Miksi vanha autokanta on joillekin huolenaihe?

Anonyymi-ap

Taas uutisissa joku maahantuojien edunvalvoja oli huolissaan Suomen vanhasta autokannasta, nyt peräti keskimääräinen auto on vm. 2011 ja vanheneminen jatkuu.

Kaksi pointtia:
-Voisiko joku selittää, että mikä vika on -11 mallisessa autossa? Turvallisuus, mukavuus jne. ydinominaisuudet ovat aikalailla samat kuin uudemmissakin. Monilla ei tämän puolesta ole minkäänlaista tarvetta ostaa uutta autoa, koska ei niillä kymppitonneilla saa rahalle juuri muuta vastinetta, kuin kosketusnäytön ja erilaiset pimputtimet. Eivät n. -05 jälkeen valmistetut autot ole mitään epämukavia kaljatölkkejä. Auton vaihtamisen tarve ei siis ominaisuuksien osalta mitenkään välttämätöntä.

Vertaus: Monille riittäisi aivan hyvin -15 mallinen älypuhelin, jolla voi tehdä käytännössä kaiken saman kuin -25 mallisella puhelimellakin, eli mitään pakollista tarvetta vaihtaa ei sen puolesta ole. Sen sijaan, jos verrokkina -05 mallinen puhelin, niin vaihtamisen tarve on ilmeinen nyky-yhteiskunnassa.

-Nykyautot kestävät yleisesti ottaen melko hyvin. Korit eivät mätäne ja yleensä 200+tkm menee tekniikan osalta useimmilla autoilla täysin ongelmitta. Kulutusosaa täytyy vaihtaa, kun tarve on autoon kuin autoon. Ei toimivat autot poistu liikenteestä ja niitä voi aina korjata.

Maahantuojien mielestä auto pitäisi varmaan vaihtaa 3-vuoden jälkeen ,mutta samalla voisi kertoa, että mitä niille käytetyille pitäisi tehdä. Varmaan heidän mielestään pitäisi kieltää yli 10-vuotiaiden käyttö liikenteessä. perusteena "turvallisuus ja päästöt". Argumentoimalla niitä vastaan olet ns. paha ihminen.

27

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokainen valmistamatta jäänyt auto on voitto luonnon kannalta.
      Auton valmistus tuottaa 100.000 km ajoa vastaavat hiilidioksidipäästöt. Sähköauton valmistus väitteen mukaan jopa enemmän.

      Älkäämme usko autonvalmistajien jargonia uusien autojen ympäristöystävällisyydestä.

      Parasta luonnolle on käyttää valmistetut tavarat loppuun.

      Itse ajelen uutena ostamallani Toyota Avensis 2005:llä. Hoidettuna edelleen siisti ja nyt menee juuri 200 tkm rikki.
      Seuraava auto joskus 5 vuoden kuluttua on kuitenkin sähköauto. Riippuu hintatasosta ja niiden oletetusta käyttöiästä.

      • Anonyymi

        Iloa kasveille, kun saavat hengittää hiilidioksidia.


    • Anonyymi

      Turvallisuus varmaan on se huolenaihe. Vanha on monesti ruosteessa, ei toki aina. Uusi rimpula ei välttämättä aina ole turvallisempi kuin vankka vanha.

      • Anonyymi

        Nykyautot kestävät hitsaamatta kevyesti ainakin ihan minimissään 15 vuotta. Meillä on vuosittainen katsastus, jossa rakenteelliset ruostevauriot huomioidaan ja käsketään korjata.

        Se, että autossa on pintaruostetta siellä täällä paneeleissa, alustan osissa tai alustassa itsessään, ei vaikuta turvallisuuteen mitenkään. Milloin olet kuullut onnettomuudesta, jossa on tullut henkilövaurioita ja nämä on nimenomaisesti selvitetty johtuneen ruosteesta? Miten usein auto ylipäätään joutuu onnettomuuteen, jossa testiin joutuvat syvällliset turvarakenteen, kuten Euroncapissa?


      • Anonyymi

        Ruosteessa on moni auto. Varsinkin valkoiset mersupakut kukkivat ihan kivasti, mutta se ei tarkoita, että.olisi läpimätä.
        Katsos vielä vm:n 80 autoja, kunnon maalipinta, mutta nykyautojen maalipinta on ohuempi kuin kynsilakka. Yksi kivfn iskemä, niin jo alkaa ruoste kukkimaan.


    • Anonyymi

      Autokanta kertoo hyvin maan taloudesta. Virkakoneistoltaan, verotuksemtaan ja sääntelyltään paisunut kotimainen talous köyhdyttää ja pakottaa ihmiset säästämään kaikesta kun koneisto voi hyvin.

    • Anonyymi

      Jos autot olisivat 40% halvemmat, niin autokanta olisi takuulla hyvin erilainen.

    • Anonyymi

      Vanha autokanta on huolenaihe AUTOKAUPPIAILLE.

      Joten siinä ei ole mitään huolehdittavaa
      autokauppiaat voi alkaa myymään vaikka pesukoneita.

