Kuolemantapausten vertailu Thaimaassa ja Suomessa

Anonyymi-ap

Virheellinen / harhainen väite:

"Faktaa nyt kuitenkin on se että Thaimaassa kuolee 12-15 keltainen määrä ihmisiä väkilukuun suhteutettuna, kuin. Suomessa,"

Tilastollinen totuus:

Thaimaassa kuolleisuus (eli kuolemantapausten määrä väkilukuun suhteutettuna) on noin 7 ‰ (7 kuolemaa tuhatta asukasta kohden) vuosittain.

Suomessa vastaava luku on noin 10,4 ‰ (10,4 kuolemaa tuhatta asukasta kohden) vuonna 2022.

Näin ollen kokonaiskuolleisuus on yleisesti ottaen Suomessa korkeampi kuin Thaimaassa, eikä Thaimaan kokonaiskuolleisuus ole 12–15-kertainen Suomen tasoon verrattuna.

12

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokainen kuolee kerran.

      • Anonyymi

        Riippu vähän mistä roikkuu. Joskus puhutaan, että ihminen kuolee kahdesti.

        “Kaksi kuolemaa” – lääketieteessä:

        Vaikka lopullisesti kuollaan kerran, käytännössä on olemassa tilanteita, joissa sama henkilö on:

        - Ajanjaksollisesti kliinisesti kuollut (sydän pysähtyy), mutta elvytetään takaisin eloon.

        - Elvytystoimenpiteistä huolimatta saavuttaa myöhemmin biologisen kuoleman.

        Tällöin puhutaan arviolta kahdesta “kuolemasta”: ensin tilapäinen sydämen pysähdys, sitten lopullinen aivokuolema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippu vähän mistä roikkuu. Joskus puhutaan, että ihminen kuolee kahdesti.

        “Kaksi kuolemaa” – lääketieteessä:

        Vaikka lopullisesti kuollaan kerran, käytännössä on olemassa tilanteita, joissa sama henkilö on:

        - Ajanjaksollisesti kliinisesti kuollut (sydän pysähtyy), mutta elvytetään takaisin eloon.

        - Elvytystoimenpiteistä huolimatta saavuttaa myöhemmin biologisen kuoleman.

        Tällöin puhutaan arviolta kahdesta “kuolemasta”: ensin tilapäinen sydämen pysähdys, sitten lopullinen aivokuolema.

        Possofantti ennustaa omaa tulevaisuuttaan?


    • Anonyymi

      Thaimaassa kuolee liikenteessä 13-15 x väkilukuun suhteutettuna, thaimaa kuuluu liikenteen osalta maailman top 5, ollut jo 40 vuotta.

      • Anonyymi

        suhteutettuna suomeen.


      • Anonyymi

        Läskisilmä Posso Pasanen, missä kohtaa tuossa aloituksessa mainitaan liikenne?


      • Anonyymi

        Viime vuonna 17,447 ihmistä kuoli Thaimaan liikenteessä. people were killed in road traffic Näistä liikennekuolemista 14,144 tapahtui skoottereiden kanssa.

        Suomessa kuoli 179 ihmistä liikenteessä.
        Keskimäärin 20 kuolee vuosittain moottoripyörällä Suomessa.

        Väkilukukerroin on 13,1. Kerrotaan Suomen onnettomuudet sillä ja saadaan 2345.
        Jaetaan 17 447 : 2345 = 7,44

        Thaimaan liikenteessä menehtyi siis tarkalleen 7,45 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa vuonna 2024. Se ei ole lähellekään "13-15" x enemmän, vaan 7,44 x enemmän.

        Jos skootterikolarit otettaisiin pois Thaimaan tilastoista, niin jäljelle jäisi 3303 auto-onnettomuutta.

        Suomen auto-onnettomuuskuolemat oli siis noin 159 vuonna 2024. Kerrotaan se väkilukuerolla 13,1 niin saadaan lukema 2083.

        Saadaan tulokseksi että Thaimaassa tapahtuu vain 1,37 kertaa enemmän kuolemaan johtaneita auto-onnettomuuksia kuin Suomessa.

