Kuolemantapausten vertailu Thaimaassa ja Suomessa

Anonyymi-ap

Virheellinen / harhainen väite:

"Faktaa nyt kuitenkin on se että Thaimaassa kuolee 12-15 keltainen määrä ihmisiä väkilukuun suhteutettuna, kuin. Suomessa,"

Tilastollinen totuus:

Thaimaassa kuolleisuus (eli kuolemantapausten määrä väkilukuun suhteutettuna) on noin 7 ‰ (7 kuolemaa tuhatta asukasta kohden) vuosittain.

Suomessa vastaava luku on noin 10,4 ‰ (10,4 kuolemaa tuhatta asukasta kohden) vuonna 2022.

Näin ollen kokonaiskuolleisuus on yleisesti ottaen Suomessa korkeampi kuin Thaimaassa, eikä Thaimaan kokonaiskuolleisuus ole 12–15-kertainen Suomen tasoon verrattuna.

12

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokainen kuolee kerran.

      • Anonyymi

        Riippu vähän mistä roikkuu. Joskus puhutaan, että ihminen kuolee kahdesti.

        “Kaksi kuolemaa” – lääketieteessä:

        Vaikka lopullisesti kuollaan kerran, käytännössä on olemassa tilanteita, joissa sama henkilö on:

        - Ajanjaksollisesti kliinisesti kuollut (sydän pysähtyy), mutta elvytetään takaisin eloon.

        - Elvytystoimenpiteistä huolimatta saavuttaa myöhemmin biologisen kuoleman.

        Tällöin puhutaan arviolta kahdesta “kuolemasta”: ensin tilapäinen sydämen pysähdys, sitten lopullinen aivokuolema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippu vähän mistä roikkuu. Joskus puhutaan, että ihminen kuolee kahdesti.

        “Kaksi kuolemaa” – lääketieteessä:

        Vaikka lopullisesti kuollaan kerran, käytännössä on olemassa tilanteita, joissa sama henkilö on:

        - Ajanjaksollisesti kliinisesti kuollut (sydän pysähtyy), mutta elvytetään takaisin eloon.

        - Elvytystoimenpiteistä huolimatta saavuttaa myöhemmin biologisen kuoleman.

        Tällöin puhutaan arviolta kahdesta “kuolemasta”: ensin tilapäinen sydämen pysähdys, sitten lopullinen aivokuolema.

        Possofantti ennustaa omaa tulevaisuuttaan?


    • Anonyymi

      Thaimaassa kuolee liikenteessä 13-15 x väkilukuun suhteutettuna, thaimaa kuuluu liikenteen osalta maailman top 5, ollut jo 40 vuotta.

      • Anonyymi

        suhteutettuna suomeen.


      • Anonyymi

        Läskisilmä Posso Pasanen, missä kohtaa tuossa aloituksessa mainitaan liikenne?


      • Anonyymi

        Viime vuonna 17,447 ihmistä kuoli Thaimaan liikenteessä. people were killed in road traffic Näistä liikennekuolemista 14,144 tapahtui skoottereiden kanssa.

        Suomessa kuoli 179 ihmistä liikenteessä.
        Keskimäärin 20 kuolee vuosittain moottoripyörällä Suomessa.

        Väkilukukerroin on 13,1. Kerrotaan Suomen onnettomuudet sillä ja saadaan 2345.
        Jaetaan 17 447 : 2345 = 7,44

        Thaimaan liikenteessä menehtyi siis tarkalleen 7,45 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa vuonna 2024. Se ei ole lähellekään "13-15" x enemmän, vaan 7,44 x enemmän.

        Jos skootterikolarit otettaisiin pois Thaimaan tilastoista, niin jäljelle jäisi 3303 auto-onnettomuutta.

        Suomen auto-onnettomuuskuolemat oli siis noin 159 vuonna 2024. Kerrotaan se väkilukuerolla 13,1 niin saadaan lukema 2083.

