Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi.
Kenenkään ratkomosen riemu tuskin kovasti laimenee tai mene pilalle, jos paljastaa että pääkuvan äijät ovat Stephen King ja Ben Stiller.
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
56
1208
Vastaukset
- Anonyymi
Kiitti. Kingin keksin, mutta en toista ukkoa.
- Anonyymi
Ratkaisulauseita ei voi ymmärtää jos ei tiedä, ketkä ovat kuvissa.
- Anonyymi
Oli tosi helppo tällä kertaa. Kaakkoiskulma täyttyi viimeiseksi.
- Anonyymi
Täällä kaakonkulma täyttyi ensiksi. Oli pari kakkamaista 100 v. takaista agraarisanaa siellä vaivana.
- Anonyymi
Yhtä agraarisanaa en ennen ollut edes tavannut missään. Ehdottomasti ristikon huonoin sana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä agraarisanaa en ennen ollut edes tavannut missään. Ehdottomasti ristikon huonoin sana.
Kyllä vihjeen SIIVOAVA ratkaisusana on ristikon huonoin.
- Anonyymi
Mikähän punainen kippo tuolla vasemman reunan ukolla on kädessään? Onko se joku kolehtihaavi, ja nuo kaksi eivät ole huomaavinaankaan? Liittyykö kippo ratkaisuun ollenkaan?
- Anonyymi
Liittyy kyllä - kolehtihaavin käteensä saavien asenteisiin ratkaisusana liittyy.
- Anonyymi
Vasemman reunan Sisään ajettavia. Onko tässä niin nuija ratkaisusana kuin TA-lait, työaikalait, eli sanaristikkomuodossa talait?
- Anonyymi
Suora vastaus: ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suora vastaus: ei ole.
Voiko se sitten olla niin selvä kuin talaat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko se sitten olla niin selvä kuin talaat?
Se se on.
- Anonyymi
Onkohan ylärivin HIAAN AKMU anagrammi IHANA MAKU sanoista, ja siitä pitäisi joku oma vastaava väännös keksiä?
- Anonyymi
Ei valitettavasti ole, tai oikeastaan onneksi ei.
- Anonyymi
Ihaan kamu se on.
- Anonyymi
Onko yläkuvassa jalkapallosta ulosajaminen ULOSTE? En löydä mistään viitteitä, että tällaista ilmaisua jalkapallossa käytettäisiin.
Oikeassa ylänurkassa asianajaja ilmeisesti ajaa asiaansa. Vaakaan tuleva TIETEEN ALAN LOPPU voisi tieteenä olla vaikka mikroskopia, mutta OPIA ratkaisusanana on tuntematon.- Anonyymi
Muuten joo, mutta ei OPIA.
- Anonyymi
Joku lienee pukannut "Ratkojat" -sivulle väärän ratkaisun "Seuraa kuota" -vihjeestä, mikä vaikeuttaa kulman käyttämistä, jos siihen uskoo.
- Anonyymi
Pystyssä olevat nolla-sinko ja hujoppiäijän mitta lienevät oikeat ratkaisusanat.
Lopussa tuomarin ja asianajajan välinen ratkaisusana, ja sitä ennen hankala piilokirjain. Meinaa sopivat kirjaimet loppua kesken, että sopiva Tieteenala löytyisi.- Anonyymi
Hm. Nyt minulla ei ole ristikkoa käsillä. Mikäs olikaan sen "hujopin mitan" kolmannen kirjaimen kanssa risteävä vihje (vai olikos se piilokirjain)?
- Anonyymi
Hujoppiäijän mitan ohella siihen sopii paremmin hänen egonsa kuvaus.
- Anonyymi
Vasemman reunan AUP. tunnetaan ainakin armeijakielessä aliupseerioppilaan lyhenteenä. Siihen ALAJAKO sopisi joten kuten, mutta kädellään kaaria ilmaan piirtävän pojan ratkaisusanaan ei viimeinen O-kirjain oikein sovi.
- Anonyymi
Kyllä se AUP. on (K)AUP. eli (K)AUPUNKI.
- Anonyymi
Mielestäni minulla pitäisi olla kaikki ratkottu oikein, mutta lounaiskulmassa ei tule järkevää sanaa niille verkkoaidoille, jos laatikkoa tonkiva on "hakea".
