Kun maksukykyä ei ole, ei velat lyhene ollenkaan vuosien mittaan ja silti veronpalautus, joka olisi iso tuki köyhälle otetaan myös pois.
Se summa ei muuta maksuvuorta miksikään vuoden aikana.
Tuntuu siltä kuin joku varastaisi sen sinun lompakostasi. Tuntuu todella pahalta ja ikävältä koko asia.
Välillä tuntuu, että olisi parempi vain tappaa itsensä, niin pääsisi eroon tästä pakasta, ei tällainen elämä tunnu elämisen arvoiselta.
Ulosotossa oleminen on pelkkää helvettiä
70
535
Vastaukset
- Anonyymi
Niin pääsisi eroon tästä paskasta.
- Anonyymi
Luovuttaa ei kannata. Se on ihan kuin ujo hymy tai anteeksipyyntö :) Tapella kannattaa ja yrittää muuttaa asioita jos mahdollista. Ulosotossa ja perintätoimissa on niin paljon mätää tässä maassa ettei sanat riitäkään.
Veronpalautusten kuppaus on kummallinen asia ainakin, jos se kohdentuu yritystoiminnan palautukseen. Itseltäni vietiin verottajan virheen vuoksi palautettu summa, joka oli korvamerkitty tilausten materiaalihankintoihin. Ja koska se summa hävisi ulosottajalle, jouduin perumaan toimeksiannon. se taas vyöryi siihen, etten saanut uutta tilausta ja toiminimi meni hyllylle. Eli summa summarum: minusta tuli vähätuloinen työtön ja velan maksukyky meni. - Anonyymi
Lowelilla laskuissa perintäiaika jopa 33 vuotta.
Ei laki suojaa asiakkaita.- Anonyymi
Aivan sairasta touhua!
- Anonyymi
Laissa on määritelty velkojen vanhenemisajat.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aivan sairasta touhua!
Mitäs oot velkaa.
- Anonyymi
Minusta tuntuu todella pahalta ja ikävältä, että osa ihmisistä tekee sitoumuksia, joita he eivät noudata ja maksattavat kulut muilla. Onneksi on olemassa ulosotto, joka edes yrittää korjata tilannetta.
Miltä luulet, että minusta tuntuu, jos käyn siivoamassa jonkun kotona ja lasku jää maksamatta?- Anonyymi
Voi, voi, kun et ymmärrä edes koko jutun pointtia!
- Anonyymi
Ei ulosotto niin mukavaa ole että normaali ihminen tahallansa jättää laskut maksamatta, yleensä siihen on joku syy.
- Anonyymi
Luulisi nyt siivoojan tajuavan elämän realiteetit. Joskus tulee yllättäviä hankaluuksia elämässä ja yleensä niistä selvitään puhumalla ja sopimalla. Itse yrittäjänä en ole koskaan hakenut asiakkaitani ulosottoon ja minun laskuni ovat varmasti isompia kuin siivoojan. Kerran pari olen joutunut lähettämään karhun ja lakimiehen patistelun, mutta siinä se. annan maksuaikaa yleensä noin kuukauden, vähintään.
- Anonyymi
Esimerkiksi 5 vuotiaalle napsahtaa perintönä riitaisa kiinteistö, jossa on monta osakasta, perintöverot on maksettava, tuloja ei tietenkään ole, korot juoksee, omaisuutta ei voi realisoida...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi 5 vuotiaalle napsahtaa perintönä riitaisa kiinteistö, jossa on monta osakasta, perintöverot on maksettava, tuloja ei tietenkään ole, korot juoksee, omaisuutta ei voi realisoida...
Moka on tällöin 5 vuotiaan edunvalvojan, joka ei luovu perinnöstä 5 vuotiaan osalta. Ei ongelmallista perintöä Suomessa ole pakko vastaanottaa.
Mutta onneksi tuollainen velka vanhenee ennen varsinaista aikuisikää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, asian pointti on juurikin velkojien kokema vääryys. He eivät ole saaneet rahojaan ja ovat joutuneet ryhtymään mahdollisesti jopa oikeudellisiin toimiin niiden perimiseksi. Velkojat minua säälittävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ulosotto niin mukavaa ole että normaali ihminen tahallansa jättää laskut maksamatta, yleensä siihen on joku syy.
Ei sillä väliä ole. Velkojat ovat joka tapauksessa jääneet rahojaan vaille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä kohtaa verottaja ryhtynee toimiin. Perinnöstä olisi voinut myös luopua, tosin alaikäisen kohdalla se ei onnistu ihan noin vaan, muistaakseni vaatii DVV:n luvan.