        Saadaan tulokseksi että Thaimaassa tapahtuu vain 1,37 kertaa enemmän kuolemaan johtaneita auto-onnettomuuksia kuin Suomessa.

        Voidaan siis todeta että ilman vespakolareita Thaimaa ei olisi juurikaan sen vaarallisempi maa liikenteellisesti kuin Suomi ja autoilijalle käytännössä yhtä turvallinen.

        Thaimaan lukemat on lisäksi laskeneet tänä vuonna jopa neljänneksen, joten autoilijalle Thaimaa on koko tarkkaan yhtä turvallinen.

        En vähättele kummankaan maan lukemia, jokainen kuolema on liikaa ja turha, mutta tykkän puhua totta ja tilastot todistavat kaiken juuri sanomani.

        Pienirenkaiset vespat kulkee ihan liian kovaa ja kaahaavat pientareillakin, väsymys, pöly, kypärän puute, kuumuuden aiheuttama turtumus, nestehukka ja näiden yhtälö sen tekee.

        Rattijuopumukset ovat myös merkittävä osa onnettomuuksia, 12%.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vuonna 17,447 ihmistä kuoli Thaimaan liikenteessä. people were killed in road traffic Näistä liikennekuolemista 14,144 tapahtui skoottereiden kanssa.

        Suomessa kuoli 179 ihmistä liikenteessä.
        Keskimäärin 20 kuolee vuosittain moottoripyörällä Suomessa.

        Väkilukukerroin on 13,1. Kerrotaan Suomen onnettomuudet sillä ja saadaan 2345.
        Jaetaan 17 447 : 2345 = 7,44

        Thaimaan liikenteessä menehtyi siis tarkalleen 7,45 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa vuonna 2024. Se ei ole lähellekään "13-15" x enemmän, vaan 7,44 x enemmän.

        Jos skootterikolarit otettaisiin pois Thaimaan tilastoista, niin jäljelle jäisi 3303 auto-onnettomuutta.

        Suomen auto-onnettomuuskuolemat oli siis noin 159 vuonna 2024. Kerrotaan se väkilukuerolla 13,1 niin saadaan lukema 2083.

        Saadaan tulokseksi että Thaimaassa tapahtuu vain 1,37 kertaa enemmän kuolemaan johtaneita auto-onnettomuuksia kuin Suomessa.

        Voidaan siis todeta että ilman vespakolareita Thaimaa ei olisi juurikaan sen vaarallisempi maa liikenteellisesti kuin Suomi ja autoilijalle käytännössä yhtä turvallinen.

        Thaimaan lukemat on lisäksi laskeneet tänä vuonna jopa neljänneksen, joten autoilijalle Thaimaa on koko tarkkaan yhtä turvallinen.

        En vähättele kummankaan maan lukemia, jokainen kuolema on liikaa ja turha, mutta tykkän puhua totta ja tilastot todistavat kaiken juuri sanomani.

        Pienirenkaiset vespat kulkee ihan liian kovaa ja kaahaavat pientareillakin, väsymys, pöly, kypärän puute, kuumuuden aiheuttama turtumus, nestehukka ja näiden yhtälö sen tekee.

        Rattijuopumukset ovat myös merkittävä osa onnettomuuksia, 12%.

        2010

        Sinun laskelmissa on yksi pieni virhe, thaimaassa lasketaan vain tienpäälle kuolleet, suomessa lasketaan kaikki liikenneonnettomuudet joiden kuolinsyy suoraan tai välillisesti lasketaan onnettomuuden aiheuttamaksi, tapahtui se sitten sairaalassa tai missä tahansa...

        Lisäksi noin miljoona ihmistä vammautuu thaimaassa joka vuosi, osa vakavasti osa vähemmän, mutta tämä aiheuttaa valtavat taloudelliset ja yhteiskunnalliset ongelma, kun terveyden huolto on varsin heikolla tasolla, ilman vakuutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun laskelmissa on yksi pieni virhe, thaimaassa lasketaan vain tienpäälle kuolleet, suomessa lasketaan kaikki liikenneonnettomuudet joiden kuolinsyy suoraan tai välillisesti lasketaan onnettomuuden aiheuttamaksi, tapahtui se sitten sairaalassa tai missä tahansa...