- Anonyymi
Kyllä tulee. Pystysana on monikko sanasta, joka on myös erään näyttelijän sukunimi. Mikä se monikko on, sen minäkin jouduin jälkeenpäin tarkistamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tulee. Pystysana on monikko sanasta, joka on myös erään näyttelijän sukunimi. Mikä se monikko on, sen minäkin jouduin jälkeenpäin tarkistamaan.
Niinpäs onkin. En olisi tuota tiennyt.
- Anonyymi
Yksi väsähtänyt Aulismikin luiskautettu mukaan. Keskivaiheilla oleva SIIVOAVA vaatii ratkaisusanakseen Oy-siivousfirman nimen tai oudon desinfiointiaineen tuotemerkin.
- Anonyymi
Joo, sen olisi saanut helposti pois, mutta sekä OTTO että OSTO ovat jo ratkaisusanojen osina, joten noita verbejä ei ilmeisesti haluttu ottaa mukaan. Minusta epäonnistunut valinta. (Sitä paitsi yksi muu sana kuitenkin jo esiintyy kahteen kertaan yhdyssanan osana.)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, sen olisi saanut helposti pois, mutta sekä OTTO että OSTO ovat jo ratkaisusanojen osina, joten noita verbejä ei ilmeisesti haluttu ottaa mukaan. Minusta epäonnistunut valinta. (Sitä paitsi yksi muu sana kuitenkin jo esiintyy kahteen kertaan yhdyssanan osana.)
Niin siis OTTOTAPA ja ASUOSTO ovat ratkaisusanoina. Ei kai mikään ristikon hygieniasäännöstö sanele, ettei noita otto ja osto-sanoja ei oikein saisi siksi enää käyttää muissa vihjeissä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisessa sanassa sanan osa OTTO on substantiivi. Tähän olisi voinut laittaa ratkaisusanaksi saman kantasanan verbin, jonka alku on eri kuin OTTO. Minusta tuotemerkin olisi hyvin voinut jättää pois ilman, että olisi tullut saman sanan käytöstä monessa kohtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisessa sanassa sanan osa OTTO on substantiivi. Tähän olisi voinut laittaa ratkaisusanaksi saman kantasanan verbin, jonka alku on eri kuin OTTO. Minusta tuotemerkin olisi hyvin voinut jättää pois ilman, että olisi tullut saman sanan käytöstä monessa kohtaa.
No enpä pysy selostuksestasi yhtään kärryillä nyt. Almite-siivoussana ja nuo OTTO ja OSTO -sanasi eivät risteä eivätkä ole kovin lähellä muutenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No enpä pysy selostuksestasi yhtään kärryillä nyt. Almite-siivoussana ja nuo OTTO ja OSTO -sanasi eivät risteä eivätkä ole kovin lähellä muutenkaan.
ALMITE sijaan saisi ALOITE, jolloin risteävä olisi OTTAA. Eräässä ratkaisusanassa on sanaosa OTTO. Otto substantiivi ja ja OTTAA verbi eivät ole huonoa toistoa. ALMITE aulismin olisi voinut täysin välttää ilman, että ristikossa olisi sama sana kahteen kertaan edes yhdyssanan osana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ALMITE sijaan saisi ALOITE, jolloin risteävä olisi OTTAA. Eräässä ratkaisusanassa on sanaosa OTTO. Otto substantiivi ja ja OTTAA verbi eivät ole huonoa toistoa. ALMITE aulismin olisi voinut täysin välttää ilman, että ristikossa olisi sama sana kahteen kertaan edes yhdyssanan osana.
No joo. esimerkiksi noin se olisi pitänyt laittaa. Siis että aito 3.0 taso laatijan maineessa säilyisi.
Ei ainakaan pidä antaa yhtään lisää pikkusormia sinne Aulismin suuntaan. Hesarin painokoneiden suoltama, tuon tyylisuunnan tarjonta piisaa
- Anonyymi
Ristikko on täynnä mätävihjeitä, joilla on muka vaikeuttu sitä. Huono laadinta!
- Anonyymi
Kaipaisin jotain selvennystä ainakin jalkapallon punaiselle kortille, että onko sen tosiaan tarkoitetttu olle Uloste? Tämä eniten kismittää, jos tuo on ratkaisusana.
Samoin oikeassa reunassa ASPI on tuomittu olemaan kamaa. Sehän on ihan käyttötarvike asennuksissa. Onko samalla logiikalla vaikka rautanaulat, ruuvit, niitit yms. kaikki myöskin kamaksi luokiteltavaa tavaraa?
