Sylttytehdas

Yksi Lestijoki-lehden tämänpäiväisistä tekstaripalstan viesteistä johdatti minut kurkistamaan tänne, ja tämähän on täsmälleen se mitä arvelin.

Sylttytehdas. Panettelun hautomo. Myrkkymalja.

Valitettavasti on ihmisiä, jotka voimaantuvat - suorastaan ilahtuen innostuvat ilkeilystä. Elinehto tähän pieneen, mutta sitäkin äänekkäämpään kuppikuntaan kuuluville on keksiä joku näppärä solvaus ja mitä henkilökohtaisempi se on, sitä herkullisemmalta se maistuu. Täältä loskaämpäristä ja myös muilta vastaavilta ruokintapaikoilta he löytävät jokapäiväisen ravintonsa.

Sylttytehtaan aktiivit ovat syvästi vakuuttuneita siitä, että jonkin yhteisön tai yksittäisen henkilön tekemisen tavassa ja aikaansaannoksissa on jotakin pahasti pielessä. Aina. He uskovat, että vain heidän päissään asustaa kirkas äly, jonka avulla nämä suuret vääryydet paljastuvat. Ammattivalittajan päivä on erittäin onnistunut, jos hän on onnistunut keksimään vähintään yhden uuden epäkohdan, josta hänen pyhä velvollisuutensa on sylttytehtaalla raportoida. Tyydytystä hänelle tuottaa myös aiemmin esitettyjen pötypuheiden elättäminen, joko omien tai toisten. Juoruilusta ja ilkeilystä elävä voimaantuu tonkiessaan hengenheimolaistensa tuotoksia ja niitähän tällä tunkiolla piisaa.

Kuinka suhtautua valittajien synkkään lahkoon kuuluviin kanssaihmisiin?

Siinäpä vasta tuhannen taalan kysymys! Sylttytehtaan tuotannosta vastaavien ja tuotannosta nauttivien kanssa tulee parhaiten toimeen, jos heidän faktojen valeasuun kömpelösti naamioituihin kehnolaatuisiin mielipiteisiin kritiikittä uskoo. Tätä strategiaa ei kuitenkaan älyllisesti rehellinen ihminen voi ottaa käyttöön.

Toinen vaihtoehto on olla lainkaan reagoimatta tai ”vai niin” -tyyppisesti kuitata sylttytehtaan tuotos. Ajankäytön optimoinnin ja mielenrauhan säilyttämisen näkökulmista tämä on usein viisainta. Kuten vanha kansa tiesi sanoa: ”Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa”.

On kuitenkin myös kolmas vaihtoehto. Korostan, että sitä tulee käyttää hyvin harkiten. Tähän asti ajatukseni juoksua seurannut saattaa arvata, että siihen minä kuitenkin pohdinnan jälkeen olen päätynyt.

Vanha sananlasku kertoo, että ”vaikeneminen on myöntymisen merkki”. Sylttytehtaan tuotosten hiljainen hyväksyminen on surullisen yleistä. Huomattavan harvinaista on avata suunsa ja rakentavan kriittisesti haastaa tehtaan tuotokset. Vielä harvinaisempaa on kyseenalaistaa tehtaan tarkoitus ja olemassaolo. Kukapa uskaltaa häiritä kivaa tunnelmaa?

Joskus on kuitenkin moraalinen velvollisuus toimia. Elämä tuo eteen tilanteita, joissa on väärin vaieta. Totuuden puhuminen voi satuttaa, mutta joissakin tapauksissa totuus johtaa välittömään silmien avautumiseen ja ajattelun avartumiseen. Useimmiten herääminen kuitenkin kestää kauemmin, mutta kokemukseni valossa elämä on kärsivällinen opettaja. Ikävä kyllä on myös tapauksia, joissa sylttytehtaan aktiivi tai yleisön jäsen on sitä hautaan saakka.

Suuntaan tämän viestin erityisesti sinulle, joka olet hieman arka ottamaan kantaa. Sinulle on luonteenomaista vaieta, vaikka sisäinen ääni kuiskaa toista. Pysyt vaiti, vaikka ajattelet puheenaolevasta asiasta avarasti. Sinulle minä sanon: jos aina vaikenee, antaa valheelle kodin.

-gs

5

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Nythän on varsinaisesta viisauden graalin maljasta ammennettua tekstiä. Kaikki emme elä samassa todellisuudessa, siksi täällä on monenlaista tekstiä. Sekin pitää hyväksyä.
      Toki todella ala arvoista yleistämistä ja maalittamista myös. Tällä hetkellä yksi maalittaja taitaa olla osastolla ilman puhelinta kun sen juttuja ei oo näkyny.

• UUSI

Hyviä pointteja sillä tarkennuksella, että sylttytehtaan tuotoksia ei pidä hyväksyä. Ammattivalittajien ilkeilyjä ei tule hyväksyä. Pötypuheiden viljelyä ei tule hyväksyä.

• Anonyymi
      UUSI
    • Anonyymi
      UUSI

Samaa asiaa käsitellä tässä kirjoituksessa:

" Juorujen prosessi tuntuu etenevän aina samalla tavalla: tekopyhyys aloittaa juorun, joka leviää ja lopulta päätyy naiivin ihmisen korviin. Naiivi ihminen uskoo kaiken, mitään kyseenalaistamatta. Juorujen epidemia päättyy vasta, kun ne kulkeutuvat älykkään ihmisen korviin. Älykkään ihmisen korvat eivät kiinnitä huomiota asioihin, joissa ei ole järkeä.

Vuonna 1947 julkaistussa Gordon Allportin kirjassa The Psychology of Rumours (“Juorujen psykologia”) todetaan jotakin mielenkiintoista: juoruilla pyritään luomaa yhteenkuuluvuutta ihmisryhmien keskuudessa ja ottamaan kantaa asioihin. Samaan aikaan käytös tuottaa iloa, vapauttaa enforfiineja ja torjuu stressiä. "

• Anonyymi
        UUSI

Tämä niin totta. Onneksi viisaana en usko mitään kuulopuheita. Enkä vaivaudu hölynpölyyn aikaani käyttämään. Säälin näitä muiden juoruista kiinnostuneita, keksittyjä tarinoita uskovat ja keksivät jokainen vähän lisää tarinaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      133
      2364
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      345
      1865
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1537
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1353
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1290
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      830
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      742
    Aihe