        Lisäksi noin miljoona ihmistä vammautuu thaimaassa joka vuosi, osa vakavasti osa vähemmän, mutta tämä aiheuttaa valtavat taloudelliset ja yhteiskunnalliset ongelma, kun terveyden huolto on varsin heikolla tasolla, ilman vakuutusta.

        Maailmassa ei ole montaa maata missä tilanne on thaimaata huonompi, ne taitaa löytyä afrikasta ja venäjältä aasiassa ei ole yhtään samalla tasolla olevaa maata, vaikka mopoja on enemmän vielä lähinaapureissa, thaimaassa ei ole ihmisellä mitään arvoa, paitsi jos olet todella varoissasi, mutta painotan sanaa todella.

        Tuossa on hieman factaa...

        Maailman vaarallisimmat maat tieliikenneonnettomuuksien kuolemiin liittyen määritellään usein kuolleisuustilastojen perusteella. Alla on joitain maita, joissa tieliikennekuolemat ovat erityisen korkeita suhteessa väestöön tai ajoneuvomäärään:

        1. Libya
        Syyt: Huonot tiet, nopeusrajoitusten puute, kuljettajien huolimattomuus, vanhat autot.

        Tilasto: Yksi korkeimmista kuolleisuusluvuista maailmassa (noin 73 kuolemaa / 100 000 asukasta vuodessa).

        2. Thaimaa
        Syyt: Sekava liikennekulttuuri, moottoripyörien yleisyys, alkoholin liikakäyttö.

        Tilasto: Noin 32 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        3. Etelä-Afrikka
        Syyt: Korkea nopeus, rattijuopumukset, huonot tiet erityisesti maaseudulla.

        Tilasto: Noin 22–25 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        4. Venezuela
        Syyt: Huono infrastruktuuri, poliisivalvonnan puute, talouskriisin aiheuttamat huonot autot.

        Tilasto: Noin 45 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        5. Nigeria
        Syyt: Ylikansalliset ajoneuvot, huonot tiet, liikennesääntöjen laiminlyönti.

        Tilasto: Noin 20–30 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        6. Intia
        Syyt: Valtava määrä ajoneuvoja, sekava liikennekäyttäytyminen, moottoripyörien yleisyys.

        Tilasto: Yli 150 000 kuolemaa vuodessa (noin 11 kuolemaa / 100 000 asukasta, mutta absoluuttisesti erittäin korkea).

        7. Saudi-Arabia
        Syyt: Korkeat nopeudet, nuorten riskikäyttäytyminen, pitkät automatkat.

        Tilasto: Noin 29 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        Muualla huomioitavaa:
        Yhdysvallat on kehittyneistä maista vaarallisin (noin 12 kuolemaa / 100 000 asukasta), koska nopeusrajoitukset ovat korkeita ja autoilu on yleistä.

        Euroopassa vaarallisimmat maat ovat Romania ja Bulgaria (noin 9–10 kuolemaa / 100 000 asukasta).

        Päätelmä:
        Vaarallisuus riippuu monesta tekijästä, kuten liikennekulttuurista, tie-infrastruktuurista ja valvonnasta. Libya, Thaimaa ja Venezuela ovat erityisen vaarallisia, kun taas Intiassa kuolee absoluuttisesti eniten ihmisiä liikenneonnettomuuksissa.

        Lähde: WHO:n (World Health Organization) ja World Bankin tieliikenneturvallisuustilastot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa ei ole montaa maata missä tilanne on thaimaata huonompi, ne taitaa löytyä afrikasta ja venäjältä aasiassa ei ole yhtään samalla tasolla olevaa maata, vaikka mopoja on enemmän vielä lähinaapureissa, thaimaassa ei ole ihmisellä mitään arvoa, paitsi jos olet todella varoissasi, mutta painotan sanaa todella.