        Voidaan siis todeta että ilman vespakolareita Thaimaa ei olisi juurikaan sen vaarallisempi maa liikenteellisesti kuin Suomi ja autoilijalle käytännössä yhtä turvallinen.

        Thaimaan lukemat on lisäksi laskeneet tänä vuonna jopa neljänneksen, joten autoilijalle Thaimaa on koko tarkkaan yhtä turvallinen.

        En vähättele kummankaan maan lukemia, jokainen kuolema on liikaa ja turha, mutta tykkän puhua totta ja tilastot todistavat kaiken juuri sanomani.

        Pienirenkaiset vespat kulkee ihan liian kovaa ja kaahaavat pientareillakin, väsymys, pöly, kypärän puute, kuumuuden aiheuttama turtumus, nestehukka ja näiden yhtälö sen tekee.

        Rattijuopumukset ovat myös merkittävä osa onnettomuuksia, 12%.

        2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vuonna 17,447 ihmistä kuoli Thaimaan liikenteessä. people were killed in road traffic Näistä liikennekuolemista 14,144 tapahtui skoottereiden kanssa.

        Suomessa kuoli 179 ihmistä liikenteessä.
        Keskimäärin 20 kuolee vuosittain moottoripyörällä Suomessa.

        Väkilukukerroin on 13,1. Kerrotaan Suomen onnettomuudet sillä ja saadaan 2345.
        Jaetaan 17 447 : 2345 = 7,44

        Thaimaan liikenteessä menehtyi siis tarkalleen 7,45 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa vuonna 2024. Se ei ole lähellekään "13-15" x enemmän, vaan 7,44 x enemmän.

        Jos skootterikolarit otettaisiin pois Thaimaan tilastoista, niin jäljelle jäisi 3303 auto-onnettomuutta.

        Suomen auto-onnettomuuskuolemat oli siis noin 159 vuonna 2024. Kerrotaan se väkilukuerolla 13,1 niin saadaan lukema 2083.

        Saadaan tulokseksi että Thaimaassa tapahtuu vain 1,37 kertaa enemmän kuolemaan johtaneita auto-onnettomuuksia kuin Suomessa.

        Voidaan siis todeta että ilman vespakolareita Thaimaa ei olisi juurikaan sen vaarallisempi maa liikenteellisesti kuin Suomi ja autoilijalle käytännössä yhtä turvallinen.

        Thaimaan lukemat on lisäksi laskeneet tänä vuonna jopa neljänneksen, joten autoilijalle Thaimaa on koko tarkkaan yhtä turvallinen.

        En vähättele kummankaan maan lukemia, jokainen kuolema on liikaa ja turha, mutta tykkän puhua totta ja tilastot todistavat kaiken juuri sanomani.

        Pienirenkaiset vespat kulkee ihan liian kovaa ja kaahaavat pientareillakin, väsymys, pöly, kypärän puute, kuumuuden aiheuttama turtumus, nestehukka ja näiden yhtälö sen tekee.

        Rattijuopumukset ovat myös merkittävä osa onnettomuuksia, 12%.

        2010

        Sinun laskelmissa on yksi pieni virhe, thaimaassa lasketaan vain tienpäälle kuolleet, suomessa lasketaan kaikki liikenneonnettomuudet joiden kuolinsyy suoraan tai välillisesti lasketaan onnettomuuden aiheuttamaksi, tapahtui se sitten sairaalassa tai missä tahansa...

        Lisäksi noin miljoona ihmistä vammautuu thaimaassa joka vuosi, osa vakavasti osa vähemmän, mutta tämä aiheuttaa valtavat taloudelliset ja yhteiskunnalliset ongelma, kun terveyden huolto on varsin heikolla tasolla, ilman vakuutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun laskelmissa on yksi pieni virhe, thaimaassa lasketaan vain tienpäälle kuolleet, suomessa lasketaan kaikki liikenneonnettomuudet joiden kuolinsyy suoraan tai välillisesti lasketaan onnettomuuden aiheuttamaksi, tapahtui se sitten sairaalassa tai missä tahansa...

