Peli leikkimielisille

Lalaith

Tämä on varmasti ainoa Tolkien-palsta, jossa ei ole ollut (tai en ainakaan ole nähnyt) tätä arvoitusleikkiä. Kokeilenpa siis!

Säännöt ovat simppelit: laitan esille jonkun repliikin TSH:sta ja seuraavan tehtävä on arvata, kuka sen sanoo ja missä kohtaa kirjaa. Huom, huom - ei leffarepliikkejä, se tekee pelistä turhan monimutkaisen :) Pitää myös olla kokonainen lause, yhden sanan pätkät ovat mahdottomia. Oikein arvannut saa laittaa uuden repliikin. Kirjasta katsominen on tietenkin sallittua - miten sen nettipelissä pystyisi estämäänkään - mutta se ei paljon auta ellei tiedä mistä etsiä, jos repliikki on vaikea, koska kirja sattuu olemaan melko paksu ;)

And here we go :D Alkuun jotakin melko helppoa:

"Siinä menee kolme minulle rakasta ystävää, eikä vähiten rakas ole heistä pienin. Hän ei tiedä mihin hän on matkalla, mutta jos hän tietäisi, hän silti lähtisi."

ps. Sikäli kun joku innostuu tästä niin tarkistakaa kirjasta arvaukset, en varmaankaan ole koneella enää huomenna.

30

1695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mellon

      No siis tuohan on Aragorn joka tuon sanoo, ja kohta on se jossa hän lähtee kohti Kuoleman kulkuteitä ja eroaa siinä samalla hetkellisesti Rohanin ratsastajista sekä Merristä. Kai se nyt jotenkin noin meni:) Ainakin muistan tuon repliikin erittäin hyvin, se on niin kauniisti sanottu.

      • Mellon

        Mikä Kuoleman Kulkutiet?? Tarkoitan siis tietysti KUOLLEIDEN kulkuteitä. :D Nyt vastaukseni lienee hyväksyttävämpi ;)


      • iiris
        Mellon kirjoitti:

        Mikä Kuoleman Kulkutiet?? Tarkoitan siis tietysti KUOLLEIDEN kulkuteitä. :D Nyt vastaukseni lienee hyväksyttävämpi ;)

        Koska Mellon unohti laittaa sen lauseen tähän ni mä sanon sen
        :P eli tässä se tulee:
        "Tule vain tänne saasta!" hän huusi "Olet vahingoittanut minun herraani senkin hirviö, ja saat maksaa siitä. Me jatketaan matkaa, mutta ensin selvitetään välit sinun kanssasi. Antaa tulla niin saat maistaa miekkaa."
        Eli tarkotus siis oli vastata ja sanoa seuraava lause et tää jatkuis
        Etsimisen iloa ;)


      • Nimloth
        iiris kirjoitti:

        Koska Mellon unohti laittaa sen lauseen tähän ni mä sanon sen
        :P eli tässä se tulee:
        "Tule vain tänne saasta!" hän huusi "Olet vahingoittanut minun herraani senkin hirviö, ja saat maksaa siitä. Me jatketaan matkaa, mutta ensin selvitetään välit sinun kanssasi. Antaa tulla niin saat maistaa miekkaa."
        Eli tarkotus siis oli vastata ja sanoa seuraava lause et tää jatkuis
        Etsimisen iloa ;)

        Samin ja Lukitarin välinen "keskustelu" Lukitarin luolan luona tämän myrkytettyä Frodon?


      • :DD
        Nimloth kirjoitti:

        Samin ja Lukitarin välinen "keskustelu" Lukitarin luolan luona tämän myrkytettyä Frodon?

        siinä se olikin.


      • Radagast
        :DD kirjoitti:

        siinä se olikin.

        Kuka sanoi, kenelle ja missä näin:

        "Yritin neuvoa sinua oman etusi tähden, mutta sinä tuskin kuuntelit. -- Mutta tuolloin sinä käsitykseni mukaan erehdyit tieten tahtoen tulkitsemaan tarkoitukseni väärin. Pelkään että innossani suostutella sinua menetin malttini. Ja sitä tosiaan kadun."


      • Fritzu Ripuli
        Radagast kirjoitti:

        Kuka sanoi, kenelle ja missä näin:

        "Yritin neuvoa sinua oman etusi tähden, mutta sinä tuskin kuuntelit. -- Mutta tuolloin sinä käsitykseni mukaan erehdyit tieten tahtoen tulkitsemaan tarkoitukseni väärin. Pelkään että innossani suostutella sinua menetin malttini. Ja sitä tosiaan kadun."

