisjäänteiden hidasta reagointia ja suoranaista kömpelyyttä liikenteessä, kun on autoja, jotka toimivat kuin ajatus samalla sekunnilla kun voimapoljinta painaa, ei nyi, eikä metelöi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaahan se olla niinkin… En vaan käsitä, miksi pitäisi nykypäivänä osata huomioida muinaisjäänteiden hidasta reagointia ja suoranaista kömpelyyttä liikenteessä, kun on autoja, jotka toimivat kuin ajatus samalla sekunnilla kun voimapoljinta painaa, ei nyi, eikä metelöi?

        Polttisautokin reagoi monta kertaa nopeammin kuin ihminen kaasupolkimen painallukseen. Joten tuo hidas reagointi tapahtuu täsmälleen samalla tavalla sähköautolla ja polttiksella. Jos väität huomaavasti eron liikenteessä niin olet valehtelija.

        Sähköautot ja polttikset liikkuvat täsmälleen yhtä hitaasti ja kömpelösti liikenteessä vaikka sähköautofanaatikot epätoivoisesti rääkyen muuta valehtelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttisautokin reagoi monta kertaa nopeammin kuin ihminen kaasupolkimen painallukseen. Joten tuo hidas reagointi tapahtuu täsmälleen samalla tavalla sähköautolla ja polttiksella. Jos väität huomaavasti eron liikenteessä niin olet valehtelija.

        Sähköautot ja polttikset liikkuvat täsmälleen yhtä hitaasti ja kömpelösti liikenteessä vaikka sähköautofanaatikot epätoivoisesti rääkyen muuta valehtelevat.

        Taas tulee sellaista chaissea että oksat pois!
        Et siis ole sähköautolla koskaan ajanut, kannattaisi edes kokeilla ennen kuin suollat läpiä päähäsi.
        Onko sähköautossa mielestäsi vaihteita joita automaatti vaihtaa pienemmälle monta sekuntia, monta pykälää kaasun pohjaan polkaistessa?
        Vetääkö mikään polttomoottori suurella väännöllä 0 kierroksesta lähtien, edes tyhjäkäynnistä lähtien?
        Herää nykyaikaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tulee sellaista chaissea että oksat pois!
        Et siis ole sähköautolla koskaan ajanut, kannattaisi edes kokeilla ennen kuin suollat läpiä päähäsi.
        Onko sähköautossa mielestäsi vaihteita joita automaatti vaihtaa pienemmälle monta sekuntia, monta pykälää kaasun pohjaan polkaistessa?
        Vetääkö mikään polttomoottori suurella väännöllä 0 kierroksesta lähtien, edes tyhjäkäynnistä lähtien?
        Herää nykyaikaan!

        "Onko sähköautossa mielestäsi vaihteita joita automaatti vaihtaa pienemmälle monta sekuntia, monta pykälää kaasun pohjaan polkaistessa?"

        Tarkoitatko monta sadasosasekuntia? Nimittäin polttis lähtee liikenteeseen käytännössä lähes heti kun vain siirtää jalan kaasulle. Tuo "valtava" ero vasteessa on jonkun sadasosasekunnin luokkaa, ei sen enempää. Lähes kukaan ajaja ei tuota tule koskaan huomaamaan.

        Käytännössä muut eivät huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton ajamisen välillä liikenteessä.

        "kaasun pohjaan polkaistessa?"

        Vain typerät kaahaajat polkaisevat koskaan kaasun pohjaan ajaessa. En tee sitä koskaan polttiksen kanssa enkä tule sitä koskaan tekemään millään autolla. En edes ohittaessani toista autoa. Kaupungissakaan en lähtiessäni risteyksestä laita kaasupoljinta edes puoleen ja autoni on siis polttis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko sähköautossa mielestäsi vaihteita joita automaatti vaihtaa pienemmälle monta sekuntia, monta pykälää kaasun pohjaan polkaistessa?"

        Tarkoitatko monta sadasosasekuntia? Nimittäin polttis lähtee liikenteeseen käytännössä lähes heti kun vain siirtää jalan kaasulle. Tuo "valtava" ero vasteessa on jonkun sadasosasekunnin luokkaa, ei sen enempää. Lähes kukaan ajaja ei tuota tule koskaan huomaamaan.

        Käytännössä muut eivät huomaa mitään eroa polttiksen ja sähköauton ajamisen välillä liikenteessä.

