Kertokaan onko Kajaanissa lääkäriä joka ei peri kovaa hintaa ajokorttitodistuksen kirjoittamisesta. 70 tulee mittariin ja pitäisi ajokortti uusia. Pyytävätkö nähtäväksi myös silmälääkärin todistuksia siis pitäisikö sitä ennen käydä uusimassa lasitkin. Aika vähän näin eläkkeellä ollessa käytän laseja, autolla ajaessa ja lukulasit erikseen.
AJOKORTTITODISTUS
23
530
Vastaukset
- Anonyymi
Tyypin 1 ajokortin voi uudistaa sähköisesti. Katsovat vaivat Kanta-palvelusta ja that's it.
Pitää tehdä ennen syntymäpäivää.
https://traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajokortit/uudista-ajokorttisi- Anonyymi
Normaali tapauksissa lääkärintodistusta vaaditaan ennen kun täyttää 75v
- Anonyymi
Aloin lähestyä 70 ikävuottani ja laitoin Traficomille tuon yllä olevan osoitteen kautta ajokortin uudistuspyynnön. Taisi olla kolme kuukautta aikaisemmin ennen kuin täytin 70 vuotta. Nyt saan ajaa viisi vuotta ilman lääkärireissuja, mutta 75 vuotiaana on käytävä lääkärissä. Ja hyvä se vaan on, että lääkäri tutkii ajokunnon. Ei ole kenenkään etu, jos huonokuntoisena ajelee ja on vaaraksi itselle ja muille.
- Anonyymi
Oli etten oikein uskonut että näin voi uusia, kysyin Trafilta ja kyllä. Laitoin vielä lisäkysymykset että todellako riittää n 5 vuotta vanha kuva jolloin uusin passin, saa nähdä mitä diigen vastataan. Mutta teen nyt ajoissa hakemuksen niin näkee miten käy.
Olipa hyvä kun tuli heitettyä kysymys tänne. KIITOS. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli etten oikein uskonut että näin voi uusia, kysyin Trafilta ja kyllä. Laitoin vielä lisäkysymykset että todellako riittää n 5 vuotta vanha kuva jolloin uusin passin, saa nähdä mitä diigen vastataan. Mutta teen nyt ajoissa hakemuksen niin näkee miten käy.
Olipa hyvä kun tuli heitettyä kysymys tänne. KIITOS.Muistelen, että aikaisintaan puoli vuotta ennen 70-vuotispäivää sen hakemuksen voi laittaa Trafille. Eli ei kannata aikaisemmin laittaa.
- Anonyymi
näin on, huonosilmäsenä ajelustapitäs tulla kuritushuonetta viis vuotta
- Anonyymi
Toimittaako sitä vanhan ihmisen enää ajella autolla kun autojen tekniikka kehittyy. Autoissa alkaa tänä päivänä olla niin monipuoliset viihdekeskukset ja runsaasti monenlaisia muita ominaisuuksia, että vanhan ihmisen huomio herpaantuu ajaessa. Erilaisten tutkien, kaistavahtien, automaattisen vakionopeudensäätimen, kameroiden ja muiden vimpaimien viidakossa rupeaa 75-vuotiaan käsityskyky olemaan rajoilla. Sitä on niin montaa erilaista nappia ratissa ja keskikonsolissa vielä lisää. Sama tilanne jos on ikänsä ajanut manuaalivaihteilla ja meinaa vaihtaa tilalle automaattivaihteisen auton, monelle iso kynnys tuokin.
Siksi näillä seuduin ei vanhukset ajele Polestarilla tai Teslalla. Sähköauton voi pilata jos yrittää tankata siihen bensaa tai dieseliä, sitäkin on tapahtunut ettei auton omistaja enää muista mitä siihen piti tankata vai tankataanko kyseistä mallia laisinkaan nestepolttoaineella.
Siksi ei iäkkään kannata vaivata päätään ajokortin uusimisella, vaan turvautua vuosikymmeniä vanhaan kulkupeliin, eli taksiin. Sillä pääsee kotiovelta ruokakauppaan ja viinaostoksille.- Anonyymi
Voe kuule poekonen. Vimpstaakkien kanssa jo pelattiin, kun sinä vetelit kusivanoja vaipanvälistä äitis matolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voe kuule poekonen. Vimpstaakkien kanssa jo pelattiin, kun sinä vetelit kusivanoja vaipanvälistä äitis matolle.
Hahahhaa ha
- Anonyymi
Kylläpä kirjotat halveksivasti ikäihmisistä. Olet ilmeisesti nuori ja kokematon joka asiassa, mutta kyllä se Sinäkin iän suhteen perässä tulet. Ei kaikki 75 vuotiaat ole jääneet kehityksestä jälkeen. Minun lähisukulaiseni on 90vuotias ja ajaa autoa. Lääkäri antoi ajoluvan, kun mitään estettä ei löytynyt. Tämä samainen henkilö rassaa älykännykkää tosi taitavasti. Hän on digitoinut meidän suvun paperiset valokuvat ja laittanut ne taitavasti "kansioihin". Pyysin häneltä kuvia ja alta aikayksikön tulla tupsahti kuvat nettiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä kirjotat halveksivasti ikäihmisistä. Olet ilmeisesti nuori ja kokematon joka asiassa, mutta kyllä se Sinäkin iän suhteen perässä tulet. Ei kaikki 75 vuotiaat ole jääneet kehityksestä jälkeen. Minun lähisukulaiseni on 90vuotias ja ajaa autoa. Lääkäri antoi ajoluvan, kun mitään estettä ei löytynyt. Tämä samainen henkilö rassaa älykännykkää tosi taitavasti. Hän on digitoinut meidän suvun paperiset valokuvat ja laittanut ne taitavasti "kansioihin". Pyysin häneltä kuvia ja alta aikayksikön tulla tupsahti kuvat nettiin.