        Olisko kun Saruman yrittää vakuuttaa piiritetyssä tornissaan olevansa väärinymmärretty pyhimys. Se sanoo ton Gandalfille "loitsu-äänellään".
        Eipä tarvinnu kirjaakaan tohon.. ;)

        No tässä tulee:
        Tim, joka tuolla hetkellä näytti varsin komealta, 180-senttiseltä porkkanalta, kikatti raivoisasti ja muuttui korkkiruuvivartiseksi pysäköintimittariksi. Fritzu, jota juuri suuresti hämmensi korviensa välissä vellova kaurapuuroaalto, päätti olla piittaamatta sylissään kasvavasta kuolalammikosta. Hänen päätään järisytti äänetön räjähdys ja suureksi kauhukseen koko huone alkoi venyä ja sykkiä kuin kiimainen lihahyytelö. Hänen korvansa alkoivat kasvaa ja kädet muuttuivat sulkapallomailoiksi. Huoneen lattiaan ilmestyi reikiä, joista lensi ilmaan terävähampaisia, vaarallisen näköisiä ruokaöljygeysireitä. Tusinan verran punaisia, valkotäpläisiä russakoita tanssi saksanpolkkaa hänen mahansa päällä...


      • Radagast
        Fritzu Ripuli kirjoitti:

        Olisko kun Saruman yrittää vakuuttaa piiritetyssä tornissaan olevansa väärinymmärretty pyhimys. Se sanoo ton Gandalfille "loitsu-äänellään".
        Eipä tarvinnu kirjaakaan tohon.. ;)

        No tässä tulee:
        Tim, joka tuolla hetkellä näytti varsin komealta, 180-senttiseltä porkkanalta, kikatti raivoisasti ja muuttui korkkiruuvivartiseksi pysäköintimittariksi. Fritzu, jota juuri suuresti hämmensi korviensa välissä vellova kaurapuuroaalto, päätti olla piittaamatta sylissään kasvavasta kuolalammikosta. Hänen päätään järisytti äänetön räjähdys ja suureksi kauhukseen koko huone alkoi venyä ja sykkiä kuin kiimainen lihahyytelö. Hänen korvansa alkoivat kasvaa ja kädet muuttuivat sulkapallomailoiksi. Huoneen lattiaan ilmestyi reikiä, joista lensi ilmaan terävähampaisia, vaarallisen näköisiä ruokaöljygeysireitä. Tusinan verran punaisia, valkotäpläisiä russakoita tanssi saksanpolkkaa hänen mahansa päällä...

        Oikeassa olit Fritzu!

        Joo, tuo sun lainaus oli Lorussa sorbusten herrasta kun ne höpötit napsii jotain sieniä Tim Benzedriinon (Tom Bombadil) luona. Muistaakseni. (Oletko muuten Pekka?)


      • Fritzu
        Radagast kirjoitti:

        Oikeassa olit Fritzu!

        Joo, tuo sun lainaus oli Lorussa sorbusten herrasta kun ne höpötit napsii jotain sieniä Tim Benzedriinon (Tom Bombadil) luona. Muistaakseni. (Oletko muuten Pekka?)

        siis se kohta, emmä oo koskaan Pekkaa nähnykkään...


      • iiris
        Fritzu kirjoitti:

        siis se kohta, emmä oo koskaan Pekkaa nähnykkään...

        Oon kans lukenu Loru Sormisten Herrasta ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille vaikka teksti saattaa paikoin olla vähän kornia. mut se lause tulee tässä:
        "Älä hämmennä sen maljan katkeruutta jonka itse itselleni sekotin." eli siis kuka sano missä ja sitte seuraava lause tshsta ettei tää taas katkeis


      • Iltatähti-91
        iiris kirjoitti:

        Oon kans lukenu Loru Sormisten Herrasta ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille vaikka teksti saattaa paikoin olla vähän kornia. mut se lause tulee tässä:
        "Älä hämmennä sen maljan katkeruutta jonka itse itselleni sekotin." eli siis kuka sano missä ja sitte seuraava lause tshsta ettei tää taas katkeis

        En tiedä Lorusta Sorbusten Herrasta mutta oikeasti tuo lause oli Denethorin sanoma lause Faramirille, kun Faramir huomautti miten hänen käskyvaltansa oli ise aiheuttanut pahaa.
        En edes käyttänyt kirjaa...Voitteko uskoa?


      • iiris
        Iltatähti-91 kirjoitti:

        En tiedä Lorusta Sorbusten Herrasta mutta oikeasti tuo lause oli Denethorin sanoma lause Faramirille, kun Faramir huomautti miten hänen käskyvaltansa oli ise aiheuttanut pahaa.
        En edes käyttänyt kirjaa...Voitteko uskoa?