        Lisäksi noin miljoona ihmistä vammautuu thaimaassa joka vuosi, osa vakavasti osa vähemmän, mutta tämä aiheuttaa valtavat taloudelliset ja yhteiskunnalliset ongelma, kun terveyden huolto on varsin heikolla tasolla, ilman vakuutusta.

        Maailmassa ei ole montaa maata missä tilanne on thaimaata huonompi, ne taitaa löytyä afrikasta ja venäjältä aasiassa ei ole yhtään samalla tasolla olevaa maata, vaikka mopoja on enemmän vielä lähinaapureissa, thaimaassa ei ole ihmisellä mitään arvoa, paitsi jos olet todella varoissasi, mutta painotan sanaa todella.

        Tuossa on hieman factaa...

        Maailman vaarallisimmat maat tieliikenneonnettomuuksien kuolemiin liittyen määritellään usein kuolleisuustilastojen perusteella. Alla on joitain maita, joissa tieliikennekuolemat ovat erityisen korkeita suhteessa väestöön tai ajoneuvomäärään:

        1. Libya
        Syyt: Huonot tiet, nopeusrajoitusten puute, kuljettajien huolimattomuus, vanhat autot.

        Tilasto: Yksi korkeimmista kuolleisuusluvuista maailmassa (noin 73 kuolemaa / 100 000 asukasta vuodessa).

        2. Thaimaa
        Syyt: Sekava liikennekulttuuri, moottoripyörien yleisyys, alkoholin liikakäyttö.

        Tilasto: Noin 32 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        3. Etelä-Afrikka
        Syyt: Korkea nopeus, rattijuopumukset, huonot tiet erityisesti maaseudulla.

        Tilasto: Noin 22–25 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        4. Venezuela
        Syyt: Huono infrastruktuuri, poliisivalvonnan puute, talouskriisin aiheuttamat huonot autot.

        Tilasto: Noin 45 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        5. Nigeria
        Syyt: Ylikansalliset ajoneuvot, huonot tiet, liikennesääntöjen laiminlyönti.

        Tilasto: Noin 20–30 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        6. Intia
        Syyt: Valtava määrä ajoneuvoja, sekava liikennekäyttäytyminen, moottoripyörien yleisyys.

        Tilasto: Yli 150 000 kuolemaa vuodessa (noin 11 kuolemaa / 100 000 asukasta, mutta absoluuttisesti erittäin korkea).

        7. Saudi-Arabia
        Syyt: Korkeat nopeudet, nuorten riskikäyttäytyminen, pitkät automatkat.

        Tilasto: Noin 29 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        Muualla huomioitavaa:
        Yhdysvallat on kehittyneistä maista vaarallisin (noin 12 kuolemaa / 100 000 asukasta), koska nopeusrajoitukset ovat korkeita ja autoilu on yleistä.

        Euroopassa vaarallisimmat maat ovat Romania ja Bulgaria (noin 9–10 kuolemaa / 100 000 asukasta).

        Päätelmä:
        Vaarallisuus riippuu monesta tekijästä, kuten liikennekulttuurista, tie-infrastruktuurista ja valvonnasta. Libya, Thaimaa ja Venezuela ovat erityisen vaarallisia, kun taas Intiassa kuolee absoluuttisesti eniten ihmisiä liikenneonnettomuuksissa.

        Lähde: WHO:n (World Health Organization) ja World Bankin tieliikenneturvallisuustilastot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa ei ole montaa maata missä tilanne on thaimaata huonompi, ne taitaa löytyä afrikasta ja venäjältä aasiassa ei ole yhtään samalla tasolla olevaa maata, vaikka mopoja on enemmän vielä lähinaapureissa, thaimaassa ei ole ihmisellä mitään arvoa, paitsi jos olet todella varoissasi, mutta painotan sanaa todella.

        Tuossa on hieman factaa...