Halusit jostain syystä ottaa kuitenkin esille poikkeustapauksen, et normitapausta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulisi nyt siivoojan tajuavan elämän realiteetit. Joskus tulee yllättäviä hankaluuksia elämässä ja yleensä niistä selvitään puhumalla ja sopimalla. Itse yrittäjänä en ole koskaan hakenut asiakkaitani ulosottoon ja minun laskuni ovat varmasti isompia kuin siivoojan. Kerran pari olen joutunut lähettämään karhun ja lakimiehen patistelun, mutta siinä se. annan maksuaikaa yleensä noin kuukauden, vähintään.
Maksuajasta - korollisesta sellaisesta - voidaan toki neuvotella. Valitettavasti vain omalla kohdallani jokainen velkomustuomiolla haettu on jättänyt maksamatta ilman yhteydenottoa. Hyvää tuottoa tosin noista on tullut, tappiot on saatu katettua.
Ymmärrätkö myös sen, että minä joudun maksamaan työntekijöilleni riippumatta siitä, saanko asiakkailta rahoja. Vai olisiko mielestäsi oikein, että jätän palkat maksamatta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä kohtaa verottaja ryhtynee toimiin. Perinnöstä olisi voinut myös luopua, tosin alaikäisen kohdalla se ei onnistu ihan noin vaan, muistaakseni vaatii DVV:n luvan.
Halusit jostain syystä ottaa kuitenkin esille poikkeustapauksen, et normitapausta?Normivelalliset eivät joudu ulosottoon, vaan poikkeukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksuajasta - korollisesta sellaisesta - voidaan toki neuvotella. Valitettavasti vain omalla kohdallani jokainen velkomustuomiolla haettu on jättänyt maksamatta ilman yhteydenottoa. Hyvää tuottoa tosin noista on tullut, tappiot on saatu katettua.
Ymmärrätkö myös sen, että minä joudun maksamaan työntekijöilleni riippumatta siitä, saanko asiakkailta rahoja. Vai olisiko mielestäsi oikein, että jätän palkat maksamatta?Juuri näin. Jokaiselle ulosottovelalliselle se velkoja on vain rikas kapitalistipiru. Ei ymmärretä, että siellä taustalla on ihan normaaleja yrittäjiä, asuntovelallisia, yhden asunnon sijoittajia ja muita, joille se ongelma ketjuuntuu, kun se loppupään ulosottoon itsensä junaillut ei maksa.
Ja vaikka siellä olisikin se iso rikas kapitalistipiru tai julkisen sektorin toimija niin muilla asiakkaillaan tai veronmaksajilla sellainen luottotappiot maksattaa.
Mutta ei, ulosottovelallisen suomi24-vinkujan mielestä hänen velkansa ovat vain tolkuttomia isorikkaiden rahoja, ja on suorastaan robinhoodimaisen oikein jättää ne maksamatta ja "varastaa rikkailta". - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vpi voi kun se sun jutun pointti on vaan säälittävä egosentrinen ulina.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmyys?
- Anonyymi
Itse olet oman velkavuoren kasannut, olet käytännössä varastanut muilta, takaisinmaksu pitäisi olla itsestään selvyys, mutta ei näytä olevan näille vassaripummeille.
- Anonyymi
Tässäkö maan parasta aata? Historia lukematta, koulut käymättä ja sivistystaso miinusmerkkinen. Voihan huokaus, estäkää nyt tämän lajisten työelämä kokonaan, ettei maa ihan pilalle mene. Työnantaja katsokoon tarkkaan kannattaako loista elättää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässäkö maan parasta aata? Historia lukematta, koulut käymättä ja sivistystaso miinusmerkkinen. Voihan huokaus, estäkää nyt tämän lajisten työelämä kokonaan, ettei maa ihan pilalle mene. Työnantaja katsokoon tarkkaan kannattaako loista elättää.
Itsestäsi kerrot, kun noin tarkkaan tiedät. Pakkotöihin sinut kuuluisi laittaa, alkaisi velatkin lyhenemään.
Minua ei työelämä enää kiinnosta, tulen toimeen pääomatuloilla ja säästöillä. Olen velaton ja osannut hoitaa raha-asiat, toisin kuin sinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsestäsi kerrot, kun noin tarkkaan tiedät. Pakkotöihin sinut kuuluisi laittaa, alkaisi velatkin lyhenemään.
Minua ei työelämä enää kiinnosta, tulen toimeen pääomatuloilla ja säästöillä. Olen velaton ja osannut hoitaa raha-asiat, toisin kuin sinä.Sait osuman. hyvä. Mieti edes mitä suustasi syljet, se olisi vähin toivomus. Miksi olet ulosottopalstalla jos et ole kohde? Kinky-kivaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sait osuman. hyvä. Mieti edes mitä suustasi syljet, se olisi vähin toivomus. Miksi olet ulosottopalstalla jos et ole kohde? Kinky-kivaa?
Otit heti osumaa.
En ole ulosoton kohde, vaan se jolle ulosotto perii rahaa velalliselta. Eli ihan yhtä hyvä syy palstailla, kuin sinullakin, joka olet ulosoton kohde.
Minä olen se hyvis ja rehellinen, sinä pahis ja varas. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rekrytoijana (en tosin päätoimisena) arvostan kovasti ihmisiä, jotka hoitavat asiansa. Itse asiassa suurin osa tämän firman tehtävistä on sellaisia, että jos on luottotiedoissa merkintä tai ei pääse turselista läpi, rekry tyssää siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rekrytoijana (en tosin päätoimisena) arvostan kovasti ihmisiä, jotka hoitavat asiansa. Itse asiassa suurin osa tämän firman tehtävistä on sellaisia, että jos on luottotiedoissa merkintä tai ei pääse turselista läpi, rekry tyssää siihen.
Kyllä olet tyhmä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jännä olet. Enkä tarkoita jännittävää, vain outoa. Jokainen tajuaa, että vastoinkäymisiä kokenut osaa arvostaa seesteistä elämää ilman jatkuvaa stressiä ja pelkoa. Sellaisen sitouttaminen on win-win-tilanne kaikille, koska jokainen voi olla varma hyvästä työpanoksesta.
Tuollainen rekrytoija kuin sinä tekee pahaa hallaa firmoille, toivottavasti ole määräaikainen. Muista sekin, että hankalat norsunveellä olevat ihmiset voidaan irtisanoa kohta ilman syytä sen suurempaa. Niin, minun firmassani tehdään työtä vaarallisella ammattialalla ja jokainen heppu ja hellu on 100-prossaisesti sitoutunut. Heidät on valittu resilienssin siedon perusteella. Mitä vaikeampi tausta ja siitä klaarannut, sitä suurempi taptap. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jännä olet. Enkä tarkoita jännittävää, vain outoa. Jokainen tajuaa, että vastoinkäymisiä kokenut osaa arvostaa seesteistä elämää ilman jatkuvaa stressiä ja pelkoa. Sellaisen sitouttaminen on win-win-tilanne kaikille, koska jokainen voi olla varma hyvästä työpanoksesta.
Tuollainen rekrytoija kuin sinä tekee pahaa hallaa firmoille, toivottavasti ole määräaikainen. Muista sekin, että hankalat norsunveellä olevat ihmiset voidaan irtisanoa kohta ilman syytä sen suurempaa. Niin, minun firmassani tehdään työtä vaarallisella ammattialalla ja jokainen heppu ja hellu on 100-prossaisesti sitoutunut. Heidät on valittu resilienssin siedon perusteella. Mitä vaikeampi tausta ja siitä klaarannut, sitä suurempi taptap.Enemmän pitäisi tutkia ihmisten luotettavuutta, luottotietoraportti ja positiivinen luottorekisteri ovat yksi parhaista tavoista. Luottonsa maksamatta jättäneellä ja varattomaksi todetulla on moninkertainen riski syyllistyä kavallukseen ja asiakkailta varastamiseen. Heitä ei pitäisi päästää tekemisiin aloilla, joissa käsitellään rahaa, arvokkaita esineitä, ollaan tekemisissä lasten, vanhusten, tai vammaisten kanssa.
- Anonyymi
Hae velka saneerausta, ja sovi mitä maksat lyhentää kuukaudessa, jos ei mitään omista niin ei ne voi ulosotossa ottaa mitään , mitä saat työttömyyskorvausta tai työn palkasta, sovittu summa that's it!!
- Anonyymi
Itselle 7-vuotta kyllä opetti rahankäyttöä. Oli tuuria kyllä ettei maksuhäiriömerkintä haitannut, kun sai asua samassa paikassa. Rahaa jäi jonkinlaiseen elämiseen, mutta säästöjä ei luonnollisesti kertynyt juurikaan, eikä tullut matkusteltua. Jos on jonkin kohtuullisen ajan kanssa maksettavissa, niin tsemppiä vain kaikille ulosotossa taisteleville, kyllä se siitä ajan kanssa.
- Anonyymi
Miksi porsastelit aikanaan yli varojesi.Nyt on maksun aika.
- Anonyymi
Vanhat eläkkeellä olevat eivät pysty pakoilemaan ulosottoa. Työikäiset voivat kartella töiden tekoa tai tehdä pimeästi. Mutta jos työeläkettä ja kansaneläkettä on ansaittu hiukankaan yli suojaosuuden siitä otetaan, kuolemaan saakka. Jos ei ennen uo lopu. Lyhennettävä summa ei paljonkaan ulosottoa pienennä, mutta eläkeläiselle ne olisivat tärkeitä senttejä. Eläkeläinen ei pysty mitenkään salaamaan tulojaan.
- Anonyymi
Täsmällisesti näin. Ja kun ikä tuo uutta vaivaa ja hankaluutta elämään kuten sairautta, menot ovat isommat kuin tulot. Vanhusasianvaltuutettu on tähän myös kiinnittänyt huomion ja pitänyt perintää epäoikeudenmukaisena ja vääränä pieneläkeläiselle. Jos ulosottoa otetaan viimeiseen senttiin pienituloiselta, se pitää korvata sitten Kelan toimeentulotuella. Samoin on suositus, että ajokortin uusiminen pitää saada terveyskeskusmaksulla, ei satojen eurojen rahastuksella. Kela saa korvata sen minkä ulosottaja monikansalliselle perintäyhtiölle tilittää.
- Anonyymi
Alkaa olla mahdoton nuorenkin paeta ulosottoa, sosiaalietuuksia ei enää makseta koko ikää, töihin on pakko mennä. Valtio on ajatumassa muutamassa vuodessa taloudelliseen katastrofiin, nykyiset etuudet ovat kohta vain muisto. Yli 90% maailman ihmisistä joutuu elättämään itsensä vaikka kerjäämällä, se on tulevaisuutta Suomessakin, rahat ei vaan nykymenolla riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täsmällisesti näin. Ja kun ikä tuo uutta vaivaa ja hankaluutta elämään kuten sairautta, menot ovat isommat kuin tulot. Vanhusasianvaltuutettu on tähän myös kiinnittänyt huomion ja pitänyt perintää epäoikeudenmukaisena ja vääränä pieneläkeläiselle. Jos ulosottoa otetaan viimeiseen senttiin pienituloiselta, se pitää korvata sitten Kelan toimeentulotuella. Samoin on suositus, että ajokortin uusiminen pitää saada terveyskeskusmaksulla, ei satojen eurojen rahastuksella. Kela saa korvata sen minkä ulosottaja monikansalliselle perintäyhtiölle tilittää.
Eihän ne rahat mene millekään perintäyhtiölle vaan sen toimeksiantajalle.
Mikä muotisana tämä monikansallisuus on, miksi se jotenkin eroaisi siitä, että yhtiö toimii vain yhdessä maassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaa olla mahdoton nuorenkin paeta ulosottoa, sosiaalietuuksia ei enää makseta koko ikää, töihin on pakko mennä. Valtio on ajatumassa muutamassa vuodessa taloudelliseen katastrofiin, nykyiset etuudet ovat kohta vain muisto. Yli 90% maailman ihmisistä joutuu elättämään itsensä vaikka kerjäämällä, se on tulevaisuutta Suomessakin, rahat ei vaan nykymenolla riitä.
Vastikkeetonta rahaa ei pitäisi jakaa jenin jeniä työkykyisille ja -ikäisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ne rahat mene millekään perintäyhtiölle vaan sen toimeksiantajalle.
Mikä muotisana tämä monikansallisuus on, miksi se jotenkin eroaisi siitä, että yhtiö toimii vain yhdessä maassa?No onhan siinä vissi ero missä maassa yhtiö toimii. Sellainen, joka aiheuttaa talousongelmia oman maan kansalaisille. Ja valtion, eli Suomen valtion, viranomainen on tällaisten roistojen ja huijareiden aisankannattaja. Asia on ääri tärkeä ja itse suhtaudun tuollaiseen valtiopetoksena. Ei ole puhtaat toimet kyseessä noilla tyypeillä, onkohan korruptio rantautunut jo tännekin sieltä rajan takaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onhan siinä vissi ero missä maassa yhtiö toimii. Sellainen, joka aiheuttaa talousongelmia oman maan kansalaisille. Ja valtion, eli Suomen valtion, viranomainen on tällaisten roistojen ja huijareiden aisankannattaja. Asia on ääri tärkeä ja itse suhtaudun tuollaiseen valtiopetoksena. Ei ole puhtaat toimet kyseessä noilla tyypeillä, onkohan korruptio rantautunut jo tännekin sieltä rajan takaa.
Roisto ja huijari on se, joka ei ole maksanut velkojaan. Jos joku yrittää saada huijarit maksamaan velkansa, se on kunnioitettavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos eläkkeellä oleminen vapauttaisi veloista, arvaapa moniko velkaantuisi juuri ennen eläkeikää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos eläkkeellä oleminen vapauttaisi veloista, arvaapa moniko velkaantuisi juuri ennen eläkeikää?
Osittain vapauttaa joka tapauksessa. Ensin ulosoton viemää maksuvaraa kasvattaa Kela eri tukimuodoin ja lopuksi kuolema. Hyvinvointiyhteiskunta ei voi jättää vanhuksia lumeen, ei vaikka kuinka niin rumat haluaisivat. Vanhana on muutenkin oikein hyvä ottaa kaikki velka minkä saa, koska silloin ei jää perittävää. Velat ei periydy, jos ovat ulosotossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osittain vapauttaa joka tapauksessa. Ensin ulosoton viemää maksuvaraa kasvattaa Kela eri tukimuodoin ja lopuksi kuolema. Hyvinvointiyhteiskunta ei voi jättää vanhuksia lumeen, ei vaikka kuinka niin rumat haluaisivat. Vanhana on muutenkin oikein hyvä ottaa kaikki velka minkä saa, koska silloin ei jää perittävää. Velat ei periydy, jos ovat ulosotossa.
Ja tuon kommentin jälkeen ihmettelet, miksi ulosotossa olevia halveksutaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuon kommentin jälkeen ihmettelet, miksi ulosotossa olevia halveksutaan?
Minä en koe mitään häpeää. Jos jotain häpeän, sen kohdistan tämän maan hallintoon ja virkakuntaan. Oman täyden työpanokseni tehneenä ja teidän kermapeppujen opinnot ja uimahallit maksaneena otan nyt oman osani. Me vanhat menetimme ison osan eläkkeestä kun eläkemaksu nostettiin alkaen 23-vuotiaana tehdystä työstä, vaikka aloitimme työmme (usein hyvin raskaan) jo 16-vuotiaasta. Ja koska hyvinvointivaltio tekee parhaansa pudottaakseen meidät ikääntyneet pois avun piiristä, sitten on pakko ottaa oikeus omiin käsiin. Pankit eivät auta pieneläkeläistä, ei edes sosiaalitoimi saati muu instanssi, joten täältä pesee sitten. Sitä saatte mitä tilasitte. Unohdatte, että meillä on elämänkokemus puolellamme ja Suomen sotien antama tappelumieli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en koe mitään häpeää. Jos jotain häpeän, sen kohdistan tämän maan hallintoon ja virkakuntaan. Oman täyden työpanokseni tehneenä ja teidän kermapeppujen opinnot ja uimahallit maksaneena otan nyt oman osani. Me vanhat menetimme ison osan eläkkeestä kun eläkemaksu nostettiin alkaen 23-vuotiaana tehdystä työstä, vaikka aloitimme työmme (usein hyvin raskaan) jo 16-vuotiaasta. Ja koska hyvinvointivaltio tekee parhaansa pudottaakseen meidät ikääntyneet pois avun piiristä, sitten on pakko ottaa oikeus omiin käsiin. Pankit eivät auta pieneläkeläistä, ei edes sosiaalitoimi saati muu instanssi, joten täältä pesee sitten. Sitä saatte mitä tilasitte. Unohdatte, että meillä on elämänkokemus puolellamme ja Suomen sotien antama tappelumieli.
"Minä en koe mitään häpeää. Jos jotain häpeän, sen kohdistan tämän maan hallintoon ja virkakuntaan. "
Oletko sinä se sama anarkasti jolla on maksamatonta rikosperusteista verovelkaa 20 vuoden vanhentumisajalla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minä en koe mitään häpeää. Jos jotain häpeän, sen kohdistan tämän maan hallintoon ja virkakuntaan. "
Oletko sinä se sama anarkasti jolla on maksamatonta rikosperusteista verovelkaa 20 vuoden vanhentumisajalla?En ole. Olen rollavanhus korpimailta. Otin lainaa sairauden hoitoon ja sähkölaskujen/klapien ostoon. Tuli hankittua myös nastat 30v vanhaan autoon, jotta pääsen kauppaan 40 km päähän myös talvella. Lämpökompostoriin ei enää rahat riitä ja siksi joudun maksamaan kunnalle sakkoa kahdesta banaanikuoresta per viikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli sitten otatte lainaa, ilman aikomustakaan maksaa takaisin. Ja sinä et ole sodassa ollut päivääkään.
Ps. samalla tavalla itseltäkin jää eläke saamatta alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, mutta en sentään varkaaksi sen takia ala. - Anonyymi
Lainaa otit vaikka tiesit ettet pystyisi maksamaan takaisin sitä.
Luultavasti jätät kaikki terveyskeskusmaksusikin maksamatta, kun samoilla tuloilla elävät puhtaat luottotiedot omaavat maksavat ne normaalisti.
Kun joku puhuu laskujenmaksusta, vedät heti rollaattori-kortin esiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luultavasti jätät kaikki terveyskeskusmaksusikin maksamatta, kun samoilla tuloilla elävät puhtaat luottotiedot omaavat maksavat ne normaalisti.
Kun joku puhuu laskujenmaksusta, vedät heti rollaattori-kortin esiin.Täältä näemmä poistetaan isänmaalliset viestit kokonaan. 40-luvulla syntyneet ovat olleet sodassa. Menetimme omaisuutemme ryssälle, nyt sitä yrittää saada haltuunsa monikansallinen perintäyhtiö. Toista kertaa en suosiolla luovuta. Tapelkoot perintäihmiset sitten kuolemani jälkeen ja jakakoon omaisuuteni keskenään.
Sinut toivon lähetettävän ensi sijaisesti etulinjaan. Noin epäisänmaallista ihmistä, joka oman maan vanhuksia vihaa, ei ymmärrä edes vihollinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täältä näemmä poistetaan isänmaalliset viestit kokonaan. 40-luvulla syntyneet ovat olleet sodassa. Menetimme omaisuutemme ryssälle, nyt sitä yrittää saada haltuunsa monikansallinen perintäyhtiö. Toista kertaa en suosiolla luovuta. Tapelkoot perintäihmiset sitten kuolemani jälkeen ja jakakoon omaisuuteni keskenään.
Sinut toivon lähetettävän ensi sijaisesti etulinjaan. Noin epäisänmaallista ihmistä, joka oman maan vanhuksia vihaa, ei ymmärrä edes vihollinen.Rollaattorin-kortin vaihdoit nyt sujuvasti isänmaa- ja sodan kärsimykset -korttiin.
Oma iäkäs äitini on sinua vanhempi rajan takaa Suomeen paennut. Hänellä on pieni eläke ja taatusti maksaa kaikki laskut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täältä näemmä poistetaan isänmaalliset viestit kokonaan. 40-luvulla syntyneet ovat olleet sodassa. Menetimme omaisuutemme ryssälle, nyt sitä yrittää saada haltuunsa monikansallinen perintäyhtiö. Toista kertaa en suosiolla luovuta. Tapelkoot perintäihmiset sitten kuolemani jälkeen ja jakakoon omaisuuteni keskenään.
Sinut toivon lähetettävän ensi sijaisesti etulinjaan. Noin epäisänmaallista ihmistä, joka oman maan vanhuksia vihaa, ei ymmärrä edes vihollinen.En minä kaikkia vanhuksia vihaa, sinua ainoastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekoälyn analyysi (ChatGPT)
Tämä viesti on retorisesti ja ideologisesti rikas, ja sen voi purkaa useasta näkökulmasta: sosiaalipsykologisesti, poliittis-diskursiivisesti ja moraalifilosofisesti. Alla on analyysi ja tulkinta eläkeläiskirjoittajan viestistä.
🧠 1. Diskurssianalyyttinen katsaus: puhetapa, roolit ja vastakkainasettelu
🔹 Puheen subjektin positio
Kirjoittaja asemoituu:
– pienituloiseksi eläkeläiseksi, jolla on elämänkokemusta ja historiallista oikeutusta vaatimuksilleen
– alistetuksi kansalaiseksi, joka toimii vastarinnassa hyvinvointivaltiota vastaan
– uhmakkaaksi toimijaksi, joka ei alistu "järjestelmään"
Hän ei pyytele anteeksi – päinvastoin: hän kääntää syyllisyyden järjestelmälle, joka on hänen mukaansa epäoikeudenmukainen ja julma. Tämä on klassinen vastapuheen (counter-discourse) muoto.
🔹 Retoriset keinot
Keino Esimerkki Tulkinta
– Vastakkainasettelu ”minä – te kermapeput” Rakentaa identiteetin rehellisen kansan ja etuoikeutettujen välille
– Menneisyyden oikeutus ”aloitimme työmme 16-vuotiaana” Moraalinen ansaintaperuste: kärsitty aiemmin → oikeus nyt
– Uhma ”täältä pesee sitten” Epämuodollinen ja uhkaava sävy – kapinallinen asenne
– Historiallinen symboliikka ”Suomen sotien antama tappelumieli” Vahva emotionaalinen vetoaminen kansalliseen eetokseen
– Oikeuttaminen moraalisin perustein ”otan oman osani” Esiintyy ryöstön tai maksamatta jättämisen moraalisena palautuksena
⚖️ 2. Moraalinen kehystys: vääryys vastaan vastavääryys
Kirjoittaja rakentaa kertomuksen, jossa:
– instituutioiden vääryydet oikeuttavat yksilön laittoman toiminnan
– epäoikeudenmukaisuus kumotaan aktiivisella vastarinnalla
– maksamattomuus esitetään ei rikoksena vaan vastavallankumouksena
Tämä on retorisesti voimakas, mutta moraalisesti ristiriitainen positio. Se muistuttaa ”Robin Hood -eetosta”, jossa rikkomus oikeutetaan korjaavana toimenpiteenä – vaikka se rikkoo lakia ja yhteisiä sopimuksia.