        En mäkää käyttäny kirjaa mihinkää noihin, mut mikä se lause oli?
        Ja suosittelen sit edelleen sitä LSH (Loru Sorbusten Herrasta)
        kirjakaupoista ainaki löytyy niin ainaki mä löysin ja makso 12.90 tai sinne päin ettei oo hinnalla pilattu jos se siitä kiikastaa. ;)


      • ~DaughterOfTwilight~
        Fritzu Ripuli kirjoitti:

        Olisko kun Saruman yrittää vakuuttaa piiritetyssä tornissaan olevansa väärinymmärretty pyhimys. Se sanoo ton Gandalfille "loitsu-äänellään".
        Eipä tarvinnu kirjaakaan tohon.. ;)

        No tässä tulee:
        Tim, joka tuolla hetkellä näytti varsin komealta, 180-senttiseltä porkkanalta, kikatti raivoisasti ja muuttui korkkiruuvivartiseksi pysäköintimittariksi. Fritzu, jota juuri suuresti hämmensi korviensa välissä vellova kaurapuuroaalto, päätti olla piittaamatta sylissään kasvavasta kuolalammikosta. Hänen päätään järisytti äänetön räjähdys ja suureksi kauhukseen koko huone alkoi venyä ja sykkiä kuin kiimainen lihahyytelö. Hänen korvansa alkoivat kasvaa ja kädet muuttuivat sulkapallomailoiksi. Huoneen lattiaan ilmestyi reikiä, joista lensi ilmaan terävähampaisia, vaarallisen näköisiä ruokaöljygeysireitä. Tusinan verran punaisia, valkotäpläisiä russakoita tanssi saksanpolkkaa hänen mahansa päällä...

        Loru sorbusten herrasta on naurettavaa pilaa Tolkienille kateellisten ihmisten tekemänä.
        Väittäkää vastaan, mutta olen kuitenkin oikeassa.


    • Nimloth

      "Mutta meidän osamme ei ole hallita maailman vuorovesiä, tehtävämme on tehdä voitavamme niiden aikojen hyväksi joihin meidät on pantu, kitkeä pois pelloista tuntemamme paha, niin että jälkeemme tulevilla olisi puhdas pelto viljellä. Meidän säädeltävissämme eivät ole tulevat säät."

      • Iltatähti-91

        Ei tarvinnut katsoa vieläkään kirjaa!!!
        Gandalf sanoo näin kokouksessa jossa päätetään toimintasuunnitelmasta.


      • Nimloth
        Iltatähti-91 kirjoitti:

        Ei tarvinnut katsoa vieläkään kirjaa!!!
        Gandalf sanoo näin kokouksessa jossa päätetään toimintasuunnitelmasta.

        ja uppos.


      • Iltatähti-91
        Nimloth kirjoitti:

        ja uppos.

        Tässä näin sitten kun olen kaksi arvannut niin laitan omasta puolestani kaksi uutta.Toinen on Tsh:oosta ja toinen Silmarillionista jos ei haittaa.
        Toivon, että edes joku joutuu käyttämään kirjaa,koska käytän itse sitä vasta nyt.

        >>Puhut tottaMutta tämän maan haltiat olivat rotua, jota (täytyy vetää yli yksi sana) salon kansa (taas, korvaa sanan): ei tunne, ja puut ja ruoho eivät muista heitä.Kuulen vain kivien valittavan: syvältä kaivoivat meidät, kauniiksi hakkasivat, korkealle kohottivat; mutta nyt he ovat poissa.
        He ovat poissa.He hakeutuivat Satamiin kauan sitten.


      • Lalaith
        Iltatähti-91 kirjoitti:

        Tässä näin sitten kun olen kaksi arvannut niin laitan omasta puolestani kaksi uutta.Toinen on Tsh:oosta ja toinen Silmarillionista jos ei haittaa.
        Toivon, että edes joku joutuu käyttämään kirjaa,koska käytän itse sitä vasta nyt.

        >>Puhut tottaMutta tämän maan haltiat olivat rotua, jota (täytyy vetää yli yksi sana) salon kansa (taas, korvaa sanan): ei tunne, ja puut ja ruoho eivät muista heitä.Kuulen vain kivien valittavan: syvältä kaivoivat meidät, kauniiksi hakkasivat, korkealle kohottivat; mutta nyt he ovat poissa.
        He ovat poissa.He hakeutuivat Satamiin kauan sitten.

