Paras laude-/paneelipuu saunaan?

löylynlämpö

Nyt haluan aitoja kehuja ja haukkuja, mistä puusta kannattaa (tai ei kannata) tehdä saunan lauteet ja entäs seinät ja katto!? Meille tulossa puulämmitteinen kiuas, jos sillä nyt on jotain merkitystä...
Vastauksista teen sitten omat päätelmäni ;)

15

39495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saunahullu

Meillä on lauteet ulkomaan apassipuuta.Sitä ennen oli haapaa.Minulle molemmat on hyviä.Ensi kerralla laitan ehkä taas haapaa.Niin ja lauteet perinteiset suorat eikä missään nimessä muotolauteet.
      Seinissä on kuusipaneelit jotka on jo pahasti tummuneet koska kiuas lämpiää lähes joka ilta.Paneelit on kyllä helppo vaihtaa taas uusiin ja kyllä ne tulee olemaan varmaankin kuusipaneelia.

• Jocu_

Se halkeilee melko pian kastuvien lautojen päistä.
        Kyllä apassikin hyvä on, mutta kuusi mielestäni paras. Vähän se voi vetää propelille, mutta hyvin tehtynä senkin ongelman voi välttää.
        Tervaleppä ei kestä laudepuuna. Seinäpaneelina näkyy pärjäilevän.

• vexi

Joo, tein nyt tänä keväänä savusaunaan kunnon lauteet. Kävin metsästä kaatamassa kevättalvella isot haavat yht. 5 puuta. Sitten vein ne paikalliselle sahurille ja tein parhaista tyvistä 40mm vahvaa ja 25- 40cm laudelautaa. Samoin 10 x 10cm parruja. Lauteet tuli 4m leveät ja n 1,5m toiseen suuntaa. Haavasta ei tule tikkuja, sitä ei tarvi höylätä, ei kerää lämpöä, kestää kosteutta. Siis jos haluat hyvää tee haapalaudasta.Eikä pihkaudu!

• timpuri

itsellä on sekä panelit ja lauteet kuusta. Olen ollut tyytyväinen. Vaikka väri muuttuukin ajan kanssa tummemmaksi, (ainakin minulla), niin sauna ei ole enää uusi, miksi sen pitäisi vuodesta toiseen näyttää uudelta. Pihka on puun ominaisuus ei vika. Minua ei ole haitannut.

• Jocu_
        timpuri kirjoitti:

itsellä on sekä panelit ja lauteet kuusta. Olen ollut tyytyväinen. Vaikka väri muuttuukin ajan kanssa tummemmaksi, (ainakin minulla), niin sauna ei ole enää uusi, miksi sen pitäisi vuodesta toiseen näyttää uudelta. Pihka on puun ominaisuus ei vika. Minua ei ole haitannut.

Minulla on ollut apassia, kuusta ja lämpökäsiteltyä haapaa. Kuusi näistä on paras.
        Tänään pääsenkin mökkisunan kuusilauteille. LTO kun on kotona päällä, ei viitsi helteillä saunaa lämmittää.

• ÖH-höh
        Jocu_ kirjoitti:

Minulla on ollut apassia, kuusta ja lämpökäsiteltyä haapaa. Kuusi näistä on paras.
        Tänään pääsenkin mökkisunan kuusilauteille. LTO kun on kotona päällä, ei viitsi helteillä saunaa lämmittää.

Eikö kannattaisi kääntää iv-koneesta lto-pois päältä kesän ajaksi???

• Jocu_
        ÖH-höh kirjoitti:

Eikö kannattaisi kääntää iv-koneesta lto-pois päältä kesän ajaksi???

Pitäisi vaihtaa kesäkenno, ja se on huono homma jäähdytyksen kannalta. Tuolla Ilmastointiosastolla siitä on ollut juttuakin.
        Keväällä tosin sen vaihdoin, mutta sitten tulivat niin kylmät ilmat, että piti laittaa LTO takaisin.
        Saunominen mökillä perjantaina ja lauantaina on ihan hyvää vaihtelua arkeen.

• Janskuy

Niin mikä hemmetin LTO? Täällä kirjoittelevat tavalliset ihmiset, jotka eivät ymmärrä ammattisanastolla keikailevia!

• googlaa

Pientalon tulo- ja poistoilmanvaihtolaitteesta käytetään usein nimitystä lämmön talteenottolaite eli LTO-laite.