      • Anonyymi

        Olen ostanut tasan yhden kerran auton autoliikkeestä. Sekin oli käytetty. Vaihdossa jättämäni vanha meni heti.
        Olen ostanut autoni aina yksityisiltä, ei ole ollut ongelmaa ja olen myynyt aina vanhani yksityisesti, ei ongelmaa.


    • Anonyymi

      Puhtaampaa polttoainetta voisivat tislata, jalostamoissa, eikä aina vinkua töllös.🤣

    • Anonyymi

      Näissä Tero Kallion ja muiden edunvalvojien julkisissa ulosanneissa luodaan mielikuva, että koko Suomi ajelee edelleen aktiivisesti 70-80-lukujen Fiateilla ja isomoottorisilla Gradanoilla ja muilla vastaavilla, jotka kieltämättä nykymittapuulla ovat turvattomia ja kuluttavat paljon.

      Ei 2011 mallinen Auris ole sen turvattomampi tai kuluttakaan juuri enempää kuin uusi vastineensa. -11 Auris on siis Tero Kallion ym. mielestä "vaarallinen ja saastuttava".

      Ei helvetti.

      • Anonyymi

        2011 Auris on kovin turvaton auto nykykalustoon verrattuna. Se myös saastuttaa paljon reilummin kuin nykyiset autot, saati sähköautot.


    • Anonyymi

      Autoja ei juuri valmisteta Suomessa, joten autokannan nopea uusiutuminen olisi Suomen kansantaloudelle suurin piirtein yhtä hyödyllistä kuin pyytää kansaa 3-kertaistamaan ostot Temusta.
      Tietysti sähköautoissa on se hyvä puoli, että ne vähentävät ulkomailta hankitun polttoaineen kulutusta, sähkössä kun on hieman parempi kotimaisuusaste kuin dieselissä ja bensiinissä.

    • Anonyymi

      teko syy...se että autokauppa ei käy niin pitää keksiä verukkeita.. mitä jos aletaan tutkimaan lentokoneiden ikää ja niiden päästöjä..sillä saralla olisi uusimisen tarvetta..
      mitä nyt turvallisuuteen autojen turvallisuuteen tulee niin nämä sähköjättiläiset ovat turvallisuus riski,ne eivät pysähdy nopeaan ja painava massa rutistaa pienen auton .

      • Anonyymi

        Olihan nerokas ajatus. Vai vertaat lentokoneita autoihin? Lentokoneet ovat kovin paljon kalliimpia ja ne on jo suunnitteluvaiheessa tehty niin, että tietyllä huollolla niillä lennetään useita kymmeniä vuosia. Näillä auton rakkineilla ei ole tarkoituskaan että ne olisi liikenteessä 10-15 vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan nerokas ajatus. Vai vertaat lentokoneita autoihin? Lentokoneet ovat kovin paljon kalliimpia ja ne on jo suunnitteluvaiheessa tehty niin, että tietyllä huollolla niillä lennetään useita kymmeniä vuosia. Näillä auton rakkineilla ei ole tarkoituskaan että ne olisi liikenteessä 10-15 vuoden päästä.

        JOS AJAN VANHALLA DIESELILLÄ KOKO IKÄNI ENKÄ KÄY ULKOMAILLA...VASTAAVASTI JOS VAIKKA NAAPURI AJAA TESLALLA JA KÄY ULKOMAILLA YHDEN REISSUN NIIN HÄN TUHOAA ILMASTOA ENEMPI KUIN MINÄ VANHALLA DIESELILLÄ..


    • Anonyymi

      nämä ilmaston sössöttäjät pitäisi viedä aasiaan ja afrikkaan .intiaan , millä autoilla ajavat..entä kiinassa hehän ovat kovia valmistamaan sähköautoja mutta ajavat he itse...tuskimpa..

      • Anonyymi

        Kiinassa sähköautoja ostetaan enemmän kuin missään muualla. Intia on taas kovin köyhä maa ja autot liian kalliita ihmisille ja siellä ajetaan todella surkeilla ja halvoilla autoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinassa sähköautoja ostetaan enemmän kuin missään muualla. Intia on taas kovin köyhä maa ja autot liian kalliita ihmisille ja siellä ajetaan todella surkeilla ja halvoilla autoilla.

        SIIS tulevaisuudessa ..maapallolla on 1,6 miljardia autoja x 500 kg akunpaino....saa siinä kaivoksella louhia metalleja jotta autot pysyy sähkökannassa.. 320 milj kuutiota.... metrin syvyinen louhos , 320 neliökilometriä kaivamme lithiumia luonnossa...siis tuon verran kulutamme luontoa vuodessa....kertokaapa tuo sadalla vuodella...ja otetaan huomioon että akkuja on muissakin laitteissa..hih


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista on, että samalla kun autoveroa (uuden auton hinnassa oleva vero) on laskettu osin jopa miinuksen puolelle (ajoittaiset sähköautotuet yms.), h-autojen myynti on sakannut vuosi vuodelta ollen nyt jo alle 90-laman myyntimäärien (ja silloin ne abt. puolittuivat edeltävästä ajasta). Uuden henkilöauton ostaa useimmin yritys.

