Syöpä vie suomalaisten rahat.
Syöpä vie suomalaisilta rahat, näin voi asian ilmaista eurooppalaisen tutkimuksen johtopäätöksenä. Tuore tutkimus julkaistiin ESMO Open -tiedelehdessä. Sen toteutti Netherlands Cancer Institute ja rahoitti European Fair Pricing Network. Mukana oli 2 507 syöpäpotilasta 25 Euroopan maasta.
Tutkimus kertoo, että syöpäpotilaiden taloudellinen kuormitus on Suomessa EU:n kärkeä. Potilaat raportoivat hoitoihin liittyvistä lisäkustannuksista ja muista tulonmenetyksistä.
– Suomessa on nähtävissä sosioekonomisen eriarvoisuuden lisääntyminen, ja taloudelliset vaikeudet vaikuttavat sairastuneiden arjessa pärjäämiseen ja selviytymiseen. Tutkimuksen tulokset ovat huolestuttavat, sanoo terveysosaston johtaja Marika Skyttä Syöpäjärjestöistä.
Suomalaisista vastaajista 63 prosenttia ilmoitti menettäneensä tuloja sairastumisen takia ja 73 prosenttia kertoi hoitoihin liittyvistä lisämenoista.
Ehkä hurjinta on se, että joka viides oli jättänyt lääkkeitä ostamatta, tai hoitokäynnin väliin rahasyistä.
Myös tuen hakeminen koetaan kuormittavaksi.
– Kelan lomakkeet ja hakuprosessit eivät ole yksinkertaisia. Erityisen haastava tilanne syntyy, jos sairastuminen tapahtuu loppuvuodesta. Silloin maksukatot on ensin kerrytettävä loppuvuoden aikana ja uudestaan alkuvuodesta. Tämä on monelle ylitsepääsemätöntä, eivätkä kaikki kulut myöskään kerrytä maksukattoja, kertoo psykososiaalisen tuen päällikkö Katja Tähkä Syöpäjärjestöistä.
Syöpä vie suomalaisten rahat.
6
86
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
EU on syöpä
- AnonyymiUUSI
Orpo "Minulla on mandaatti!"
"en muuta keksinyt!"
ja miljardit syötetään yritystukina globaaleille miljardööreille joilla ei pikku kolikoista ole uupeloa - AnonyymiUUSI
Se on jo tyhmyyttä jos ei hae tukea tilanteeseen jos ei ole varaa lääkkeisiin tai hoitoon syövässä.
Missä maassa ei tule minkäänlaista tulojen menetystä jos sairastaa pitkään syöpää ja joutuu olemaan pitkiä aikoja pois työstä ja juoksemaan hoidoissa?- AnonyymiUUSI
Olet varmaankin jo pitkään sairastanut syöpää, ja juoksentelet sädehoidossa. Siitä huolimatta
et TIEDÄ MISTÄÄN MITÄÄN ???
- AnonyymiUUSI
Mitään syöpiä ei pitäisi yrittää hoitaa lainkaan. Luonnon valintaan ja järjestykseen ei pidä puuttua mitenkään.
- AnonyymiUUSI
Pidä peukkuja jottet itse sairastu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1392593Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3601957- 401657
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311503Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281350Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941193- 541163
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327917Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles109913Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53772