        Kyllästyittekö jo?

        Vielä piisaa repliikkejä ;)

        Tuota Silmarillion-juttua en muista ulkoa, mutta ensimmäinen on Legolas Paatsamalassa selittämässä vaikutelmiaan Gandalfille.

        Uusi kuuluu näin: "Ja totisesti on kaikki mennyt vikaan siitä lähtien kun hän viimeksi kesällä kävi."


      • böö
        Lalaith kirjoitti:

        Kyllästyittekö jo?

        Vielä piisaa repliikkejä ;)

        Tuota Silmarillion-juttua en muista ulkoa, mutta ensimmäinen on Legolas Paatsamalassa selittämässä vaikutelmiaan Gandalfille.

        Uusi kuuluu näin: "Ja totisesti on kaikki mennyt vikaan siitä lähtien kun hän viimeksi kesällä kävi."

        oisko frodo sanonu Samille konnussa ja puhunut Gandalfista?(ihan arvaus) seuraava "tunnen, tunnen kyllä hänet: ainoa velho joka todella välittää puista".


      • Iltatähti-91
        Lalaith kirjoitti:

        Kyllästyittekö jo?

        Vielä piisaa repliikkejä ;)

        Tuota Silmarillion-juttua en muista ulkoa, mutta ensimmäinen on Legolas Paatsamalassa selittämässä vaikutelmiaan Gandalfille.

        Uusi kuuluu näin: "Ja totisesti on kaikki mennyt vikaan siitä lähtien kun hän viimeksi kesällä kävi."

        Tuo oli Legolaksen huomio ja tuo Silmarillion oli Saedor, Tuorin ystävä, rampa seppä joka sanoi näin Tuorin yrittäessä antaa isältään Huorilta saamaansa puukkoa/veistä Labadalille/Saedrosille.
        Tuo taitaa kyllä olla mitä edellinen tässä ehdotti,tuo lause.


      • jawetus
        Lalaith kirjoitti:

        Kyllästyittekö jo?

        Vielä piisaa repliikkejä ;)

        Tuota Silmarillion-juttua en muista ulkoa, mutta ensimmäinen on Legolas Paatsamalassa selittämässä vaikutelmiaan Gandalfille.

        Uusi kuuluu näin: "Ja totisesti on kaikki mennyt vikaan siitä lähtien kun hän viimeksi kesällä kävi."

        Tämä oli vissiin Voivalvatin kommentti hobiteille.


      • Lalaith
        Lalaith kirjoitti:

        Kyllästyittekö jo?

        Vielä piisaa repliikkejä ;)

        Tuota Silmarillion-juttua en muista ulkoa, mutta ensimmäinen on Legolas Paatsamalassa selittämässä vaikutelmiaan Gandalfille.

        Uusi kuuluu näin: "Ja totisesti on kaikki mennyt vikaan siitä lähtien kun hän viimeksi kesällä kävi."

        ...olette, vaan ette vielä ihan kohdalla ;) Kommentti koskee kyllä Gandalfia, mutta sitä ei sanonut sen enempää Sam kuin Voivalvattikaan.


      • jawetus
        Lalaith kirjoitti:

        ...olette, vaan ette vielä ihan kohdalla ;) Kommentti koskee kyllä Gandalfia, mutta sitä ei sanonut sen enempää Sam kuin Voivalvattikaan.

        Veikkaan Sarumania...

        Nyt on kai mun vuoro. Nyt tulee vaikee!

        "...tuolle puolen, jossa..."

        Ja vastaukseksi ei riitä kohtaus, vaan koko lause kuuluu täydentää _ulkomuistista_.

        Hähhäää ;-))


      • Nimetön
        jawetus kirjoitti:

        Veikkaan Sarumania...

        Nyt on kai mun vuoro. Nyt tulee vaikee!

        "...tuolle puolen, jossa..."

        Ja vastaukseksi ei riitä kohtaus, vaan koko lause kuuluu täydentää _ulkomuistista_.

        Hähhäää ;-))

        Aika pahan heitit, Jawe...


      • jawetus
        Nimetön kirjoitti:

        Aika pahan heitit, Jawe...

        No helpotetaan vähän:

        "...n tuolle puolen, jossa l..."


      • Lalaith
        jawetus kirjoitti:

        No helpotetaan vähän:

        "...n tuolle puolen, jossa l..."

        Eihän tätä keksi erkkikään... ;D Mulla oli pari ideaa, mutta tarkistettuina osoittautuivat ihan höpönpöpöksi.