        "kaasun pohjaan polkaistessa?"

        Vain typerät kaahaajat polkaisevat koskaan kaasun pohjaan ajaessa. En tee sitä koskaan polttiksen kanssa enkä tule sitä koskaan tekemään millään autolla. En edes ohittaessani toista autoa. Kaupungissakaan en lähtiessäni risteyksestä laita kaasupoljinta edes puoleen ja autoni on siis polttis.

        Lisäksi ero risteyksessä on pienempi vanhoissa autoissa joissa ei ole start-stop-järjestelmää eli auto ei sammu risteyksessä. Itsellä ei autossa tuollaista järjestelmää ole, käytännössä noita on ollut enemmän alle 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tulee sellaista chaissea että oksat pois!
        Et siis ole sähköautolla koskaan ajanut, kannattaisi edes kokeilla ennen kuin suollat läpiä päähäsi.
        Onko sähköautossa mielestäsi vaihteita joita automaatti vaihtaa pienemmälle monta sekuntia, monta pykälää kaasun pohjaan polkaistessa?
        Vetääkö mikään polttomoottori suurella väännöllä 0 kierroksesta lähtien, edes tyhjäkäynnistä lähtien?
        Herää nykyaikaan!

        Se on Scheiße!


      • Anonyymi

        Uskon kyllä. Kaikki ei vain osaa eikä hallitse auton käyttöä käyttövoimasta riippumatta. Sinunlaisiasi näkee päivittäin. Suosittelen julkisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaahan se olla niinkin… En vaan käsitä, miksi pitäisi nykypäivänä osata huomioida muinaisjäänteiden hidasta reagointia ja suoranaista kömpelyyttä liikenteessä, kun on autoja, jotka toimivat kuin ajatus samalla sekunnilla kun voimapoljinta painaa, ei nyi, eikä metelöi?

        Tuota noin... ajoi nyt millä tahansa vaikka fillarilla, niin kyllä se vika löytyy siitä kaksijjalkaisesta.
        Mutten malta olla kysymättä: pitäisikö esim valoista lähteä aina renkaat vinkuen, kiihdytys 0-100:n 1,5 sek? Pitääkö ohittaa hullun kiilto silmissä 200:aa ja sitten ollaan hetken päästä siinä edessä? Kummassakaan ei ajallisesti hyötyä vai onko se vaan näyttämisen ja pullistelun halua??


    • Anonyymi

      On sulla ollut huonoja polttareita . Hyvä, että Santanderi rahoitti sinunkin sähköauton . Nyt sinun on kiva ajella, kun se maksaa vain 2€/100 km .

    • Anonyymi

      Muistatteko, eikös noihin pitänyt laittaa jotain lisäainetta tankkiin syksyllä ettei auto ala nykimään.
      Joskus talvella auton vauhti vaan hiipui kunnes pysähdyttiin kokonaan, joku jäätämis ilmiö. Sitten vaan polteltiin tupakkia ja hetken päästä auto toimi taas normaalisti, 10km ja taas sama juttu.

      • Anonyymi

        Jossain folkkarimallissahan turbon välijäähdyttimen kondenssivesi jäätyi ja lähti liikkeelle rikkoen koneen jouduttuaan sylinteriin.


    • Anonyymi

      Se, kun vanhalla dieselgolfilla ei koskaan tarvinnut jännittää riittääkö käyttövoima perille asti, ei tarvinnut suunnitella jokaista vähänkin pidempää matkaa latauspaikkojen mukaan, eikä tarvinnut körötellä pikkuteitä pitkin kuuttakymppiä moottoritien sijaan, kuten vanhalla Leafilla nyt. Kahden tonnin hintainen turbodiesel-Golf oli hyvin monessa mielessä paljon käyttökelpoisempi auto normaaliin seka-ajoon kuin viiden tonnin hintainen Leaf.

      • Anonyymi

        Ihmiset ajat vuorokaudessa keskimäärin 50km, eli mihin sitä dieseliä tarvitaan?
        Sellainen ihminen joka joutuu ajamaan päivittäin useita satoja kilometrejä, niin tuskin tekee sitä jollain muutaman tonnin ritsalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ajat vuorokaudessa keskimäärin 50km, eli mihin sitä dieseliä tarvitaan?
        Sellainen ihminen joka joutuu ajamaan päivittäin useita satoja kilometrejä, niin tuskin tekee sitä jollain muutaman tonnin ritsalla?

        50 km on yläkanttiin. Keskimäärin suomalaiset ajavat 14 tkm vuodessa.

        Mutta... esim. omat kilometrini osuvat aika lähelle tuota. Auto silti ajossa vain parina päivänä viikossa. Eli useimmat päivät 0 km ja sitten poksahtaakin 50...100....350 km yhdessä päivässä.

        Niitäkin on, jotka joutuu jonkin metsäpalstan, kesämökin, apuja tarvivan iäkkään sukulaisen tms. vuoksi silloin tällöin survaisemaan poikki Suomen eli tulee jotain 400+ km vetojakin. Rupeaa olemaan harvassa patterivatkaimet, joilla tällainen onnistuu a) talvella b) peräkärryä tai asuntovaunua kiskoen. Kas kun ne todelliset kilomerit on äkkiä 0,5x WLTP lupaukset.

        Ottaen huomioon senkin, että edelleen pikalatausasemat vain valtaväylillä ja isommissa kaupungeissa. Eikä kuulemma ole herkkua latailla vatkainta, kun on kärry perseessä. Monessa paikkaa pitäisi siitä kärrystä ensin hankkiutua eroon, mikä entisestään pidentää operaatioon kuluvaa aikaa.

        Myös moottoritieajo @120 km/h leikkaa toimintamatkaa rankasti. Siksi patterivatkaimet usein kihnuttaakin 100-110 ja osa tyytyy jopa peesaamaan rekkona (noin 90 km/h).


    • Anonyymi

      Sähköauton ajoakun käyttöikä on samaa luokkaa kuin kännyköissä. Tekniikka on tismalleen samaa.

      • Anonyymi

        Olet poika kovasti väärässä.


    • Anonyymi

      Jep. Tuollaisia kokemuksia minullakin on 70-luvulta, osin myös 80-luvulta. Jostain 1990 alkaen ei ole ollut ongelmia. Johtuu enimmäkseen siitä, että silloin alkoi olla varaa parempaan kalustoon.
      Eka autoni oli muuten 1966 Vauxhall Viva, se maksoi lokasuoja rutussa 1975 paikkeilla 240 mk. Pari vuotta sillä ajelin. Vaati tosin helmojen ja pohjan paikkausta melkoisesti, kuten muutakin remppaa. Tuon aikaiset autot puhkiruostuivat muutamassa vuodessa ja moottorirempan joutui tekemään + - 100 tkm paikkeilla.

      Vaan silloin oli aikaa ja mielenkiintoa.

    • Anonyymi

      "miksi pitäisi nykypäivänä osata huomioida muinaisjäänteiden hidasta reagointia ja suoranaista kömpelyyttä liikenteessä"

      Puhutko tässä essonbaarin polttisvaareista?

      • Anonyymi

        Polttiksilla ja sähköautoilla ei ole mitään eroa reagoinnissa ja kömpelyydessä. Tuo on sähköautofanaatikkojen suoltamaa paskaa. Vaikka vasta pari sadasosaa nopeampi olisi niin ihmisen reaktio on yleensä lähempänä sekuntia.

        Ja käytännössä yli 99% autolla ajajista ei huomaa vasteessa mitään eroa sähköauton ja polttiksen välillä. Kyse on täysin mitättömästä ja merkityksettömästä asiasta. Eikä yli 99% huomaa kiihtyvyydessäkään mitään eroa, koska harvat kaahailee autollaan järjettömästi liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksilla ja sähköautoilla ei ole mitään eroa reagoinnissa ja kömpelyydessä. Tuo on sähköautofanaatikkojen suoltamaa paskaa. Vaikka vasta pari sadasosaa nopeampi olisi niin ihmisen reaktio on yleensä lähempänä sekuntia.

        Ja käytännössä yli 99% autolla ajajista ei huomaa vasteessa mitään eroa sähköauton ja polttiksen välillä. Kyse on täysin mitättömästä ja merkityksettömästä asiasta. Eikä yli 99% huomaa kiihtyvyydessäkään mitään eroa, koska harvat kaahailee autollaan järjettömästi liikenteessä.

        Edelleenkin autojen hidas reagointi ja kömpelyys liikenteessä johtuu aina ajajasta, ei koskaan autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksilla ja sähköautoilla ei ole mitään eroa reagoinnissa ja kömpelyydessä. Tuo on sähköautofanaatikkojen suoltamaa paskaa. Vaikka vasta pari sadasosaa nopeampi olisi niin ihmisen reaktio on yleensä lähempänä sekuntia.

        Ja käytännössä yli 99% autolla ajajista ei huomaa vasteessa mitään eroa sähköauton ja polttiksen välillä. Kyse on täysin mitättömästä ja merkityksettömästä asiasta. Eikä yli 99% huomaa kiihtyvyydessäkään mitään eroa, koska harvat kaahailee autollaan järjettömästi liikenteessä.

        Käy nyt kokeilemassa sitä sähköautoa ettet suolla järjettömyyksiä ja onnettomia mielikuvituksiasi.


    • Anonyymi

      Nokkahihnoja sai olla vaihtamassa parin vuoden välein ja silti yhdesta autosta meni kuminauhat solmuun. Auto sen jälkee kuukauden päivät pajalla kun mäntiä ja venttiileitä vaihdettiin. Sen ajan autot vaati huolenpitoa ja huomiota, sekä paksua lompakkoa.

      • Anonyymi

        Nokkaketju on jo keksitty.


      • Anonyymi

        Vatkaimet tosiaan helppoja huollon kannalta. Kun pohja kopsahtaa talvella vaikka aurausvallissa piilleeseen jääkokkareeseen ja pohjaan/helmakoteloon tulee peukalon pään kokoinen painuma, auto paalataan ja vakuutus maksaa uuden tilalle. Siksi vatkaimissa onkin jo reilusti kalliimmat vakuutukset.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html

        Kertakäyttöisiksi suunniteltuja. Autovalmistajat korjasivat kertalaakista ongelman nimeltä miten myydä uusia autoja, kun nykyiset on kehitetty liian kestäviksi. Esim. Suomessa polttomoottoriautojen keski-ikä reilu 13 vuotta ja keskimääräinen romutusikä 21 vuotta. Tehtaan mielestä olisi kivempaa, jos autot kestäisi max 6 vuotta, niin saisi 20 vuoden mittaan myytyä samalle hepulle 3-4 uutta autoa. Mutta vaikeaa laskea laatua, jos kilpailijat ei tee samoin.

        Ei tule vatkaimet pääsemään samaan käyttöikään. Eikä näy kehitystä tapahtuneen. Päin vastoin, moni valmistaja on pyrkinyt tekemään autoistaan entistä vaikeampia/kalliimpia korjata. Esim. valamalla akun täyteen massaa ja/tai liimaamalla sen koriin niin, ettei avaaminen tahdo onnistua särkemättä. Ihan tarkoituksella tehdään lyhytikäisiä autoja ja kauppa käy, kun patteriuskovaisille kelpaa kehnompikin laatu kalliimalla hinnalla. Mutta vähemmistö kyseessä - valtaosa kansasta istuu yhä käsiensä ja lompakkonsa päällä.

        Luotettavuuskaan ei ole vatkaimissa hyvä. Petterit tykkää verrata vika- tai tulipalotiheyksia, mutta silloin aina verrataan lähes uutta (koska vanhoja ei kertakaikkiaan ole) vatkainta polttomoottoriautojen keskiarvoon.... eli käytännössä 10 vuotta iäkkäämpiin autoihin.

        Kun verrataan samanikäisiä autoja, niin sähkövatkaimet ovat epäluotettavampia ja tarvitsevat paljon useammin hinausautokyytiä.

        Tilastojen mukaan hinaus alkaa useimmiten latausasemalta, johon vatkain uupunut, kun akku ei pidemmälle enää riitä, mutta lataus ei tällä paikalla onnistu jäätyneen latausluukun, ohjelmistobugituksen tai viallisen latauspömpelin vuoksi.

        Toisena yleisenä syynä mainittu juuttuminen. Ei liene kovin toimiva yhdistelmä 2+ tonnin massa (600 kg polttomoottoriautoja enemmän) ja juosten kustu luistonesto. Vatkainkuskeille kun välttää kehnommatkin kaistavahdit yms.

        Polttomoottoriautolla ajaessa alkaa syrjäseuduilla ahdistaa, kun polttoaine riittää enää 100 km ajomatkaan. Ihan jotain lappia lukuun ottamatta tankkausasemia on tiuhemmassa, mutta se lähin voikin olla remontissa tai maksupääte rikki, joten on aina hyvä pitää varoja sen verran, että pääsee seuraavallekin.

