Sananen hiekkakirpuista jos sallitaan...

Anonyymi-ap

Thaimaassa on raportoitu satunnaisia tapausilmoituksia hiekkakirpuista (Tunga penetrans), mutta niiden esiintyvyys ei ole yhtä yleinen kuin joissakin muissa trooppisissa maissa – etenkin siellä, missä ihmiset elävät köyhemmissä, paljain jaloin kulkevissa olosuhteissa. Monesti sitä, mitä turisteja häiritsee rannoilla tai maaseudulla, kutsutaan yleisesti ”hiekkakirpuiksi”, vaikka kyseessä voi olla myös muita purevia hyönteisiä, joiden puremien sekoittaminen on yleistä foorumeilla ja keskusteluissa.

Hiekkakirppujen puremat voivat aiheuttaa tungiaasiaa eli ihoa lävistävää tulehdusinfektiota, josta voi kehittyä paikallisia paiseita, kudosvaurioita ja toisinaan myös vakavampia komplikaatioita – erityisesti, jos infektiota ei hoideta asianmukaisesti. Kuitenkin hyvin hoidetuilla alueilla, kuten suurimmissa turistikeskuksissa ja kohteissa, joissa käytetään suojavoiteita, kenkiä ja pidetään huolta yleisestä hygieniasta, infektioriski on hyvin pieni. Riskialttiimmissa ympäristöissä, esimerkiksi köyhillä maaseutualueilla, riski on suurempi, sillä riskitekijöinä ovat muun muassa paljain jaloin liikkuminen ja huonot sanitaatio-olosuhteet.

Yleisesti ottaen turistien ei tarvitse olla erityisen huolissaan hiekkakirppujen vuoksi Thaimaassa. Jos kuitenkin mahdolliset puremat aiheuttavat epämukavuutta, ihon punoitusta tai kipua, on hyvä hakeutua paikallisen terveydenhuollon vastaanotolle, jotta mahdolliset sekundaariset bakteeri-infektiot hoidetaan ajoissa.

9

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

resuperseet... teillä vaan ei ole kokemusta... minulla on laaja kokemus paukamista ja heisi madoista ja lapa madoista... sain seitsemän kertaa diapeteksen ja borrelioosin apina temppelissä kun oltiin vaimon kanssa... Kun tultiin hua hiniin, mentiin heti uima rannalle... se ei ole viisasta... tässä kuva siitä tilanteesta https://ibb.co/67PC8bXG

• Anonyymi

No voi rakas lapsi ei sinun tarvitse olla järkyttynyt noista ötököistä, et tule niitä koskaan kohtaamaan suomessa, et vaikka kävisit pieksämäen uimarannalla, jos sinne saattajan kanssa saat kyydin, minulla on ollut niitä neljä kertaa, ne ovat erittäin ikäviä, parin päivän päästä uimisen jälkeen alkaa selästä löytymään pieniä punaisia pisteitä, ne kutiavat helvetisti, viikon sisällä ne alkavat märkimään, ja sitten sinulle nousee kuume, yleiskunto heikkenee, pakko mennä lääkäriin, ne eivät ole noita tunga penetrans, vaan ihan jotakin muuta diagnoosissa lukee beach fleas bite, siihen auttaa tietty voide mitä siihen iholle laitetaan neljäkertaa päivää, lisäksi tarvitset perusantibiootti kuurin suun kautta...

Kuten sanoin vaimolleni ei koskaan tullut mitään oireita, vaikka teutaroimme samalla alueella, minulla on ollut nilkoissa, alaselässä sekä pohkeissa neljä kertaa, päätin että viidennettä ei tule, en mene enää rannalle...

Tuo tunga penetrans on täysin eri asia, mutta tuossa perusmuotoisessakin on tarpeeksi tekemistä, että sitä viitsi toistuvasti itselleen hommata.

• Anonyymi

Se on, kun antautuu penetraatioon rannalla, voi tulla kakkonenkin kipeeksi.

• Anonyymi

Kävit kerran rannalla ja sait neljä kertaa märkiviä punaisia pisteitä ja sitten kutisi aivan helvetisti ja yleiskunto romahti. Kova kohtalo. Sinulla kun on edelleen tuo kunto aivan romahduspisteessä niin kannattaa katsoa ettei ole niitä pilkkuja vieläkin joka paikassa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kävit kerran rannalla ja sait neljä kertaa märkiviä punaisia pisteitä ja sitten kutisi aivan helvetisti ja yleiskunto romahti. Kova kohtalo. Sinulla kun on edelleen tuo kunto aivan romahduspisteessä niin kannattaa katsoa ettei ole niitä pilkkuja vieläkin joka paikassa!

Jatkahan noita älyllisiä kommenttejasi, resupekka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep jep... kurja ja kohtuuton kohtalo Possolla ollut. Käy neljä kertaa uimassa rannalla ja jokaisella kertaa hiekkakirput - jotka eivät olleetkaan hiekkakirppuja vaan ihan jotain muita ötököitä - iskivät. Eikä tässä vielä kaikki, tämän lisäksi jellyvitsinkin iskivät kaksi kertaa.

• Anonyymi

Erikoinen juttu että Pasanen kerää kaikki kirput, meduusat ja muut öttiäiset kimppuunsa. Olen maannut Jomtienilla vähintään satoja tunteja pyyhkeen päällä ja joskus paljaalla hiekalla. Pelannut rantalentistä ja heitellyt frisbeetä. Jättänyt kengät rantakadun lähelle palmun alle ja kävellyt rantaan paljasjaloin. Kävellyt rantaa päästä päähän paljasjaloin ainakin sata kilometriä. Ei ole kertaakaan tullut edes tikkua varpaaseen, ei pilkkuja eikä naarmuja. Nämä kirput eivät jakaannu tasan näköjään rannalla liikkuvien kesken.

UKK:n kansallispuistosta saa norovirusta. Ihmiset on paskoneet vesistöihin ja sitten kahlaavat siinä, jonka jälkeen sormi menee suuhun. Paskapuroista otetaan juomavettä ja juodaan sellaisena. Siinä varsinainen luonnonkansa voi herrantuteli sentään...
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cad6d0b1-3e25-487f-9d03-a4adde6a7454

• Anonyymi

No mutta Pasanen on nähnyt myös miljoonia rottia Pattayan rannalla. Se kertoo jo aika paljon näiden hänen tarinoidensa todenperäisyydestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mutta Pasanen on nähnyt myös miljoonia rottia Pattayan rannalla. Se kertoo jo aika paljon näiden hänen tarinoidensa todenperäisyydestä.

Aivan tautinen mielisairas tapaus siis kyseessä.

> § <

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2091
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1379
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1286
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      370
      1223
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      20
      907
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      149
      785
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      776
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      702
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      696
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      645
    Aihe