Sellainen huomio, että kyseinen ntp-paketti voi aiheuttaa mielenkiintoisen tilanteen, koska se ei talleta bios-kelloon aikaa.
Aloin ihmettelemään, kun koneen kello oli seuraavana päivänä täsmälleen samassa ajassa kuin sammuttaessani koneen n. 5 minuutissa tilanne toki korjautui - eli ntpd haki ajan serveriltä. Syy tähän oli se, että bios-kellon aika erosi liikaa ntp-ajasta, jolloin systeemi-kelloa ei asetettu vaan se jäi siihen, mihin se oli edellisenä iltana raksuttanut. ntpd kyllä yritti asettaa ajan heti käynnistyessään, mutta nettiyhteys ei tuolloin ollut vielä auennut joten aikapalvelimelta ei saatu signaalia ja jouduttiin käyttämään bios-kelloa, mikä ei onnistunut.
Toisekseen, Ubuntun kohdalla ntp-paketti ei olekaan suositeltu tapa pitää kelloa ajassa, vaan oletuksena käytetään timesync:iä.
# apt install --reinstall systemd-timesyncd
Toinen komento, mikä tarvittiin korjaamaan tilanne:
# hwclock --systohc
Mutta miksiköhän tuo kellon tallennus bios-kelloon samutuksen yhteydessä on jätetty pois?
Huomio ntp-paketista
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Minulla mekaaninen viisariseinäkello näkyy olevan hieman vajaa 5 min jäljessä ... että on sen joka päivä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2344512Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii752944- 472443
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451747- 781419
- 211291
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘831222PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden137939- 69918
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86884