• fghfx

Minulla on tervaleppää seinäpanelit ja käsittelemätöntä haapaa lauteet. Olen tyytyväinen.

• Konsta77

Minä laittaisin seiniin tervaleppää, se on hyvännäköinen puu ja sillä on miellyttävä tuoksu. Nykyään tervaleppä tulee Baltiasta, se on vaaleata.

Lauteisiin laittaisin lämpöleppää, koska sinulla on puukiuas ja lauteet likaantuvat helpommin.
      Paneelit kannatta käsitellä paneelisuojalla ja lauteet parafiiniöljyllä! Öljyäminen kannatta suorittaa 2-3 kertaa vuodessa. Lauteet sälyttävät ulkonäkönsä pitempään, koska öljy tunkeutuu puun sisälle, kosteus ja lika näin eivät tartu niin helposti!

• Hikimies

Minulla oli 1979 valmistuneen paritalon saunan kuusisisustus tullut tiensä päähän kolmisen vuotta sitten.

Ostin Puukeisarilta (Vantaan Tammistosta) virolaista tervaleppää (vai liekö leppää, samapa tuo) sekä seinille että lauteisiin. Seiniin vetelin Sadolinin Sasu Saunasuojaa ja lauteisiin Tikkurilan Supi Laudesuojaa. Entisen pystypaneloinnin muutin vaakapaneloinniksi ja löylyhuoneen umpioven tilalle asensin kehyksettömän karkaistun lasioven. Kiuas uusittiin myös.

Löylyhuoneen koko 2,00 × 1,40 m, Harvian sähkökiuas 6 kW. Kahdesti viikossa lämpiää.

Paneelien ja lauteiden kestävyydestä en vielä tiedä sanoa mitään, mutta toistaiseksi olen ollut hyvinkin tyytyväinen ratkaisuihini (ja ovathan nuo saunavieraatkin kehuneet - ehkä kohteliaisuudesta).

• laittako

noita muovikalvoja panelien päälle. Saunan olennainen osa on PUU, joka ottaa vastaan kosteutta ja luovuttaa sitä.

• saunamateriaali

Lauteet haavasta ja seinät joko kuusesta tai lepästä.
      Kuusi on seinämateriaalina pitkäikäisempi kuin leppä, mutta leppäseinä on vastaavasti näyttävämpi.
      Lauteiden haapa on hiottavissa vaaleaksi useaan kertaan, jos niiden patinoituminen häiritsee, mutta missään nimessä lauteita EI SAA käsitellä millään öljyillä tai muilla "hoitoaineilla".
      Lauteet voi toki välillä pestä valkaisevalla pesuaineella, jos niin haluaa...
      Tärkein saunan hoitokeino on se, että saunan lämpötila on korkeimmillaan saunomisen ja vedellä lutraamisen jälkeen, eli jälkikuivaus lämmöllä pitää niin pöpöt loitolla, kuin saunan muutenkin loistokunnossa. Puulämmitteisessä sen jälkipesällsen poltto saunomisen jälkeen, tai sähkösaunassa puolisen tuntia lämmitystä saunomisen päätytyyä tekee saunasta raikkaan ja pitkäikäisen.
      Pahinta on heittää viimeiset löylyt jo jäähtyneille kiville ja jättää sauna kosteaksi ja hitaasti muhimaan...

• kolme.vuotta.sitten

Makuasioita, omasta mielestäni tervalepästä saa parhaimman näköiset seinät ja lauteet. Tuossa heti pääsivulla http://www.suomentervaleppa.fi/
      ensimmäisessä kuvassa on samanlaita paneelia seinissä kuin meillä.
      Itse asiassa meidän sauna on kuin saman sivun alimmalla rivillä olevassa kuvassa. Jopa valaistus on samanlainen led-nauhalla toteutettu. Lauteet meillä ovat tosin L-malliset ja niissä hieman muutakin kuin suoria muotoja.

Seinät käsittelin kertaalleen Supi-saunasuojalla, joka ei YHDELLÄ käsittelykerralla tee paneeleihin lakkamaista pintaa. Lauteet käsittelin parafiiniöljyllä ja siitä tulikin mieleen, että käsittelyn voisikin uusia..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5263
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2595
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2202
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      147
      1239
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1213
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      119
      913
    Aihe