        Mutta lohduttaudun sillä, että edellisen sitaatin lausui Eomer, ei suinkaan Saruman... Hähää itsellesi ;)

        Lisää vihjeitä kehiin!


      • jawetus
        Lalaith kirjoitti:

        Eihän tätä keksi erkkikään... ;D Mulla oli pari ideaa, mutta tarkistettuina osoittautuivat ihan höpönpöpöksi.

        Mutta lohduttaudun sillä, että edellisen sitaatin lausui Eomer, ei suinkaan Saruman... Hähää itsellesi ;)

        Lisää vihjeitä kehiin!

        Vähän on siis enää jaossa :(

        "...en toivon tuolle puolen, jossa lihasi riiv..."

        Ja jos ei tosta irtoa, niin jo on kumma.

        Jaa, että se oli sitten Eomer. Höh...


      • Lalaith
        jawetus kirjoitti:

        Vähän on siis enää jaossa :(

        "...en toivon tuolle puolen, jossa lihasi riiv..."

        Ja jos ei tosta irtoa, niin jo on kumma.

        Jaa, että se oli sitten Eomer. Höh...

        ...että keksin sen :) Hihhuuu! Vaan onko meillä erilainen teksti kirjoissamme? (näes huijasin ja tarkistin kirjasta..;) :

        Olettamani kohta menee näin: "Hän vie sinut valitusten taloihin kaiken pimeän tuolle puolen jossa lihasi riivitään ja käpertynyt sielusi viedään alastomana Luomettoman Silmän eteen."

        Mutta siis kaiken PIMEÄN eikä kaiken toivon... Vai onko jossain päin opusta vielä toinen melkein samanlainen kohta?


      • jawetus
        Lalaith kirjoitti:

        ...että keksin sen :) Hihhuuu! Vaan onko meillä erilainen teksti kirjoissamme? (näes huijasin ja tarkistin kirjasta..;) :

        Olettamani kohta menee näin: "Hän vie sinut valitusten taloihin kaiken pimeän tuolle puolen jossa lihasi riivitään ja käpertynyt sielusi viedään alastomana Luomettoman Silmän eteen."

        Mutta siis kaiken PIMEÄN eikä kaiken toivon... Vai onko jossain päin opusta vielä toinen melkein samanlainen kohta?

        Hihhuu!

        Keksit sen. Kyllä meillä varmaan sama teksti on kirjassa, mutta mun muistissani se oli muuttunut.

        Lisäksi tuossa lauseessa on pilkkuvirhe, jonka näköjään automaagisesti korjasin. Tuo lausehan kuuluisi olla:

        "Hän vie sinut valitusten taloihin, kaiken _pimeän_ tuolle puolen, jossa lihasi riivitään ja käpertynyt sielusi viedään alastomana Luomettoman Silmän eteen."


        Musta tuo on aika pahasti sanottu. Ei mikään, "Älä tu siihen tai mä tapan sut"

        :-))

        Pistähän joku uus lause Lalaith!


      • Lalaith
        jawetus kirjoitti:

        Hihhuu!

        Keksit sen. Kyllä meillä varmaan sama teksti on kirjassa, mutta mun muistissani se oli muuttunut.

        Lisäksi tuossa lauseessa on pilkkuvirhe, jonka näköjään automaagisesti korjasin. Tuo lausehan kuuluisi olla:

        "Hän vie sinut valitusten taloihin, kaiken _pimeän_ tuolle puolen, jossa lihasi riivitään ja käpertynyt sielusi viedään alastomana Luomettoman Silmän eteen."


        Musta tuo on aika pahasti sanottu. Ei mikään, "Älä tu siihen tai mä tapan sut"

        :-))

        Pistähän joku uus lause Lalaith!

        Lisää masentavia lausumia kehiin: "Maailma muuttuu ja kaikki mikä ennen oli vahvaa, osoittautuu nyt horjuvaksi."

        Pilkkuvirheet ovat muuten suomentaja Juvan tavaramerkki, hän ei käytännössä koskaan noudata pikkusääntöjä ja varmasti tekee sen tahallaan... Syytän häntä (tai kai lähinnä sitä, että TSH ja kumppanit on luettu niin moneen kertaan;) siitä, että minun on niin vaikea saada joka pilkku kohdalleen edes yliopistoesseissä - suomen kielen laitoksella nääs pilkkuvirheet laskevat arvosanaa... Juvan tekstissä on pilkku yleensä siinä kohtaa, jossa hänen käsityksensä mukaan puhuja pitää hengitystauon, kun "oikeasti" pilkuilla pitäisi erottaa virkkeen sisäisiä lauseita toisistaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe