Miksi vanha autokanta on joillekin huolenaihe?

Anonyymi-ap

Taas uutisissa joku maahantuojien edunvalvoja oli huolissaan Suomen vanhasta autokannasta, nyt peräti keskimääräinen auto on vm. 2011 ja vanheneminen jatkuu.

Kaksi pointtia:
-Voisiko joku selittää, että mikä vika on -11 mallisessa autossa? Turvallisuus, mukavuus jne. ydinominaisuudet ovat aikalailla samat kuin uudemmissakin. Monilla ei tämän puolesta ole minkäänlaista tarvetta ostaa uutta autoa, koska ei niillä kymppitonneilla saa rahalle juuri muuta vastinetta, kuin kosketusnäytön ja erilaiset pimputtimet. Eivät n. -05 jälkeen valmistetut autot ole mitään epämukavia kaljatölkkejä. Auton vaihtamisen tarve ei siis ominaisuuksien osalta mitenkään välttämätöntä.

Vertaus: Monille riittäisi aivan hyvin -15 mallinen älypuhelin, jolla voi tehdä käytännössä kaiken saman kuin -25 mallisella puhelimellakin, eli mitään pakollista tarvetta vaihtaa ei sen puolesta ole. Sen sijaan, jos verrokkina -05 mallinen puhelin, niin vaihtamisen tarve on ilmeinen nyky-yhteiskunnassa.

-Nykyautot kestävät yleisesti ottaen melko hyvin. Korit eivät mätäne ja yleensä 200+tkm menee tekniikan osalta useimmilla autoilla täysin ongelmitta. Kulutusosaa täytyy vaihtaa, kun tarve on autoon kuin autoon. Ei toimivat autot poistu liikenteestä ja niitä voi aina korjata.

Maahantuojien mielestä auto pitäisi varmaan vaihtaa 3-vuoden jälkeen ,mutta samalla voisi kertoa, että mitä niille käytetyille pitäisi tehdä. Varmaan heidän mielestään pitäisi kieltää yli 10-vuotiaiden käyttö liikenteessä. perusteena "turvallisuus ja päästöt". Argumentoimalla niitä vastaan olet ns. paha ihminen.

19

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokainen valmistamatta jäänyt auto on voitto luonnon kannalta.
      Auton valmistus tuottaa 100.000 km ajoa vastaavat hiilidioksidipäästöt. Sähköauton valmistus väitteen mukaan jopa enemmän.

      Älkäämme usko autonvalmistajien jargonia uusien autojen ympäristöystävällisyydestä.

      Parasta luonnolle on käyttää valmistetut tavarat loppuun.

      Itse ajelen uutena ostamallani Toyota Avensis 2005:llä. Hoidettuna edelleen siisti ja nyt menee juuri 200 tkm rikki.
      Seuraava auto joskus 5 vuoden kuluttua on kuitenkin sähköauto. Riippuu hintatasosta ja niiden oletetusta käyttöiästä.

      • Anonyymi

        Iloa kasveille, kun saavat hengittää hiilidioksidia.


    • Anonyymi

      Turvallisuus varmaan on se huolenaihe. Vanha on monesti ruosteessa, ei toki aina. Uusi rimpula ei välttämättä aina ole turvallisempi kuin vankka vanha.

      • Anonyymi

        Nykyautot kestävät hitsaamatta kevyesti ainakin ihan minimissään 15 vuotta. Meillä on vuosittainen katsastus, jossa rakenteelliset ruostevauriot huomioidaan ja käsketään korjata.

        Se, että autossa on pintaruostetta siellä täällä paneeleissa, alustan osissa tai alustassa itsessään, ei vaikuta turvallisuuteen mitenkään. Milloin olet kuullut onnettomuudesta, jossa on tullut henkilövaurioita ja nämä on nimenomaisesti selvitetty johtuneen ruosteesta? Miten usein auto ylipäätään joutuu onnettomuuteen, jossa testiin joutuvat syvällliset turvarakenteen, kuten Euroncapissa?


    • Anonyymi

      Autokanta kertoo hyvin maan taloudesta. Virkakoneistoltaan, verotuksemtaan ja sääntelyltään paisunut kotimainen talous köyhdyttää ja pakottaa ihmiset säästämään kaikesta kun koneisto voi hyvin.

    • Anonyymi

      Jos autot olisivat 40% halvemmat, niin autokanta olisi takuulla hyvin erilainen.

    • Anonyymi

      Vanha autokanta on huolenaihe AUTOKAUPPIAILLE.

      Joten siinä ei ole mitään huolehdittavaa
      autokauppiaat voi alkaa myymään vaikka pesukoneita.

    • Anonyymi

      Puhtaampaa polttoainetta voisivat tislata, jalostamoissa, eikä aina vinkua töllös.🤣

    • Anonyymi

      Näissä Tero Kallion ja muiden edunvalvojien julkisissa ulosanneissa luodaan mielikuva, että koko Suomi ajelee edelleen aktiivisesti 70-80-lukujen Fiateilla ja isomoottorisilla Gradanoilla ja muilla vastaavilla, jotka kieltämättä nykymittapuulla ovat turvattomia ja kuluttavat paljon.

      Ei 2011 mallinen Auris ole sen turvattomampi tai kuluttakaan juuri enempää kuin uusi vastineensa. -11 Auris on siis Tero Kallion ym. mielestä "vaarallinen ja saastuttava".

