Iltalehden juttu

Anonyymi-ap

Google lopettaa loppukesällä Chrome-selaimen mobiiliversion tuen kahdelle vanhalle Android-versiolle. Selain toimii puhelimissa yhä, mutta sitä ei voi päivittää uudempaan versioon.

Tieto julkistettiin Googlen tukisivuilla julkaistussa päivityksessä. Sen mukaan uudesta Chromesta jäävät paitsi vuosina 2017 ja 2018 julkaistut Android 8 Oreo ja Android 9 Pie.

Chromen versio 138 jää viimeiseksi, joka toimii kyseisillä Android-käyttöjärjestelmillä. Sen käyttöä voi jatkaa puhelimilla, mutta mahdollisesti myöhemmin ilmenevät tietoturva-aukot jäävät silloin uhkaamaan käyttäjää.

Versio 139 julkaistaan Googlen varovaisen aikataulun mukaan 5. elokuuta. Se edellyttää, että puhelimen käyttöjärjestelmänä on vähintään vuonna 2019 julkaistu Android 10.

Täytyykö nyt sitten hankkia uusi kännykkä, kun Androidin versio on 9 näköjään? Chromeversio on joku 137.

Puhelin on Huawei Y6 2019

17

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Metkaa. En ole koskaan käyttänyt Chrome-selainta Androidissa. Olen sen ensimmäisenä poistanut aina puhelimesta, kuten kytkenyt myös muutkin Googlen vakoiluominaisuudet pois.

Jos Play-kauppa toimii, niin kyllä sieltä löytyy vaihtoehtoisia selaimia.

• Anonyymi

Firefox ei toimi kunnolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Focusta olen käyttänyt pääselaimena. Brave ja Edge on apuselaimina. Brave lähinnä YT-videoiden katselua varten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Focusta olen käyttänyt pääselaimena. Brave ja Edge on apuselaimina. Brave lähinnä YT-videoiden katselua varten.

Minä ostan uuden puhelimen.

• Anonyymi

Jos ei halua mitään erityisempiä ominaisuuksia puhelimelta, onko tämä kelvollinen ratkaisu? Lähinnä nyt on kyseessä se, että' puhelimen käyttö on tietoturvallista.
        Hinnat on aika isossa haarukassa, tämä olisi halpa.

https://kauppa.dna.fi/tuote/p/honor-x6b-musta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei halua mitään erityisempiä ominaisuuksia puhelimelta, onko tämä kelvollinen ratkaisu? Lähinnä nyt on kyseessä se, että' puhelimen käyttö on tietoturvallista.
        Hinnat on aika isossa haarukassa, tämä olisi halpa.

https://kauppa.dna.fi/tuote/p/honor-x6b-musta

Lisään kysyjänä vielä lisäkysymyksen. Kun edellinen puhelin Huawei Y6 2019 on riittänyt minulle, kai silloin linkin takaa löytyvä Honor x6b riittää ominaisuuksiltaan vähintään yhtä hyvin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään kysyjänä vielä lisäkysymyksen. Kun edellinen puhelin Huawei Y6 2019 on riittänyt minulle, kai silloin linkin takaa löytyvä Honor x6b riittää ominaisuuksiltaan vähintään yhtä hyvin?

Huihait on vähän huonommin tuettuja EU:n alueella. Perusvarman jos haluaa, niin melkein Samppasunki on sopiva valinta. Niitäkin saa inhimilliseen hintaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huihait on vähän huonommin tuettuja EU:n alueella. Perusvarman jos haluaa, niin melkein Samppasunki on sopiva valinta. Niitäkin saa inhimilliseen hintaan.

Tuohan oli Honor. Mitä tarkoitat, että huonommin tuettuja EU:n alueella?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuohan oli Honor. Mitä tarkoitat, että huonommin tuettuja EU:n alueella?

Honor on Huihain brändejä.

Sovelluskauppaan tuli joku rajoitus EU:n määräyksellä joitakin vuosia sitten. Ehkä tilanne on parantunut, ehkä ei. En kuitenkaan kyseiseen brändiin omia rahojani laittaisi, vaikka itse laitteet varmasti hyviä ovatkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Honor on Huihain brändejä.

Sovelluskauppaan tuli joku rajoitus EU:n määräyksellä joitakin vuosia sitten. Ehkä tilanne on parantunut, ehkä ei. En kuitenkaan kyseiseen brändiin omia rahojani laittaisi, vaikka itse laitteet varmasti hyviä ovatkin.

Mikä rajoitus?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä rajoitus?

Ei saanut sovelluksia samalla tavalla kuin muihin Androideihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei saanut sovelluksia samalla tavalla kuin muihin Androideihin.

Lieneekö tarpeellisia sovelluksia? Riippuu tietenkin mitä tarvitsee, mutta mikä esim. voisi jäädä saamatta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lieneekö tarpeellisia sovelluksia? Riippuu tietenkin mitä tarvitsee, mutta mikä esim. voisi jäädä saamatta?

En tiedä, ja ovatko sitten kuinka turvallisiakaan, jos ei ole Play-kaupan kautta ladattuja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toimiipas, itekin käytän Firefoxia luurissa, en edes huoli mitään Chromea.

• Anonyymi

Mene itse hoitoon!

• Anonyymi

Nyt tarkkana!!! MS-Office on vaarallinen.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      243
      4243
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      120
      2704
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2462
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      82
      1497
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1466
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1189
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1107
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      983
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      976
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      172
      959
    Aihe