        Tuossa on hieman factaa...

        Maailman vaarallisimmat maat tieliikenneonnettomuuksien kuolemiin liittyen määritellään usein kuolleisuustilastojen perusteella. Alla on joitain maita, joissa tieliikennekuolemat ovat erityisen korkeita suhteessa väestöön tai ajoneuvomäärään:

        1. Libya
        Syyt: Huonot tiet, nopeusrajoitusten puute, kuljettajien huolimattomuus, vanhat autot.

        Tilasto: Yksi korkeimmista kuolleisuusluvuista maailmassa (noin 73 kuolemaa / 100 000 asukasta vuodessa).

        2. Thaimaa
        Syyt: Sekava liikennekulttuuri, moottoripyörien yleisyys, alkoholin liikakäyttö.

        Tilasto: Noin 32 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        3. Etelä-Afrikka
        Syyt: Korkea nopeus, rattijuopumukset, huonot tiet erityisesti maaseudulla.

        Tilasto: Noin 22–25 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        4. Venezuela
        Syyt: Huono infrastruktuuri, poliisivalvonnan puute, talouskriisin aiheuttamat huonot autot.

        Tilasto: Noin 45 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        5. Nigeria
        Syyt: Ylikansalliset ajoneuvot, huonot tiet, liikennesääntöjen laiminlyönti.

        Tilasto: Noin 20–30 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        6. Intia
        Syyt: Valtava määrä ajoneuvoja, sekava liikennekäyttäytyminen, moottoripyörien yleisyys.

        Tilasto: Yli 150 000 kuolemaa vuodessa (noin 11 kuolemaa / 100 000 asukasta, mutta absoluuttisesti erittäin korkea).

        7. Saudi-Arabia
        Syyt: Korkeat nopeudet, nuorten riskikäyttäytyminen, pitkät automatkat.

        Tilasto: Noin 29 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        Muualla huomioitavaa:
        Yhdysvallat on kehittyneistä maista vaarallisin (noin 12 kuolemaa / 100 000 asukasta), koska nopeusrajoitukset ovat korkeita ja autoilu on yleistä.

        Euroopassa vaarallisimmat maat ovat Romania ja Bulgaria (noin 9–10 kuolemaa / 100 000 asukasta).

        Päätelmä:
        Vaarallisuus riippuu monesta tekijästä, kuten liikennekulttuurista, tie-infrastruktuurista ja valvonnasta. Libya, Thaimaa ja Venezuela ovat erityisen vaarallisia, kun taas Intiassa kuolee absoluuttisesti eniten ihmisiä liikenneonnettomuuksissa.

        Lähde: WHO:n (World Health Organization) ja World Bankin tieliikenneturvallisuustilastot.

        Joten huoleni ei ole aivan tuulesta temmattu, ja voi olla kohtalokas turisti, mopo, kalja siksi olen huomautellut asiasta, tosin se ei ole thaimaan suurin ongelma, mutta varmasti johon turisti kohtaa nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten huoleni ei ole aivan tuulesta temmattu, ja voi olla kohtalokas turisti, mopo, kalja siksi olen huomautellut asiasta, tosin se ei ole thaimaan suurin ongelma, mutta varmasti johon turisti kohtaa nopeasti.

        No laitapas linkki tulemaan siitä että Thaimaassa lasketaan vain tienpäälle kuolleet ja laita linkki siitä että Suomessa lasketaan myös sairaalassa kuolleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vuonna 17,447 ihmistä kuoli Thaimaan liikenteessä. people were killed in road traffic Näistä liikennekuolemista 14,144 tapahtui skoottereiden kanssa.

        Suomessa kuoli 179 ihmistä liikenteessä.
        Keskimäärin 20 kuolee vuosittain moottoripyörällä Suomessa.