        Vatkaimella jos WLTP on paperilla 400 ja käytännösäs 250 km, niin koita siinä sitten pitää 100 km varmuusvaraa akussa.... Hyvin näkyy youtube mallisuorituksissa että erilaisissa koeajoissa, että vatkaimen kanssa kuuluu ottaa riskiä ja ajaa niin, että on 8 km rangea jäljellä perille tultaessa. Lisäbonuksena saa ajella viimeisen ½ h "kilpikonnamoodissa" max. 60 km/h tientukkona kihnuttaen.

        Ja sitten kun ei se latauspömpeli, jonka äärelle auto viime hengenvedollaan raahautuu, lähdekään toimimaan, pääsee tilastomerkinnäksi.


      • Anonyymi

        Sähkövatkaimen moottorivika (esim. jäähdytysnestevuoto) maksaa öbaut saman verran kuin jokohihnan katkeamisen aiheuttamien tuhojen korjaus.

        Akun uusiminen... patterit aina uhoaa, että Teslaan saa koko akun niinkin halvalla kuin 20 tonnilla. Mutta se on akun hinta. Työt päälle. Noo, ei se silti maksa enempää kuin kokonainen uusi polttomoottoriauto ;-D

        Ja paljon ikävämpiäkin tapauksia on. Mersu on hankkinut mainetta sillä, että melkein vika kuin vika, tehtaan ohje on "vaihda koko akku" ja hintaa sitten 65 tonnia... käytännössä uuden auton hinta.

        Ei kannata luottaa siihenkään, että vakuutus aina ja poikkeuksetta kustantaa koko lystin.

        Polttomoottoriautoon voi myös tulla vikaa vaihteistoon. Korjauskustannus parista tonnista (manuaali) ehkä jonnekin kymppitonniin (automaattiloota uusiksi). Vatkaimissa ihan samaan hintahaarukkaan pääsee jo piiputtavan ilmastoinnin kanssa (kas kun se ilmastointi saattaa sivutyönään hoitaa myös ajoakun lämmönhalllintaa) tai sisäänrakennetun AC latauslaitteen (Type 2 lataus) päästettyä toimintasavut ulos.

        Varsinaisia vikoja voi vatkaimissa olla harvemmin, mutta ei mene pahasti pieleen, jos väitän korjauskulujen olevan helposto 10x polttomoottoriautoon verrattuna. Jolloin myös korjauskulujen odotusarvo (todennäköisyys x hinta) on korkea.

        Mikä siis jo näkyy kalliimmissa vakuutusmaksuissa ja siinä, että yksi yhtiö yritti rajata akkuvauriot kaskon ulkopuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokkaketju on jo keksitty.

        Valitettavasti. Avensis. 230000 vaihdettu. Takatukivarret, jarrut, ruiskusuutttimet, kytkin, laturi, starttimoottori ja yksi pyöränlaakeri, ai niin moniurahihnan kiristäjä. Sokerina pohjalla 1l./1500km. öljyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti. Avensis. 230000 vaihdettu. Takatukivarret, jarrut, ruiskusuutttimet, kytkin, laturi, starttimoottori ja yksi pyöränlaakeri, ai niin moniurahihnan kiristäjä. Sokerina pohjalla 1l./1500km. öljyä

        Normaaleja kuluvia osia, unohdit iskarit..
        Suuttimet, jos et tiennyt, likaantuu, tukkeutuu myös.. Ihan normaaleja juttuja. Öljyä vie, mutta tsekkaas mahdolliset vuodot, tiivisteet. Avensisiin vähän kilsoja. Mites se sun ajotapa? Aattelin vain tuota kytkinpuilta, meinaan kun monella on tapana luistattaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaaleja kuluvia osia, unohdit iskarit..
        Suuttimet, jos et tiennyt, likaantuu, tukkeutuu myös.. Ihan normaaleja juttuja. Öljyä vie, mutta tsekkaas mahdolliset vuodot, tiivisteet. Avensisiin vähän kilsoja. Mites se sun ajotapa? Aattelin vain tuota kytkinpuilta, meinaan kun monella on tapana luistattaa..

        Aivan paska auto ei kehumalla parane. Öljyn kulutus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan paska auto ei kehumalla parane. Öljyn kulutus

        Se Avensiksen öljynkulutusremontti maksaa 3000€ jos riittääkään.