🗳️ 3. Poliittinen diskurssi ja mahdollinen kannan suunta
Kirjoittajan näkemykset eivät istu selvästi perinteisiin puoluekenttiin, mutta voidaan hahmottaa seuraavaa:
Ulottuvuus Arvio
– Valtiokriittisyys ✅ korkea – kritisoi hallintoa, sosiaalijärjestelmää, pankkeja
– Populismi ✅✅ erittäin korkea – asettaa “kansan” (itsensä) vastaan “eliitin”
– Sosiaalinen konservatiivisuus ⚠️ mahdollinen – viittaa menneisiin sotiin ja kovaan työntekoon ihanteena
– Vasemmistolaisuus (perinteinen) ❌ ei ilmene selvästi – ei vetoa solidaarisuuteen tai yhteisiin rakenteisiin
– Libertarismi / omaehtoinen oikeus ✅ kyllä – "otan oikeuden omiin käsiin" on libertaarin eetoksen mukainen
– Anarkistinen sävy ⚠️ osittain – valtio ei enää kelpaa legitimiteetin lähteeksi
➡️ Todennäköisin tulkinta on, että kirjoittaja kuuluu populistiseen, yhteiskunnasta vieraantuneeseen kansalaisryhmään, joka ei tunnusta nykyisten järjestelmien oikeutusta. Hän voi äänestää laidasta laitaan tai jättäytyä politiikan ulkopuolelle täysin.
🧩 4. Kognitiivinen ja sosiaalipsykologinen ulottuvuus
Kirjoittaja tuo esiin useita merkkejä:
– resentiimentista (katkeruuden ja epäoikeudenmukaisuuden tunne)
– epäluottamuksesta instituutioihin
– kognitiivisesta sulkeutuneisuudesta (omaa tulkintaa ei tarkisteta)
– korkeasta oikeudenmukaisuusorientaatiosta, mutta vinoutuneesti kohdistettuna: oikeus on yksilöllistä, ei yhteiskunnallisesti jaettua
🔚 Yhteenveto
Kirjoittajan viesti on poliittisesti latautunut, moraalisesti defensiivinen ja retorisesti konfrontoiva. Hän kehystää itsensä uhriksi ja kostajaksi – henkilönä, joka toimii vastoin järjestelmää, koska kokee sen pettäneen hänet. Tyyli muistuttaa verkkokeskusteluiden radikalisoituneita marginaaliryhmiä, jotka näkevät hallinnon epäinhimillisenä ja itsensä oikeutettuina rikkomaan lakeja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole. Olen rollavanhus korpimailta. Otin lainaa sairauden hoitoon ja sähkölaskujen/klapien ostoon. Tuli hankittua myös nastat 30v vanhaan autoon, jotta pääsen kauppaan 40 km päähän myös talvella. Lämpökompostoriin ei enää rahat riitä ja siksi joudun maksamaan kunnalle sakkoa kahdesta banaanikuoresta per viikko.
Mikä se alun perin kokemasi vääryys oikein on? Se että lasku pitää maksaa takaisin ei kai vielä ole vääryys? Aika monella tässä maassa on rahasta pulaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä se alun perin kokemasi vääryys oikein on? Se että lasku pitää maksaa takaisin ei kai vielä ole vääryys? Aika monella tässä maassa on rahasta pulaa.
Varmaan se, että joutui sotaan jo ennen syntymäänsä. Vihaksi pistää vähempikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä kaikkia vanhuksia vihaa, sinua ainoastaan.
Ventovierasta vanhusta? Nyt alkaa mennä jo pimeälle puolelle. Otapa yhteyttä pällilekuriin ja pian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ventovierasta vanhusta? Nyt alkaa mennä jo pimeälle puolelle. Otapa yhteyttä pällilekuriin ja pian.
Sinä sanoit, että vihaisin kaikkia oman maan vanhuksia. Eikös tuo ole parempi noin?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun joku puhuu laskujenmaksusta, vedät heti rollaattori-kortin esiin.Kuka on sanonut ettei vanhus maksa velkaansa takaisin? Jos maksaa nyt ulosotossa ja jättää omaisuuden perinnälle ja ulosotolle jakoon, eikä silloin ole kaikki ok. Periihän valtio lapsettoman omaisuuden muutenkin, jos ei ole sukua elossa tai läheisiäkään.
Eihän laskut ole jääneet maksamatta muuta kuin nuo mainitut: sairauskulut, klapit, sähkölasku ja nastarenkaat. Eli noin tonnin parin velka on ulosotossa nyt maksussa. Luulisi omalla talolla ja omilla korpimailla kuittaavan tuollaisen summan.
Mutta tämä yksi täällä vaan keuhkoo kuin olisi maan suurin rikollinen kyseessä, Kyl on sairas ei muuta voi sanoa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sinä sanoit, että vihaisin kaikkia oman maan vanhuksia. Eikös tuo ole parempi noin?
Pahoin alan pelätä että tunnen sinut ja perheesi. Jotain niin kovin tuttua on tyylissäsi. Noh, perästä kuuluu jos niin on. Voi olla jopa niin, että olimme kerran samassa työpaikassa. Hmm.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuka on sanonut ettei vanhus maksa velkaansa takaisin? Jos maksaa nyt ulosotossa ja jättää omaisuuden perinnälle ja ulosotolle jakoon, eikä silloin ole kaikki ok. Periihän valtio lapsettoman omaisuuden muutenkin, jos ei ole sukua elossa tai läheisiäkään.