      • Anonyymi

        Hallitus pitää huolen ettei ihmisillä ole varaa ja aina jatkuva pelko työpaikastaan, osta siinä sitten uusi auto. Jos meillä olisi hyvä taloustilanne ja työllisyys, niin autoja kyllä ostettaisiin, sillä nyt on jo parin vuoden ostopaineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus pitää huolen ettei ihmisillä ole varaa ja aina jatkuva pelko työpaikastaan, osta siinä sitten uusi auto. Jos meillä olisi hyvä taloustilanne ja työllisyys, niin autoja kyllä ostettaisiin, sillä nyt on jo parin vuoden ostopaineet.

        Mitä siis mielestäsi hallituksen tulisi tehdä, jotta tilanne korjaantuisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallitus pitää huolen ettei ihmisillä ole varaa ja aina jatkuva pelko työpaikastaan, osta siinä sitten uusi auto. Jos meillä olisi hyvä taloustilanne ja työllisyys, niin autoja kyllä ostettaisiin, sillä nyt on jo parin vuoden ostopaineet.

        Epävarmuus monessaki suhteessa vaikuttaa mutta sanoisin, että reipas autovero oli autojen myynnin kannalta parempi vahtoehto kuin omistuksen ja käytön verotus ja huippuunsa nousseet vakuutusmaksut.

        Suomalainen maksaa mielummin kerralla vähän enemmän jos sitä myöten auto tai muu hankinta on enempi oma (vähemmän maksuja jatkossa). Eihän kukaan halua ostaa uutta autoa pihaan seisomaan kun hinnan alentumisen lisäksi maksat reippaasti vuosittaisia veroja ja mm. vakuutusmaksuja, ajoit sitten vähän tai paljon (moni ajaa aika vähän).

        Toiseksi auton ostohinnassa olleet vero oli pääosin kertainvestointi. Kun vaihdoit sitten uuteen, väliraha oli aika sama kuin nytkin, tai jos myit auton suoraan, sait myös sitä vero-osuutta takaisin auton hinnan suhteessa. Autot myös piti hintansa paremmin, joka varmaankin johtui siitä, että aika oli 70-90-luvuilla vähän erilaista ja käytettyjen tarjonta vähäisempää kun nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epävarmuus monessaki suhteessa vaikuttaa mutta sanoisin, että reipas autovero oli autojen myynnin kannalta parempi vahtoehto kuin omistuksen ja käytön verotus ja huippuunsa nousseet vakuutusmaksut.

        Suomalainen maksaa mielummin kerralla vähän enemmän jos sitä myöten auto tai muu hankinta on enempi oma (vähemmän maksuja jatkossa). Eihän kukaan halua ostaa uutta autoa pihaan seisomaan kun hinnan alentumisen lisäksi maksat reippaasti vuosittaisia veroja ja mm. vakuutusmaksuja, ajoit sitten vähän tai paljon (moni ajaa aika vähän).

        Toiseksi auton ostohinnassa olleet vero oli pääosin kertainvestointi. Kun vaihdoit sitten uuteen, väliraha oli aika sama kuin nytkin, tai jos myit auton suoraan, sait myös sitä vero-osuutta takaisin auton hinnan suhteessa. Autot myös piti hintansa paremmin, joka varmaankin johtui siitä, että aika oli 70-90-luvuilla vähän erilaista ja käytettyjen tarjonta vähäisempää kun nyt.

        "Autot myös piti hintansa paremmin, joka varmaankin johtui siitä, että aika oli 70-90-luvuilla vähän erilaista ja käytettyjen tarjonta vähäisempää kun nyt."

        Toi muuten pitää paikkansa. Itse ostin ekan auton VW Golf -75 vuonna 1984. Auto oli aika tasan keskiverto kunnoltaan, kilsoiltaan ja muutenkin. Maksoin siitä 12 000 mk. Uutena v. -75 se oli maksanut puolin toisin 20 000 mk. Ajelin sillä n. 4 v ja sain siitä vielä liki 10 tonnia.

        Nykyään 20 000 uutena maksanut keskiverto peruskulkine tipauttaa hinnan puoleen 4-5 vuodessa. 10 vuodessa arvo uutena maksettuun hintaan nähden on 20-30 %. Ei ole ihme, ettei tavallinen tallaaja osta uutta autoa vaan juuri sen 4-5 v vanhan jossa vielä parhaimmillaan 2-3 v takuuta jäljellä.


    • Anonyymi

      Kiinalaisista sähköautoista ei jää kuin ongelmajätettä Suomeen. Se on tuleva suuri ongelma.

      • Anonyymi

        Ei akut ole ongelmajätettä vaan arvokas resurssi. Niiden arvometallit voidaan uudelleen käyttää.


    • Anonyymi

      Sdp varastaa vetottamalla rahat
      ei voi uusia autoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1278
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      157
      1232
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      53
      1082
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      873
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      853
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      771
    Aihe