      Ei helvetti.

      • Anonyymi
        UUSI

        2011 Auris on kovin turvaton auto nykykalustoon verrattuna. Se myös saastuttaa paljon reilummin kuin nykyiset autot, saati sähköautot.


    • Anonyymi
      UUSI

      Autoja ei juuri valmisteta Suomessa, joten autokannan nopea uusiutuminen olisi Suomen kansantaloudelle suurin piirtein yhtä hyödyllistä kuin pyytää kansaa 3-kertaistamaan ostot Temusta.
      Tietysti sähköautoissa on se hyvä puoli, että ne vähentävät ulkomailta hankitun polttoaineen kulutusta, sähkössä kun on hieman parempi kotimaisuusaste kuin dieselissä ja bensiinissä.

    • Anonyymi
      UUSI

      teko syy...se että autokauppa ei käy niin pitää keksiä verukkeita.. mitä jos aletaan tutkimaan lentokoneiden ikää ja niiden päästöjä..sillä saralla olisi uusimisen tarvetta..
      mitä nyt turvallisuuteen autojen turvallisuuteen tulee niin nämä sähköjättiläiset ovat turvallisuus riski,ne eivät pysähdy nopeaan ja painava massa rutistaa pienen auton .

      • Anonyymi
        UUSI

        Olihan nerokas ajatus. Vai vertaat lentokoneita autoihin? Lentokoneet ovat kovin paljon kalliimpia ja ne on jo suunnitteluvaiheessa tehty niin, että tietyllä huollolla niillä lennetään useita kymmeniä vuosia. Näillä auton rakkineilla ei ole tarkoituskaan että ne olisi liikenteessä 10-15 vuoden päästä.


    • Anonyymi
      UUSI

      nämä ilmaston sössöttäjät pitäisi viedä aasiaan ja afrikkaan .intiaan , millä autoilla ajavat..entä kiinassa hehän ovat kovia valmistamaan sähköautoja mutta ajavat he itse...tuskimpa..

      • Anonyymi
        UUSI

        Kiinassa sähköautoja ostetaan enemmän kuin missään muualla. Intia on taas kovin köyhä maa ja autot liian kalliita ihmisille ja siellä ajetaan todella surkeilla ja halvoilla autoilla.


    • Anonyymi
      UUSI

      Mielenkiintoista on, että samalla kun autoveroa (uuden auton hinnassa oleva vero) on laskettu osin jopa miinuksen puolelle (ajoittaiset sähköautotuet yms.), h-autojen myynti on sakannut vuosi vuodelta ollen nyt jo alle 90-laman myyntimäärien (ja silloin ne abt. puolittuivat edeltävästä ajasta). Uuden henkilöauton ostaa useimmin yritys.

      • Anonyymi
        UUSI

        Hallitus pitää huolen ettei ihmisillä ole varaa ja aina jatkuva pelko työpaikastaan, osta siinä sitten uusi auto. Jos meillä olisi hyvä taloustilanne ja työllisyys, niin autoja kyllä ostettaisiin, sillä nyt on jo parin vuoden ostopaineet.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus pitää huolen ettei ihmisillä ole varaa ja aina jatkuva pelko työpaikastaan, osta siinä sitten uusi auto. Jos meillä olisi hyvä taloustilanne ja työllisyys, niin autoja kyllä ostettaisiin, sillä nyt on jo parin vuoden ostopaineet.

        Mitä siis mielestäsi hallituksen tulisi tehdä, jotta tilanne korjaantuisi?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus pitää huolen ettei ihmisillä ole varaa ja aina jatkuva pelko työpaikastaan, osta siinä sitten uusi auto. Jos meillä olisi hyvä taloustilanne ja työllisyys, niin autoja kyllä ostettaisiin, sillä nyt on jo parin vuoden ostopaineet.

        Epävarmuus monessaki suhteessa vaikuttaa mutta sanoisin, että reipas autovero oli autojen myynnin kannalta parempi vahtoehto kuin omistuksen ja käytön verotus ja huippuunsa nousseet vakuutusmaksut.

        Suomalainen maksaa mielummin kerralla vähän enemmän jos sitä myöten auto tai muu hankinta on enempi oma (vähemmän maksuja jatkossa). Eihän kukaan halua ostaa uutta autoa pihaan seisomaan kun hinnan alentumisen lisäksi maksat reippaasti vuosittaisia veroja ja mm. vakuutusmaksuja, ajoit sitten vähän tai paljon (moni ajaa aika vähän).

        Toiseksi auton ostohinnassa olleet vero oli pääosin kertainvestointi. Kun vaihdoit sitten uuteen, väliraha oli aika sama kuin nytkin, tai jos myit auton suoraan, sait myös sitä vero-osuutta takaisin auton hinnan suhteessa. Autot myös piti hintansa paremmin, joka varmaankin johtui siitä, että aika oli 70-90-luvuilla vähän erilaista ja käytettyjen tarjonta vähäisempää kun nyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1271
    2. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      158
      1087
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      952
    4. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      179
      757
    5. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      27
      756
    6. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      742
    7. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      51
      741
    8. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      11
      729
    9. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      346
      708
    10. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

      Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      665
    Aihe