Mitä muistoja teillä on polttisautoista

Anonyymi-ap

- Kylmää kyytiä; Ratti, ikkunat ja ovet jäässä,
- Jänskättää, lähteekö se käyntiin
- Äärimmäiset talvi niksit; Akku yöksi sisälle.
- Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu
- Jatkuva huollattaminen ja lisäbonuksena "yllärit"
- Viikottaiset tankkausreissut, taas meni satanen.

:-)) Oli ne, aikoja ...

34

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Väärä aihealue.

      • Anonyymi

        Kai täällä saa muistella polttisaikaa, sitä kun me sähköautoilijat ajoimme viellä kaikki polttisautoilla.


    • Anonyymi

      Menkää tytöt maksalaatikolle hiekkalaatikolle

    • Anonyymi

      Kaikissa autoissa on omat ongelmansa, polttiksissa on eri ongelmat kuin sähköautoissa. Ja sähköautoissakin on edelleen käynnistysakku (12V tai 16V) ja varsinkin VW:n sähköautoissa on niiden kanssa ollut pahoja ongelmia. Eli oikeasti tuo kolmas kohta voi jopa päteä osaan sähköautoja.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        VW:llä nuo akut pelittää hyvin. Se on Toyota jolla niissä on suuria ongelmia ja syynä on suunnitteluvirhe jota eivät osaa/halua/ole varaa korjata.
        Tuosta voit lukea kuinka laaja ongelma se on Toyotan autoissa:
        https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-pienempi-ja-isompi-keskiluokka-nama-autot-jattavat-eniten-tielle/

        Ja silti VW:n sähköautoissa suurin syy tien päälle jäämiseen on käynnistysakun varaustila aivan kuten polttiksissakin. Ja VW:n kohdallakin kyse on suunnitteluvirheestä. Tämä on ihan virallisesti todettu ongelma varsinkin ID.3:n ja ID.4:n alkuaikoina.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti VW:n sähköautoissa suurin syy tien päälle jäämiseen on käynnistysakun varaustila aivan kuten polttiksissakin. Ja VW:n kohdallakin kyse on suunnitteluvirheestä. Tämä on ihan virallisesti todettu ongelma varsinkin ID.3:n ja ID.4:n alkuaikoina.

        Ja tässä on hieman uudempi artikkeli. TM:llä tuli ongelmia ID.7:n käynnistysakun kanssa, joten käynnistysakkuongelmat eivät ole kadonneet mihinkään sähköautojen myötä.


      • Anonyymi
        UUSI

    • Anonyymi

      Muistatko sinä ajan, jolloin alle 5000 euron autolla pystyi ajamaan vuosia ilman huolia ja minimaalisilla pääomakuluilla. Pikku huolto kerran vuodessa,

    • Anonyymi

      Paljon enemmän kuin sinulla. Sain ajokortin vuonna 1970. Mitä märkäkorva haluat tietää

      • Anonyymi

        Eli olet jo liian vanha ymmärtämään uusia ja nykyisiä asioita.


      • Anonyymi

        No onko muistoja sähköautoista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onko muistoja sähköautoista?

        On niitä jo kertynyt. Pahimpana se eksistentiaalinen tuska että pääseekö perille tai edes lähimmälle laturille. Ja ellei pääse niin miten suu sitten laitetaan, sähköä kun ei voi hakea kanisterilla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä jo kertynyt. Pahimpana se eksistentiaalinen tuska että pääseekö perille tai edes lähimmälle laturille. Ja ellei pääse niin miten suu sitten laitetaan, sähköä kun ei voi hakea kanisterilla.

        Ei siis ole.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis ole.

        Kyllä siis on.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siis on.

        Ne joilla on ihan oikeaa kokemusta näkevät kirjoituksestasi, että kokemuksesi perustuu kuvitelmiisi. Niin se vaan on.