Meillä vaari kävi asentamassa tietokoneeseen Linuxin, kun ei itse saatu nettiä pelaamaan ja Windows 11 ei koneessa toimi.. Kuulema konfikuroi wifiyhteyden
. Vaari on 77v.
- Anonyymi
Kyllä joutaisi vähintään puolelta +70v kortinhaltijalta kortti pois. Senverran huonokuntoista porukkaa näkee, että saapi ihmetellä miten siinä kunnossa autolla edes ajetaan. Jalka ei nouse ja nippanappa jalkoja maata pitkin hiissaten päästään liikkeelle, pää ei käänny ja näkö huono. Siitä huolimatta autolla ajetaan. Se ja sama reaktionopeudesta tai muun liikenteen havainnoinnilta, eihän sieltä risteyksestä tullu autoa viime viikollakaan ja sitte käännytään esim. rekan eteen.
- Anonyymi
Minkähän ikäiset on viime aikoina lepikkoon ja jopa järviin ja jokiin ajaneet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähän ikäiset on viime aikoina lepikkoon ja jopa järviin ja jokiin ajaneet?
Juuri näin. Persesilimättömät rääpäleet ovat se ryhmä, joka aiheuttaa liikenteessä vaaraa itselleen ja muille. Suurin osa yli 70-vuotiaista ovat harkitseva ja kokemusta omaava ryhmä, jolle ei liioin liikennevahinkoja satu.
- Anonyymi
Vuonna 2025 liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden ja menehtyneiden ikäjakaumaa tarkasteltaessa on havaittavissa tiettyjä kohderyhmiä, joissa riski on muita suurempi. Nuoret, erityisesti 15–24-vuotiaat, ovat riskiryhmässä, ja heidän osuutensa liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneista on huomattava. Erityisesti 18–20-vuotiaiden kuljettajien kuolemanriski on väestöön suhteutettuna kolminkertainen. Myös 15–17-vuotiaiden riski menehtyä liikenteessä on suurempi kuin muissa Pohjoismaissa.
Liikenneturvan mukaan henkilövahinkoja sattuu erityisesti paljon 18-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien keskuudessa. 15–17-vuotiailla miehillä riski on suurin mopo-onnettomuuksissa, kun taas naisilla henkilövahinkoja sattuu enemmän henkilöauton matkustajina. Nuorten aikuisten ongelmat liikenteessä liittyvät usein alkoholiin ja muihin huumeisiin, suurille ajonopeuksille sekä turvavyön käyttämättömyyteen, kertoo Liikenneturva.
Lähde:AI - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuonna 2025 liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden ja menehtyneiden ikäjakaumaa tarkasteltaessa on havaittavissa tiettyjä kohderyhmiä, joissa riski on muita suurempi. Nuoret, erityisesti 15–24-vuotiaat, ovat riskiryhmässä, ja heidän osuutensa liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneista on huomattava. Erityisesti 18–20-vuotiaiden kuljettajien kuolemanriski on väestöön suhteutettuna kolminkertainen. Myös 15–17-vuotiaiden riski menehtyä liikenteessä on suurempi kuin muissa Pohjoismaissa.
Liikenneturvan mukaan henkilövahinkoja sattuu erityisesti paljon 18-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien keskuudessa. 15–17-vuotiailla miehillä riski on suurin mopo-onnettomuuksissa, kun taas naisilla henkilövahinkoja sattuu enemmän henkilöauton matkustajina. Nuorten aikuisten ongelmat liikenteessä liittyvät usein alkoholiin ja muihin huumeisiin, suurille ajonopeuksille sekä turvavyön käyttämättömyyteen, kertoo Liikenneturva.
Lähde:AISiinä on faktaa räkyttävälle rääpäleelle. Jospa se osaa lukea ja vielä ymmärtäisi lukemansa.
- Anonyymi
Asun maalla ja täällä pärjää hitaammillakin reflekseillä ja vanhemmalla autolla.
- Anonyymi
Kyllä, eikä auto ole mikään mulukunjatke, kun on totuttu pienestä pitäen jollain moottorivehkeellä ajeleen.
- Anonyymi
52 vuotta on ollut ABC-kortti. Ilman kolareita olen ajanut, myös maailmalla; Euroopan lisäksi USA:ssa, Kanadassa, Uudessa-Seelannissa...muiden muassa.
Voin milloin tahansa lähteä viivalle jonkun koukkukarvalle kasvaneen teinin kanssa. - Anonyymi
Uusi kortti ennen kuin täytät 70 niin ei tarvitse lääkärin todistusta.
Päivänkin myöhässä niin joudut sen hankkimaan.
Vasta seuraavan kortin uusimiseen tarvitset todistuksen..
Muista ennen 70 vuotis päivää käydä katsastuskonttorilla ja saat uuden kortin. - Anonyymi
En käytä laseja muuten kuin juodessa
- Anonyymi
Aloittaja teki nyt tänään anomuksen ja maksoin 24 e. Kätevää. Ei tarvinnut käydä valokuvassakaan, heti lävähti noin viisi vuotta sitten otettu passikuva ja allekirjoitus eteen. Uuden kortin päättymispäivä on syntymäpäivä viiden vuoden kuluttua marraskuussa, ei sekään aikaistunut vaikka nyt tein hakemuksen.
- Anonyymi
Ajelkaa vaan menemään vaikka ilman tarkastuksia....on takuulla pienempi rikos kuin näiden meidän viisaiden vallanpitäjien tekemät rikokset Suomen kansalle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683