    • Anonyymi

      Rakas polttikseni lähtee lämpimästä (24C) tallista,
      ja palaa sinne asioinnin, esim tankkauksen jälkeen.
      No problemo.
      Ei jäykistyneiden piuhojen virittelyä pakkasessa ajon päätteeksi.
      Sohvalle vain ja oluttölkki auki, ja höyrymakkara kouraan.
      Ja aamulla liikenteeseen lämpimällä autolla.
      Ja ainakin 400 km rangea.

    • Anonyymi

      "Edelleenkin autojen hidas reagointi ja kömpelyys liikenteessä johtuu aina ajajasta, ei koskaan autosta."

      Sitähän minä juuri sanoin. Essonbaarin vaarit ovat ne joilla sekä aistit että kyky seurata liikennettä ovat jääneet Koiviston ajalle.

      On aivan ok että nämä vanhat jäärät vetävät täällä netissä paavoväryset ja tarrautuvat menneeseen aikaan täpöllä.

      Me kaikki näemme joka päivä liikenteessä että suomalaiset ovat fiksua porukkaa. vain tämä yksi elämäntapa-änkyröijä yrittää epätoivoisesti hakea huomiota.

      • Anonyymi

        Eli sähköautoihin siirtyminen on täysin tarpeetonta ja rahan vetämistä vessasta alas. Asia selvä. Mitään järkevää syytä siirtyä sähköautoihin ei ole.


    • Anonyymi

      Väliaikainen ajoneuvovero, mutta nyt se on taas uudistumassa.

    • Anonyymi

      Ei ole muistoja vaan elettyä mukavaa elämää joka JATKUU JA JATKUU! Jyrkkä ei sähkö kertakäyttö autolle.

    • Anonyymi

      Viha sähköautoilevia ihmisiä kohtaan kasvoi jälleen aloittajan tekstin tähden!

      • Anonyymi

        Jos joutuu puhumaan vihasta toisia ihmisiä kohtaan vain sen takia millaisilla autoilla he ajavat niin asiat omassa elämässä ovat aika vinossa.


    • Anonyymi

      No polttomoottoriautolla liikutaan edelleenkin,koska se on vähäpäästöinen ja taloudellisin vaihtoehto verrattuna sikahintaiseen täyssähköautoon.
      Sillä vasta kylmää kyytiä saa sitten kun odottaa muutaman tunnin sen latautumista.
      Se väite huolto ja korjauskustannusten edullisuudesta täyssähköautossa ei pidä ollenkaan paikkaansa. Samat alustan ja korin viat koskevat kaikkia autoja käyttövoimasta riippumatta.
      Sähkö ja hybridiautojen akku onkin sitten sen hintainen että tullessaan lähelle 5 vuoden ikää ei korjaaminen enää kannata ja se lähtee kierrätykseen.
      Tässä tuli nyt kiistatonta faktaa kumoamaan nämä sähkö ja vety? käyttöä koskevat trollaukset.
      Hybridi on nyt aivan kelpo vaihtoehto kaikkeen käyttöön.

      Terveisin autoalan ammattilainen jo 50 v. WEBERMAN
      🙂

    • Anonyymi

      "No polttomoottoriautolla liikutaan edelleenkin,koska se on vähäpäästöinen ja taloudellisin vaihtoehto verrattuna sikahintaiseen täyssähköautoon."

      Vain alemmissa hintaluokissa.

      • Anonyymi

        Pätee tuo suuressa osassa ylempiä hintaluokkiakin. Varsinkin työkäyttöön on erittäin vähän edes jollain tavoin toimivia sähköautoja ja ne ovat sekä kalliimpia että huonompia kuin polttikset.


    • Anonyymi

      parempi vaan kuunnella laulua hitaammin hautaan ja antaa hevosen murehtia, sillä on isompi pää..se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa..muistako itse aikaa jolloin ei mennyt palljoa rahaa autoon, kaikki korjaukset pystyi tekemään itse..

    • Anonyymi

      minä muistan ja auton pystyi huoletta parkkeeraan seinän viereen ilman pelkoa että aamuyöstä lämmittää pirttiä muu kuin takka.

      • Anonyymi

        Nyt on päässyt karkaamaan muutama muumi laaksosta. Kovin epätoivoista yritystä joka kertoo paljon enemmän yrittäjästä kuin aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on päässyt karkaamaan muutama muumi laaksosta. Kovin epätoivoista yritystä joka kertoo paljon enemmän yrittäjästä kuin aiheesta.

        3000 autoa taas merenpohjassa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3000 autoa taas merenpohjassa...