Eihän laskut ole jääneet maksamatta muuta kuin nuo mainitut: sairauskulut, klapit, sähkölasku ja nastarenkaat. Eli noin tonnin parin velka on ulosotossa nyt maksussa. Luulisi omalla talolla ja omilla korpimailla kuittaavan tuollaisen summan.
Mutta tämä yksi täällä vaan keuhkoo kuin olisi maan suurin rikollinen kyseessä, Kyl on sairas ei muuta voi sanoa.Meitä on täällä useita kirjoittajia. En omalta osaltani tiennyt sinun maksavan ulosottoon kuukausittain jotakin enkä tiennyt että sinulla on velan määrän kattavaa omaisuutta jonka uo-mies voi realisoida jos alkaa näyttää siltä, että osa velasta muuten vanhentuu. Ja saahan velkoja sinulta viivästyskorkoakin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Meitä on täällä useita kirjoittajia. En omalta osaltani tiennyt sinun maksavan ulosottoon kuukausittain jotakin enkä tiennyt että sinulla on velan määrän kattavaa omaisuutta jonka uo-mies voi realisoida jos alkaa näyttää siltä, että osa velasta muuten vanhentuu. Ja saahan velkoja sinulta viivästyskorkoakin.
Yksi ratkaisu pienellä eläkkeellä kituuttaville jolla on sitä omaisuutta, olisi hypoteekkipankin tapa myöntää ns. käänteinen asuntolaina omaisuutta vastaan. Mutta pankit katsovat, ettei muualla kuin etelän kaupungeissa ole omaisuudella rahallista arvoa tähän, joka on aika outo ajattelu. Suomi on pitkä maa ja siellä missä Kaivopuistossa on osakehuoneisto, on sieltä kaukana sitten vaikkapa metsää ja rantapalstoja. Mutta käänteistä rahaturvaa ei myönnetä maalla asuvalle, ei edes kuulemma kulttuurihistorialliseen asumukseen. Pienen eläkkeen turvin asuu moni ikääntynyt vaikeissakin olosuhteissa ja tarvitsisi ihan riihikuivaa peruselämään. Itsekin olen huomannut että jopa monet vanhat kartanot lämmitetään vain parin huoneen verran paukkupakkasilla, koska sähkölaskuissa säästetään miten voidaan.
- Anonyymi
Ainahan se velkojen maksu ikävää on. Toivottavasti aikoinaan oli hauskaa muiden rahoilla rällätessä.
- AnonyymiUUSI
Millä muiden rahojen rellestäjillä? Mikä vtu on niin vaikea tajuta ettei elämä aina mee niin kuin haluaa ja suunnittelee?? Monella menee ulosottoon perus elämiseen tulevat laskut.
Tule sitten tänne itkemään kun sun elämän pakka leviää käsiin...katsotaan paljon myötätuntoa saat osaksesi.
- Anonyymi
Omituinen keskustelu. Aloittaja kertoo itselleen tärkeää asiaa, mutta osa kommenteista on kuin koulukiusaajien oppikirjasta. Onkohan täällä nämä veetuilijat ollenkaan maamme alkuperäisväestöä, alkaa epäilyttää asian tila. Jotain on pahasti vinossa kun sanojen astalot heiluu. Taidan kysyä modelta mikä meininki.
- Anonyymi
Laitoin häiriöilmoa menemään.
- Anonyymi
En ole saamelainen, pakko tunnustaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannattaisi paukutella henkseleitä, jos on yhteiskunnan tukien varassa elävä luottotiedoton ihminen. Teillä on kuitenkin yksi paikka - Vasemmistoliiton kansanedustajaehdokkaan sydämessä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä että laitoit.
Koulukiusaajien palsta tämä on.
Ei ilmeisesti ole elämässä mitään muuta kuin toisten kiusaaminen.
- Anonyymi
Justiinsa lähti 3300 palautusta, kun en huomannut ottaa heinäkuuta maksuvapaaksi vaan ajattelin kun palautukset tulevat elokuussa niin saan ne tilileni.
- Anonyymi
Mahdollinen vapaakuukausi ei koske veronpalautuksia, eli ne ulosmitataan aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahdollinen vapaakuukausi ei koske veronpalautuksia, eli ne ulosmitataan aina.
Vapaakuukausi koskee palkan tai eläkkeen ulosmittausta. Veronpalautus tulkitaan säästöksi.
- AnonyymiUUSI
Välinpitämättömyys on pitkälle hyväksyttyä toimintaa salatuissa elämissä. Leikatkaat siittä. Repikäät.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872