    • Anonyymi
      UUSI

      Aina lämmin auto. Defan järjestelmä lämmittää moottorin, sisätilan ja lataa akun vaikka pakkasta se - 25 ja yksi tankkaus noin 5min ja ajoa se 800km noilla pakkasilla. Auto uutena ruosteenesto käsitelty, niin on erittäin hiljainen talven matkanopeuksilla eikä suolakaan syö pohjaa. Autolla ajo on vaivatonta kun istuu ratin taakse ja ajaa omia reittiä jotka sisältää kesällä pikkuteitä ja ranta maisemia, eikä ole sidottu latausketjun pakko reittiin. Autoa voi seisottaa pitkään ja ei ole ajoakusta päänvaivaa millon hajoaa tai joku sähkövika jättää tielle. Sähköautoa, kun ei voi hinat kuten polttisautoa ja odottella lavettia paikalle. Ei haittaa vaikka jättää lentoasemalle pidemmäksi aikaa mistä sähköauton ajoakku ei tykkää ja voi ajoakku tyhjentyä kokonaan. Polttis lähtee sieltäkin tulille.

      • Anonyymi
        UUSI

        " Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu"

        Ei se sähköautokaan ilman rengasmelua kulje, lienee vielä pahempi suuremmasta painosta johtuen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu"

        Ei se sähköautokaan ilman rengasmelua kulje, lienee vielä pahempi suuremmasta painosta johtuen.

        Jos sautoa käyttää kautona (kaupunkiauto) mihin se on suunniteltukin niin silloin sauto on hiljaanen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tuppisuuna ajelu; Ei jaksa huutaa ja normi keskustelu ei onnistu"

        Ei se sähköautokaan ilman rengasmelua kulje, lienee vielä pahempi suuremmasta painosta johtuen.

        Että auton paino vaikuttaa rengasmeluun, hihii!
        Eiköhän siihen vaikuta auton suunnittelu ja äänieristys silleen käytännössä.


      • Anonyymi
        UUSI

        Eli laitat auton talvella jokainen ilta töpselin päähän, että saat sen lämpimäksi ja ettei akku hyydy. Meillä sähköautoilijat teemme saman, mutta meidän ei tarvitse poiketa bensa-asemalle tankkaamaan. Ei sitä polttistakaan niin vaan hinailla jos on automaattivaihteet ja niitä taitaa surin osa olla nykyään? Ei se polttiskaan etene jos siihen tulee jokin sähkövika ja pajalle sekin viedään lavetilla. Sähköauton ajoakku ei tyhjene vaikka auto seisoo viikkoja parkissa, mutta se 12 voltin akku onkin toinen juttu ja sama ongelma koskee myös uudempia polttiksia. Itse en ikinä aja 200-300 km kerralla, usein pidän taukoa jo 150tkm välein ja silloin en edes lataa autoa.


      • Anonyymi
        UUSI

        Mitens marketin pihassa tai matkan päällä. Kylmä auto odottaa, ja kesällä tukalan kuuma.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tankaaminen 180 euroa per laaki, kun bensiini oli kalleimmillaan.

    • Anonyymi
      UUSI

      Isot murheet:
      Robottivaihteisto hajosi (DSG).
      Moottori hajosi (TSI)

      Pienempiä murheita:
      AdBlue jäätyi talvella
      Hiukkassuodatin meni tukkoon
      Ajamisen kalleus.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kun sähköauto sanoo stop, niin siitä ei kuski selviä avaamatta lompakkoa. Ei osaa itse tehdä yhtään mitään, vain maksaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kun Toyotan D-4D koneen paisuntasäiliö alkoi pulputtamaan niin silloin ei omat taidot eivät auta mitään. Monen tonnin repat vaikka itse osaisi tehdä.
        Sama noiden dieseliremonttien kanssa ylipäätään. Jo pelkät osat remppaan maksavat helposti tonnin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Toyotan D-4D koneen paisuntasäiliö alkoi pulputtamaan niin silloin ei omat taidot eivät auta mitään. Monen tonnin repat vaikka itse osaisi tehdä.
        Sama noiden dieseliremonttien kanssa ylipäätään. Jo pelkät osat remppaan maksavat helposti tonnin.

        Ei ole keksitty sähköauton ikuista moottoria tai akkua.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole keksitty sähköauton ikuista moottoria tai akkua.

        Sähkö moottorista ei käytössä kulu kuin laakerit jotka on halpa vaihtaa. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat käyneet 24/7 vuosikymmeniä.
        Polttiksen voimalinja on kertaluokkaa moninkertaisesti ja sen takia käyttövarmuudeltaan ja kestoltaan paljon lyhyempi. Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä.

        Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä.
        Mikään auto ei ole rakennettu ikuiseksi mutta sähköautot ovat luotettavampia ja pitkäikäisempiä kuin polttikset. Voit kysyä keneltä tahansa alan oikealta ammattilaiselta, essonbaaarin äijäköörin totuus on vinoutunut oikeasta maailmasta heidän vähäisen tietomääränsä vuoksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö moottorista ei käytössä kulu kuin laakerit jotka on halpa vaihtaa. Teollisuudessa on sähkömoottoreita jotka ovat käyneet 24/7 vuosikymmeniä.
        Polttiksen voimalinja on kertaluokkaa moninkertaisesti ja sen takia käyttövarmuudeltaan ja kestoltaan paljon lyhyempi. Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä.

        Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä.
        Mikään auto ei ole rakennettu ikuiseksi mutta sähköautot ovat luotettavampia ja pitkäikäisempiä kuin polttikset. Voit kysyä keneltä tahansa alan oikealta ammattilaiselta, essonbaaarin äijäköörin totuus on vinoutunut oikeasta maailmasta heidän vähäisen tietomääränsä vuoksi.

        Ja silti sähköautoissa poksahtelee sähkömoottoreita hajalle koko ajan ja koska niiden korjaaminen on erittäin vaikeaa, toisin kuin polttomoottorien, niin ne yleensä vain vaihdetaan.

        "Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä."

        Todista tämä ensin. Lisäksi suuri osa sähköautoihin perehtyneistä asiantuntijoista ovat pelkkiä lahjottuja huijareita.

        "Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä."

        Tuollaisia käytännön kokemuksia ei ole olemassa vaan tuo on valetta. Sen sijaan on todistettava asia, että 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on paljon vaihdettuja akkuja ja lopuissakin on yleensä akun varaus alle 70% alkuperäisestä. Mitään todistetta siitä, että akut kestäisivät yli 20 vuotta.

        Lisäksi väite siitä, että auton käyttöikä vaivainen 20 vuotta on täyttä paskaa. Auton auton rakenteiden käyttöikä on yli 50 vuotta, jos siitä vain pitää huolen. Suunnitellusta käyttöiästä höpöttävät vain autovalmistajien typerään propagandaan uskovat. Autovalmistajathan ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita, jotka haluavat vain huijata rahat ostajilta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti sähköautoissa poksahtelee sähkömoottoreita hajalle koko ajan ja koska niiden korjaaminen on erittäin vaikeaa, toisin kuin polttomoottorien, niin ne yleensä vain vaihdetaan.

        "Tästä asiasta kaikki alan asiantuntijat ovat yhtä mieltä."

        Todista tämä ensin. Lisäksi suuri osa sähköautoihin perehtyneistä asiantuntijoista ovat pelkkiä lahjottuja huijareita.

        "Akuston käyttökelpoinen kestoikä on käytännön kokemuksen mukaan reilut 20 vuotta joka on enemmän kuin auton rakenteiden suunniteltu käyttöikä."

        Tuollaisia käytännön kokemuksia ei ole olemassa vaan tuo on valetta. Sen sijaan on todistettava asia, että 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on paljon vaihdettuja akkuja ja lopuissakin on yleensä akun varaus alle 70% alkuperäisestä. Mitään todistetta siitä, että akut kestäisivät yli 20 vuotta.

        Lisäksi väite siitä, että auton käyttöikä vaivainen 20 vuotta on täyttä paskaa. Auton auton rakenteiden käyttöikä on yli 50 vuotta, jos siitä vain pitää huolen. Suunnitellusta käyttöiästä höpöttävät vain autovalmistajien typerään propagandaan uskovat. Autovalmistajathan ovat ammattimaisia valehtelijoita ja huijareita, jotka haluavat vain huijata rahat ostajilta.

        Elämäntapa-änkyrä on taas lempipuuhassaan. Jos on päättänyt elää omassa todellisuudessaan niin se on tietenkin jokaisen oikeus.