        Taas yks sukellusnähtävyys... ilmasto pelastuu ja meret sekä vesistö saastuu..maapallolta loppuu puhdas vesi akkujen takia...taitaa venäjän sekä ukrainan pellot sekä vesistöt olla rikkoontuneuta myrkkyakkuja täynnä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on päässyt karkaamaan muutama muumi laaksosta. Kovin epätoivoista yritystä joka kertoo paljon enemmän yrittäjästä kuin aiheesta.

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa..

        Turha yrittää. Täysin huti arpa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha yrittää. Täysin huti arpa.

        Arvan kääntöpuolella oli voitto...mutta et tajunnut kääntää arpaa..


    • Anonyymi

      Jos haluat oikeasti päästä nopeasti rahoistasi eroon niin osta uusi diesel-auto.

      • Anonyymi

        Ei taida moni enää ostaa kusidieseliä....vanhempaa Hondaa ja Volvoa ostellaan..


    • Anonyymi

      Mersustako polttis"muistosi" on ja onko jostain 50-luvulta?
      On sulla mahtava mielikuvitus.

    • Anonyymi

      Uusien sähköautojen suuri arvonalenema on totta. Siksi ostinkin käytetyn sähköauton melkein ilmaiseksi ja ajan nyt sillä halvalla käytetyllä sähköautolla pörssisähköllä ladaten melkein ilmaiseksi.
      Elämä on valintoja.

      • Anonyymi

        Ei taida kauaa hurrata..toivottavasti et ostanut kravattimiehen entistä...hih,,premiumista tulee hylkylaiva


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida kauaa hurrata..toivottavasti et ostanut kravattimiehen entistä...hih,,premiumista tulee hylkylaiva

        Minulla on muistoja sähköautosta. Omistin kolme vuotta ja se oli kurjaa aikaa. Nyt sain vaihdettua sen polttariin. Nyt olen taas tyytyväinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida kauaa hurrata..toivottavasti et ostanut kravattimiehen entistä...hih,,premiumista tulee hylkylaiva

        ".toivottavasti et ostanut kravattimiehen entistä...hih,,premiumista tulee hylkylaiva"

        Ei todellakaan mitään Teslaa. Oikean auton ostin.


    • Anonyymi

      " Mitään järkevää syytä siirtyä sähköautoihin ei ole."

      En nähnyt mitään syytä ostaa taas yhtä polttista jolla ajaminen maksaa yli 10 euroa per sata kilsaa.
      Ostin käytetyn sähköauton jolla ajaa 100km alle kahdella eurolla. Mulle riittävä syy kun autonvaihto tuli ajankohtaiseksi.

      • Anonyymi

        Maksaa maksaa...mitä se haittaa,,,rahaa se vaan on...ihmiset ovat siitä typeriä että keräävät rahaa yhteen nurkkaan ja lopulta rahat saa joku toinen...olisi kannattanut laittaa kinkkua leivän päälle syödä lohta ja jättää ne leipäpussit pesemättä..


    • Anonyymi

      No sen verran että iskän auto kulki 160 ja siitä paloi männät...onneksi ei kulkenut enempää..

    • Anonyymi

      Nykyään lauletaan sähköautossa...kuinka pitkälle sähköautolla pääsee,pääseekö takaisin.

    • Anonyymi

      "Maksaa maksaa...mitä se haittaa,,,rahaa se vaan on."

      Ne maksaa törkeitä polttoaineveroja jotka haluaa. Mulla ei ole kiinnostusta tuollaiseen harrastukseen.

      • Anonyymi

        hah... sähköautoilla ei saa mitään vaihdossa ja vanhempana kalliita korjailla...korjaamon pihat täynnä hybridien ja sähköauton raatoja odottamassa korjaamista,,


    • Anonyymi

      On vain muistoja polttomoottori autoista kun muita ei ole, paitsi mitä olen ollut kyydissä sähköautoissa. Oma lintta on lämpimässä tallissa talvisin ja lämpimään talliin menee työpaikalla.

      • Anonyymi

        Polttareita olen vaihtanut uuteen 4-5 vuoden välein. Nykyistä polttaria en vaihda mihinkään. Lopetan autoilun kokonaan, jos joutuisin ajamaan sähköautolla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      30
      2846
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1837
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1820
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1424
    5. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      73
      1350
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1258
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      24
      1255
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      77
      1169
    9. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1028
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      97
      1007
    Aihe