        Väkilukukerroin on 13,1. Kerrotaan Suomen onnettomuudet sillä ja saadaan 2345.
        Jaetaan 17 447 : 2345 = 7,44

        Thaimaan liikenteessä menehtyi siis tarkalleen 7,45 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa vuonna 2024. Se ei ole lähellekään "13-15" x enemmän, vaan 7,44 x enemmän.

        Jos skootterikolarit otettaisiin pois Thaimaan tilastoista, niin jäljelle jäisi 3303 auto-onnettomuutta.

        Suomen auto-onnettomuuskuolemat oli siis noin 159 vuonna 2024. Kerrotaan se väkilukuerolla 13,1 niin saadaan lukema 2083.

        Saadaan tulokseksi että Thaimaassa tapahtuu vain 1,37 kertaa enemmän kuolemaan johtaneita auto-onnettomuuksia kuin Suomessa.

        Voidaan siis todeta että ilman vespakolareita Thaimaa ei olisi juurikaan sen vaarallisempi maa liikenteellisesti kuin Suomi ja autoilijalle käytännössä yhtä turvallinen.

        Thaimaan lukemat on lisäksi laskeneet tänä vuonna jopa neljänneksen, joten autoilijalle Thaimaa on koko tarkkaan yhtä turvallinen.

        En vähättele kummankaan maan lukemia, jokainen kuolema on liikaa ja turha, mutta tykkän puhua totta ja tilastot todistavat kaiken juuri sanomani.

        Pienirenkaiset vespat kulkee ihan liian kovaa ja kaahaavat pientareillakin, väsymys, pöly, kypärän puute, kuumuuden aiheuttama turtumus, nestehukka ja näiden yhtälö sen tekee.

        Rattijuopumukset ovat myös merkittävä osa onnettomuuksia, 12%.

        2010

        Kympiltä jälleen kerran hieno kympin arvoinen kommentti keskusteluun, kiitos.

        Arvostan toki tämän palstan keskusteluissa kokemusperäisiä / mustatuntuu kommenttejakin -- vaikkakin en osaa arvostaa tämän yhden ja saman vihakirjoittelijan toimintaa. Eittämättä tullee mieleen, että tämä mitä täällä hänestä on esitetty, on totta, ikävää kyllä.

        Olen satunnaisesti jo aiemminkin hieman hakenut tilastotietoja tästä, että mistä johtuvat liikenneonnettomuudet Thaimaassa (verrattuna esim. Suomeen).

        Tuon toki olen huomannut, että scoottereilla / moottoripyörillä tapahtuu suhteellisesti enemmin onnettomuuksia Thaimaassa kuin Suomessa.

        Tässähän voisi ollen liikeidea Pohjois-thaimaan salaisella vuoristoalueella asuvalle ajokouluttajalle: Nastarenkaita ja lumiketjua myyntiin siellä mopoihin, ja täällä Simonkylässä sähköavusteisiin polkupyöriin.

        Kympille kyssäri tähän:
        "Rattijuopumukset ovat myös merkittävä osa onnettomuuksia, 12%."
        Mistä lähteestä on tuo 12% peräisin, luulin lukemani perusteella, että luku olisi ollut isompi?

        Ja toinen kyssäri vielä Kympille:
        Suomessa viimevuosina on muidenkin huimausaineiden kuin alkoholin aiheuttamista onnettomuuksista kerrottu.
        Vastaavasti jotain jo yli 25 vuotta sitten muistan lukeneeni tai minulle kerrotun, kuinka Thaimaassa joku bussi tai rekka oli "lipsahtanut ojaan" ammattikuskin ollessa jaba -päissään. Miten kommentoisit tätä?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      86
      10611
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      244
      4540
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      158
      3914
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      163
      3418
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      63
      3226
    6. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      63
      2961
    7. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      32
      2562
    8. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      24
      2170
    9. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      63
      1754
    10. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

      Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      162
      1487
    Aihe