        Todellisuudessa tämä "kirjoittaja" on vain karikatyyri ja roolihahmo ihmiseltä jolla on tarve hakea nettireaktioita yliampuvien liioitteluiden ja typeryyksien kautta. Yksi vanhimmista tavoista osallistua (=trollata) nettipalstalle kun henkinen kapasiteetti ei riitä tuottamaan riittävän laaduksasta asiaan liittyvää tekstiä jolla saisi vastauksia. Yliampuviin väitteisiin löytyy aina joku joka yrittää korjata ilmeiset liioittelut.
        Oldest trick in the book.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäntapa-änkyrä on taas lempipuuhassaan. Jos on päättänyt elää omassa todellisuudessaan niin se on tietenkin jokaisen oikeus.

        Todellisuudessa tämä "kirjoittaja" on vain karikatyyri ja roolihahmo ihmiseltä jolla on tarve hakea nettireaktioita yliampuvien liioitteluiden ja typeryyksien kautta. Yksi vanhimmista tavoista osallistua (=trollata) nettipalstalle kun henkinen kapasiteetti ei riitä tuottamaan riittävän laaduksasta asiaan liittyvää tekstiä jolla saisi vastauksia. Yliampuviin väitteisiin löytyy aina joku joka yrittää korjata ilmeiset liioittelut.
        Oldest trick in the book.

        Ensinnäkin, mitä yli 20 vuoden käytännön kokemuksia voi olla autoista, joita ei ole ollut olemassakaan paljon yli 10 vuotta. Ja 10 vuotta vanhojen sähköautojen perusteella sähköautot eivät kestä yli 20 vuotta.

        Ja auton "rakenteellisesta käyttöiästä" puhuvat vain huijarit, idiootit tai autovalmistajat. Rakenteellista suunniteltua käyttöikää ei ole olemassa. Tietenkin autovalmistajat haluavat ihmisten vaihtelevan autojaan usein, joten he ammattimaisina valehtelevina huijareina ovat keksineet tuon termin.

        Jos autolla on "rakenteellinen käyttöikä" niin se on vähintään 50 vuotta, joissain autoissa jopa 100 vuotta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, mitä yli 20 vuoden käytännön kokemuksia voi olla autoista, joita ei ole ollut olemassakaan paljon yli 10 vuotta. Ja 10 vuotta vanhojen sähköautojen perusteella sähköautot eivät kestä yli 20 vuotta.

        Ja auton "rakenteellisesta käyttöiästä" puhuvat vain huijarit, idiootit tai autovalmistajat. Rakenteellista suunniteltua käyttöikää ei ole olemassa. Tietenkin autovalmistajat haluavat ihmisten vaihtelevan autojaan usein, joten he ammattimaisina valehtelevina huijareina ovat keksineet tuon termin.

        Jos autolla on "rakenteellinen käyttöikä" niin se on vähintään 50 vuotta, joissain autoissa jopa 100 vuotta.

        Ja jo se, että Suomessa on liikenteessä todella paljon yli 20 vuotta vanhoja autoja ja myös yli 30 vuotta vanhoja autoja todistaa sen, että "rakenteellinen suunniteltu käyttöikä" on huijausta.


    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköauton akuston vaihto 15000-40000€
      Polttis auton akun vaihto 150€

    • Anonyymi
      UUSI

      Tankissa kesälaatua ja olis pitänyt syksyllä lähteä pohjoiseen....

      Ja talvella kävi niin, että Etelä-Suomessa ei saanut arktista laatua ja pohjoisempana oli hirmupakkaset. Aika taiteilua tankkaamisten kanssa. Sillä kertaa selvittiin eikä nafta jäätynyt tankkiin, mutta akku kypsyi eikä jaksanut enää startata.

      Viimeisimmällä dieselilläni ei voinut ajaa yli 11 asteen pakkasilla, koska AdBlue-järjestelmä jäätyi ja särkyi. Tällainen ohje tuli korjaamolta ensimmäisen särkymisen jälkeen.

      Ei kovin hyvä matka-auto talvella tuo diesel. Sähkö on huoleton.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      160
      9091
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4834
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      4612
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      4002
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3573
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3570
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3458
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3203
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2921
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2714
    Aihe