        Maailman vaarallisimmat maat tieliikenneonnettomuuksien kuolemiin liittyen määritellään usein kuolleisuustilastojen perusteella. Alla on joitain maita, joissa tieliikennekuolemat ovat erityisen korkeita suhteessa väestöön tai ajoneuvomäärään:

        1. Libya
        Syyt: Huonot tiet, nopeusrajoitusten puute, kuljettajien huolimattomuus, vanhat autot.

        Tilasto: Yksi korkeimmista kuolleisuusluvuista maailmassa (noin 73 kuolemaa / 100 000 asukasta vuodessa).

        2. Thaimaa
        Syyt: Sekava liikennekulttuuri, moottoripyörien yleisyys, alkoholin liikakäyttö.

        Tilasto: Noin 32 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        3. Etelä-Afrikka
        Syyt: Korkea nopeus, rattijuopumukset, huonot tiet erityisesti maaseudulla.

        Tilasto: Noin 22–25 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        4. Venezuela
        Syyt: Huono infrastruktuuri, poliisivalvonnan puute, talouskriisin aiheuttamat huonot autot.

        Tilasto: Noin 45 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        5. Nigeria
        Syyt: Ylikansalliset ajoneuvot, huonot tiet, liikennesääntöjen laiminlyönti.

        Tilasto: Noin 20–30 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        6. Intia
        Syyt: Valtava määrä ajoneuvoja, sekava liikennekäyttäytyminen, moottoripyörien yleisyys.

        Tilasto: Yli 150 000 kuolemaa vuodessa (noin 11 kuolemaa / 100 000 asukasta, mutta absoluuttisesti erittäin korkea).

        7. Saudi-Arabia
        Syyt: Korkeat nopeudet, nuorten riskikäyttäytyminen, pitkät automatkat.

        Tilasto: Noin 29 kuolemaa / 100 000 asukasta.

        Muualla huomioitavaa:
        Yhdysvallat on kehittyneistä maista vaarallisin (noin 12 kuolemaa / 100 000 asukasta), koska nopeusrajoitukset ovat korkeita ja autoilu on yleistä.

        Euroopassa vaarallisimmat maat ovat Romania ja Bulgaria (noin 9–10 kuolemaa / 100 000 asukasta).

        Päätelmä:
        Vaarallisuus riippuu monesta tekijästä, kuten liikennekulttuurista, tie-infrastruktuurista ja valvonnasta. Libya, Thaimaa ja Venezuela ovat erityisen vaarallisia, kun taas Intiassa kuolee absoluuttisesti eniten ihmisiä liikenneonnettomuuksissa.

        Lähde: WHO:n (World Health Organization) ja World Bankin tieliikenneturvallisuustilastot.

        Joten huoleni ei ole aivan tuulesta temmattu, ja voi olla kohtalokas turisti, mopo, kalja siksi olen huomautellut asiasta, tosin se ei ole thaimaan suurin ongelma, mutta varmasti johon turisti kohtaa nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten huoleni ei ole aivan tuulesta temmattu, ja voi olla kohtalokas turisti, mopo, kalja siksi olen huomautellut asiasta, tosin se ei ole thaimaan suurin ongelma, mutta varmasti johon turisti kohtaa nopeasti.

        No laitapas linkki tulemaan siitä että Thaimaassa lasketaan vain tienpäälle kuolleet ja laita linkki siitä että Suomessa lasketaan myös sairaalassa kuolleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vuonna 17,447 ihmistä kuoli Thaimaan liikenteessä. people were killed in road traffic Näistä liikennekuolemista 14,144 tapahtui skoottereiden kanssa.

        Suomessa kuoli 179 ihmistä liikenteessä.
        Keskimäärin 20 kuolee vuosittain moottoripyörällä Suomessa.

        Väkilukukerroin on 13,1. Kerrotaan Suomen onnettomuudet sillä ja saadaan 2345.
        Jaetaan 17 447 : 2345 = 7,44

        Thaimaan liikenteessä menehtyi siis tarkalleen 7,45 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa vuonna 2024. Se ei ole lähellekään "13-15" x enemmän, vaan 7,44 x enemmän.