Muun sanaston ja vihjeytyksen olen kyllä hyväksyttynä sulatellut jo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaipaisin jotain selvennystä ainakin jalkapallon punaiselle kortille, että onko sen tosiaan tarkoitetttu olle Uloste? Tämä eniten kismittää, jos tuo on ratkaisusana.
Samoin oikeassa reunassa ASPI on tuomittu olemaan kamaa. Sehän on ihan käyttötarvike asennuksissa. Onko samalla logiikalla vaikka rautanaulat, ruuvit, niitit yms. kaikki myöskin kamaksi luokiteltavaa tavaraa?
Muun sanaston ja vihjeytyksen olen kyllä hyväksyttynä sulatellut jo.Tuomari osoittaa kortin henkilölle, jonka tulee poistua kentältä. Sisältö on korrektisti sanottuna "Ulos Te!"
Kama voi olla käyttökamaakin, ei jätettä. Ainakin itse käytän sanaa KAMA varsin hyödyllisestä tavarasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuomari osoittaa kortin henkilölle, jonka tulee poistua kentältä. Sisältö on korrektisti sanottuna "Ulos Te!"
Kama voi olla käyttökamaakin, ei jätettä. Ainakin itse käytän sanaa KAMA varsin hyödyllisestä tavarasta.'Tuomari osoittaa kortin henkilölle, jonka tulee poistua kentältä.
Sisältö on korrektisti sanottuna "Ulos Te!" '
Jalkapallotuomarin koodistoon kuuluu, että hän ei sano millään kielellä yhtään mitään.
Pelkkä punaisen kortin nostaminen riittää kansainväliseksi kommunikoinniksi, ja kaikki ymmärtävät mistä on kyse. - Anonyymi
Teepä parempi! Taitavat sekä laatijan että ratkojan kykysi lopahtaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muun sanaston ja vihjeytyksen olen kyllä hyväksyttynä sulatellut jo.Mietipä uudelleen, miten tuosta ratkaisusta saa paljon paremman!
- Anonyymi
Minä en saa mitään selvyyttä noihin sinisiin ruutuihin. Mikä ihmeen rulla tunnetuksi....
Ei sitten mitään käsitystä.
Eräs erityiskeko lienee unikeko, mutta mikä sana siihen voi tulla? Uninen ei voi sopia, jos virroin on akusto.
Voisko joku viisas vähän auttaa noissa sinisissä?- Anonyymi
Ru-Ben Stiller
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ru-Ben Stiller
Stephen Haw-King
- Anonyymi
rulla tunnetuksi.... = kirjaimet RU lisättynän henkilön (etu)nimeen - ammatti hieman vaihtuu, jos lisätään kirjaimet RU, mutta itse asiassa samantapaisissa piireissä liikutaan.
- Anonyymi
Tajusin! Kiitos!
Tuli ristikko valmiiksi, mutta tuo woltin kasvo ei kyllä minulle valjennut millään lailla, se tuli vain muista sanoista sitten.
Mistä ihmeestä tuollaisen tiedon jostain "Wolt+:n kasvona" edes voisi saada kaivetuksi esiin? Minä laitoin vaikka mitä hakusanoja, eikä tuollainen OWEN tullut esille missään.- Anonyymi
Kokeiles tätä riviä Googleen:
"wolt" "owen"
- Anonyymi
Minulle tuli vihjeestä "Skitkin" =
Anat.
Onko oikein ja mikä logiikka?- Anonyymi
Ei ANAT ole oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ANAT ole oikein.
Sekä vihjeestä että ratkaisusta on alusta poistettu 2 kirjainta.
- Anonyymi
mitä olisi "seuraa kuota"??
- Anonyymi
Naisella on niitä kaksi.
- Anonyymi
Poika heiluttaa kättään, tuleeko siitä Kaarina?
Mikä sitten on Vallitsevasta?- Anonyymi
KAARINA kyllä. Anagrammi sellaisesta jonka usein sanotaan vallitsevan.
- Anonyymi
Tilanne -> Annelit
- Anonyymi
entäs toisen pääkuvan toinen sininen sana? ".is...inen" ei aukea mulle millään mitäköhän on minulla väärin??
- Anonyymi
oikein noinon. Tekemistä ilmaisevaa sanaa etsitään.
- Anonyymi
Ylemmässä lauseessa RULLAnon ristikoiden tyyli esittää lisääminen, alemmassa sama idea esitetään tavanomaisella tavalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643305Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432498
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1082376- 311923
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821159