        Jos skootterikolarit otettaisiin pois Thaimaan tilastoista, niin jäljelle jäisi 3303 auto-onnettomuutta.

        Suomen auto-onnettomuuskuolemat oli siis noin 159 vuonna 2024. Kerrotaan se väkilukuerolla 13,1 niin saadaan lukema 2083.

        Saadaan tulokseksi että Thaimaassa tapahtuu vain 1,37 kertaa enemmän kuolemaan johtaneita auto-onnettomuuksia kuin Suomessa.

        Voidaan siis todeta että ilman vespakolareita Thaimaa ei olisi juurikaan sen vaarallisempi maa liikenteellisesti kuin Suomi ja autoilijalle käytännössä yhtä turvallinen.

        Thaimaan lukemat on lisäksi laskeneet tänä vuonna jopa neljänneksen, joten autoilijalle Thaimaa on koko tarkkaan yhtä turvallinen.

        En vähättele kummankaan maan lukemia, jokainen kuolema on liikaa ja turha, mutta tykkän puhua totta ja tilastot todistavat kaiken juuri sanomani.

        Pienirenkaiset vespat kulkee ihan liian kovaa ja kaahaavat pientareillakin, väsymys, pöly, kypärän puute, kuumuuden aiheuttama turtumus, nestehukka ja näiden yhtälö sen tekee.

        Rattijuopumukset ovat myös merkittävä osa onnettomuuksia, 12%.

        2010

        Kympiltä jälleen kerran hieno kympin arvoinen kommentti keskusteluun, kiitos.

        Arvostan toki tämän palstan keskusteluissa kokemusperäisiä / mustatuntuu kommenttejakin -- vaikkakin en osaa arvostaa tämän yhden ja saman vihakirjoittelijan toimintaa. Eittämättä tullee mieleen, että tämä mitä täällä hänestä on esitetty, on totta, ikävää kyllä.

        Olen satunnaisesti jo aiemminkin hieman hakenut tilastotietoja tästä, että mistä johtuvat liikenneonnettomuudet Thaimaassa (verrattuna esim. Suomeen).

        Tuon toki olen huomannut, että scoottereilla / moottoripyörillä tapahtuu suhteellisesti enemmin onnettomuuksia Thaimaassa kuin Suomessa.

        Tässähän voisi ollen liikeidea Pohjois-thaimaan salaisella vuoristoalueella asuvalle ajokouluttajalle: Nastarenkaita ja lumiketjua myyntiin siellä mopoihin, ja täällä Simonkylässä sähköavusteisiin polkupyöriin.

        Kympille kyssäri tähän:
        "Rattijuopumukset ovat myös merkittävä osa onnettomuuksia, 12%."
        Mistä lähteestä on tuo 12% peräisin, luulin lukemani perusteella, että luku olisi ollut isompi?

        Ja toinen kyssäri vielä Kympille:
        Suomessa viimevuosina on muidenkin huimausaineiden kuin alkoholin aiheuttamista onnettomuuksista kerrottu.
        Vastaavasti jotain jo yli 25 vuotta sitten muistan lukeneeni tai minulle kerrotun, kuinka Thaimaassa joku bussi tai rekka oli "lipsahtanut ojaan" ammattikuskin ollessa jaba -päissään. Miten kommentoisit tätä?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

      Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      150
      3265
    2. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

      Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      77
      2224
    3. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

      Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      10
      2187
    4. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

      He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      73
      1876
    5. Jos voisit kysyä

      Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      155
      1702
    6. Oli kiva nähdä sut

      vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      24
      1696
    7. Kohtalokas laukaus

      IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      12
      1675
    8. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

      Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      23
      1378
    9. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

      Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      17
      1204
    10. Pesäpallo rulettaa

      Hehkutin täällä aikaisemmin Mansen naisten joukkueen Suomen mestaruutta. Jostain kumman syystä kirjoitustani ei enää löy
      Tampere
      3
      1173
    Aihe